Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:04

Ik vind het ook echt wel prima voetjes, ze zijn inderdaad wat kort maar qua vorm zien ze er prima uit. Voor het "betere/mooie" zou ze er een halve (misschien hele) cm bij mogen hebben. Maar nogmaals, ziet er prima uit zo.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:36

De hoef heeft inderdaad weer tijd nodig om eelt te kweken. Ik vind haar nu ook nog wat stijl staan maar dat komt waarschijnlijk doordat ze echt nog een voetje heeft wat ijzers gewend zijn. De plek waar de lip nog zat moet er nog goed uit groeien, hierdoor lijkt het alsof ze kort staat (denk ik) want als je kijkt vijlt de smid er altijd een goede gleuf in voor de ijzers, kans dat alles daar nu goed moet aanharden en aangroeien.
Verder lijkt het een heel stevig voetje, goed gedaan TS!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:54

volgens mij is dat de beroemde mustangrol toch?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:59

Goh dat weet ik niet. Maar vind hem wat stijl staan. Maar volgens mij is dat geen hinder?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:34

Dat is misschien juist de hinder. Aan de voorkant erg kort. Maar de achterkant is lang. Ben eigenlijk ook benieuwd hoe die paard land. Op de toon of op de hielen zou de gevoeligheid kunnen verklaren.

En dat is absoluut geen mustangrol

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:09

Ik zat zelf te denken as het paard stijl staat hij zn tenen sneller afslijt. Net alsof je zelf op hakken loopt; dat er meer druk op je tenen komt?
Maar weet niet of dat een juiste conclusie is :p

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:22

Paard hoort net als de mens, en vele andere dieren, eerst hiel, dan teen landen. Als de hielen hoog zijn is het lastig/pijnlijk op de hiel te landen, waardoor ze op de teen gaan landen. Niet veel paarden landen trouwens op de teen, maar het zou me niets verbazen als dat bij dit paard wel het geval is, ook omdat die zo steil staat.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 09:08

Ik weet niet of het jullie was opgevallen, maar Bep heeft ongelijke voeten. Haar rechter hoef is steiler dan haar linker.
Zijn er volgens jullie nog specifieke dingen die ik moet vragen aan de smid?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:10

Maartje1990 schreef:
Ik vraag me toch altijd af wat 'men' met 'te kort' bedoeld. Die paarden heb ik namelijk nog nooit ontmoet :+

Mijn paarden staan, zo kort mogelijk kunnen we denk ik wel stellen. Nog nooit geen stap kreupel of gevoelig gezet daardoor, ook in de winter niet. Dus ik vraag me dan altijd af waar dat dan door komt.

Omdat elke paardenvoet anders is. En jij zo te horen nog niet zoveel voetjes hebt gezien.

Dat betreffende paard loopt in de zomer zonder problemen over steentjes over asfalt.
Gaat het lang vriezen samen met de mindere groei gaan ze zo kort worden dat hij gevoelig loopt. Zelfs zo erg dat als je in de ochtend zijn stal open zet dat hij liever op het zachte vlas wil blijven staan dan dat hij naar buiten wil.
En dat gevoelige blijft dan ook als het gedooid is, niet op het weiland, maar wel zo gauw hij dan mee gaat op buitenrit, omdat zijn hoefjes dan nog steeds te kort zijn.
Ijzertje er onder voor de winter en hij loopt de hele winter zonder enkel probleem.
In de wei zonder problemen, zijn training gewoon goed en ook op buitenrit.
In april gaan ze er zonder problemen weer onderuit.

Leg jij als kundig bekapper dan maar uit hoe dat kan, dat zul jij moeten weten.
Jij zou hem dus niet een ijzer onder doen, wat is jou oplossing, pijnvrije oplossing?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:17

Nouja sowieso spelen er een aantal factoren mee. In de stal, krachtvoer etc. Beïnvloed in meer of mindere mate de kwaliteit van de hoeven.

Wellicht is hij aan de voorkant te kort, aan de achter kant niet. Ik zou kijken.of dat misschien het verschil is. Ik zeg niet dat dat meteen de (enigste) oplossing is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:22

Maartje1990 schreef:
Nouja sowieso spelen er een aantal factoren mee. In de stal, krachtvoer etc. Beïnvloed in meer of mindere mate de kwaliteit van de hoeven.

Wellicht is hij aan de voorkant te kort, aan de achter kant niet. Ik zou kijken.of dat misschien het verschil is. Ik zeg niet dat dat meteen de (enigste) oplossing is.

