Foto verslag Hoefkanker Avelyn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Re: Foto verslag Hoefkanker Avelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:09

Wat een fantastisch nieuws :D .

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:16

zie dit topic voor het eerst
wat een doorzettingsvermogen heb jij zeg en wat een goed resultaat
super +:)+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:39

Ik mocht bij Tommie pas afbouwen met de Prednisolon toen de kanker weg was. Zou het niet te vroeg zijn? Anders is het zo zonde.
Het ziet er beter uit maar nog echt niet goed genoeg.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 23:58

Er is geen woekerend weefsel en er zijn geen ontstekingen, de prednisolon doet als het goed is nu meer kwaad dan goed (omdat het zo'n rotspul is)
Neemt niet weg dat ik het heel spannend vind hoor, om af te bouwen. (spookt constant door je hoofd, wat als..)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:25

draaakje schreef:
Er is geen woekerend weefsel en er zijn geen ontstekingen, de prednisolon doet als het goed is nu meer kwaad dan goed (omdat het zo'n rotspul is)
Neemt niet weg dat ik het heel spannend vind hoor, om af te bouwen. (spookt constant door je hoofd, wat als..)

Ik vond het ook heel spannend. De DA kwam ook elke week en de smid ook om te controleren.
Nu het er heel goed uitziet komt de smid om de week en de DA niet. Zelf blijf ik het ook elke dag goed in de gaten houden.
De hoef moet schoon en droog blijven en 1 keer per dag smeer ik het in met Hypozin.
Tommie staat niet op het gras, maar in schoon zand en als het echt heel droog is mag hij even het gras op, maar helaas is het vaak te nat.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:34

Ariebren schreef:
Ik zal maar niet de knuppel in de paardenstal gooien.
Maar wat ik nu zie ??
Dat hoeft allemaal niet.

Ben ook wel heel benieuwd wat je bedoeld?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:08

Ik vermoed dat Ariebren het niet helemaal ziet zitten met deze behandeling?
Zolang het paard niet kreupel is en de TS, haar DA en HS achter de behandeling staan is het toch goed, lijkt mij. De hoef is zeker verbeterd vergeleken met de foto's op pagina 1, al zou ik de straal nog niet helemaal vertrouwen. Maar je geeft zelf ook al aan dat je die nu drogend gaat behandelen. Wat ga je daarvoor gebruiken, TS?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:02

Ik zal het uitleggen.

Ik ken de merrie, Avelyn, zij is de dochter van een verkochte hengst van mij.
Ik heb Avelyn als veulen ontmoet op een ICS premie keuring.
(Ik heb van die hengst ook nog een dochter staan.)

Afbeelding

Ik moest toen wel een beetje lachen om die mooie dekentjes.

Afbeelding

Maar Avelyn was droog gebleven, mijn veulen was kletsnat.
Alleen maar regen die keurings dag.

Afbeelding

De bonte merrie is de zus van Avelyn, het veulen is dus een nichtje van Avelyn ??

Je fokt een mooi veulentje, je bent blij dat ze verkocht is en naar een goed tehuis gaat.
En dan na een paar jaar een zwaar verwaarloosd paardje terug zien.

Maar dit is off topic.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 29-07-12 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:06

Maar waarom 'de knuppel in de paardenstal' gooien, dit is toch niet de schuld van de ts?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:35

Ah, leuk die foto's! Aan de ene kant lijkt het al zo lang geleden, en aan de andere kant is het als de dag van gisteren.
Wat een regen toen he..
En het knappe (achter) nichtje van Avelyn, dagkampioen als ik me niet vergis.

Morgen ga ik het spul halen SpykiBleu, gewoon simpele soolhardner dit dood geen bacterien, maar droogt de hoef alleen uit. (belangrijk is dus ook dat het niet op de plek komt waar de hoef niet uit hoeft te drogen)
Voordat de rotstraal bacterie helemaal onder controle was wou ik dit niet graag gebruiken, je maakt dan de bovenlaag mooi hard, en daaronder blijven de bacteriën (nu mooi beschermt met een harde bovenlaag) door feesten.
Gelukkig is de rotstraal bacterie nu helemaal weg.
De hoef was heel nauw toen Avelyn hier kwam, inmiddels is de hoef gelukkig breder geworden de hoefballen zijn een stukje uit elkaar gegaan, hiertussen zit nu "nieuwe huid" en die is te zacht, hier komt de soolhardner op.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:52

Was een goede dag voor mijn Geronimo kleindochter.
Veulen dag kampioen van een stuk of 25 veulens.

Afbeelding

Maar wat is het nu ??
Straalkanker of rotstraal ??

Je hebt het steeds over rotstraal en de veearts behandeling was straalkanker.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:05

Als ik het goed heb begrepen juist beide!

