Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:23

Nee... Tineke Bartels houd zich op dit moment niet actief meer bezig met de wedastrijd sport. Haar dochter Olympisch amazone Imke wel ;)

@ Bandida, ja daarop kan dat ook mits je een goed basis beheersend en getraind paard heb. zoals Pharagirlke, Thaliaatjuh en ik al meerdere keren aangeven; het heeft niets van doen met kracht en bitten of welke optoming dan ook. Het is een training waarvoor opperst vertrouwen, geduld, tijd en deskundigheid vereist wordt.....

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:24

Maar wat ik me toch een beetje afvraag, hoe zit het met de ademhaling van een paard dat Rollkur gereden wordt? Want het lijkt me (lijkt!) dat het niet echt bevoorderlijk is... zo'n kromme luchtpijp. Dáár zou ik graag eens antwoord op krijgen.

En over geen kracht gesproken...waarom openen een behoorlijk aantal paarden dan wel hun mond en zijn er duidelijk plooien te zien in hun lippen. Dat komt echt niet van een friemeltje met je pink.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 08-06-09 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:25

En nog een verschil dat ik wil aangeven: Ik zie op dat filmpje maar een aantal LDR foto's, een heel deel foto's zijn gewoon paarden die opgekropt zijn van spanning of die dieper gepakt worden door de ruiter, waarschijnlijk omdat ie effe heel heet was. Doe ik ook met mijn merrie, da's geen LDR. Da's effe voor jezelf kiezen. Een paard dat je dieper pakt en goed doorstelt kan minder makkelijk onder je uit vliegen. :) En die zie ik WEL heel veel terug op het filmpje, die foto's. ;)

Sigrid: Een degelijk LDR gereden paard heeft genoeg lengte in de hals om te kunnen ademen. ;) Voor je tweede vraag, zie hierboven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:27

Jaja maar ik bedoel een paard dat nog nooit de werking van een stang&trens gevoeld heeft uiteraard.
Als ik hier naar mijn oudste eens met de zweep zwaai scheurt hij naar de andere kant van de wei, de jonkies kijken hem dan verbaasd na.. die weten niet wat een zweep kan doen.
Kan je hyperflexie aanleren zonder het paard te dwingen? Ik denk het niet.. ik heb geturnd, overbuigen doet pijn, bij een paard ook. Ik denk niet dat ze het spontaan gaan aanbieden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:29

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:
Een paard dat degelijk rollkur gereden word hoef je niet te trekken. Die moet je heel effe een seintje geven van "kom jochie" en die gaat ;)

Kan je zeg maar op een stalhalster rollkur rijden?

ja :D het heeft namelijk helemaal niks met bit , trekken, of weer ik veel wat meer voor een rare dingen te maken.......

sterker nog het heeft helemaal niks met de voorkant te maken, maar alles met de achterkant.......

maar volgens mij roep ik dit nu al een jaar of 3 iedere discussie weer :) een ook tegen dezelfde mensen.........

een paard met zn kop tussen de voorbenen parkeren is geen Rollkurr :) maar hoe meilijk is het discusseren over dit soort dingen als men dat verschil niet zien kan, evenals een correct versus niet correct bewegend paard ........

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:34

KiWiKo schreef:
een paard met zn kop tussen de voorbenen parkeren is geen Rollkurr :) maar hoe meilijk is het discusseren over dit soort dingen als men dat verschil niet zien kan, evenals een correct versus niet correct bewegend paard ........

Dus wat de top daar doet in dat filmpje is eigenlijk gepruts?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:36

Ik vraag me dan toch altijd weer af wat de persoon die de foto's heeft gemaakt terplekke tegen de betreffende ruiters heeft gezegd... Ik neem aan dat hij/zij de ruiters en amazones er op heeft aangesproken en hun motivatie voor hun manier van rijden heeft gevraagd? Dus een informatieve discussie is aangegaan?

KiWiKo

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:36

ik denk het zomaar van niet :) :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:40

KiWiKo schreef:

Ok maar dan denk ik dat je blind bent voor wat daar echt op te zien is.
En we zijn ook weer einde discussie dan.. ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:42

chevax schreef:
Ik vraag me dan toch altijd weer af wat de persoon die de foto's heeft gemaakt terplekke tegen de betreffende ruiters heeft gezegd...

:+ Niets uiteraard, als je niet op de foto wil moet je maar geen publiekssport beoefenen. Het zijn gewoon foto's hoor. Prentjes van wat daar en op iedere wedstrijd te zien is. Google.. oneindig keuze in dit onderwerp ;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:42

Bandida schreef:

Van sommige foto's vraag ik me idd af "wat heeft dit met rijden te maken?"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:43

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

sommige foto's wel........... en zal ik je nog wat ergers vertellen......... zulke foto's kan je ook van mij vinden, geen probleem........ met een ernstig ongelukkig kijkend paard met neus onder zn borst....... Had niks met rollkurr te maken, wel met een enorme strijd die mijn 1.76 grote jerommeke met het ego van George Busch en het karakter van Axl Rose met mij aan wilde gaan onder het zadel........ Zelfs met zijn kop zo geparkeerd dat hij eigenlijk theoretisch geen kant meer op had gekund......... kreeg die me toch over de bakrand gevouwen....... en das knap, :D heel knap :)

Dus inderdaad zijn SOMMIGE foto's gepruts, maar misschien wel gepruts voor lijfsbehoud.......... en met paarden die op hoog niveau meelopen kan dat wel eens nodig zijn, gewoonweg omdat het tijdbommetjes zijn met een grote mate van explosieve kracht, wat je weer nodig heb voor de sport........ maar als die kracht even tegen de ruiter gewend word........ dan heb je toch een klein probleempje...... en als je dat nog nooit heb meegemaakt, dan kan ik me voorstellen dat je niet weet wat het is. en dat je je er ook geen voorstelling van kan maken.

