Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:11

Dit is echt een grote soapserie.
Dierenarts bellen, dan kan hij na achool komen. Je hebt och pauze waarin je even kan bellen?

Voer, dekens etc is allemaal al gezegd. Sluit idd de tanden niet uit!

En meiden, jullie kunnen best netjes blijven. Iedereen probeert jullie te helpen, hoeven jullie niet op zo'n manier te reageren omdat je zelf boos wordt..

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:15

nelis schreef:
En dan toch vinden je ouders het ok dat je afgelopen weekend met deze pony naar het strand gaat?

Hebben ze zelf contact met de Da of gaat dat alleen via jullie?

Nee ik heb zelf contact met de da . Eerst zou dit via stal gebeurn maar ik vind he beter om zelf mijn verhaal te doen bij de da aangezien ik denk dat ik het beter kan uitleggen dan hij aangezien hij niet alles weet

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:15

Laten we nu eens stoppen met modder gooien!

het punt is nu wel gemaakt denk ik?
de (jonge) eigenaren willen tips wat ze kunnen doen om het beter te maken, daarbij lijkt me dat elke tip die ze krijgen, via hun ouders moet? Als ouders dan melden "niet nodig" Dan "moeten" de eigenaren dat hier weer verantwoorden, met woorden, stal veranderen kan niet, meer hooi kan niet, andere dierenarts kan niet.

En voor BOKT is dat weer voer, om te laten zien hoe goed hun wel niet voor paarden zijn, en dat anderen weer slecht zijn, en met name nu dan deze eigenaren!

En dan is de cirkel rond, de een blijft verantwoorden, de ander blijft verwijten, en er komen steeds nieuwe (net als ik) in het topic en gaat alles fijn zitten herhalen.......

Meiden (eigenaren) Als jullie zelf hooi kunnen kopen, en het echt niet willen/kunnen delen met de andere dieren in de wei, kun je altijd nog 1 a 2 keer per dag naar je paardje toe gaan, en dan paard uit de paddock halen, aanbinden, en lekker rustig poetsen, Zodra paardje gepoetst wordt ook lekker wat hooi bijvoeren. paardje wordt dan dubbel verwend, en extra eten, en aandacht. Ik zou toch ook met ouders proberen in gesprek te gaan (wat misschien al gebeurd is heb tot pagina 8 meegelezen) Om toch uitgelegd aan iedereen te krijgen, hoeveel een paard minimaal nodig heeft, en wat voor jullie paardje wenselijk is! En idd toch kijken naar hulp van buitenaf, die je paardje goed kan controleren, op van alles. pijn, honger, kreupel, koud enz... Want met de beste wil van de wereld kunnen wij van de foto`s niet ALLES aflezen, alleen dat ze wel heel mager is.

En toch proberen positieve veranderingen door te voeren, die voor jullie stalhouder en ouders acceptabel zijn.
Succes!

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:18

Celiien schreef:
Dit is echt een grote soapserie.
Dierenarts bellen, dan kan hij na achool komen. Je hebt och pauze waarin je even kan bellen?

Voer, dekens etc is allemaal al gezegd. Sluit idd de tanden niet uit!

En meiden, jullie kunnen best netjes blijven. Iedereen probeert jullie te helpen, hoeven jullie niet op zo'n manier te reageren omdat je zelf boos wordt..

Deken gaat erop, de tanden wouden we soieso na laten kijken aangezien dit grote oorzaak kan zijn van mager zijn.

Ik probeer zo netjes mogelijk te reageren maar niet iedereen reageert ook netjes naar ons toe. Ik weet dat jullie willen helpen en dt is echt super! Maar er word zoveel herhaalt waardoor het alleen maar on overzichtelijk word. Als het al gezegt is, zeg het dan nuet nog een x. Dan is het voor mij ook overzichtelijk

pluklief

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:23

Persoonlijk zou ik wel even uitkijken met die deken. Ze lijkt vanaf de foto's behoorlijk wat haar te hebben, het is helemaal niet meer zo koud dus hou goed in de gate dat je pony het niet juist veelte warm krijgt met een deken. Een regendeken zou ik wel opgooien maar bij alles warmer even goed de pony in de gate houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:23

ik denk dat het ook wel helpt als je je bedenkt dat het hier om een dier van vlees en bloed gaat....niet om een crossmoter waarmee je door de bossen kunt crossen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:28

Eerst nu maar eens afwachten wat de dierenarts kan vinden.

