[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:37

Toch zijn dieren best slim hoor...ik heb een keer een edelhert door twee draden zien 'kruipen'.
Eerst dat enorme gewei erdoor en toen zijn lijf.Draden waren gewoon nog heel!
(Terwijl ik net de boodschappen uit de auto haal en met mijn kartonnen doos vast blijf zitten tussen de deur....ik bedoel maar :o )

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:07

merrieveulen schreef:
whaha hilarisch! ik zie het ook zo voor me! als ze écht iets willen...

@ Yvanka, ik geef mijn Welsh Kwikbeet erbij van Dodson & Horrell. dit is rijker in energie en zet bij de meeste paarden wel aan. mijn Welsh krijgt er één blikje (van de knakworstjes) per dag van. eenmaal geweekt heb je dan ongeveer zes keer het volume van de droge versie, zeg maar. ik merk bij mijn Welsh duidelijk verschil wanneer ik het wel of niet geef. hij wordt er net wat voller van, mn in de bovenlijn.

Ja zijn buikje in goed rond van het vele hooi wat hij krijgt (onbeperkt) maar zijn bovenlijn is ook heel iel en je ziet en voelt zijn ribben gewoon heel duidelijk. Ik ga eens informeren of ze bij de leverancier dat ook verkopen. bedankt.

MiniLoe

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:33

hihi geerke wat een lachwekkend verhaal :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:38

Ik zou het niet geloven als ik het net niet zie gebeuren. _/-\o_ :j

Als vervolg op dit verhaal van gisteren
Kijk, ik denk nog steeds slimmer te zijn dan een haflinger }:0 dus ik zet de speciebak met hooi voor de Fjord een flink stuk verder van de stroomdraad. Gewonnen, dacht ik. :j

Sta ik net buiten het erf aan te vegen, zie ik dat de Fjord klaar is met zijn hooi. Hij schuift de lege speciebak voor zich uit, onder de stroomdraad door, daar waar gisteren de kuil was.
Hier Janouk, je was gisteren zo blij en tevreden met een lege hooibak. Ik kom hem nu wel brengen 8)7

En daar staat Janouk te wachten op de bak, want je moet natuurlijk wel controleren of de hooibak werkelijk echt leeg is. _O- :):) >;)

Je kan me echt opvegen :D

Wij rijden zo met Image naar Roosendaal voor nieuwe schoenen. Gelukkig is het goed weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:39

Die Fjord heeft wel mijn soort humor :D

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:47

Hahaha ik vindt hem ook erg grappig, volgende keer even filmen ;)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:53

hihi Janouk, wat een stel joh, echt prachtig!

_O-

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:25

Paarden spreken ons gevoel voor humor aan! Wat een stel heb je daar!!
Goede reis naar Roosendaal en groet aan Rob!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:14

haha echt geweldig! misschien hoopt de fjord op een fijn plekje in de groep door zich extra lief te gedragen? paarden blijven je toch verbazen he.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:19

vandaag heeft mamaloe wat uurtjes weide gemaakt als voorbereiding op de nieuwe stal.
temp was niet onder nul geweest, bewolkt en fructaanindex gaf laag aan. Mamaloe vond het geweldig en het ging gelukkig goed, erna was ze pissed dat ze weer terug de paddock in moest haha, rennen en bokken.

dr hoeven voelde nogsteeds goed bij het op stal gaan

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:28

Haha leuk he, dat ze dan zichtbaar beledigd zijn MiniLoe.
Bij ons op stal gaan ze geloof ik ook weer aardig het land op, de mijne uiteraard niet, arm peerd.
Ze kan wel lekker in de 'grote' paddock dus ze heeft al meer beweging, begreep van de staleigenaresse dat zie die af en toe behoorlijk heeft, bokken en rennen ;) Ach ze voelt zich in ieder geval goed dan toch?
Morgen d'r nieuwe speciale ijzers eronder dus ben benieuwd!

Kom bij jullie ook even spammen, moet het nu doen met filmpjes tijdens haar herstel, dus heb er maar een HAW van gemaakt :o
[RT-HAW] Tango merrie @ regio kampioenschappen (video)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:41

verhuizing is goed gegaan, ik ben kapot!
na opbouw staat mamaloe nu a vijf uur op het land, het gaat prima.

Hopen dat het met de verhuizing niet een terugval gaat veroorzaken, ik hou dr scherp in de gaten, tot nu toe niets te merken

Michrocky: aaahw echt? dammn wat is die aan het doen allemaal?

Mandy: had je mooi weer voor, wel koude wind heh

Jess: whaaa jaloers wil ik oook!

Abs: Beterschap!

Hieronder enkele fotows van vandaag hihi :D
Ukkers zijn vrij tevree met nieuwe weide en soortgenootjes (lengtegenootjes)
wel is het hier en daar nog gillen, Minime heeft nu zijn eigen Harem haha

Carrousel
Afbeelding

Zwarte stalkers achter zich aan
Afbeelding

Loe geeft een showtje weg, strekken die beentjes
Afbeelding

Tot Slot
Afbeelding

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:48

oei heb hierboven verkeerde foto geplaatst, mamaloe dr naam een m teveel hihi, kan niej meer aanpassen sorry wat stom

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:19

wel prachtige foto's, fraai diertje!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:40

