Megasus horse runners... jouw mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: Megasus horse runners... jouw mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:03

Ik vind het product goed uitgewerkt tot nu toe, maar ook bij hele nieuwe modellen hoefschoenen zie je in het begin kinderziektes, ik verwacht dat dat hier niet anders zal zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:06

Delphi ga jij ze verkopen

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:16

keona schreef:

Eerst zelf testen, maar als het een goed product is wel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:19

Delphi2 schreef:
keona schreef:

Eerst zelf testen, maar als het een goed product is wel.
ik ben er erg in geinteresseerd

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:47

assie schreef:
Goed, hele topic doorgeworsteld omdat het me best interessant lijkt.
Maar ehm... ik lees helemaal niets over hoe paarden er mee lopen. Paarden hebben een hoefmechanisme gebaseerd op een bepaalde schuifweerstand. Om comfortabel te kunnen lopen moet de hoef iets door kunnen schuiven. Er zit uiteraard al een verschil tussen ijzers en blootvoets. Ik kan me voorstellen dat dit materiaal dusdanig stroef is dat de hoef anders neergezet gaat worden (stroef tot stilstand komt) en daarmee de pezen/spieren anders/zwaarder belast (=eerder artrose/slijtage?!). Dat merk je denk ik niet meteen, maar wellicht wel op de lange termijn.

Heeft iemand hier al over nagedacht en/of naar gevraagd?

Kunststof heeft dezelfde stroefheid dan de blote gezonde hoef (waarbij de straal de grond raakt)

Dus nee, juist het doorglijden van ijzers is zo verschrikkelijk slecht.

Dan wel bij paarden die 'gezond' op hun hoeven staan en relatief normaal bewegen. Hele rare bewegers even buiten beschouwing gelaten, die zijn eigenlijk van nature al slecht.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:03

Waar haal jij die informatie vandaan Toydoll? Ik kan me nog herinneren van een practicum enkele jaren geleden dat kunststof stroever is. Was een practicum met kunststof hoefijzers en dode paardenonderbenen. Erg interessant, maar zoals ik al zei, wel enkele jaren geleden, dus misschien is er nu voortschrijdend inzicht :) . Vind ik interessant om te lezen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:06

assie schreef:
Waar haal jij die informatie vandaan Toydoll? Ik kan me nog herinneren van een practicum enkele jaren geleden dat kunststof stroever is. Was een practicum met kunststof hoefijzers en dode paardenonderbenen. Erg interessant, maar zoals ik al zei, wel enkele jaren geleden, dus misschien is er nu voortschrijdend inzicht :) . Vind ik interessant om te lezen.

De stroefheid van kunststof lijkt me flink afhankelijk van het soort. Je kan alles van rubberachtig tot (bijna) spekglad maken natuurlijk.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:29

Uiteraard. Dit waren echter kunststof hoef'ijzers' van een hard soort kunststof. Dat leek me vrij representatief.
Maar hey, ik sta open voor andere inzichten hoor en ik zou het heel interessant vinden als deze horserunners zouden werken. Voelt logischer dan nagels in de hoeven tikken ;) . Het moet alleen niet schadelijk wezen.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:38

Ik denk dat het heel fijn is alleen voor paarden die echt ijzers nodig hebben denk ik dat het niet echt handig is!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:50

Ik heb net de survey ook ingevuld en de hoefjes opgemeten, had maarliefst maat 170 nodig (de bigfoot). Nu maar afwachten!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:23

Ik vond het nog lastig de maten te bepalen. Ik heb zijn hoeven gemeten toen de smid er was, de ijzers eraf waren en de hoef gevijld was.

Maar als ik kijk hoe de hoeven veranderen van ons andere paard sinds hij van de ijzers af is, blijft het toch lastig als je net op de grens zit. Zonder passervice zouden we waarschijnlijk voor hem een maat te groot hebben gekocht (hoefschoenen).

Ik ga nu voor de 160 voor en 150 achter.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:22

Ja, dat vond ik ook hoor. Ik heb verschillende ijzers van d'r gemeten en de hoef. Ik kwam tussen de 160 en 172 uit, dus ik hoop dat ik goed zit. Denk het wel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:00

Ik heb bij een paard vroeger kunststof beslag gehad en ik vind het erg prettig.
Ja het was stroever dan ijzers. Omdat ijzers eigenlijk spekglad zijn!
Hij was er een die best eens opzij kon springen vanuit het niets, hoe vaak er niet een been wegschoof kan ik niet meer tellen. Zowel in de wei als op de weg.
En eindelijk was dat weer gereduceerd tot normaal wegschuiven bij wat hoort bij de mate van wegspringen.
Ook de demping kwam weer overeen met een gewone hoef.