Krachtvoer krijgt hij niet veel.
Vitamine korrel en een kwart schep musli. Hij is snel dik dus meer heeft hij niet nodig.
Vol levenslust en mooie vacht en op zich geen slechte hoeven. Geen brokkels en scheuren.
Onbeperkt goed hooi.
De hele dag buiten in een grote droge wei, de nacht op stal.
De andere blootsvoete paarden met ongeveer vergelijkbaar rantsoen hebben er geen last van.

Er moet volgens jou toch een ijzerloos oplossing zijn, want bescherming hebben ze niet nodig

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:57

Ja, er is ook gewoon een ijzerloze oplossing, gewoon minder op asfalt zetten en fatsoenlijk bekappen, ik vind hem persoonlijk ook te veel hiel hebben (wat je overigens vaak ziet bij ijzers).

Het paard staat nu én verkeerd én op een bodem die zijn hoeven NOG niet aankunnen, vooral niet in deze tijd van het jaar, de hoeven groeien gewoon niet snel genoeg mee (door de twee volgende feiten; het is bijna winter én de hoeven zijn niet gewend + krijgen geen rust om te groeien).
Een paardenhoef groeit naar mijn ervaring simpelweg nauwelijks tot niet als het paard er pijn heeft.

Een ijzertje eronder om de hoeven deze winter te laten rusten kan best, maar dan wel in het voorjaar/weideseizoen weer eronderuit, zorgen dat het paard de eerste weken/maanden niet veel asfalt onder zich heeft en dan hoort het hele probleem opgelost zijn.

Hoe wil je bij een paard dat én stijl én kort staat verwachten dat die goed loopt...? :+

Mij boeit het niks wat mensen met hun paarden doen qua ijzers, maar ga ajb niet doen alsof het ijzer o-zo nodig is.
Het hele dier is een kwestie van trainen, waar de hoeven van mijn merrie na 1 staprit zowat wegsleten, kan ik nu 100 km de week maken over asfalt, met veel (ren)draf en (ren)galop, 6/7 weken achtereen voordat de hoeven te kort worden voor op asfalt/kiezels.

Bij te korte hoeven ziet mijn paard gewoon enkel het asfalt van stal naar poetsplek, stal naar weide en stal naar piste, maar niet zoals TS haar paard 24/7 asfalt en zand, hoe kan die hoef dan in godsnaam bijgroeien tot ongevoelige lengte? :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:03

Nou Maartje, dit is nou imo te kort!
Bij mijn paard heb ik dit ook meegemaakt, de zool draagt aan de voorkant mee. Op den duur ging ze hier pop het harde korter/gevoeliger door lopen. (Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, al doende leert men... Een poosje het harde en dus het ongemak vermeden, en voor mijzelf gesteld dat er binnn drie maanden verbetering moest zijn, anders was ik er klaar mee.)

Toen heb ik het een maand of twee de tijd gegeven. Ik had van een natuurlijk bekapper een tip gekregen over een bepaalde manier van vijlen, die de witte lijn de kans geeft om te sluiten. Als die sluit, trekt de zool hol. En inderdaad, dat gebeurde, en de gevoeligheid was weg. :j

Dus mijn tip aan ts aan de hand van deze foto's is, kijk of je deze zomer dmv kwartierboogjes de zool hol kunt laten trekken. Als je dat voor elkaar krijgt, neem je al een hoop gevoeligheid weg!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:10

Gypsy zoals ik zei, aan de voorkant loopt ze inderdaad kort. Achterkant niet. dus momenteel is de zool het enigste wat draagt, want die straal, die ook hoort te dragen, raakt bij TS de grond niet. Dus logisch dat haar paard gevoelig loopt.

Mijn paard loopt blootvoets en zijn hoeven zijn qua lengte overal zo kort als bij ts de voorkant. Bij hem draagt de straal echter ook mee, wereld van verschil. Betekend dat dat perse bij ts haar paard werkt? Nee, maar dat is wellicht het proberen waard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:15

Maartje1990 schreef:
Ik vraag me toch altijd af wat 'men' met 'te kort' bedoeld. Die paarden heb ik namelijk nog nooit ontmoet :+

Mijn paarden staan, zo kort mogelijk kunnen we denk ik wel stellen. Nog nooit geen stap kreupel of gevoelig gezet daardoor, ook in de winter niet. Dus ik vraag me dan altijd af waar dat dan door komt.

Ik ging eigenlijk hier op in. Ik denk dat je met dit soort reacties niet erg serieus genomen word.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben hartstikke tevreden momenteel over het NB, maar imo is het gewoon een optie, net als ijzers, hoefschoenen etc.