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan Miniloe
Ziet er uit als een gezellig shetten bende zo :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:47

dank jullie :D Bruintje en bontje zijn van mij hihi.
Ja ze staan met zn viertjes, apart van de hele grote paarden. Vandaag hebben ze weer paar uurtjes buiten gestaan, toen ik op stal kwam stonden ze alweer binnen, dat ging goed dus. Echt nog wennen voor mij dat ik dat zelf niet meer hoef te doen. Voetjes mamaloe gewoon koel, met uitkrabben bleef ze ook goed staan.
Vind zelfs nog wennen dat ik mn ponys droog kan poetsen, uit de wind en met licht zodat ik zie wat ik doe haha

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:44

haha ja dat zal zeker even wennen zijn, had ik ook hoor
maar na 4 jaar wil ik niet anders haha
en met loslaten heb ik zelf ook af en toe nog problemen, gelukkig ben ik er 5 dagen in de week zelf de hele dag :P
en in het weekeind zeker 1x per dag haha

fijn dat het nog goed gaat met mamaloe :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:06

ik heb mijn kleine kruimels ook apart van de groteren, vind het gevaarlijk omdat hun hoofdjes teveel op traphoogte zitten bij die groten. daarbij is de één nogal een uitdagertje (5 jaar) dus die gaat ervan langs krijgen van de grote kerels. hij vindt alles leuk en mooi en lijkt zich gewoon niet te realiseren dat het eigenlijk niet zo beleefd is om je kleine snufje in het gezicht van een oudere man te drukken... de ander is van zichzelf al best onzeker dus die voelt zich ook niet lekker daar. dus hebben ze het oude geitenweitje gekregen, met schuistal haha! hebben ze 't mooi luxe.

overigens laat ik ze wel bij onze eigen grotere dieren, maar altijd onder toezicht. ze kunnen goed met de haflinger van mijn zusje, bijvoorbeeld. maar in zo'n hele groep... nee nu nog even niet.

mooi dat het zo goed bevalt daar, klinkt als een behoorlijke vooruitgang voor jezelf in ieder geval, haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 09:35

Wat een leuke foto's van die kleine kudde!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:54

Echt gave foto's..... hier alles onder controle...op de slappe mest na, de mest lijkt beter maar tussen zijn billen blijft het nat en vies, DA gebeld, vandaag komen ze weer met 2 man ( hulp nodig omdat ik nog steeds op krukken strompel)Ben benieuwd wat we nu gaan ondernemen...wil graag nog een bloed onderzoek, een mestonderzoek en heb nu een collega van Johan ( met vakantie, grrr maar....ms heeft die andere visie op het verhaal.....)

Chico deed zijn voetjes beurtelings ontlasten tijdens colonflora kuur wat ik met slobber moest geven. Heb rigoreus alles verminderd en het poeder in een hndje slobber gedaan....helemaal geen muesli meer en hij deed het niet meer....geen idee of het daaraan lag maar goed...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:32

euhm....DA is net geweest....alleen dus ze moest hem zelf vangen en vasthouden.......
Bloedafname had niet zoveel zin zei ze, te kort op de kuur Equest, dat moet even inwerken dus dat doen we eventueel later.
Mest heeft ze meegenomen, een bal die ik had gepakt vanmorgen en ze heeft hem opgevoeld. Voelde verder goed aan en versere mest kan niet. Vond ze er prima uit zien op idd wat vocht na. Ze gaf ook aan dat hij niet genoeg het ruwvoer verteerde, teveel vezeltjes erin nog. Uitslag heeft ze morgen.
Verder geeft ze aan dat hij wel op een kilo muesli kan staan ( en ja, ze zijn bekend met zijn HB, en hou even in gedachten dat zijn HB tot 2x aan toe NIET door zijn voer/wei is ontstaan!)) omdat hij ms wat mineralen/vitamine kan missen die nodig zijn voor het o.a. beter verteren van het ruwvoer. hij moet wel onbeperkt ruwvoer houden.
Nou krijgt hij idd gewoon een halve schep per voerbeurt dus dat zou ok moeten zijn.

Ze is tevens Tandarts en doet elk jaar de gebitten, afgelopen juni nog gedaan, tóch even in mond gekeken en de kies waar degene er tegenover is getrokken groeit nu al te ver door, zit randje op. Morgen komt ze dat toch even bijwerken met een collega....ik kan niks met mijn krukken en Chico HAAT de tandarts dus dat lukt niet in haar eentje...ze heeft nu een collega uit amerika over die ze morgen einde van de dag meesleurt.

Ben benieuwd wat uit het stront-kweekje komt...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-11-11 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:39

@ElCamino : Hoe grof is je hooi ??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:42

Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-11-11 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:51

haha, hooi is altijd moeilijk te omschrijven. :D
Zelfs op een foto is het nog moeilijk in te schatten.
Ik heb dus echt heel fijn hooi. Kalverhooi noem ik het zelf.

Hoeveel kilo voer je zo op een dag ??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:56

oei...foto's hierboven dus....
Ze krijgen onbeperkt in een horsegraze.
Dit omdat mijn jonge Quarter een luchtzuiger is en ik wil dat jij onbeperkt hooi kan eten. Als het los ligt schopt hij het de hele box door en schijt erop....loopt naar de 2e stal en doet hetzelfde, de viespeuk... en mijn oudje die nooit haast heeft met eten kan zo op zijn gemakkie uit de horsegraze eten.
Hij staat ook uren in de bak zónder dat hij ervan eet hoor....

In een horsegraze kunnen 2 plakken, heb 2 van die dingen staan ( 1 per stal). Ze krijgen wanneer ik gewoon werk om 07.00 uur, om 15.00 uur en dan 's avonds nog een keer als ze leeg zijn. Wanneer ik naar bed ga controleer ik ze nog, wanneer er nog in zit krijgen ze niks, anders vul ik ze nog.