Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
assie schreef:Goed, hele topic doorgeworsteld omdat het me best interessant lijkt.
Maar ehm... ik lees helemaal niets over hoe paarden er mee lopen. Paarden hebben een hoefmechanisme gebaseerd op een bepaalde schuifweerstand. Om comfortabel te kunnen lopen moet de hoef iets door kunnen schuiven. Er zit uiteraard al een verschil tussen ijzers en blootvoets. Ik kan me voorstellen dat dit materiaal dusdanig stroef is dat de hoef anders neergezet gaat worden (stroef tot stilstand komt) en daarmee de pezen/spieren anders/zwaarder belast (=eerder artrose/slijtage?!). Dat merk je denk ik niet meteen, maar wellicht wel op de lange termijn.
Heeft iemand hier al over nagedacht en/of naar gevraagd?
assie schreef:Waar haal jij die informatie vandaan Toydoll? Ik kan me nog herinneren van een practicum enkele jaren geleden dat kunststof stroever is. Was een practicum met kunststof hoefijzers en dode paardenonderbenen. Erg interessant, maar zoals ik al zei, wel enkele jaren geleden, dus misschien is er nu voortschrijdend inzicht. Vind ik interessant om te lezen.
assie schreef:Uiteraard. Dit waren echter kunststof hoef'ijzers' van een hard soort kunststof. Dat leek me vrij representatief.
Maar hey, ik sta open voor andere inzichten hoor en ik zou het heel interessant vinden als deze horserunners zouden werken. Voelt logischer dan nagels in de hoeven tikken. Het moet alleen niet schadelijk wezen.