Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:32

Navy: NB-beslag bestaat niet...Clown hihi...voor je NB-ers over je heen krijgt!;)
Ben t met je eens hoor, ik heb mijn verhaal ook geschreven. Mijn merrie staat nu 2 jaar op breakover-beslag en is geen moment meer kreupel of onregelmatig geweest. Het beslag heeft, náást meer weidegang, in het begin veel rust, later meer beweging, andere instructeur, andere manier van rijden, meer lange stukken rechtuit en km-ers maken, enz., bijgedragen aan haar herstel! Met alleen NB, speciaal beslag of wat dan ook kom je er niet. Maar dat is ook wat velen hier beamen.

Wat bekappen/beslaan betreft: NB is IMO niet de oplossing, in elk geval niet voor mijn paard. Voor anderen geloof ik best dat t wel werkt.

Maar feit blijft dat t gehele plaatje aangepakt moet worden en niet alleen t beslag:
veel weidegang
goed rijden
goed voer
evt supplementje
enz
enz

Overigens heeft mijn paard ook geen supplementen meer! Op t breakover beslag blijft ze staan omdat dat nu zo goed gaat, gewoon beslag werkt vast ook goed, maar ach...ik laat haar maar lekker op de breakover ijzers!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:20

@ Navy:Rij jij ook in draf over asfalt, of alleen stap. Ik dacht namelijk dat draven en galoperen op harde ondergrond slecht is voor paarden met hko. Ik durf namlijk niet meer te draven op het asfalt als ik erop zit. Doe jij ook nog aan dressuurtraining in de bak?
Mijn paard is 19 met hko fase 2 en dikke 3, heeft ijzers zonder lippen, en hij loopt nog steeds goed. Ik probeer hem ook zveel mogelijk beweging te geven,ondanks hij op stal staat, alleen zomers 3 maanden 24/7 op de wei. Hij komt zowiezo 4 uur per dag zijn stal uit.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:16

Zal ik je iets nog sterkers vertellen? Ik heb zelfs wel eens over asfalt gegalopeerd. In Nederland nog altijd een zonde, maar in de internationale endurance gebeurd dit vaker. Overigens doe ik dit alleen als dit toevallig zo uitkomt (ooit een wedstrijd in Duitsland gereden die bijna 70km over afsalt liep door een slechte berm. Dan is je paard best blij als het af en toe eens op een andere manier belast kan worden). En, vergis je niet, bij ons is daar een training van ongeveer 6 jaar aan vooraf gegaan, ik zal het nooit propageren.

Anyway; zoals bovenstaan al vermeld heb ik zelfs wedstrijden gereden die meer dan 70km asfalt hadden. Dan draaf/galopeer ik dus minstens 70km over asfalt. Overigens is dit mijn fijnste wedstrijd ooit geweest; de route was but maar Navy heeft nooit zo fijn gelopen en daags erna zo fit door de wei gerend.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:26

Mooi verhaal Navy!

Ik vraag me trouwens af: Was er bij jullie paarden met HKO ook verdere artrose te zien op de foto's?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:35

Ik heb Navy alleen vóór op de foto gezet. Geen idee of er verder nog artrose in haar lichaam zit. Zolang het loopt, loopt het Knipoog

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:43

Helemaal mee eens, maar helaas loopt die van mij dus weer slechter (ging net weer super op 24/7 weidegang en Primeval, maar gisteren na het rijden was het weer mis.....) en in Utrecht werd 1,5 jaar geleden al gezegd dat ze meer artrose gebieden zagen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:16

Illo had ook wat artrose plekjes op zijn kogels, kleine plekjes en dat was heel normaal voor een 15 jarige (hij was 15 toen we hem voor het eerst op de foto hebben laten zetten voor hko.)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:37

Vasthi schreef:
Mooi verhaal Navy!

Ik vraag me trouwens af: Was er bij jullie paarden met HKO ook verdere artrose te zien op de foto's?

Die van mij had ook erg flinke kogelartrose erbij. Denk dat dat meer de boosdoener is geweest dan de HKO zelf. Hij kon nauwelijks meer lopen van de pijn.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:39

Mijn paardje is ook weer de sigaar, het ging enkele weken goed, nu loopt ze weer kreupel Huilen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:52

Mijn merrie is pas 8 jaar. Ze liep vanochtend nog erg slecht. Gelukkig was mijn schoonzus (dierenarts) in de buurt en heb ik een flesje Metacam opgehaald. Ik hoop nu dat ze eind van deze week daardoor al beter loopt en daarna langzaam verder op knapt. verder denk ik er over om haar nogmaals op de foto te zetten om te kijken of en waar het erger is geworden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:05

ik weet het niet hoor, ik hoor verhalen van goed opgeknapte paarden en paarden die er helaas niet zijn.

een paard blijft volgens mij toch last houden, ik weet het niet hoor

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:51

Ze kunnen elk moment weer last krijgen, dan weer goed, dan weer niet. Dat is juist het nare eraan. Je wordt er zelf behoorlijk paranoide van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:15

Ik knijp iedere dag weer in mijn handjes dat ze goed loopt! Ik besef maar al te goed dat t ineens weer mis kan zijn...laat ik maar heel snel afkloppen, maar ze loopt al 2 jaar helemaal zuiver...

