Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:21

Clasical schreef:
[ [url=m/TFQ68s.jpg]Afbeelding[/url] ]

De twee kraakbeenderen in de hoef zorgen ervoor dat beide zijden van de achterkant van de hoef onafhankelijk van elkaar op en neer kunnen bewegen, op onregelmatig terrein worden zo de scharniergewrichten in het been behoed tegen verkeerde belasting.
Ijzers belemmeren deze zijdelingse flexibiliteit doordat ze de kraakbeenderen als het ware aan elkaar bevestigen, ze kunnen moeilijker onafhankelijk van elkaar bewegen.
Doordat hoefijzers de hoef van de grond af lichten verliezen de zool en de achterkant van de straal hun dragende functie.
Op het eerste plaatje word door de druk ( Newton) de hoef elastisch vervormd en maakt de straal contact met de grond en verdeelt zo de draagkracht over het meest elastische en schokabsorberende gedeelte van de hoef.
Op plaatje 2 is door fixatie van het ijzer verminderd elastische vervorming van de hoef.
wanneer er druk ( Newton ) op komt.
Hierdoor is de druk die op de hoef komt niet verdeelt over de meest elastische en dus meest schokabsorberende gedeelte maar puntdruk op de takken van het ijzer aan de buitenzijde

1. Welke twee kraakbeenderen?
2. Hoeveel kilo, of zoals jij het graag wilt stellen, hoeveel N is er nodig om 8mm ijzer te buigen? In het geschetste voorbeeld is er sprake van puntbelasting.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:24

Ik snap nu iig welk deel je bedoeld.

Die kraakbeenplaatjes, net bovenzijde van de hoefballen zitten er inderdaad.
Maar zijn in werkelijkheid veel en veel kleiner dan in de tekening volgens mij?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:26

@Janine1990;
Hierboven al beschreven.
Een ijzer kan onder druk verbuigen maar niet vanzelf weer terug komen in de oorspronkelijke vorm, dat geeft een plastische vervorming, geen elastische vervorming zoals een hoef

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:30

Femke_Tweety schreef:
Ik snap nu iig welk deel je bedoeld.

Die kraakbeenplaatjes, net bovenzijde van de hoefballen zitten er inderdaad.
Maar zijn in werkelijkheid veel en veel kleiner dan in de tekening volgens mij?

Nee ze zijn best groot
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:31

Nah, ook metaal heeft een zekere mate van elastische vervorming. Hout heeft dat ook, daarom kan het ook veren. Als metaal geen elastische vervorming zou hebben zou het geen zin hebben springveren te maken van metaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:33

Clasical schreef:
@Janine1990;
Hierboven al beschreven.
Een ijzer kan onder druk verbuigen maar niet vanzelf weer terug komen in de oorspronkelijke vorm, dat geeft een plastische vervorming, geen elastische vervorming zoals een hoef

Niet echt een antwoord op mijn vraag, vind ik jammer want ik ga er vanuit dat dit soort gegevens mee wordt genomen in onderzoek.

Net als dat de puntbelasting zonder ijzers groter is dan met ijzers.

En hoezo zou het ijzer onder diezelfde druk niet weer terugkomen in vorm?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:34

Janine1990 schreef:
ikke schreef:
Ja, een kennis van me deed dat :j Die had een Arabier en die vond ijzers helemaal geweldig. Dat geklik-klak op de stenen werd hij helemaal vrolijk en opgewonden van :D
Nou spoorde dat beest op meer vlakken niet helemaal, maar leuk was ie wel.

Ik las eerst dat je kennis daar helemaal vrolijk en opgewonden van werd _O-

Zo las ik het ook :7
Heeft de eerdere smid (van de verkoper) niet gezien dat hij een hoornzuil had? Ik heb trouwens een fiks kreupel paard meegemaakt en toen ze gingen zoeken bleek het een hoornzuil te zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:43

rien10 schreef:
Clasical schreef:
Slechts 2% heeft een biotine gebrek.
En dit komt waarschijnlijk niet omdat ze niet voldoende biotine binnen krijgen maar omdat ze een opname gebrek hebben door bv. een ziekte of afwijking aan de darmen.
Supplementeren leid daarbij ook niet tot meer of betere op opname
Daarentegen is een gezonde en optimale darmfunctie van belang voor een goede opname van biotine.
darmbacteriën produceren het gehele vitamine B complex, waaronder ook biotine, mits de bacteriepopulaties in goede staat verkeren, een gezonde darm is dus een eerste vereiste voor gezonde hoeven

Interessant. Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt? En dan vooral die 2%. Dat gezonde voeding een vereiste is voor een gezond paard, daar is inmiddels iedereen wel van overtuigd. :D

Kan iemand mij helpen aan de bron van 2%? Clasical?

