Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy schreef:Ik vraag me af hoe lang je een paard pijn wilt laten lijden omdat anderen roepen dat ELK paard natuurlijk bekapt kan worden?
Twiggy2008 schreef:Ik zou graag van degenen met slechte ervaringen met NB, namen via PB door willen krijgen van de slechte bekappers.
Het gekke is dat ik die namen nooit doorkrijg.![]()
Mijn Sam wordt vanaf zijn tweede natuurlijk bekapt. Ik heb prima NBers leren kennen die hier in NL hun vak uitoefenen op een prima manier en een gedegen opleiding hebben gevolgd in de VS (AANHCP). Momenteel bekapt Jan Vogels mijn paard (natural balance) en ik ben zeer, zeer tevreden over hem. De voetjes van mijn paard zijn gezonder en sterker dan ooit. Ik heb geen hoefschoenen nodig, hij loopt geweldig. Heb jarenlang bij Wout Overbeeke gezeten, maar die is er helaas mee gestopt. Ook zijn collega's Bjorn en Annette ken ik, ook prima NBers.![]()
Nee, ik hoef ook geen NBer met een banketstaaf cursusje en zelf voel ik me ook niet geroepen om te gaan bekappen. Maar ik hoef ook geen traditionele hoefsmid meer. Heb daar een paar nare ervaringen mee gehad. Ook goeie, hoor, maar dat was niet met mijn eigen paard. Mij bevalt NB heel erg goed. Al jaren.
En over het al dan niet natuurlijk houden van je paard. Ik zeg maar zo; ik hou mijn paard zo natuurlijk mogelijk. Dat houdt in dat hij een vrij leven heeft op een enorm stuk land (meerdere hectares in een natuurgebied) in een kudde. Het hele jaar door, in weer en wind. Ja, ik voer hem bij naast het gras. Hooi krijgt hij namelijk ook. En af en toe eens een supplement, indien ik dat nodig acht. Krachtvoer krijgt hij vrijwel niet. Hij loopt ook regelmatig op de weg, doet dat prima. Geen gevoeligheid, niets. Hij kan de hele dag bewegen, rennen, spelen, rollen, heeft sociaal contact en hechte vriendschappen en hij kan fourageren. Dat vind ik zo natuurlijk mogelijk met de mogelijkheden die ik heb. Ga dus niet zeuren over 'wij kunnen paarden niet natuurlijk houden', want het gaat om je intentie en de mogelijkheden, die je hebt en benut. Ik heb daar heel bewust voor gekozen en zie een heel vrolijk en jolig paard. Elke dag weer.![]()
Ik vind dat elke NBer of hoefsmid die niet kan bekappen en niet fatsoenlijk met paarden om kan gaan (want ja, die zijn er ook, en ik vind het ook een vereiste om goed met paarden om te kunnen gaan!) zijn vak niet mag uitoefenen. Absoluut! Ik ben zelf wel heel tevreden met NB. Hij is net nog geweest bij ons, helemaal top. Dus ik denk niet dat je kunt zeggen dat NB per definitie niet goed is.![]()
Dat is te kortzichtig. Iedereen is welkom langs te komen om eens naar mijn paard's voeten te kijken.

).
spokie79 schreef:Twiggy, het is niet dat ik niet in NB geloof. Maar het is moeilijk om iemand met.een goede opleiding te vinden. Dan houd ik het liever bij mijn traditionele smid, waarbij mijn paard op zijn blote voeten loopt en nooit last heeft, ook niet op het harde.
En ik zou dolgraag zo'n stekkie voor mijn paard willen hebben. In de randstad is dat alleen niet te vinden. Nu staat hij in de winter wel elke dag in de paddock en 's nachts op stal. En in de zomer 24 uur op het land. Maar dat is echt zeldzaam hier in de omgeving.
Twiggy2008 schreef:klopt Twiigy2008, er lopen ook zat slechte traditionele bekappers rond!Ik geloof ook niet zo in ijzers, eerlijk gezegd. Denk dat je beter wat aan de oorzaken kunt doen bij voetproblemen, dan aan symptoombestrijding te doen, zoals ik het toch vaak zie bij ijzers.
Eva, dank je, echt, iedereen is welkom, want ik weet gewoon dat mijn paard supervoetjes heeft. Is ook bevestigd door diverse hoefsmeden inmiddels. Je moet gewoon een goeie NBer zoeken en ik ben bang dat het hem daarin schuilt. Dat er ook mensen rondlopen die niet goed zijn en maar wat doen. Als eigenaar is het je eigen verantwoording om een gediplomeerde, goeie NBer te zoeken. En die zijn er gelukkig ook. Ik hoef ook echt geen kwakzalvers bij mijn paard, daarvoor ben ik te verantwoordelijk ingesteld. Dus ik word een beetje moe van dat eeuwige gezeur hier op bokt over NB en hoe slecht dat per definitie is. Het is gewoon niet waar.
spokie79 schreef:Twiggy, het is niet dat ik niet in NB geloof. Maar het is moeilijk om iemand met.een goede opleiding te vinden. Dan houd ik het liever bij mijn traditionele smid, waarbij mijn paard op zijn blote voeten loopt en nooit last heeft, ook niet op het harde.