De rest is zo te lezen allemaal al gezegd...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:34

annechica schreef:
guusjew schreef:
Mag ik een ding vragen wat zijn jullie van plan om te gaan doen gewoon een aardige vraag he vat het niet verkeerd op

Wss een deken op doen
Niet meer rijden
10 minuten lopn per dag
Kijken voor meer hooi
Hooi in hooinetten zodat ze minder verspillen
Da erbij voor mager zijn en voor kreupel heid en dan kreupelheidsonderzoek
En veder wat er moet gebeuren voor herstel enz enz

Klinkt goed. Wanneer gaat dat allemaal gebeuren? Heb je DA al gebeld en heb je al een afspraak gemaakt. Dat is denk ik wel het meest belangrijk nu. Ik zou alles wat je wil vragen van tevoren even opschrijven, zodat je geen dingen vergeet.
En idd de deken moet er natuurlijk wel eentje zijn die waterdicht is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:36

Eigenlijk zou niets langs de kinderen moeten gaan, want zij zijn niet de eigenaren van de pony, wel de ouders.
Maar ik denk zo dat de ouders er zelf niet veel kaas van hebben gegeten en ze zelf van heel de situatie niets weten of toch niet ten gronde.
Want als ze de situatie van de pony wel te goei door hebben, waarom laten ze dan toe dat hun kinderen met zo'n pony op het strand gaan mogen crossen?

Dat jullie ouders niet kunnen bellen omdat ze werken is onzin, iedereen heeft pauze, al bellen ze als ze naar t toilet gaan. Maar ze moeten natuurlijk van alles op de hoogte zijn om uberhout te kunnen bellen.

Veel dingen die ze gaan doen, de intentie is er wel denk ik maar denk dat er allemaal te veel tijd over gaat gaan, tijd die de pony niet heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:37

ouders die er geen kaas van gegeten hebben,en een dierenarts te duur vinden.....komt vaker voor dan je denkt.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:40

chanel1985 schreef:
Eigenlijk zou niets langs de kinderen moeten gaan, want zij zijn niet de eigenaren van de pony, wel de ouders.
Maar ik denk zo dat de ouders er zelf niet veel kaas van hebben gegeten en ze zelf van heel de situatie niets weten of toch niet ten gronde.
Want als ze de situatie van de pony wel te goei door hebben, waarom laten ze dan toe dat hun kinderen met zo'n pony op het strand gaan mogen crossen?

Dat jullie ouders niet kunnen bellen omdat ze werken is onzin, iedereen heeft pauze, al bellen ze als ze naar t toilet gaan. Maar ze moeten natuurlijk van alles op de hoogte zijn om uberhout te kunnen bellen.

Veel dingen die ze gaan doen, de intentie is er wel denk ik maar denk dat er allemaal te veel tijd over gaat gaan, tijd die de pony niet heeft.

Dit bedoelde ik dus ook.

Het is mooi dat jezelf als 15 jarige contact onderhoud met de DA.

Maar wat vinden jullie ouders er dan van dat je afgelopen weekend lekker op het strand te keer gaan? of zijn ze niet van de situatie op de hoogte?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:43

hoeveel ouders ....die beiden werken en hun meiden een pony geven...zijn op de hoogte van de bodyscore van een paard?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:45

Hoi meiden, ik vroeg me nog af of jullie weten dat de seniore priores een slobber is, die je eerst een aantal uur moet laten weken in het water voor het voeren? (Geloof minimaal 3 uur?) En verder zijn alle tips al wel gegeven, jullie willen de situatie verbeteren en dat vind ik super! Hopelijk komt jullie pony er met extra voer, dierenarts en jullie goede zorgen er snel weer bovenop, veel succes!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:53

Als het om de kosten zou gaan dan zou ik eerst beginnen met het flink opschroeven van de hoeveelheid hooi (ook voor die andere dieren, die lijden tenslotte net zoveel honger) en eventueel de hoeveelheid slobber ook. Er even van uitgaande dat de pony nu niet kreupel is hoeft die dierenarts er volgens mij niet direct bij. Bij zo'n bizar kleine hoeveelheid hooi is het geen wonder dat de pony zo ernstig is vermagerd. Niet op de pony gaan rijden, ze kan haar energie wel beter gebruiken nu en dan eerst maar eens zien of ze door deze maatregelen dikker gaat worden.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:08

annechica schreef:
Cas123 schreef:
Ik word er gek van! IK heb het idee dat jullie je er een beetje onderuit praatte. Wij hier op bokt kunnen niks goed doen want het word voor jullie als "zeiken" op genomen. Zeer jammer! Ik, wij helpen jullie! Wij geven advies en jullie doen er niks mee!!
echt heel jammer!
Ik reageer niet meer aangezien het toch wordt weggewuift. Als er in je PB wel goed advies word gegeven open dan geef topic!!Je bent 15 en doet niks met onze adviezen!

Ik doe wel wt met de adviezen!! Dat is dus het hele probleem, julliedenken dat wij geen ene DONDER doen en we doen dt dus WEL!! Ik probeer het al zo vaak uit t leggen maar het lukt niet.

Zit hier even te lezen en heb eigenlijk maar 1 vraag.
Als je alleen maar boos word op iedereen die je hier probeert te helpen met alle goede bedoelingen, waarom sluit je je topic dan niet ofzo?
Niemand reageert volgens jou nuttig.

Als ik een topic zou openen en mensen zouden zoveel reageren met goedbedoelde adviezen zou ik blij zijn. Omdat deze mensen proberen te helpen.

Alsjeblieft meid hou je hier is aan vast, natuurlijk is het niet leuk dat het jou kennelijk niet lukt. Maar iedereen hier bedoeld het vast goed hoor. En van het boos worden wat jij doet wordt je topic heus niet leuker

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:14

pluklief schreef:
Persoonlijk zou ik wel even uitkijken met die deken. Ze lijkt vanaf de foto's behoorlijk wat haar te hebben, het is helemaal niet meer zo koud dus hou goed in de gate dat je pony het niet juist veelte warm krijgt met een deken. Een regendeken zou ik wel opgooien maar bij alles warmer even goed de pony in de gate houden.

Hier ben ik het niet mee eens, pony staat dag en nacht buiten, en krijgt geen ruwvoer om het kacheltje te laten branden. Ik zal er een 100 grams deken op doen.

Verder kan ik er ECHT met mijn hoofd niet bij waarom je in godsnaam op een graatmager paard gaat zitten????? Jeetje wat triest zeg. Erg egoïstisch, jullie zien toch zelf ook wel dat het beestje veel te mager is???

Ik snap ook niet waarom jullie niet opzoek gaan naar een andere stalling, deze waarschijnlijk goedkope stalling is zo veel duurder als je de DA kosten erbij gaat rekenen. Had je vanaf dag 1 op een stalling gestaan waar niet werd bezuinigd had je nu nog een gezond fit paard gehad, en niet dit wandelend lijk.

Waarom hebben jullie een paard van 3 gekocht als je duidelijk niets van paarden af weet? een driejarige kopen voor 2 tieners die alleen maar willen rijden? Crossen door het bos, op het strand, springen etc. Dit paard kan je afschrijven voordat hij 10 jaar oud is. Een 3 jarige volop in de groei, die zijn ruwvoer ontzettend hard nodig heeft om sterke botten, pezen en spieren te ontwikkelen. Nee moet dagelijks werken en krijgt geen eten. (4 plakjes met 3 paarden noem ik geen eten, maar een tussendoortje).

Als ik dit paard ergens had zien staan had ik zeker de dierenbescherming gebeld. ARM ARM beest! Ze keek zo vrolijk en vol leven op de oude foto`s. Nu echt als een hoopje ellende. :(

Is het paard gekeurd bij aankoop? Als hij in zijn 3 jarige leeftijd al 6x van eigenaar is gewisseld denk ik dat het dier lichamelijk niet goed is. (vandaar de kreupelheid). De omstandige heden waarin het dier gehouden worden werkt er ook niet aan mee. Stappen jullie heel goed in en uit met rijden en longeren?

Als ze wat te pittig is in de omgang, zal ik stoppen met al het krachtvoer, en alleen nog maar een vitaminebrok geven. (van een goede brok heb je maar 100 gram nodig per dag). Verder natuurlijk wel gewoon onbeperkt ruwvoer.

Mijn advies (net als de rest hier in het topic)
- onbeperkt ruwvoer (laat de andere paarden maar lekker mee-eten, die zullen je daar dankbaar voor zijn)
- voor nu een waterdichte deken opgeven
- totale controle door een goede DA (het zal me niets verbazen als het paard ook nog maagzweren heeft, en een hoop zand in zijn darmen van het staan op een paddock zonder eten), hoefsmid en tandarts

en misschien wel het belangrijkste op zoek naar een goede stalling met een goed stalmanagment.
Bespaard je een hoop DA kosten en kopzorgen.
En bedenk wel dat je paard 24 uur per dag daar staat, en geen keuze heeft. Jullie hebben wel voor dit paard gekozen, dus moet je er ook goed voor zorgen. En WIL of KUN je dat niet, verkoop het dier dan alsjeblieft voordat het dadelijk dood neer valt.

Sorry dat ik hard over kom, maar ik kan hier echt niet tegen. Als ik de vorige eigenaar zal zijn, en ik zie hoe het beestje is afgeleverd en hoe het er nu bijstaat zal ik echt onwijs veel spijt hebben.

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:30

annechica schreef:
nelis schreef:
En dan toch vinden je ouders het ok dat je afgelopen weekend met deze pony naar het strand gaat?

Hebben ze zelf contact met de Da of gaat dat alleen via jullie?

Nee ik heb zelf contact met de da . Eerst zou dit via stal gebeurn maar ik vind he beter om zelf mijn verhaal te doen bij de da aangezien ik denk dat ik het beter kan uitleggen dan hij aangezien hij niet alles weet

Het zou helemaal niet via ons gaan hoor alleen dat mestonderzoek misschien maar niet van dat mager etc

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:32

Enjoyit schreef:
Het zou helemaal niet via ons gaan hoor alleen dat mestonderzoek misschien maar niet van dat mager etc

en wie is ons? jij bent dan staleigenaar? of dochter van? als ik het goed begrijp?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:40

nelis schreef:
annechica schreef:
Mijn ouders zijn aan het werk, dat bestaat ook nog he?!
Ik noem het zeiken omdat jullie door zeuren. Jullie debken dat ik niks doe enz en er niks van aan trek, dat hebben jullie compleet fout maar blijkbaar is dat moeilijk te snappen. Ik kan beter niet meer reageren op jullie, ik weet nu echt wel wat ik moet doen.

Tussen weten en doen zit een groot verschil.
Daarnaast als je werkt heb je ook pauzes, maar geloof dat jullie beter zijn in excuses verzinnen ipv oplossingen te bedenken cq maken.

snap ook niet dat je met een beestje die zo mager is en duidelijk niet goed is vrolijk naar het strand gaat afgelopen weekend [RIJ-ITP] Voor het eerst naar de zee!

Schande is het.of je nou 15 of 84 bent.

En dit is van afgelopen zaterdag.!! :')

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:02

nelis schreef:
Enjoyit schreef:

en wie is ons? jij bent dan staleigenaar? of dochter van? als ik het goed begrijp?

Dochter en van de pony erbij

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn pony die erbij staat

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:05

Afbeelding

Vinden jullie haar ook dun?

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:07

Enjoyit schreef:
[ [url=m/wWUCPw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vinden jullie haar ook dun?

Ze is alleen wel ietsies dunner maar ze gaat van dik naar dun van dik naar dun maar is dan ook niet echt mager maar gewoon. Maar met zo'n sober ras is ze dan iets te smal maar is niet mager nu alleen smal voor so'n sober ras.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:10

Enjoyit, op deze foto is je pony niet te mager. Maar dit is geen recent foto. Begrijp ik het goed dat jouw ouders de eigenaar zijn van de stalling?
Laatst bijgewerkt door tjady op 02-03-15 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:14

Poeh, wat een heftige reacties allemaal, heb net het topic doorgelezen. Vind het juist goed dat de meiden advies vragen. +:)+
En ja, dan ben je uiteraard afhankelijk van je ouders over wat je wel of niet kunt opvolgen.

Wat ik nog wel mee wil geven, ik heb een 6 jarig paard gehad met artrose en hoefkatrol. Ook hij liep regelmatig kreupel en viel door de pijn ontzettend af. Kan dus zijn dat het afvallen ook met zijn kreupelheid te maken heeft.
Jullie paard is het afgelopen jaar behoorlijk belast, dus zou hem een tijdje op rust zetten en wat meer hooi/krachtvoer geven. Hij is nog in de groei, je wilt niet dat hij nu verkeerd of teveel belast wordt en blijvende blessures overhoudt, dus zou even een stap terug doen.

Ik zou hem voorlopig niet rijden, straks in het voorjaar op de wei (als dat mogelijk is), en kijken of hij dan weer wat bijtrekt. ;)