Waarom ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:29

c_alsemgeest schreef:
Zou best kunnen dat uitzetten. Maar is een hoef niet fkexibel genoeg om dit incl. Ijzer dit ook te doen?
Misschien ook niet, maar ik heb alleen ervaring met de mijne waarbij het sterk verbeterd is na de ijzers na zij koliekoperatie/bloedvergiftiging.
Vorige merrie stond bloot.

Imo staat bij die van mij zijn straal even ver van de grond af bij zijn beslagen als onbeslagen voeten. Voor mij is het makkelijk te vergelijken omdat ik beide op 1 paard heb :') maar het scheelt echt niks. Meerendeel van de dag loopt die sowieso rond op zand of gras... dus dat scheelt ook wel :)

Dit lijkt mij dus inderdaad ook. Als er nu een lip rond het hele ijzer zou gaan, was het iets anders. Maar de hoeven worden op ijzers gezet met een stukje ruimte over, aangezien ze niet aan de onderkant groeien, zetten ze dus uit naarmate ze langer op ijzers staan. Met andere woorden, er is gewoon ruimte om uit te zetten zoals het natuurlijk gebeurt. Daarnaast is er dus ook nog eens voldoende draagvlak hiervoor! Mits je op tijd de ijzers er af haalt, bekapt en weer opnieuw er op zet indien gewenst. :+

c_alsemgeest

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:51

precies... ik zal vanavond (als ik het niet vergeet :+ ) de straal ook even natmaken en hem laten stappen op droog beton... ik weet namelijk zeker dat bij hem de straal aan zowel voor (beslagen) als achter (ongeslagen) de grond evenveel geraakt wordt, en zo kan je het meteen duidelijk zien door de afdrukken :)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:41

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:14

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag. Mijn paard is helemaal over de rooie gegaan door te schrikken op de weide vandaag waardoor ze een ijzer kwijt geraakt is. De ijzers er af halen spookte al een tijdje door mijn hoofd, maar nu is eigenlijk de ideale kans. Ik weet niet of dat het komt doordat ze iets verstuikt zou hebben of doordat ze rechts nu blote voetjes heeft maar ze stapte erg voorzichtig. Leek onzuiver. Ze staat alleen voor op ijzers omdat het achteraan nooit nodig was. Ik heb haar gekocht met ijzers vanvoor en heb dat nooit veranderd. Haal ik ze er best af om te vermijden dat ze binnen twee dagen weer een ijzer aftrapt of laat ik dat ene ijzer er beter weer op slaan? Ze staat elke dag op de wei en de uitrijmogelijkheden zijn hier eigenlijk allemaal zand en soms een klein stukje over asfalt. Ik ben echt in dubio gezien ik soms zo'n horrorverhalen hoor van hoeven die gaan splijten en brokkelen... Of een infectie tussen de hoefwand en het weefsel. Wie heeft raad voor me?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:19

In de zomer groeien de hoeven het snelst, nu is het ideale moment om ze eraf te halen. :) En dan zal het afhangen van hoe je voert, bekapt stalt etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:22

Verschilt per paard, de ene heeft enorme brokkelhoeven, de andere niet... Brokkelhoeven zijn eerder uitzondering dan regel.

Kan goed dat ze onregelmatig loopt omdat het ijzer er niet meteen helemaal af is gegaan.

Maar het kan ook dat ze om die reden juist op ijzers staat... Heb je dat niet gevraagd?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:22

Onze tinker staat zonder ijzers en wordt door dezelfde smid gedaan, dat ziet er altijd heel netjes uit. 's Morgens krijgt ze een halve schep mix (laag eiwit) en 's avonds hetzelfde. Voor de rest moet ze het hebben van het hooi en het gras. Moet ik biotine bijvoeren? Of een ander supplement? Heb mijn smid al verwittigd over het verloren ijzer maar nog geen antwoord gehad. Misschien kan ik hem best vragen of ze er vanaf kunnen of beter niet?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:24

Janine1990 schreef:
Verschilt per paard, de ene heeft enorme brokkelhoeven, de andere niet... Brokkelhoeven zijn eerder uitzondering dan regel.

Kan goed dat ze onregelmatig loopt omdat het ijzer er niet meteen helemaal af is gegaan.

Maar het kan ook dat ze om die reden juist op ijzers staat... Heb je dat niet gevraagd?

