[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:53

sloffiee

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:46

ook ik meld me hier.. vandaag tot de conclusie gekomen dat ze heup atrose heeft

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:33

ai, dat komt iets minder vaak voor. Hoe doet ze het ermee?

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:03

uhmm het begon zo.. ze begon onregelmatig te lopen dus naar kliniek geweest hebben der hele been in gespoten tot de knie toe.. kwam niks uit ze bleef onregematig.. aangezien ze niks kunnen doen veder aan de heup.. wouden ze wel een foto maken om zekerheid te krijgen maar daarna konden ze niks doen omdat het een te grote risico is ,maar hij dacht aan atrose ........ wat kan het anders zijn

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:14

een probleem in de rug kan het ook zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:20

sloffiee schreef:
uhmm het begon zo.. ze begon onregelmatig te lopen dus naar kliniek geweest hebben der hele been in gespoten tot de knie toe.. kwam niks uit ze bleef onregematig.. aangezien ze niks kunnen doen veder aan de heup.. wouden ze wel een foto maken om zekerheid te krijgen maar daarna konden ze niks doen omdat het een te grote risico is ,maar hij dacht aan atrose ........ wat kan het anders zijn

Of in mijn geval atrose in de hals, zorgt ook voor problemen in de achterhand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:24

Mijn paard is touwens atactisch en liep daar in het begin ook niet goed mee. Niet kreupel maar had gekund. Ook dat zie je niet. Er zijn tal mogelijkheden dat ze kreupel lopen ondanks dat het niet in de benen zit.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:52

ja.. ik heb der nu glucosamine gegeven.. en kijk dat aan hoe het gaat

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:23

Je weet dat je het langere tijd moet geven eer je een reactie misschien kan gaan merken?

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:33

Ik meld me ook!

Ik heb een bijna 4 jarige merrie. Vorig jaar zadelmak gemaakt, maar eigenlijk liep ze nooit helemaal lekker. Veel spanning en druk ontwijken. Na een paar bezoeken aan een osteopaat, masseur en uiteindelijk ook de kliniek bleek dat ze wat verschuivingen in het si had. Een Chiropractor heeft haar behandeld en er is een Tildren infuus ingegaan. Volgens het schema weer gaan opbouwen maar eigenlijk ging het steeds slechter.
Gister bij een holistischdierenarts geweest en die vond Artrose in het SI gewricht wat heel erg veel pijn gaf. Nu mag ze niet meer belast worden, volgen maanden van behandelingen, medicatie en wordt een speciale training geadviseerd. Kostenplaatje....sky high; slagingskans....90% over een jaar, als alles gaat zoals het moet gaan, maar dat kan niet gegarandeerd worden.

Aangezien ik het in een jaar heb zien verslechteren en duidelijk aan haar te zien/merken is dat ze pijn heeft, zit ik nu met mijn handen in het haar over wat te doen.

Heeft iemand ervaring met artrose op deze plek bij zo'n jong paard? Hoe hebben jullie het aangepakt en kan ik haar nog wel een pijnloos/paardwaardig leven geven?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:27

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:58

Kentucky Horsewear komt binnenkort met stable boots met een magnetische werking die heel goed zouden werken bij paarden met chronische gewrichtsaandoeningen! www.kentucky-horsewear.com

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:03

Mijn haflinger heeft lichte kogelartrose en ik heb een vraagje.
We hebben het sinds kort ontdekt, krijgt nu glucosamine en heeft speciaal beslag. Hij doet het hier heel goed op. Ik merk wel dat ik wel een trainingsschema met hem moet volgen anders word hij erg stijf.
Nu is het zo dat stappen en draven erg goed gaat alleen in de galop lijkt hij stijver te zijn.
Nu is mijn vraag, moet ik hem in de galop gewoon doorrijden om die stijfheid eruit te krijgen? Of moet ik naar hem luisteren en juist een stapje terug doen. Ik weet namelijk niet of dit gewoon luiheid is of dat hij er echt last van heeft.
Op buitenrit is hier overigens niets van te merken omdat hij dan een stuk fanatieker is. Overigens heeft hij de dag na een buitenrit wel weer wat last en laat hij duidelijk merken dat hij stijver is en moeilijker kan bewegen. Uiteraard houd ik hem dan zoveel mogelijk in beweging.
(Hij staat overdag ook gewoon buiten en heeft dus ook veel beweging)
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen of ervaringen van mensen die ook een artrose paard hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:08

Story, hoe veel uur staat je paard buiten?

linneybink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:50

zo zie je maar dat het allemaal per paard verschilt. Kreeg gisteren te horen dat mijn poon niet alleen in zijn achterbenen artrose heeft maar ook in beide voorbenen. Nu is dat nog niet het ergste maar wel dat ie inmiddels op drie benen kreupel loopt. Dus als er nog wonderen zouden bestaan kunnen wij ze best gebruiken en anders ben ik zeer binnenkort mijn maatje kwijt. Best hard om zo even te horen te krijgen als je nog een hele toekomst samen dacht te hebben.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:54

ik leef met je mee linneybink... ook ik dacht nog een hele toekomst met mn poown te hebben.. ook dat is ingestort.. ze is nog maar 8 jaar... :(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:55