Clasical

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:51

Ja die had ik al gestuurd

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:59

Avalanche81 schreef:
Nah, ook metaal heeft een zekere mate van elastische vervorming. Hout heeft dat ook, daarom kan het ook veren. Als metaal geen elastische vervorming zou hebben zou het geen zin hebben springveren te maken van metaal.

Net met manlief over gehad, die zit in de metaal.
Bij een veer heeft het alles met de vorm te maken.
Het metaal van de veer is niet veerkrachtig.
Sterker nog, voor veren word een andere legering gebruikt die nog harder is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:02

Je kan toch geen veer maken van iets dat niet veerkrachtig is, dat is onlogisch.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:05

Clasical schreef:
Ja die had ik al gestuurd

Oh. Excuses. Dan heb ik dat niet gezien. Ja, idd, ik zie het. Thanks voor het leesvoer.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 16-03-19 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:07

Avalanche81 schreef:
Je kan toch geen veer maken van iets dat niet veerkrachtig is, dat is onlogisch.

Ja daar heb je gelijk in, niet van iets star als glas
ofzo.
Wel enigzins flexibiliteit maar met name de buiging en torsie zijn de werkingsprincipes van een veer.
Teveel flexibiliteit zou hierbij tegengesteld werken

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:08

Ik zou je man nog maar ff naar school sturen als hij beweerd dat metaal niet veerkrachtig is.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:11

Benzz schreef:
Ik zou je man nog maar ff naar school sturen als hij beweerd dat metaal niet veerkrachtig is.

Waar zeg ik dat? Zeg alleen dat het bij een veer met de vorm te maken heeft. De “veerkracht”

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:11

Clasical schreef:
Benzz schreef:

Waar zeg ik dat? Zeg alleen dat het bij een veer met de vorm te maken heeft. De “veerkracht”

Clasical schreef:
Avalanche81 schreef:

Hier...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:16

Je hebt helemaal gelijk.
Daarmee bedoelde hij dat het niet de veerkracht van het metaal is die het effect van de veer geeft.
Zoals hij zegt, het tegenovergestelde , het metaal wat ze gebruiken is zelfs nog harder

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:29

Clasical schreef:
Avalanche81 schreef:

Je bent wel een kei in rechtl*llen wat krom is om maar je gelijk te halen.

Maar ik ga je even helpen, metaal is namelijk een belangrijk bijvak voor de gemiddelde elektrotechneut, zeker als die zich in een industriële omgeving bevind.

Het metaal waarvan veren gemaakt worden is veerkrachtig. Sterker nog, ELK materiaal, zelfs glas, heeft een zekere mate van veerkracht.

Veren worden gemaakt van zgn verenstaal. Dat is een legering die het staal taaier maakt, niet harder, zodat het in staat is om steeds weer terug te keren naar z'n oorspronkelijke vorm. Maar ook gewoon, simpel staal 37, waar de meeste ijzers van gemaakt worden, is veerkrachtig. Neem maar eens een lengte profielstaal, in de handelslengte van 6mtr, en kijk wat er gebeurt als je dat aan een kant optilt.

Juist, dat stuk staal buigt een beetje door, met dank aan Sir Isac Newton, die voor ons inzichtelijk maakte waarom dat gebeurt.

Of, zoals een collega eens vertelde:
Het schip waarop hij voer, werd gemeten voor de keuring terwijl het schip (een baggerschuit) vol in bedrijf was. Kwam de keurmeester met de opmerking dat het schip 25cm doorboog. Dat kan kloppen, volgens de kapitein, die juist het ruim gevuld had met 40.000m3 baggerspecie......

Als staal niet veerkrachtig is, was dat schip doormidden gebroken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:31

Clasical schreef:
Benzz schreef:

Ja, maar als ik dezelfde vorm maak van glas, en zet er dezelfde krachten op, dan breekt het glas, maar het gaat niet veren. Dus die redenering klopt niet. Of steen, is nog een beter voorbeeld, steen veert helemaal niet.

Ik ben best wel pro barefoot, maar wel graag op basis van feiten.