Maar wat een leuke foto's <3

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:45

Pfff.... heb dit topic even helemaal doorgelezen, met als hoofdzaak de posts van TS. Wat een verhaal en wat een respect heb ik vwb je hiermee bezig bent en ermee omgaat. Ik hoop van harte dat het allemaal goed komt. Wat triest dat je paard dit door heeft moeten maken. Ik ben erg benieuwd naar de updates en hoe de hoef zich verder gaat ontwikkelen. Zeer leerzaam ook om dit te lezen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:28

Ik was er niet bij toen het begon natuurlijk, maar de diagnose is dat het is begonnen met rotstraal, dit was zo ernstig dat de hoef langs de straal helemaal weggegeten/gerot was.(zo diep tot in het leven) Hierbij is een ontsteking in de kroonrand gekomen door te veel druk vanuit de punt van de hoef, deze heeft een scheur veroorzaakt. Daarbij kwamen verschillende ontstekingen in de hoef. Veel was er dus niet meer over van de hoef, hierdoor is het weefsel gaan woekeren en dit noem je hoefkanker.
Nu zit er geen woekerend weefsel meer, wel nog de laatste sporen van de rotstraal, een bar slechte hoefstand en het overblijfsel van de scheur die nu naar beneden eruit aan het groeien is. Meerdere problemen dus, wat het ook zo lastig maakt.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:15

Sorry maar toch begrijp ik Ariebren nog niet helemaal. Als Draaakje van te voren geweten zou hebben wat er met Avelyn zou gebeuren had Draaakje Av-je niet verkocht aan deze persoon. Door het blijven volgen van (zo goed als mogelijk) Avelyn is het mogelijk geweest voor draaakje om haar Avelyn terug te kopen en dit zware verzorgingstraject in te gaan. Ik heb daarom alleen maar respect voor draaakje voor de liefde en het geduld wat ze samen hebben. Avelyn was ook ontzettend blij dat ze weer terug was op haar eigen stalletje /3 . draaakje is ook ook erg duidelijk met haar grenzen t.o.v. de behandeling en laat Avelyn zeker niet lijden op wat voor manier dan ook, maar wil wel de kans aanpakken om haar 3 jarige een goed leven te geven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:55

smileydees schreef:
Sorry maar toch begrijp ik Ariebren nog niet helemaal. Als Draaakje van te voren geweten zou hebben wat er met Avelyn zou gebeuren had Draaakje Av-je niet verkocht aan deze persoon. Door het blijven volgen van (zo goed als mogelijk) Avelyn is het mogelijk geweest voor draaakje om haar Avelyn terug te kopen en dit zware verzorgingstraject in te gaan. Ik heb daarom alleen maar respect voor draaakje voor de liefde en het geduld wat ze samen hebben. Avelyn was ook ontzettend blij dat ze weer terug was op haar eigen stalletje /3 . draaakje is ook ook erg duidelijk met haar grenzen t.o.v. de behandeling en laat Avelyn zeker niet lijden op wat voor manier dan ook, maar wil wel de kans aanpakken om haar 3 jarige een goed leven te geven.

Amen! _/-\o_

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:19

Vandaag heb ik weer foto's gemaakt.

1 augustus

Zo is de hoef voor het schoonmaken
Afbeelding
Vervolgens heb ik hem schoongemaakt hem betadine scrub en daarna een beetje koudwater erover heen.
(dit moet voordat de hoof/sool hardner erop komt)
Afbeelding
Afbeelding
Daarna de hoef drooggemaakt en het spul op de zachte stukjes.
(dit spul vind ze níet leuk.. maar gelukkig laat ze me wel heel en lukt het wel, het prikt heel erg)
Afbeelding
Hierop kun je heel goed zien hoeveel de hoef al gegroeid is.

Zo begonnen we 15 maart
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:32

knap hoe het hersteld. Deze foto's geven een fijneer beeld dan de vorige foto's. Ik hoop dat het herstel zo door blijft zetten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:38

Iedereen kan wel "amen" zeggen, maar als je afgelopen 15 jaren veel eigen fok en handels paarden verkoopt dan ga je echt niet na controleren of ze goed terrecht zijn gekomen.
Met een paar nieuwe eigenaren heb ik nog wel eens contact, de rest van de paarden zijn ook niet meer van mij. :7

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:14

@Ariebren: Hoezo 'iedereen' ???

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:40

Ik vind het er echt goed uit zien in vergelijking met een aantal maanden terug, super! Ga zo door! :)

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:03

Het is super dat je dit doet, en je fok producten een beetje in de gaten houd!

De hoef is nu wel weer een "hoef" te noemen +:)+

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:17

Ze is mijn enige eigen gefokte veulen (op haar overleden tweelingbroertjes na) en ze is alles voor me. Ik kan de tijd helaas niet meer terug draaien, evenals dat ik niet in de toekomst kan denken, maar ik ben zo gelukkig met dat ze weer thuis is.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:56

@ ariebren als dat bij jou het geval is, is het logisch dat je de paardjes niet kunt volgen, dat maakt jou ook geen slechte handelaar/fokker. In het geval van Avelyn is het ook moeilijk geweest maar uiteindelijk toch gelukt. Wees blij voor draaakje dat zij haar Av-je weer thuis heeft. De afloop is ook nu nog niet duidelijk en of je daar dan blij mee moet zijn??
@ draaakje vind Av-je d'r hoef wel redelijk uitzien dus duimen blijven draaien, geniet maar lekker!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 22:43

Vandaag weer een foto gemaakt van voor het behandelen, daarna was niet echt handig omdat ze het echt niet fijn vind.
Afbeelding

Afbeelding
Weer vriendjes maken :(:)
Laatst bijgewerkt door draaakje op 04-08-12 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt