Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Estragon schreef:Ik lees in dit topic dat het veel hoefsmeden tegen de borst stuit dat nb-ers zeggen dat smeden er altijd maar een ijzer onder willen slaan... In mijn geval was dit wel zo.
Ik ben voor het zoveel mogelijk ijzersloos houden van paarden en ik ben iig blij dat ik nu een manier heb gevonden die dit mogelijk maakt.
Arabesk schreef:Mensen vergelijken ijzers vaak met onze schoenen. Was het maar waar, dat alle paarden op schoenen mochten lopen. Die bewegen tenminste mee!! IJzers zijn IMO nog het best te vergelijken met die gipsen voet (die kan je ook niet uitdoen 's nachts) of het lopen op klompen.
hindle schreef:...This year we decided to keep them off and I think it's brilliant." Praising her farrier Erwin Zimmermann for doing a superb job trimming her horses' hooves, Hindle claimed that a horse moves best without shoes. "Like everyone else I thought a horse needed shoes, but they aren't born with shoes on," she joked.
LisaB schreef:Je hebt tegenwoordig de "easy-walkers", das een super vervanger voor ijzers als je een nh fan bent.
Onze Traditionele smid beslaat er ook paarden mee.
Vind ook dat het Natural nergens op slaat, alsof het Natural is hoe wij onze paarden houden!!!!!!
Arabesk schreef:Alle andere nadelen gaan WEL op: vermindering hoefmechanisme, etc
Oliviaatje schreef:ik vind het allemaal erg interresant, dat natuurlijk bakappen enzo, maar vertel eens:
wat gebeurt er (volgens jullie) met je paard als je hem gewoon op ijzers laat lopen? want er zijn genoeg paarden die hun hele leven op ijzers lopen en toch gwoon uit ouderdom sterven...
wie geeft mij het antwoord?
en, mijn verzorgpaard staat nu op ijzers met een zooltje, en ze gaat binnenkort ook nog op siliconen, wat is daar dan volgens julie fout aan? want dan ontlast je de gewrichten etc ook.
LisaB schreef:Onze hoefsmid heeft de paarden als het enigzins kan blootvoets, en zo ken ik er meer.
Mijn paard staat alleen zomers op ijzers, omdat ik stiften wil kunnen draaien. Ik wil niet dat ie uitglijd. Heb met mijn verzorgpony altijd zonder ijzers gereden, maar ben 1 keer onderuit gegaan en als het glad was, wilde ze absoluut niet meet galopperen.
Wendy schreef:hafgirl15 schreef:Maar zonder diploma kan je jezelf toch geen hoefsmid noemen? Ik vind dit een hele logische wet, anders gaan er ontzettend veel mensen beroepen uitoefenen zonder dat ze daar de juiste diplomas voor hebben.
Dat is alleen maar gevaarlijk. En ja, ik kan ook wel een ijzerloze hoef wat bijvijlen, maar daar ben ik geen hoefsmid door.
hafgirl15 schreef:
Die is gediplomeerd hoor!!
arno8 schreef:LisaB schreef:
Het is trouwens niet zo zwart wit. Het lijkt wel alsof je zegt: OF je laat een paard vrij in een kudde in de natuur rondlopen OF je zet het paard op ijzers, doet hem zoveel mogelijk hulpteugels om en slaat hem voor iedere fout die hij maakt verrot met een zweep.
Er zijn 1000 tussenwegen en een van die wegen heet toevallig natural.
Esperanza schreef:Tuurlijk zijn onze paarden vergelijkbaar met natuurlijke paarden, de leefomstandigheden, ja die zijn anders. Een paard is nog steeds een paard.Feit, onze paarden zijn niet meer vergelijkbaar met natuurlijke paarden. JIj bepaald waar ie staat, met wie, wanneer en wat hij eet en oh hij met of zonder ijzers loopt. Ook de paarden van de ´Naturals´ zijn niet meer natuurlijk. Je gaat er op zitten (ookal is het maar een klein % van zijn tijd) dus e verstoord de balens!
ART_UMA schreef:Het argument dat gebruikt wordt (door de TB) is dat het gebruik en daardoor de leefomstandigheden van onze paarden zo anders is tenopzichte van de natuurlijke leefomstandigheden, dat je artificiele aanpassingen (ijzers) moet gebruiken om het paard bruikbaar te houden. NB zegt daarintegen dat de ijzers niet noodzakelijk zijn en een bepaalde groep NB'ers stelt dat je paard gezonder wordt als je de natuurlijke leefomstandigheden meer benaderd.
Vraag die je kunt stellen is of een paard gehouden in z'n 'zo natuurlijk als mogelijke leefomstandigheden' even bruikbaar is als nu bv in Nederland gebruikelijk is, laat staan of dat haalbaar is. Het kan zeker geen kwaad om de leefomstandigheden paardachtiger te maken.
Arabesk schreef:Sterker nog het natuurlijker houden van je paard is een voorwaarde om NB te kunnen laten slagen.
ART_UMA schreef:Maar in de winter zonder deken buiten, dat past mij gewoon slecht. Dan is een wintervacht zo dik dat rijden haast onmogelijk is. En ja, ik wil een paard om op te rijden en niet alleen om naar te kijken en ja die keus is aan mij (ego he)