Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:42

Fijn al dat goede nieuws!!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 23:18

Nikass schreef:
Nee het is geen vorm van kanker zoals we het bij mensen kennen. Het gaat erom dat het een woekering/wildgroei is.

Volgens mij is het kanker, het paard van een vriendin heeft het "gehad"aan alle de 4 hoeven,

het paard is mij 2 klinieken geweest, ook geopereerd.
Toen kwam het weer terug, zij heeft nu een veearts die van dierenkliniek is verbonden,dat is haar woonplaats en is ook vlak bij de manege.

Is door hem behandeld. staat nu voor lopig op prednison , eerst 6 pilletjes per dag en nu 2.
Gaat nu redelijk goed, ze moet wel elke 7 weken a 8 weken naar de smid.
De smid moet die plekken weg snijden,
Het is raad zaam om een smid te nemen die ervaren is met dit soort dingen. Zij had een smid waar ze niet kon vertrouwen, hij kwam soms gewoon niet omdat een hernia heeft, En nu heeft ze eindelijk een smid gevonden die bekend staat hij sportpaarden beslaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:19

Mijn paard heeft het ook gehad aan vier hoeven. (in 2011) Ik heb er voor gekozen om niet het pijnlijke traject van operaties aan te gaan, waarbij het in 99% van de gevallen weer terugkomt. Soms al binnen een half jaar. Mijn paard heeft geen pijn gehad. In 2012 heeft ze een kleine terugval gehad, sindsdien niet meer. Haar hoeven zijn perfect en een hoefsmid die niet bekend is met dit verleden van haar kan niet aan de hoeven zien dat er ooit iets mis is geweest.

Bij mijn paard was het wel in een vrij vroeg stadium ontdekt en ik begrijp dat het niet voor elk paard weggelegd zal zijn om zo goed en snel te genezen. Ik geloof echter oprecht dat mijn paard niet al zes jaar klachten vrij zou zijn als ik haar op een kliniek had gezet en ze aan alle hoeven was geopereerd (ze had dan twee om twee gemoeten, eerst de ene diagonaal en na zes tot acht weken de andere diagonaal. Al die tijd boxrust en prednison en pijnstilling).

Juut

Re: Hoefsmid en wij voor een raadsel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:37

Nikass: hoe is jouw paard dan behandeld?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:45

Zoals al vaker gemeld, dit is het topic van TS en het herstel van haar paard. Er is geen vraag gesteld om advies te geven. Doe dat dan ook niet!
Jullie paard was anders en jullie hebben mogelijk andere keuzes gemaakt. Dat is je goed recht, maar niet relevant voor dit topic.

Voor gesprekken over behandeling van straalkanker, maak vooral je eigen topic aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:52

Zij is behandeld door Eric Laarakker, waarbij geconstateerd werd dat haar weerstand erg slecht was en zij onder andere ontstekingen had in de lymfeklieren. Zij is met verschillende holistische middelen (géén homeopathie, wat mensen vaak denken) behandeld overal waar in haar lichaam kleine of grotere verstoringen zaten, tot een optimaal gezond, sterk en weerbaar lijf. Ze heeft ook accupunctuur gehad.
Haar voeten zijn enkel behandeld met een zalf op basis van honing en regelmatig bijgehouden (zoals in een normale bekapping) en gecontroleerd door de hoefsmid.
Ze is verder verhuisd van een manege waar ze meerdere keren per dag buiten kwam, maar dan in de zin van paddock, wandelen en rijden, naar een kleine idyllische stal met een weiland van 3 hectare, waar ze 12 uur per etmaal met een maatje buiten stond en snachts in een schone strostal. De stallen op de manege waren vaak niet (voldoende) schoon.

Wat vaak vergeten wordt is dat hoe een paard er mentaal aan toe is heel veel invloed heeft op het ziekteproces. Daarom vind ik het super dat het paard van ts zijn maatje bij zich heeft gekregen. Van meer waarde dan vele behandeling imo! Want een paard dat zich niet happy voelt, pijn heeft en moet afzien omdat hij zijn natuurlijke gedrag niet kan vertonen, zal moeite hebben met herstel.

Het gaat er niet om het één te veroordelen en het ander te verheerlijken, zo zwart/wit is het nooit. Je moet altijd een balans zoeken. Maar bij straalkanker zijn de operaties en behandelingen als je gaat snijden zo pijnlijk en mentaal zo zwaar voor een paard, en de kans op blijvend herstel zo gering, dat ik, net als Tamary, zelf dat traject niet in zou gaan.

Edit: Senna 21: ik geef geen advies, ik beantwoord een vraag. En wellicht kan ts haar voordeel doen met ervaringen van anderen. Maar dat is aan haar.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 13:16

hwn schreef:
Fijn dat het goed evolueert! Een vraagje: is straalkanker eigenlijk een vorm van kanker zoals we die bij mensen kennen, of slaat de naam "kanker" hier eerder op een vorm van ontsteking?