Ik heb me daar inderdaad nooit echt vragen bij gesteld. Ik ben haar tweede eigenaar en bij de vorige (eveneens de fokker) stond ze ook altijd vanvoor beslagen. Dus dan zou ik al heel ver terug moeten gaan graven naar email adressen om dat uit te zoeken. Misschien kan ik best gewoon eens proberen? Ijzers kan je er altijd weer onder zetten toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:41

Ja, ik zou het gewoon proberen... Even de smid bellen om de boel bij te werken. En dan proberen. Lukt het niet, ben je er snel genoeg achter ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:55

Ik ben altijd voor een goed mineralensupplement te voeren. Behalve als de mix die je voert dat is, en niet van oorsprong een krachtvoer, voldoet dat eigenlijk niet. Ook de hoeven hebben veel baat bij een goede mineralensupplement. 2x een halve schep is bij een mix vaak 800g tot 1kg (afhankelijk van wie voert, vaak zijn 2 halve scheppen bij elkaar iets meer dan 1 hele schep namelijk). Kijk eens op de verpakking (of geef merk + exacte soort) hoeveel selenium erin zit. Bij een tinker denk ik aan een paardje van 500kg, dus die zou minimaal 1.5mg selenium binnen moeten krijgen en maximaal 5mg. Bij onbeperkt ruwvoer voer je gemiddeld gesproken 0.5 tot maximaal 1mg selenium. Ik adviseer (bij een paard van 500kg) om minimaal 1.5mg te voeren maar niet meer dan 3mg. De hoeveelheid selenium per kg moet dus 2 tot 3mg zijn. Normaal krachtvoer (of dit nu mix, slobber, biks of muesli is maakt niet uit) zit meestal tussen 0.3 en 0.5mg per kg, tot maximaal 1mg/kg.

Ook zink en koper zijn belangrijk voor de hoefkwaliteit. In ruwvoer zit dit vaak onvoldoende en in krachtvoer zit dat alleen voldoende als er veel van gevoerd wordt. Biotine kan heel nuttig zijn om bij te voeren, maar dat moet dan wel voldoende. Veel biotineproducten doseren te laag. Ik heb zelf consequent goede resultaten (bij zowel eigen paarden als bij paarden die het door mij geadviseerd kregen) met 0.1mg biotine per kg paard. Dus een paard van 500kg moet dan 50mg biotine krijgen. Gemiddeld wordt een hoeveelheid supplement geadviseerd waarbij je uitkomt op 10 tot 20mg biotine (en soms blijkt het zelfs nog veel minder).

Als de rest van je mineralensupplementen op orde zijn, dan adviseer ik Subli biotinemix. Dat is namelijk de sterkst geconcentreerde biotine die ik betaalbaar heb kunnen vinden (5.5g biotine/kg product, 20€/kg bij de welkoop, vandaag kwam ik voor het eerst een sterker geconcentreerd middel tegen, dubbel zo sterk maar 130€/kg). Ik voer dan een schepje per 300kg paard, dat is flink meer dan op de verpakking staat maar dan pas doseer je volgens mij ideaal. Mocht je niets aan je mineralensupplemententatie verder willen doen dan zou ik gaan voor Excellent Biozin. Daarin zit extra selenium, zink, vitamine E (ook vaak een tekort!), Methionine en uiteraard biotine. Je moet daar 5g per 100kg paard van geven, dus 25g bij een paard van 500kg (2g biotine/kg product).

https://www.horsetopshop.com/Webwinkel-Product-4719831/Excellent-Biozin-(Biotine)-1-kg.html
Laatst bijgewerkt door Mizora op 06-05-17 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 23:09

Ervaring en "verstand hebben van" houdt vaak mensen tegen in hun ontwikkeling, TS, want het moet gewoon zo, iedereen doet het zo en het is altijd al zo geweest omdat het zo hoort en goed is ;)
Mooi om te zien dat je zo jong met een frisse blik naar nieuwe ontwikkelingen kijkt en open staat voor positieve innovaties.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 23:23

Smid heeft geantwoord, hij zou het ijzer er liever weer onderzetten. Ik weet dat hij niet voor zijn eigen portemonnee wil spreken want het scheelt maar 5 euro. Ik denk dat ik gewoon zorg dat ik op stal ben als hij komt, dan kunnen we het er een keer over hebben. Want inderdaad, Repelsteel, gewoon ogen dicht en gaan met de stroom doe ik niet graag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:21

Maar wat wil jíj? Je hebt je paard nooit blootavoets gehad dus zowel jij als je smid weten niet hoe het dier zonder loopt. Er zijn verder nog tal van andere opties voor hoefbescherming denk bv aan hoefschoenen