Son_ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:58

Op 10 jarige leeftijd is bij onze pony hko geconstateerd. Inmiddels is hij 19. Prima dressuren, afwisseling in het werk, niet altijd even intensief en 's zomers een aantal maanden op de wei. Zo doen we het al een jaar of 4 en sinds die tijd is een behandeling door de da niet meer nodig geweest. Met rijden letten we wel goed op het rechtrichten.
Het kan dus ook zo gelukkig!

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:53

Son_ja schreef:
Op 10 jarige leeftijd is bij onze pony hko geconstateerd. Inmiddels is hij 19. Prima dressuren, afwisseling in het werk, niet altijd even intensief en 's zomers een aantal maanden op de wei. Zo doen we het al een jaar of 4 en sinds die tijd is een behandeling door de da niet meer nodig geweest. Met rijden letten we wel goed op het rechtrichten.
Het kan dus ook zo gelukkig!

Op welke schaal heeft hij het als ik vragen mag? Staat hij wel gewoon op ijzers, kaal of speciaal beslag?
Rechtrichten is inderdaad wel heel belangrijk had ik gelezen ja.

Er is toch iemand die daar een boek/dvd van heeft gemaakt weet iemand dat?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:20

ivy_power89 schreef:
ik weet het niet hoor, ik hoor verhalen van goed opgeknapte paarden en paarden die er helaas niet zijn.

een paard blijft volgens mij toch last houden, ik weet het niet hoor

Ik zie dat je in Almere woont, dat is niet zover uit de buurt. Je bent bij deze uitgenodigd om eens langs te komen en mijn Navy te ontmoeten. Als jij ook maar érgens denkt te voelen dat zij last heeft van haar HKO, breng ik je op mijn rug, kruipend, terug naar Almere Knipoog

Als ik even mag ego-trippen;
We zijn maar liefst 16 keer gestart in de klasse I, 10 keer in de klasse II.
5 Keer hebben wij een klasse III uitgereden en 3x durfden wij ons te wagen aan het klasse IV werk.
We hebben 5 100+ers uitgereden.

In 2005 ben ik kampioen klasse IV geworden met Navy (120-160km).

Graag wijs ik je erop dat er tijdens zo'n wedtsrijd ongeveer elke 30km een totale check plaatsvind. Elke paard dat ook maar stijf loopt, wordt gediskwalificeerd.

Ik geloof dat een paard 30km kan lopen met pijn en dat kan verbloemen. Maar ik geloof niet dat een paard 120km lang, en zeg ongeveer 13 uur, last kan hebben van pijn in het HK-gebied, dat er 3 dierenartsen op staan en zeggen 'Helemaal prima, die kan nog wel een rondje'.

Misschien heb ik de uitzondering, misschien heb ik het geluk, maar wat zegt nou een foto? Kijk naar je paard en leer.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:34

Je mag je handen dichtknijpen Navy!

Bij veel aandoeningen die niet verklaard kunnen worden wordt al snel HKO geroepen, ook bij kreupel lopende paarden waar niets op de foto te zien is. Het ene paard loopt vreselijk kreupel met een 2 op het straalbeentje, terwijl het andere paard met een 4 nooit ergens last van krijgt.

Die van mij loopt gelukkig al weer stukken beter na 1 dag Metacam. Wat was ik blij vanochtend!

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:07

Mijne loopt nu 1,5jaar weer zuiver.. en geen last meer gehad. We zijn nu M1+3. Ben elke dag nog blij dat het zo goed gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:16

[quote="NavyAls ik even mag ego-trippen;
We zijn maar liefst 16 keer gestart in de klasse I, 10 keer in de klasse II.
5 Keer hebben wij een klasse III uitgereden en 3x durfden wij ons te wagen aan het klasse IV werk.
We hebben 5 100+ers uitgereden.

Misschien heb ik de uitzondering, misschien heb ik het geluk, maar wat zegt nou een foto? Kijk naar je paard en leer.[/quote]

Goed!