Ik heb eigenlijk geen idee, ik moet eerlijk zeggen ik ben niet zo goed met dit soort dingen en heb me er niet heel erg in verdiept. Ik ben vooral bezig met wat de artsen zeggen en hoe het met Aron gaat haha. Ik zal hier van de week als ik er ben is naar vragen aan de arts hoe dat precies zit, vind het namelijk wel interessant te lezen en horen wat het nou precies is.

Even op de berichten van hierboven;
Ik vind het niet erg als mensen ervaringen delen, daar kan ik indd misschien nog adviezen uithalen die voor ons ook zin hebben. Discussies en oordelen over hoe wij Aron laten behandelen of gelijk willen krijgen in waar straalkanker vandaan komt of wat de oorzaak is, heb ik dan weer geen behoefte aan. Zoals al gezegd hebben wij vertrouwen in Utrecht en gaat het nu alleen maar bergopwaarts dankzij hun. En dit willen we nu ook zo houden, wij zijn verder niet van het homeopathische of holistische en laten Aron daarom op Utrecht behandelen door de artsen daar, die in mijn ogen tot nu toe fantastisch werk hebben verricht.
En ik begrijp het helemaal als mensen daar anders over denken, dat is je goed recht en maar beter ook anders werd de wereld zo saai. Maar voor ons nu niet relevant met betrekking op Aron zijn herstel en behandeling..

We zijn ook bezig met het regelen dat zodra Aron en Arie terug naar stal komen dat Aron onder behandeling blijft van een smid die weet waar die naar moet kijken en die dat elke week in de gaten houdt. Dit is overigens ook een duidelijk advies van de artsen, omdat wij dat misschien wel zien maar vaak te laat dus dat moet iemand met ervaring doen. Anders is alles binnen no time weer terug en voor niks geweest en dat willen we absoluut niet natuurlijk. Hij gaat de eerste periode ook in de wenstal, met uitloop stukje die aan de rest vast zit zodat we in alle rust de eerste tijd alleen zonder artsen door kunnen komen. Ook alleen verhard met stenen en een stalletje dus goed schoon te houden.

Qua bodem en voer en dergelijke twijfelen wij dan ook eigenlijk helemaal niet. Want de artsen zeggen ook dat dit niet de echte oorzaak is. En bij ons op stal is het verder perfect geregeld in onze ogen, Aron is zo gelukkig op deze plek.

Dus ervaringen zijn wat mij betreft welkom hoor. Zolang we maar aardig blijven tegen elkaar haha.

Vandaag verder geen nieuws over Aron maar de arts zei bij het laatste telefoontje al, geen nieuws is goed nieuws *\o/*

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:51

Het paard van een vriendin, gaat het nu goed mee maar ze staat wel onder controle . Mocht ze verdacht plekje zien dat moet de smid komen om het weg te snijden,

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 17:11

Zo vandaag weer een bezoekje gebracht aan onze vriend!
En belletje van de arts gehad, goed en slecht nieuws dit keer. Of naja slecht, minder nieuws.

Met Aron zelf gaat het heel goed, de arts is dan ook zeer tevreden over hem!
Hij zit erg goed in zijn vel, is vrolijk en zichzelf.
Zijn voorvoet is helemaal op de goede weg en gaat zeer goed vooruit. Zijn achtervoet iets minder, althans die is in de verkeerde volgorde aan het groeien. De buitenkant van zijn straal gaat te hard waardoor het te hard groeit voor zijn binnenkant.. de binnenkant moet eerst en dan de buitenkant maar het gaat andersom dus daar zijn ze druk mee bezig, donderdag gaan ze weer verband wissel doen dus dan kijken hoe het er weer voor staat. Dit gaat ook nog wel eventjes duren voordat dat weer goed is maar ahg het groeit iig gezond terug en dat is het belangrijkste! *\o/*

Daarbij hebben ze nog iets anders ontdekt. Aron heeft al denk zeker 2 jaar een rood plekje in zijn oog. Eigenlijk nooit bij nagedacht, het is al die tijd t zelfde gebleven en hij heeft er nooit last van dus eigenlijk nooit meer bij nagedacht.
De assistent had dat dus gezien van de week en gemeld bij de arts. Die heeft er naar gekeken en nu blijkt dat dat iets is wat veel voorkomt bij haflingers.. het kan kwaadaardig zijn en ineens omslaan en heel erg worden.
Hij heeft hier dus een stukje van af geschaafd en laten onderzoeken. Hier krijgen we gelukkig donderdag al de uitslag van.
Het moet zo goed als zeker wel weggehaald worden dus dan moet hij onder narcose en gaan ze het liggend met stikstof verwijderen..
Helaas maar we hebben nu zoiets van hij staat daar toch en de rekening slaat nu al nergens meer op dus dan kan dit er ook nog wel bij _-:(
Voor Aron is het beter het gewoon nu gelijk te laten doen ipv dat we weer een keer terug moeten en hij weer moet blijven.. hij staat er toch.