Ik vind het dan toevallig wel een hele goede optie, maar dat betekend niet dat het de enige is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:16

ik vraag me af of dat als je het dier platter zet of je dan niet teveel aan de beenstand verandert? Zou dat wenselijk zijn?

Ik denk het niet namelijk

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:20

Dat durf ik zonder meer foto's (van o.a. het hele paard en hoe de stand nu is) niet te zeggen.

Mijn paard stond al vrij laag op de hielen, die mazzel heb ik. Stand is niet verandert en nog altijd goed. Ik heb daar dus ook nog geen ervaring mee eigenlijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:22

Ceriadwen, het paard staat nu zo wat op vierkante blokjes, sinds wanneer is dat wenselijk?
Het mag ook geen cm's gaan schelen maar de hiel mag best beetje bij beetje dalen.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 10:31

Wat mij heel erg irriteert in dit topic is sommigen onder ons elkaar heel erg aan het afkatten zijn.
Zoals ik al eerder vermeld heb, dit was totaal niet mijn bedoeling met het openen van dit topic.
Ik begrijp dat de hoeven van een paard een gevoelig punt zijn en dat er tig van meningsverschillen over bestaan. Maar dames, serieus, iets minder geïrriteerd reageren op elkaar zou echt geen kwaad kunnen.
Tevens de vraag van mij aan jullie om niet alleen jullie bevindingen op te schrijven. Maar ook wat ik zou kunnen doen om dit te kunnen verbeteren.
Ik vind het allemaal echt enorm interessant en heb al een boel van jullie geleerd, maar denk dat ik daar echt meer aan zou hebben. Dat is echter de rede geweest dat ik dit topic heb geopend. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:33

Het paard op asfalt laten staan is iniedergeval NIET bevorderend voor gevoelige, ijzerloze pootjes. :) De rest van MIJN 'oplossingen' heb je al gelezen. Zie ook niet echt het nut van enkel afkatten op met/zonder ijzers, dan weet je nog niks hè :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:42

Ik volg al een tijdje :)

Vind het altijd wel interessant als er dan na zoveel pagina's een plaatje te zien is :D

Er zijn bij dit paard twee optie's: als je hem in deze stand laat staan, dan zou ik er ijzers onder doen. Hij staat zo hoog, dat alleen de teen afslijt. Daardoor slijt hij de zool aan de voorkant kort af en dat gaat zeer doen op een gegeven moment.

De tweede optie (en dat zou ik een goede optie vinden voor deze hoef) is de hiel heel langzaam wat laten zakken. Hij heeft echt mooie stralen en een stevige hoef (zo op het eerste gezicht). Hij zal dan de wand meer gelijkmatig gaan afslijten. Je krijgt dan slijtage van de gehele wand ipv op één plek en op de zool.

Als je paard al langer slecht loopt, zou ik wel een kreupelheidsonderzoek laten doen. Als de hoefsmid hem niet heel bewust zo neerzet, dan kan er een reden zijn waarom hij de hiel niet graag neerzet en dus niet afslijt (bijv. hoefkatrolontsteking).

Succes!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:55

Je paard heeft behoorlijk hoge hielen en lange steunsels, te lange doorgegroeide steunsels kunnen er voorzorgen dat een paard gevoelig loopt, vergelijk het met een ingegroeide teennagel. Dus ik zou aan je smid vragen of hij je paard wat lager op de hielen zet en en wat van de steunsels wegsnijd. Je pony heeft prachtige grote stralen dat is al een goed teken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:57

Ik ben niet van het 'lager met die hielen'-concept maar deze zijn mi wel érg hoog.. Zou alleen even niet weten hoe je het moet oplossen want je kunt nu echt niks meer ervan af halen zo te zien.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 08:27

Ik zie nog wel een paar millimeter om te laten zakken. En dat is voorlopig genoeg.
Word wel een stuk moeilijker om dit nog op te knappen dan wanneer je met een gezonde voet moet komen, maar niet onmogelijk.
Mijn paard had ook een platte zool die deels meedroeg, paar maanden later was 'ie hol. In een keer gevoeligheid weg, ook op kiezelstenen etc.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:14

Ik vermoed dat TS haar paard gewoon heeft gefotografeerd op het betonpad voor haar stal ?
Zou niet gekker worden om kussentjes neer te gaan leggen wanneer het paard uit zijn box moet. Komaan.

en xSlvna hoop niet dat jij dagelijks 100en meters in rengalop over het asfalt gaat ? Kunnen je hoeven nog zo mooi en degelijk zijn, zoiets geeft net zulke harde klappen in de gewrichten als een hoefijzer imo.