En ik zou dolgraag zo'n stekkie voor mijn paard willen hebben. In de randstad is dat alleen niet te vinden. Nu staat hij in de winter wel elke dag in de paddock en 's nachts op stal. En in de zomer 24 uur op het land. Maar dat is echt zeldzaam hier in de omgeving.
. Ik wil bovenal een gelukkig paard. En dat lijkt hij wel. Kan je mij wel de adressen pb-en? Ik ben wel benieuwd.eva1979 schreef:Hoi Twiggy,
Eindelijk eens iemand die verder kijkt dan het starre manege plaatje, zoals ik het maar even noem.
Paarden horen op stal in de regen is zielig (geef ze de keus en ze staan buiten!)
Paarden hebben het koud in de winter of zweten te veel kan dan niet rijden (onzin nog nooit een paard in het wild gezien met een deken, goede temperatuursregulatie en dan pas je je maar meer aan)
Blablabla, Niets is beter voor je paard dan hem zo natuurlijk mogelijk houden en uiteraard is de eigenaar diegene die verantwoordelijk is voor het zoeken naar een goede hoefsmid!
Ik snap best dat niet iedereen in de gelegenheid is om een paard op een groot stuk land te zetten maar als ik graag een paard had willen hebben en had hem op een manege moeten stallen ging dat hele verhaal (helaas voor mij) niet door.
(maar wat voor mij misschien wel handiger is).
spokie79 schreef:Twiggy, dat wil ik hem ook niet aandoen. Ik wil bovenal een gelukkig paard. En dat lijkt hij wel. Kan je mij wel de adressen pb-en? Ik ben wel benieuwd.
Eva, kan hem niet vinden op Google.
spokie79 schreef:Paarden met slechte hoeven overleven niet in het wild. Dus die moeten wij helpen, omdat wij zo nodig willen fokken en paarden willen houden. Die moet je m.i. niet onnodig pijn laten lijden. Ik ben absoluut voor blote voeten, maar als het niet anders kan moet je je paard niet pesten. Paarden zijn tegenwoordig niet meer zoals het in het wild.
? Ik heb mijn paard toch niet alleen maar voor mijn lol, ik wil dat hij ook lol heeft, naast zijn leventje met mij. Ik ben er maar een paar uurtjes per dag, soms nog minder. Ik wil dat hij de overige uren gewoon lekker 'vrij' is, paard kan zijn. Maar misschien ben ik daar een hele rare in???? Arabesk schreef:Dus dames en heren in bezit van een paard met hoefproblemen (bevangen, HKO....) dump je paard over het hek het wild in en over een jaar is deze volledig genezen!Vrijwel alle hoefziektes verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra een paard 'gedumpt' wordt in het wild. En dát is een van de redenen geweest waarom een kleine groep amerikaanse onderzoekers en hoefsmeden de hoeven van verwilderde paarden gingen bestuderen en toen tot de conclusie kwamen dat onze manier van huisvesten, voeden, bekappen/beslaan destastreus zijn voor de paardenvoet.
, valt nogal op zo'n kwpn-er tussen de konikjes 
rapido schreef:genezen in de zin van
dat het straalbeen weer mooi glad geworden is dan?
Citaat:When navicular bone changes are treated as a symptom of simple loss of function and sensitivity at the back of the foot, restoring soundness is usually an easy task. I have personally seen many horses with confirmed navicular changes that have endured years of pain while the owners footed the bill for orthopedic shoeing, only to watch them become completely sound within days of a correct trim and a chance to go barefoot. Sometimes it is a longer process of course, but I have yet to experience failure on one single navicular case
Citaat:In the last 3 years, the course and healing of navicular syndrome was documented on 53 horses of various breeds. The shoes were removed, the living conditions of the horse changed to more closely approximate the natural amount of movement of a horse each day, and the shape of the hoof capsule was, over the course of months, returned (close) to its natural form through proper trimming. Depending on the length of time the problem had been in existence, and how far living conditions could be optimized, the return to full use of a horse diagnosed with "podotrochlosis" can take a few weeks to nine months.
Citaat:Not surprisingly, navicular is unknown in wild horse country. Nor have I seen it among naturally trimmed, barefooted horses... Please take heart, I am unaware of any 'navicular' horse that has failed to heal in a genuine program of natural hoof care.