Dus donderdag horen we weer meer over beide dingen!
Gelukkig doet die t verder super goed dus dat is heel fijn! :D

Kleine Arie man gaat ook heel goed, nog steeds erg naar zijn zin als clini clown haha <3 _/-\o_

Afbeelding

En meneer heeft een nieuw jeuk plekje wat toch wel heel erg lekker was :+ :')

https://youtu.be/psHadPnJ_QE

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:18

Jeetje, dat kan er ook nog wel bij... Wel super dat die assistente het zag en actie ondernam end at je donderdag al weet hoe en wat. Nu duim ik voor je daarvoor, maar ook voor de achterhoef die net verkeerdom wil herstellen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:42

O jeeh wat spannend voor jullie. Ik duim dat het niets is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:42

Oogtumoren komen helaas regelmatig voor bij Haflingers. Fijn dat er zo goed op hem wordt gepast, hopelijk gaat het met zijn achterhoef ook snel de goede kant op!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:45

Wat een goed en naar bericht
Ik hoop dat het oog positief uitvalt en fijn dat ze daar zo alert zijn

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:18

Wel fijn dat er zo goed op hem gelet wordt. Als hij over een poosje naar huis mag, is hij zo goed als nieuw ...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:02

Ik ga ook duimen dat het meevalt. Ik vind Arons persoonlijke clini clown super schattig :j

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:07

Ik duim dat het meevalt....

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:36

Nog steeds sterkte en je bent goed bezig dus gaat vast helemaal goedkomen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:46

Naar nieuws van dat oog, maar fijn dat ze er snel bij zijn. En mss kunnen ze gelijk onder narcose zijn hoeven verder verzorgen indien nodig, is voor hem nog zo fijn dat ie er niks van voelt?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:53

Hoe is het met Aron?

Ik hoop dat de uitslag donderdag goed was... Ik duim mee

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:57

Ik volg dit topic al vanaf het begin, maar was een aantal weken op vakantie.
Wat is er een hoop gebeurd zeg! Ik was echt enorm blij voor jullie toen ik al die positieve berichten las. En voor nu hoop ik dat alles gewoon mooi herstelt. En hoop ik natuurlijk op dat de uitslag van het oog goed is. Ik duim voor jullie!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:04

Oei dat oogplekje is wel erg rot zeg... hoop op een goede uitslag

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 16:58

Bedankt weer voor de lieve berichtjes! Eindelijk even tijd en zin gevonden voor een update!

Met Aron gaat het super gelukkig! Ze zijn samen verhuisd van box, naar een 2x zo grote. Dus dat is heerlijk voor ze :D
Van de week verbandwissel zag er prima uit, 1 van ons was er bij en deed live verslag via de app haha :+
Voor had die een heel klein stukje wat die heeft weggesneden, verder zag het er goed uit. Achter heeft die ook maar kleine beetjes hoeven weg te snijden.. Achter reageert nog wel met bloeden. Maar ziet er verder ook goed uit en begint te doen wat het moet doen!

De uitslag van zijn oog was gelukkig goed, zo lang hij er geen last van heeft en het niet groter wordt kan het blijven zitten. Zo niet moeten we t als nog laten doen maar tis voor nu niet nodig en sowieso niet kwaadaardig of iets! Opluchting!

En dan vandaag kregen we eindelijk het nieuws wat we zo graag willen horen *\o/* *\o/*
Als de verband wissel donderdag ochtend net zo goed gaat en eruit ziet als vandaag, mag onze vriend (vrienden eigenlijk met kleine Arie) volgende week dan eindelijk weer mee naar huis <3 *\%/*

Al met al kan onze dag niet meer stuk en komt het einde van op de kliniek staan in elk geval eindelijk in zicht :)F Y)(^)

Dit was afgelopen zondag toen ik even bij ze was :)

Druk met zn hooi haha.
Afbeelding

Hier zie je goed hoe groot de stal nu is, zo fijn!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aron zijn ultieme droom, haha een hele stal vol shetties :+ <3
Afbeelding

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:36

Wat een super nieuws!!!
En wat een leuke foto's weer! :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:45

Wat een fijn nieuws.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:45

Wat een goed nieuws, echt fantastisch!

Ik denk overigens dat Aron niet bij die shetties wil staan hoor, die worden vast voor één of ander onderzoek gebruikt.