Ach wat vreselijk zeg, Linneybink en Sloffie.. Veel sterkte.. :(:)

linneybink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:09

De mijne moet nog 8 jaar worden in mei.
En het moeilijkste is nog dat zijn koppie nog zo veel energie en blijheid uitstraalt alleen die rotbenen werken niet mee. Hij staat nu ook weer bij zijn vriendjes in de kudde lekker spelen en donderstenen, als je dan nog maar even hebt dan maar goed genieten. Het leven is hard soms. :(

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:35

Weten jullie dat toevallig: is het zo dat paarden met artrose in de benen vaker struikelen?
(paard loopt overigens niet onregelmatig oid, maar merk dat hij op het moment wel vaker struikeld, kan ook zijn dat hij natuurlijk zijn hoofd er niet bij heeft :) )

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:58

Mijn paard struikelde meer toen de artrose nog niet onder controle was. Een ander paard welke ik reed struikelde ook en bleek ook artrose te hebben.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:10

Schangah schreef:

Ik ben hier al erg lang niet meer geweest... :o maar waar in de hals heeft jouw paard het? (gaat ondertussen het topic weer even napluizen...) Mijn (dit jaar 6jr wordende) ruin (zelf gefokt) heeft waarschijnlijk atrose in zijn nek. Het zijn allemaal speculaties, omdat de eerste x dat hij op de foto ging, er niks te zien was. maar nu zijn we 6 jaar later, en door zijn trauma dat hij opgelopen heeft 'vroeger', zou zich dus atrose gevormd kunnen hebben. (wel logisch...)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:35

Noon schreef:
Schangah schreef:

Ik ben hier al erg lang niet meer geweest... :o maar waar in de hals heeft jouw paard het? (gaat ondertussen het topic weer even napluizen...) Mijn (dit jaar 6jr wordende) ruin (zelf gefokt) heeft waarschijnlijk atrose in zijn nek. Het zijn allemaal speculaties, omdat de eerste x dat hij op de foto ging, er niks te zien was. maar nu zijn we 6 jaar later, en door zijn trauma dat hij opgelopen heeft 'vroeger', zou zich dus atrose gevormd kunnen hebben. (wel logisch...)

Bij mij paard op de atlas richting de schedel. Was in zo vergevorderde staat dat op het moment dat het fout ging (dus uitvalverschijnselen, scheef lopen) er niets meer aan te doen was. Ze heeft het heel goed weten te verbergen. Een nieuw trauma (is het vermoeden) heeft de boel in een versnelling gebracht. Binnen anderhalve week heb ik haar moeten afgeven. |(

Nog even een andere vraag: zijn er mensen die hippotrose geven (collageen) voor de gewrichten. kraakbeen, banden en pezen?

Hoe bevalt het??

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:51

Schangah schreef:
Bij mij paard op de atlas richting de schedel. Was in zo vergevorderde staat dat op het moment dat het fout ging (dus uitvalverschijnselen, scheef lopen) er niets meer aan te doen was. Ze heeft het heel goed weten te verbergen. Een nieuw trauma (is het vermoeden) heeft de boel in een versnelling gebracht. Binnen anderhalve week heb ik haar moeten afgeven. |(

Nog even een andere vraag: zijn er mensen die hippotrose geven (collageen) voor de gewrichten. kraakbeen, banden en pezen?

Hoe bevalt het??

Jeetje...bij die van mij weten ze dus niet waar het zit. wss omgeving atlas/draaier, omdat hij daar het trauma heeft opgelopen.

Ik wil dit spul trouwens uitproberen:
Flexijoint Liquid Supplement with Devils Claw -Equimins
iemand hier ervaringen mee?

ik weet niet of het t doet, maar hier een schema'tje:
http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbestellen/contents/nl/gwsup.pdf

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:09

Ben hier al een hele tijd niet meer geweest maar kom toch weer even wat vragen.
Mijn merrie heeft artrose in de achterbenen, heup/knie .. Ik heb vorige week maandag mn dierenarts laten komen omdat ik vond dat ze toch wat slechter begon te worden, en ook soms zo duf uit dr ogen kijkt.
Nu heeft ze er naar gekeken en voor haar leeftijd vond ze haar nog wel redelijk oke, wel lichtelijk atactisch en zowieso heel stijf ( heeft ook moeite met opstaan na het liggen of rollen ) maar ze vond het nog niet zo slecht om haar in te laten slapen. wel heeft ze pijnstillers achter gelaten ( gaat het dan toch slecht maar durft ze dat niet te zeggen? ) we hebben het ook al over euthanasie gehad..
Ze staat 24/7 met een shetje op het land met inloopstal en dat doet haar zowieso goed, maar omdat ik nu dacht te zien dat ze weer verder achteruit gegaan is vraag ik me af of ze echt geen pijn heeft?
Is het wel eerlijk om haar te laten lopen?
Rijden mag ik helemaal niet meer, dus ze staat gewoon alleen nog op de wei.
Wie kan me een beetje helpen? mischien wat advies? wat zouden jullie doen? etc etc

Ze is trouwens ergens rond de 20 ( leeftijd niet presies bekend )

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:31

Ook bij mijn ruin van 9 jaar is afgelopen herfst artose geconstateerd in de rechterkogel op de rontgen.
Op aanraden van de dierenarts moest hij podobeslag en een voedingssupplement met glucosamine, chondroitine en msm.
Heb in Equi Mobility van Exellent een hele goede gevonden voor hem. Hij loopt weer goed en wie het niet weet ziet er niets aan nu.