paard telkens beetje kreupel *update: paard met pensioen*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:39

Anne_mieke88 schreef:
Tijd voor een Eelkje update :)

Ik ben nu al bijna een week aan het rijden met eelkje (minus 2 dagen ivm bruiloft := )
Het gaat erg goed... ze was in het begin erg kreupel..maar naarmate wij vaker en langer draven des te beter gaat ze lopen.
Merkte wel gisteren aan het einde dat ze erg moe was...het vergt natuurlijk veel energie weer opbouwen. Tijdens het rijden is ze heel enthousiast...lekker oortjes naar voren en fanatiek stappen (na 10 minuten niet meer zo fanatiek stappen want dan kakt ze in)
Het belangrijkste is dat wij hier van genieten. En dat doen we zeker.
Na 16 weken stil kom je wel tot de realisatie dat rijden echt een traktatie is en niet zo vanzelfsprekend...Ik waardeer in ieder geval het rijden veel meer.

ik zal zo even een foto update plaatsen..dat gaat sneller via mijn mobiel :P :)

Ik vind het zo vreemd dat je mag (door)draven op een paard wat heel kreupel loopt. Schiet mij maar lek maar het is toch de bedoeling om pas te gaan draven als het paard weer helemaal zuiver loopt?
En verder ken ik je gevoel wel hoor, ben nu al bijna twee jaar aan het revalideren, althans mijn paard, ik help hem erbij :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 16:03

Dat zal ik je uitleggen Gulpje.

de scheur in het bot en in de enkelbanden zijn dicht. Alleen het bot is nog wat ruw op de plekken waar de scheur zat. Deze wrijft tijdens het lopen over de banden heen waardoor dit reactie geeft (zelfde als je met iets ruws over je huid gaat en voelt niet prettig, wordt rood en misschien wel pijnlijk maar kan niet echt kwaad)
door te draven worden de spieren sterker en dus ook de banden. Zo kunnen de banden zo sterk worden dat dit de ergste klappen op kunnen vangen tot het bot weer helemaal glad is.
Het meeste van het onzuiver lopen heeft nog niet eens met de reactie te maken maar meer met de stijfheid van Eelkje. Eelkje moet sterker worden en opbouwen dus doordraven (geleidelijk aan steeds langer) juist beweging zorgt er voor dat ze weer zuiver gaat lopen (wat ze nu al voornamelijk doet op een paar stappen na)

snap je het nu een beetje?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 10:37

gisteren lekker Eelkje gereden. ze was zo enthousiast ze gaf zelf aan dat ze wilde draven ... :P best fanatiek en telkens hinneken naar andere paardjes enz. ik merk dat ze zich alleen maar beter gaat voelen...en ook wat lekkerder in haar vel gaat zitten...ze wilt ook nu meer knuffelen en trekt meer de aandacht... <3

Voor het rijden:
Afbeelding
"ben ik knap?" ... "o ik moet lachen naar de camera?"
Afbeelding
Afbeelding
"zo goed?"

_Dingetje_

Re: paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:39

:') je mag dr tandjes wel is poetsen :=

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:41

Zeg ff ander vraagje krijg je nou geen broeihol van dat bontje op je zadel.....met -15 kan ik me voorstellen dat het lekker is, maar met +10 is dat toch wel broeien?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 10:44

nope zelfs met 25 graden zit het heerlijk :)

het is niet echt bedoelt voor de warmte maar meer als kussen :) een tuinstoel doe je in de zomer ook een lekker kussen op zodat je niet op het harde hoeft te zitten :=

paard de tanden poetsen? nog nooit van gehoord :+ ze is voor 3 maanden terug wel naar de tandarts geweest :P

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:20

Anne_mieke88 schreef:
Dat zal ik je uitleggen Gulpje.

de scheur in het bot en in de enkelbanden zijn dicht. Alleen het bot is nog wat ruw op de plekken waar de scheur zat. Deze wrijft tijdens het lopen over de banden heen waardoor dit reactie geeft (zelfde als je met iets ruws over je huid gaat en voelt niet prettig, wordt rood en misschien wel pijnlijk maar kan niet echt kwaad)
door te draven worden de spieren sterker en dus ook de banden. Zo kunnen de banden zo sterk worden dat dit de ergste klappen op kunnen vangen tot het bot weer helemaal glad is.
Het meeste van het onzuiver lopen heeft nog niet eens met de reactie te maken maar meer met de stijfheid van Eelkje. Eelkje moet sterker worden en opbouwen dus doordraven (geleidelijk aan steeds langer) juist beweging zorgt er voor dat ze weer zuiver gaat lopen (wat ze nu al voornamelijk doet op een paar stappen na)

snap je het nu een beetje?

