Sclimpre schreef:Wat ik in de hele topic mis, is het belang van ervaring. Als iemand een cursus anatomie, fysiologie en biomechanica volgt krijgt die persoon een basiskennis. Prima, dat zou iedereen die met paarden bezig is moeten doen. Wat wel belangrijk is in zo'n cursus is dat de lesgever duidelijk onderscheid maakt tussen de objectieve gegevens en eigen interpretaties.
Na die theorie kunnen de cursisten dan oefenen. Maar hoe moet iemand die daarna enkel zijn eigen paarden behandelt ooit echt ervaring opdoen? Een professional zit 5 dagen per week tussen de paarden en is dan vaak ook nog 's avonds en in het weekend met paarden bezig. Zo iemand komt ook op grote stallen waar collega's werken waar ze dan ook van kunnen leren, waar ze kunnen zien hoe de paarden die door iemand anders gedaan worden bewegen.
Ik kan me echt niet inbeelden hoe je als amateur iemand met die jarenlange ervaring kan evenaren.
In dit topic worden hoefsmeden zo een beetje smalend weggezet alsof het mereneels knoeiers zouden zijn en de mensen die tevreden zijn van hun smid zouden allemaal onwetende sukkels zijn.
Ipv. een cursus bekappen luister ik naar mijn smid. Die vanuit zijn ervaring uitlegt wat hij juist met mijn paarden doet en waarom.
Dan ben ik in de ogen van sommigen maar een onwetende sukkel, maar wel een sukkel met paarden die happy op hun voeten staan .

Maar wie zegt dat de natuurlijke bekapper niet professioneel bezig is en niet meerdere paarden ziet? Dat is een aanname........
Er zijn heel veel natuurlijke bekappers professioneel bezig die vele paarden per dag zien. Pas komen bij problemen, dus vrij vaak met probleem hoeven werken en daardoor juist veel ellende zien.
Er wordt binnen de groep enorm veel ervaring gedeeld. Zo zijn er enkele bekappers die filmen en fases van herstel laten zien bij een paard. Soms zie je dan een foto collage van 1 paard in 6 maanden en de hoeven van begin tot nu. Met omschrijving wat er gedaan is en nog moet gebeuren. Uit interesse en kennis kun je daarvan leren. Als je niet weet wat je ziet, zal je er ook niet van leren.
De meeste mensen die alleen een cursus doen voor hun eigen paard, hebben vaak wat problemen. Dan komt er een bekapper en houden ze het alleen tussendoor bij met wat vijlen. Echter weten ze dan wel wat ze moeten vijlen, kennen ze wel degelijk de anatomie en biomechanica.
Je doet aannames over een cursus, terwijl je de cursussen niet kent. Er zijn er meerdere en allemaal met veel theorie. De een uit boek en een toets vooraf en de andere een verplichte theoriedag voor je aan praktijkdag mag deelnemen. Puur om te leren en bij te houden. NIET om als prof aan de slag te gaan.
Maar net als hoefsmeden kan het zo zijn dat je erg veel interesse hebt en het vaker gaat doen, je meerdere paarden hebt, paarden van een kennis eens bekijkt/vijlt en door het vele doen, bijleren als prof aan de slag gaat. Dat gebeurt ook bij hoefsmeden. Die leren, maar moeten het vrij snel vooral heel veel doen.
Ik werk al heel lang in de paarden en zag zeker voorheen zoveel paarden....Er zijn lesgevers die hun uurtje vol kletsen en geld willen vangen. Er zijn ook mensen die verder kijken en echt willen helpen aan vooruitgang.
Als je alleen de cursus zou doen om goedkoop je eigen paard te doen of snel geld te verdienen, loop je snel vast. Vrijwel iedereen begint vanwege problemen, al dan niet hoefproblemen of problemen met diverse hoefsmeden. Dan heb je al een stuk interesse en blijf je vaak leren en kijken.
In elk vak heb je goeie en slechte lui. Een papiertje zegt echt niet alles. Mijn moeder had een kapsalon. Daar had je meiden die het nooit gingen leren, maar toch slaagde. En je had meiden die voor hun diploma al zo handig en goed waren. Er plezier in hadden etc. Niemand ziet met welke cijfers jij slaagt en dan kan er nog zoveel meetellen.
Als ik nu les wil hebben, zoek ik ook niet iemand die net even alleen een Orun papiertje heeft en misschien alleen een keer Z heeft gereden. Ik zoek met kijk, ervaring, kennis en didactische vaardigheden. Dat is vaak iemand met ervaring en plezier in het vak.
Zelfde als met gebitsverzorgers. Er komt maar van alles opeens met een papiertje en mooie site met indrukwekkende foto's en verkopende praatjes. Maak dan maar een goede keus om een echte goeie gebitsverzorger te laten komen. Lees bokt erop na, mensen staan lijnrecht tegenover elkaar, wel/niet sederen. wel/niet elektrisch of handmatig etc etc. Allemaal kenners, mensen met papiertje, waar dan ook verkregen.