Het sleutelwoord voor veel been en hoefproblemen is toch 'beweging, beweging en nog eens beweging' en dan het liefst rechtuit, dus endurance is helemaal zo slecht nog niet Knipoog

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:30

Daarom is die van mij verhuisd naar een stal met mogelijkheid tot heel veel wei Ja

Son_ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:31

Citaat:
Op welke schaal heeft hij het als ik vragen mag? Staat hij wel gewoon op ijzers, kaal of speciaal beslag?
Rechtrichten is inderdaad wel heel belangrijk had ik gelezen ja.

Rechtsvoor een 2 en linksvoor een 3, op een schaal van 4. Hij staat voor op ijzers. Achter kaal. Zijn ijzers voor zijn eigenlijk achterijzers, dus met lipjes aan de zijkant, en iets teruggelegd voor de afwikkeling. De lipjes zitten niet zover naar achter dat het hoefgewricht in zijn beweging wordt belemmerd.
Deze ijzers schijnen de groei van de hoef wel wat te belemmeren dus hij gaat altijd op tijd naar de smid.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:50

Ik heb juist voor ijzers zonder lippen vanwege HKO. Mijn paard heeft dezelfde gradatie als de jouwe en ook aan dezelfde benen.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:55

Ik ga ook weer ander beslag proberen, misschien liploos of van die kunststof dingen (even overleggen met mr. hoefsmid). Toevallig kwam ik ergens anders mijn dierenarts tegen en om een of andere reden maakt hij zich totaaal niet druk en zegt dat als de kreupelheid steeds terugkomt ik pas naar ander beslag moet kijken. Toch ga ik iets anders proberen Ja

De laatste weken heb ik nog wel gereden, hoofdzakelijk buiten op de verharde weg en in de berm/bos zonder ondersteunende 'bakrand'.

Mijn pony is ook duidelijk scheef. Op links is ze harder in de mond, plakt wat aan het been maar valt er minder doorheen als rechtsom. Rechts valt in de galop heel erg haar achterhand naar binnen. Op mijn oude stal met goede bak pakte ik de laatste weken daar vooral de binnenhoefslag.

Momenteel loopt ze dus nog steeds niet lekker, heb gister even de lijn eraan gehad en het was nog niet soepel. Ze staat nu overdag op de wei en vandaag heb ik dan ook nog een eind met haar over het asfalt gestapt.

Nog één dingetje wat opvallend is: toen ik haar een halfjaar had veranderden haar droge benen ineens naar dikke vochtpoten (alleen voor). Daarvoor naar de dierenarts geweest die zich verbaasde dat het geen peesklap was. Er was echter niks geks te vinden en het zou waarschijnlijk door bodemverandering/andere belasting komen. Ik heb haar nu ruim 4 jaar en die benen zijn áltijd dik geweest. Geen stap kreupel! Maar toen de hko om de bocht kwam is één van de benen bijna kurkdroog geworden en de andere blijft nog steeds dik. Het lijkt mij een kwestie van ontlasten van één been?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:11

Mijn merrie heeft een tijdje op ijzer met zooltjes gestaan. Gaf geen enkele verbetering. Stat nu weer blootsvoets en ze loopt er niet slechter door. Ik heb ook gelezen dat juist de ijzers de werking van de voet belemmeren en HKO patienten liefst zoner ijzers zouden moeten als dat nog kan.

Ook ik vind het moeilijk, dan weer een poosje goed en dan weer slecht. En waar zit het dan (ze heeft 3/4 op beide voorbenen)? In de wei is ze jolig genoeg, maar zou dat veel schade toebrengen? Ik durf haar dat niet ook te ontnemen, nu ze momenteel niet rad is rijd ik alleen maar korte stukjes op het harde op hard bospad, dus weidegang lijkt me zo nodig ...
Soms weet ik echt niet meer wat wijsheid is Huilen . Je gevoel volgen en naar je paard kijken is juist moeilijk als ze niet constant is ...
Je hoort zoveel verschillende ervaringen en adviezen en ook geen paard is natuurlijk hetzelfde.

Son_ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:19

cynthiar schreef:
Ik heb juist voor ijzers zonder lippen vanwege HKO. Mijn paard heeft dezelfde gradatie als de jouwe en ook aan dezelfde benen.

Dat over de zijlippen heb ik een tijdje geleden nagevraagd bij mijn hoefsmid. Ik had er nogal wat enge verhalen over gehoord. Het zou het hoefgewricht vastzetten en belemmeren in de beweging en in extreme gevallen kunnen lijden tot een breuk van het hoefbeen. Dat schijnt alleen te kunnen als de lippen te ver naar achteren zitten. Ook zou het ijzer te strak kunnen gaan zitten, zoiets als je een te kleine schoen aantrekt, dat loopt ook niet lekker. Dus iedere 8 weken naar de smid om deze ellende te voorkomen en, laat ik het afkloppen, tot heden geen problemen daarmee.