Nee eigenlijk niet. Als het bot nog ruw is en de banden/pezen wrijven daar overheen heb je volgens mij zelfs meer risico om die te beschadigen, helemaal als je gaat draven. Ik zou naar een andere kliniek gaan als mij werd aangeraden door te draven op een paard, wat je zelf zegt heel erg kreupel loopt, ook al is het maar de eerste paar passen. Dat gaat flink tegen mijn natuur in. En stijfheid is niet te vergelijken met kreupel.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 09:31

Ik heb gisteren gebeld naar de Dierenarts om te vragen hoe het nou zit. En ik moet gewoon blijven doordraven. Nu ga ik zodra ze niet meer hengstig is (dan is ze een beetje wild :+ ) er naast fietsen dat lijkt mij sowieso beter.
Ik moet nu 5 min draven en volgende week moet ik 2 weken 10 min draven. -O-

Opzich Eelkje vind het niet erg en draaft met haar oren naar voren en we kunnen niet vaak genoeg draven.
ik heb er gisteren even op gelet en in het begin loopt ze goed maar aan het einde als ze moe is dan word het iets onzuiver.
Dus echt als ze moe is loopt ze iets onzuiver...en het word ook wel minder...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 09:25

Gisteren ging het rijden heeeeel goed. Eerst heb ik een groot stuk gelopen er naast. toen ben ik opgestapt om te gaan draven. het ging super....
Ze was wel wat stijf maar man ze wilde echt graag. Ik moest haar echt inhouden want op een gegeven moment wilde ze zelfs galloperen. Nou dat doen we voorlopig maar niet.
Het gaat steeds beter en ze houdt het steeds langer vol.

Gisteravond had ik niet het idee dat ze onzuiver liep :) het gaat echt voorruit *\o/*

Het is wel koud in de avond :brr:

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 09:44

Zo ik moet even mijn ei kwijt....

Gisteren was ik zoooo boos op Eelkje -:(- ik kookte bijna over!!
Ik ging gisteren rijden met CRB (bitloos hoofdstel-ding) waar ik afgelopen 3 weken al mee heb gereden. Maar vandaag nam ik een andere route dan normaal. Ik ging een stukje draven. Ineens vol op de rem en ze draaide zich om. Dus ik wil haar terugdraaien maar ze kwam iets te dicht bij de sloot dus ik stop met draaien en loop stukje verder en probeer haar te draaien...en weet je wat ze doet...ze loopt naar achteren richting de sloot. Ik ben gewoon zo bang dat ze de sloot in valt dus ja dan stop ik. Na veel geklooi ben k afgestapt want ze moest en zou die kant op. dat ging prima...wel helemaal schuin lopen maar prima...Daarna ben ik weer opgestapt. en meteen draaide ze weer om en elke keer als ik wilde draaien liep ze achteruit bijna de sloot in. dus ik geef haar een rotschop nou daar kwam het hoor...de ontlading....*bokt*spring*bok*spring* en dat echt wel een paar 100 meter lang. En mijn voet was door de beugel heen geschoten dus als ik ernaast lag zou ik worden meegesleurd. Maar ik ben gelukkig blijven zitten.
Hierna was ze wel weer wat rustiger maar niet willen draaien. Toen ben ik met een rotgang terug naar stal gegaan. Hoofdstel om, slof om en laarzen om.
Ik ben toen (wat eigelijk helemaal niet mag van de dierenarts maar daar had ik op dat moment even schijt aan wat ik was bloedheet -:(- ) gaan galoperen in de bak. Paar rondjes rechts paar rondjes links. en daarna weer terug naar de "staakplek"....Nou dit keer kwam ik niet zo ver al 10 minuten eerder... weer precies hetzelfde...staken, omdraaien en elke keer als ik wilde draaien...richting de sloot lopen. dus ik na een tijdje weer afgestapt dus ik wil haar draaien loopt ze weer richting de sloot....toen moest ik haar zelfs loslaten anders trok ze zichzelf zo klem dat ze de sloot in viel.... -:(- -:(- ik was echt bloed heet....Ik heb daar even gestaan met Eelkje even tot rust komt.... ik ben weer opgestapt en richting stal gelopen...onderweg elke keren met zachte hand proberen te draaien...en elke keer weer achteruit richting de sloot lopen....ik kreeg haar echt met geen mogelijkheid gedraaid....
dit heeft ze echt nog nooit gedaan...nog nooit!!! Volgens mij denkt ze prima...als ik richting de sloot loop dan hoef ik het niet...