Mijn huidige paard heeft geen beslag nodig.
Zou hij er nu acuut op moeten kreeg hij kunststof.
Tegen de tijd dat de megasus op de markt zijn zou ik die zeker in overweging nemen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:00

Ik ben net gaan meten en vond het ook moeilijk. Nog even wat bijgevijld en dan zat ik op de grens tussen 2 maten. De ene voet zat nog net binnen de 130, de andere echt net op de grens tussen 130 en 140.
Ik denk dat ik toch maar voor de 130 ga. Het is makkelijker om iets meer te vijlen dan er een centimeter bij te plakken als de schoen te groot is natuurlijk.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:32

Hier maatje 160 voor mijn Tinker van 1m45 :) Hoeven waren 15,5 cm groot na bekapping.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:27

Voor degenen die nog twijfelen tussen twee maten: de maat die je nu hebt doorgegeven is nog niet definitief maar geeft hen een indicatie wat de vraag is. Later wordt nog eens gevraagd naar de maat die je echt wil hebben en of je adresgegevens nog kloppen. Dus dan zou ik de komende maanden regelmatig blijven meten! Kijk wat het verschil is tussen net na een bekapping en net voor de volgende, of midden tussen twee bekapbeurten in. Wel moeilijk als je net in dat grensgebied zit tussen twee maten, maar ik denk dat je best zou kunnen vragen wat zij dan zelf adviseren. Met iets te kleine horserunners zou je waarschijnlijk best 1/2 mm van de hoef kunnen vijlen zonder problemen, met iets te grote horserunners kan je misschien nog wel wat opvullen met een laagje duct tape.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:17

assie schreef:
Uiteraard. Dit waren echter kunststof hoef'ijzers' van een hard soort kunststof. Dat leek me vrij representatief.
Maar hey, ik sta open voor andere inzichten hoor en ik zou het heel interessant vinden als deze horserunners zouden werken. Voelt logischer dan nagels in de hoeven tikken ;) . Het moet alleen niet schadelijk wezen.

Het enige echt schadelijke voor een hoef en been is een ijzer eronder slaan. Dit kan nooit zo schadelijk zijn, dus sowieso een verbetering. Mits het goed pas en goed blijft zitten.

Maar als ik ze heb en onder de pony zitten zal ik hoge snelheid filmpje maken, met bloot, schoen en deze, zelf ook wel benieuwd naar.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:07

:oo *\o/* ik heb met de Facebook actie een set Horserunners gewonnen!! We hadden al 4 stuks 'besteld' en nu dus nog een set er bij. Helemaal gaaf! *\o/*

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:31

Leo schreef:
:oo *\o/* ik heb met de Facebook actie een set Horserunners gewonnen!! We hadden al 4 stuks 'besteld' en nu dus nog een set er bij. Helemaal gaaf! *\o/*

Mazzelaar *\o/* !!! Top gefeliciteerd!!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:53

Wauw, top zeg! Die actie is me helaas ontlopen, verdorie :/

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 15:19

Die actie heb ik ook niet gezien?!?

Mijn hoefsmid heeft naar de horserunners gekeken en denkt dat het wel een heel goed product is. Van wat hij van de video, tekeningen en foto's kon zien. Hij wil ze graag in z'n handen hebben, voelen, bekijken... hopelijk staan ze binnenkort op de grote beurzen, daar gaat mijn smid altijd naartoe.
Ook hij zegt, als dit daadwerkelijk een echt goed product is, is het een ideale vervanging van de hoefschoen voor mensen die dat makkelijker vinden, maar er kunnen dan enórm veel paarden van de ijzers af. Veel paarden hebben geen correctiebeslag, maar gewoon tegen het overmatig slijten van de hoeven, of omdat ze gevoelig zijn zonder ijzer. Deze paarden kunnen vaak wel blootsvoets op de wei staan. En de koetspaarden die alleen maar ijzers hebben ivm veel slijtage op het asfalt.

Maar goed, er zullen heel wat sceptici zijn en er zijn altijd mensen die er zo aan gewend zijn, die willen niet eens luisteren naar feiten wat gezond of ongezond is :')
Ik moet wel zeggen dat ik het nog steeds niet eens ben met de kleur... het is dat ik ze héél graag wil uitproberen, maar ik vind dringend dat ze onopvallende kleuren moeten gaan produceren. Zwart, grijs... :j :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:30

Kan ik mij helemaal in vinden. Hier ook voornamelijk voor overmatige slijtage.

Maar ik mis ook nog grip op nat gras. Want dat is hoofreden nr 1 hier dat ze hier op ijzers gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 15:32

Lijkt mij hetzelfde, misschien zelfs beter ivm stroever zijn dan gladde ijzers? Hopelijk met minder schade voor de grasmat :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:36

Hier ook ivm gevoeligheid en slijtage.. op de wei kunnen ze prima zonder ijzers.. in de winter gaan ze daarom ook altijd van ijzers af.. dan rij ik ook minder ;)
Dit product is voor mij ideaal.. nu heb ik alles of niets qua zomer en winter.. en dan heb ik een mooie tussenweg voor het hele jaar

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 15:42

Ja dat klinkt inderdaad als dé ideale oplossing voor jou! Geen kapot gespijkerde hoeven meer, weer vrije beweging van de hoef mogelijk, lekker op blote voeten zodra het kan.