Het hoefmechanisme wordt gewoon niet beperkt door een ijzer. Want een ijzer wordt met 3 nagels aan de voorkant bevestigd, wel de onderkant natuurlijk, waardoor de hoef dus gewoon nog kan uitzetten en terug kan komen in de oorspronkelijke vorm. En de hoef kan nog steeds prima de ongelijkheden opvangen. Ook met een ijzer. Want een ijzer veert namelijk gewoon mee met de hoef.

De reden dat ikzelf niet pro ijzer ben, is dat ik het onzin vind om spijkers in de witte lijn van de hoef en door de hoefwand heen te slaan, als dat niet nodig is, ik heb veel liever dat mijn paard gewoon op haar voeten loopt, en als dat voor haar zonder klachten kan, is een ijzer simpelweg niet nodig. En ik denk dat je best een heel aantal klachten kunt verhelpen zonder er een ijzer onder te slaan. En heel veel bekappers en hoefsmeden denken dat ook, en dat vind ik echt heel fijn.

Ik heb mijn paarden altijd zonder ijzers gehad, niet omdat ik perse anti ijzer ben, maar omdat het gewoon niet nodig was. En met een straal die niet helemaal uitgesneden wordt hebben ze gewoon prima grip.

Overigens heb ik wel een keer bij een paard heel erg tradi laten bekappen, omdat ze tegen rotstraal aanzat, en dan kun je heel natural gaan doen, je kan ook die straal uitsnijden en goed behandelen, probleem over en een gezonde straal terug gekomen. Ik zat namelijk niet zo te wachten op straalkanker. Dat hebben we een aantal keren gedaan, en uiteindelijk was de hoef weer helemaal gezond, met een mooie straal, die deed wat hij voor was bedoeld.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:38

Avalanche81 schreef:
Het hoefmechanisme wordt gewoon niet beperkt door een ijzer. Want een ijzer wordt met 3 nagels aan de voorkant bevestigd, wel de onderkant natuurlijk, waardoor de hoef dus gewoon nog kan uitzetten en terug kan komen in de oorspronkelijke vorm. En de hoef kan nog steeds prima de ongelijkheden opvangen. Ook met een ijzer. Want een ijzer veert namelijk gewoon mee met de hoef.

Je kunt op een gebruikt ijzer ook de sporen zien van functioneren van het hoefmechanisme. Tenminste, als er sprake is van voldoende garnituur.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:39

Pipodipo schreef:
Avalanche81 schreef:

Je kunt op een gebruikt ijzer ook de sporen zien van functioneren van het hoefmechanisme. Tenminste, als er sprake is van voldoende garnituur.

Klopt :j ik heb ooit eens aan een smid gevraagd waarom hij een ijzer maakte dat iets breder was dan de hoeven zelf en hij legde mij dat uit :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:45

Het is ook vrij simpel, want als metaal niet buigzaam of veerkrachtig zou zijn, dan zou een smid het nooit passend kunnen krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:47

Pipodipo schreef:
Avalanche81 schreef:

Klopt, maar je vergeet een cruciale voorwaarde: Een smid die weet waar ie mee bezig is.

Ik heb nogal wat ijzers gezien waarbij bar weinig te zien was van hoefmechanisme.
Ja, die paarden stonden ook slecht op de ijzers, maar nee, dat hoorde zo, volgens de betreffende smid........

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:49

Vreemde zijtak van de discussie waar we nu in zijn beland? Een hoefijzer is toch gewoon veel minder flexibel dan een hoefwand of zool? En een veer van ijzer is totaal niet vergelijkbaar met een hoefijzer.

Ja ijzer is elastisch, maar zeker niet elastisch genoeg om de takken in verschillende richting te kunnen buigen zoals op het plaatje bij, pak 'm beet, 150kg paard er bovenop?

Avalanche81 schreef:
Pipodipo schreef:

Klopt :j ik heb ooit eens aan een smid gevraagd waarom hij een ijzer maakte dat iets breder was dan de hoeven zelf en hij legde mij dat uit :)

Ja hey, als een ijzer zo goed meebuigd, waarom moet een ijzer dan groter zijn dan de hoef voor dat hoefmechanisme? Dan kan hij toch gewoon meebuigen met de hoef?

koffienodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:51

Benzz schreef:
Het is ook vrij simpel, want als metaal niet buigzaam of veerkrachtig zou zijn, dan zou een smid het nooit passend kunnen krijgen.

Ja inderdaad, een smid kan een ijzer aanpassen. Verhit wel te verstaan. En dan buigt hij niet terug naar de oorspronkelijke vorm, anders zou een ijzer nooit passend gemaakt kunnen worden. Iets anders dan flexibel dus.