Maar vanavond is ze van mij....ik doe mijn sporen om en zweepje mee.... slof om...en als het moet mep ik der helemaal verrot...Ik laat echt niet over mij heen lopen -:(-

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:16

*adem in, adem uit, adem in, adem uit*
*whooshia, whooshia*

Neem anders even iemand mee op de fiets.....ik denk dat er op de beruchte staakplek een spook stond, die ze heel erg eng vond.....als ze ziet dat de persoon op de fiets er niet bang voor is, dan is het voor haar ook niet meer zo eng.

Snap dat je super woest bent/was, maar zou toch ff dr beentje ontzien door niet al te zware inspanning te doen in zand. Straks ben je weer verder van huis af en het gaat net zo goed.....probeer je geduld te bewaren al weet ik dat het heel moeilijk is, maar je hebt alleen jezelf ermee :(:)

Gewoon hoofdstel aan en zweepje mee en relaxed :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:24

ja het was gisteren erg moeilijk ja :P
Ik weet dat als iemand met de fiets meegaat ze niet gaat staken...ik neem vandaag weer een andere route maar dan zonder sloten en als ze dan staakt dan durf ik haar op haar mieter te halen :P

als de dierenarts vrijdag zegt dat ze nog steeds niet los mag...dan sleur ik hem over het bureau heen en ga hem slaan ~~}>

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:29

Ik snap niet dat je met een paard dat echt op de goede weg zit qua beter worden als een gek door de bak gaat galloperen omdat jij boos bent.. ik snap wel dat je boos bent maar reageer dat niet af op haar als ze nog niet 100% is en je niet mag galloperen.. voor hetzelfde geld kan je weer onderaan beginnen ?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:29

Vrouw mishandeld dierenarts

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:37

Dobel schreef:
Ik snap niet dat je met een paard dat echt op de goede weg zit qua beter worden als een gek door de bak gaat galloperen omdat jij boos bent.. ik snap wel dat je boos bent maar reageer dat niet af op haar als ze nog niet 100% is en je niet mag galloperen.. voor hetzelfde geld kan je weer onderaan beginnen ?

als een gek door de bak galoperen? uh nee... de bak was net gevlakt en heb 1,5 rondje links gegalopeerd en 1,5 rondje recht om gegalopeerd. Ik vind het fijner als ze even haar energie kwijt kan dan dat ze straks weer in de sloot ligt (dus terug bij af) Of erger aan de kletter gaat op het ASFALT wat ze dus heeft gedaan...dan is een zachte bodem van de bak beter lijkt mij... valt voor mij ook wat zachter dan een grond die niet meegeeft... dus ik dacht juist aan haar veiligheid en ook niet onbelangrijk MIJN veiligheid :)

Alles is in principe genezen. ze loopt bijna zuiver in de draf...het zou een wonder zijn als ze van een zachte bodum ineens weer stokkreupel gaat lopen.
Dus nee ik reageer het niet af op haar...zij reageerd haar frustratie af op mij.... daarom ga ik de dierenarts vrijdag slaan als eelkje niet naar buiten mag...
Ze moet gewoon los en vrij zijn...dit is echt niet paardwaardig zo... |o

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:40

Anne_mieke88 schreef:

Ik ben toen (wat eigelijk helemaal niet mag van de dierenarts maar daar had ik op dat moment even schijt aan wat ik was bloedheet -:(- ) gaan galoperen in de bak. Paar rondjes rechts paar rondjes links.

Ik slik hier even een heel nare opmerking in..... -:(-

En dan nog bijna trots zeggen dat je haar vanavond verrot mept als ze niet luistert, wáár zit je gezonde verstand?

Ik haal mijn stipje weg van dit topic. Kan mijn tijd beter besteden aan mensen die op een goede manier bezig zijn met hun paard. Dus niet draven op een stokkreupel dier of rondjes galopperen omdat ze zich niet kunnen beheersen. Ik heb serieus medelijden met je paard.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:42

het is toch logisch dat je dier heet is.. ze mag niet buiten zeg je. Draaf het er dan uit als je wel mag draven.. het is je eigen paard maar meid het beest is bloedmooi wees er zuinig op!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:44

medelijden met mijn paard? laat mij echt niet lachen...paard word verwend tot de afgrond...krijgt alle medische hulp die ze nodig heeft.
Als jij het niet eens bent met mijn DA dat is prima...dan haal jij je stipje weg, Maar ze loopt nu wel zuiver hoor dus het werkt wel. En mijn DA heeft er voor geleerd dus hij zal wel weten hoe het moet.

Ik ga haar vanavond aanpakken ja...want ik laat niet 750 kilo over mij heenlopen. Ik rijdt zonder slof/sporen/zweep maar die gaan vanavond mee ja...want als ze 1 keer rodeo doet kan het ook een tweede keer.
Ik ben altijd goed voor mijn paard maar zo laat ik mij niet behandelen.

Op bokt hoeft niet iedereen het met iedereen eens te zijn. Dus als jij het niet eens bent met mij is dat prima dan haal jij je stipje maar weg :wave:

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:49

Ik ben er ook zuinig op. En ze kan haar energie ook niet kwijt daarom doet ze zo dat weet ik ook wel.
Vrijdag ga ik weer naar de DA pezen scannen en foto maken...en ik hoop echt dat hij zegt dat ze weer los mag lekker in de wei of paddock. Anders ga ik de dierenarts echt iets aandoen :=

Ik vind het gewoon zo jammer dat sommige mensen niet snappen dat ik ook mijn frustratie niet kwijt kan. Het doet mij ook veel pijn om mijn paard zo te zien. Mijn paard is echt mijn dierbaarste bezit maar ze is niet van porselein dat vergeten sommige mensen. Als ze over je heen lopen kan je soms gewoon niet anders. Een kat in nood maakt rare sprongen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:53

Gulpje schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Ik ben toen (wat eigelijk helemaal niet mag van de dierenarts maar daar had ik op dat moment even schijt aan wat ik was bloedheet -:(- ) gaan galoperen in de bak. Paar rondjes rechts paar rondjes links.

Ik slik hier even een heel nare opmerking in..... -:(-

En dan nog bijna trots zeggen dat je haar vanavond verrot mept als ze niet luistert, wáár zit je gezonde verstand?

Ik haal mijn stipje weg van dit topic. Kan mijn tijd beter besteden aan mensen die op een goede manier bezig zijn met hun paard. Dus niet draven op een stokkreupel dier of rondjes galopperen omdat ze zich niet kunnen beheersen. Ik heb serieus medelijden met je paard.

Trouwens ik wilde ook nog even zeggen dat ik je van harte uitnodig om te komen kijken bij Eelkje...dan kan je zien hoe ik voor haar zorg.
Dan kan je oordelen wat je ziet en niet wat je leest :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:58

Maar sporen/slof/zweep is toch niet de juiste manier om je paard "aan te pakken" omdat het dier haar frisheid niet kwijt kan?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 11:06

nou aanpakken wil ik het niet echt noemen wat ik vanavond ga doen..

Ik merk dat ze misbruik maakt van het trauma dat ik heb opgelopen van dat ze in de sloot is gevallen. Daarom durf ik niets en laat helemaal los zodra ze bij de sloot in de buurt komt..
Dus wat ik ga doen is.. ik ga een lekker relaxed stapritje doen op een andere route 1tje zonder sloten. en gaat ze weerk staken dan durf ik haar in ieder geval aan te sporen en aan te moedigen door te lopen..

het is echt niet zo dat ik haar de volle lading geef hoor...dat kan ik echt niet...ik zeg het wel...maar op het moment zelf doe ik niet zoveel... maar haal wel mijn sporen en zweepje uit de spinnen webben zodat ik wel iets kan bijtikken en bij kan sporen...want ik denk dat ze zoiets heeft van.. " waarom zou ik het doen...ze doet toch niets als ik het niet doe"

ik mishandel mijn paard echt niet hoor...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 11:14

in ieder geval...iedereen die denkt dat ik mijn paard slecht behandel is van harte welkom om te komen kijken bij mij op stal :)
Dan kan je met eigen ogen zien hoe en wat...

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:16

Ik denk echt niet dat je paard zo slim is dat ze misbruik maakt van jouw trauma. Zo denken paarden niet :n
Ik denk dat Gulpje haar reactie ook gebaseerd is op eerdere uitspraken van jou in dit topic.

Op 15 juni schrijf je dat ze 5 weken absolute boxrust moet krijgen en 3 dagen later vraag je dit:

Anne_mieke88 schreef:
Even een vraagje...

Zou het kwaad kunnen als ik haar vanavond een uurtje in de paddock zet? denk dat ze toch stilstaat en hooguit een rondje loopt ze doet niet gek ofzo...

Anne_mieke88 schreef:
Gisteren heeft ze gerolt in het paddock :=
Ze vond het heeeeeeeerlijk. Niet goed voor haar voet. Maar geestelijk moet ze ook op orde zijn vind ik. Toen heb ik haar lekker afgespoten en lekke in de berm laten grazen :D

:n

Anne_mieke88 schreef:
Eelkje verstapte zich vandaag en liep mank weg met der auw been :( dubbel poep

Anne_mieke88 schreef:
Gisteravond heeft ze sprintje getrokken en spring-bok-spring-bok *ploink*ploink*
ik als een malle naar haar toe rennen en haar maar stevig vastgezet.
Domme ezel

Anne_mieke88 schreef:
Hallo,

vanaf hier even een update vanaf deze kant.

nu alweer 2 weken na de laatste dierenarts bezoek. Volgende week maandag mag ik gaan opbouwen. Maar ik ga zaterdag al een klein stukje met haar lopen. 1 dag zal de wereld niet zijn :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 11:25

Antwoorden zijn dikgedrukt :)

Engeltje schreef:
Ik denk echt niet dat je paard zo slim is dat ze misbruik maakt van jouw trauma. Zo denken paarden niet :n het lijkt wel zo..in ieder geval dat ze de link legt tussen bij de sloot lopen en ik haar niet durven te draaien
Ik denk dat Gulpje haar reactie ook gebaseerd is op eerdere uitspraken van jou in dit topic. ja maar ze doet net of ik heel slecht ben voor mij paard dit vind ik niet eerlijk. Ze is er niet bij geweest. Ik had dood kunnen zijn dat vergeet ze

Op 15 juni schrijf je dat ze 5 weken absolute boxrust moet krijgen en 3 dagen later vraag je dit:

Anne_mieke88 schreef:
Even een vraagje...

Zou het kwaad kunnen als ik haar vanavond een uurtje in de paddock zet? denk dat ze toch stilstaat en hooguit een rondje loopt ze doet niet gek ofzo...

Omdat ik het zielig vind voor een paard 5 weken boxrust, het is voor mij ook geen kattepis hoor om mijn paard zo te zien

Anne_mieke88 schreef:
Gisteren heeft ze gerolt in het paddock :=
Ze vond het heeeeeeeerlijk. Niet goed voor haar voet. Maar geestelijk moet ze ook op orde zijn vind ik. Toen heb ik haar lekker afgespoten en lekke in de berm laten grazen :D

ja niet goed voor haar voet klopt. Hebben jullie ook helemaal gelijk in.
Op het moment zelf weet ik wel dat ze er van heeft genoten

:n

Anne_mieke88 schreef:
Eelkje verstapte zich vandaag en liep mank weg met der auw been :( dubbel poep

wij hebben een deur naar de stal waar ze doorheen moet en daar staat ze soms heel lomp in met haar voet. Inmiddels heb ik haar geleerd eroverheen te stappen
Anne_mieke88 schreef:
Gisteravond heeft ze sprintje getrokken en spring-bok-spring-bok *ploink*ploink*
ik als een malle naar haar toe rennen en haar maar stevig vastgezet.
Domme ezel

ja ze was jollig...Kan gebeuren...eigen schuld ja ik heb haar losgezet. Het is altijd eigen keuze en nog altijd mijn verandwoordelijkheid

Anne_mieke88 schreef:
Hallo,

vanaf hier even een update vanaf deze kant.

nu alweer 2 weken na de laatste dierenarts bezoek. Volgende week maandag mag ik gaan opbouwen. Maar ik ga zaterdag al een klein stukje met haar lopen. 1 dag zal de wereld niet zijn :P

1 dagje eerder beginnen met lopen is echt de wereld niet hoor. elk uur niet in die vierkante box is mooi meegenomen toch?

Ik snap best dat ze bezorgd is om mijn paard, maar ze doet net of ik echt slecht voor mijn paard zorg. Dus daarom zeg ik nogmaals..kom kijken bij mij voordat je oordeeld...iedereen is van harte welkom.