Maar er zitten ook gewoon goede foto's tussen hoor :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:44

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Ok maar dan denk ik dat je blind bent voor wat daar echt op te zien is.
En we zijn ook weer einde discussie dan.. ;)

ik had het niet tegen jou :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:45

Nee, daar ben ik ook bang voor! Ik vind het altijd een beetje dubieus, zulke filmpjes. Ik zou er pas echt bewondering voor hebben, ongeacht of ik iemands mening er over deel of niet, als iemand die deze filmpjes enzo plaatst, ook de discussie met de betreffende ruiters aangaat. Want wat is het doel van het plaatsen van zo'n filmpje: een discussie op gang brengen op basis van uit de eerste hand verkregen info of zomaar foto's van mensen plaatsen en daarover miepen?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:47

Het geeft in iedergeval al een discussie van 12 pagina's :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:49

Geen onderbouwde discussie in ieder geval en dat is jammer. Maar ik hoop wel dat mijn vraag door TS wordt beantwoord over de totstandkoming van het filmpje.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:53

_Sigrid_ schreef:
Maar wat ik me toch een beetje afvraag, hoe zit het met de ademhaling van een paard dat Rollkur gereden wordt? Want het lijkt me (lijkt!) dat het niet echt bevoorderlijk is... zo'n kromme luchtpijp. Dáár zou ik graag eens antwoord op krijgen.

En over geen kracht gesproken...waarom openen een behoorlijk aantal paarden dan wel hun mond en zijn er duidelijk plooien te zien in hun lippen. Dat komt echt niet van een friemeltje met je pink.

Een dergelijk getraind paard is niet zoals een manege paard. Deze paarden zijn beetje bij beetje verder gevraagd. Zonder dwang. En ja de bouw en opbouw van hun lichaam moet er ook voor zijn. De kwaliteiten moeten er zijn, het karakter... alles. Ik zie het filpje niet als betrouwbaar, ik zie het als een met voorbedachte destructieve daad en wachten op een moment welke vast gelegd moest worden. Niet betrouwbaar. De ervaringen die ik ermee heb gehad zowel de goede en de slechte (lees overhaast, en met dwang) hebben mijn mening gevormd. Tineke legt heel goed en duidelijk uit wat hyperflexie is en wat zij er mee doet. Mijn mening is uiteindelijk wel positief

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:58

Ik denk dat niemand er onderuit kan dat dit soort foto's ook gebruikt worden in verschillende boeken als "slecht voorbeeld".
Kijk bijv. eens in Ruiters en Rechters om maar iets te noemen.

Edit:woordje vergeten :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:59

KiWiKo schreef:
Dus inderdaad zijn SOMMIGE foto's gepruts, maar misschien wel gepruts voor lijfsbehoud.......... en met paarden die op hoog niveau meelopen kan dat wel eens nodig zijn, gewoonweg omdat het tijdbommetjes zijn met een grote mate van explosieve kracht, wat je weer nodig heb voor de sport........ maar als die kracht even tegen de ruiter gewend word........ dan heb je toch een klein probleempje...... en als je dat nog nooit heb meegemaakt, dan kan ik me voorstellen dat je niet weet wat het is. en dat je je er ook geen voorstelling van kan maken.

Dat dacht ik inderdaad ook te zien, twee horizontale vuisten stevig om de twee teugels enz.. ik wil best geloven dat die beesten onder je vandaan knallen als je niet aan hun mond gaat hangen of ze onder je in vouwt.

Maar wordt het dan eens geen tijd om ernstig vragen te stellen bij het waarom van deze sport? Moeten we dat wel willen?? Wat heeft dit nog met dressuur te maken (behalve dan dat je op dit moment punten krijgt om met zo'n beest in de ring te verschijnen).

ps, ik weet prima wat het is om te vechten met een paard, en ik heb zelf met redelijk lelijke bitten gereden, denk zelfs dat dat hier op bokt te vinden moet zijn. Leerzaam, maar leve bitloos (maar dat terzijde ;-))
Kan het niet laten, sorry :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:01

Rana schreef:
Deze paarden zijn beetje bij beetje verder gevraagd. Zonder dwang.

Die in het filmpje? nee hoor..
Wat jij beschrijft is een soort ideaalsituatie. Ik denk niet dat ze bestaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:03

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Dat dacht ik inderdaad ook te zien, twee horizontale vuisten stevig om de twee teugels enz.. ik wil best geloven dat die beesten onder je vandaan knallen als je niet aan hun mond gaat hangen of ze onder je in vouwt.

Maar wordt het dan eens geen tijd om ernstig vragen te stellen bij het waarom van deze sport? Moeten we dat wel willen?? Wat heeft dit nog met dressuur te maken (behalve dan dat je op dit moment punten krijgt om met zo'n beest in de ring te verschijnen).

ps, ik weet prima wat het is om te vechten met een paard, en ik heb zelf met redelijk lelijke bitten gereden, denk zelfs dat dat hier op bokt te vinden moet zijn. Leerzaam, maar leve bitloos (maar dat terzijde ;-))
Kan het niet laten, sorry :+
lief.............. als je nou eens in Nederland ben.......... kruip gerust eens op de mijne :) een vriendelijker, meer menslievend paard vind je niet.......

maar als die afgaat, dan stoot je je kop tegen het dak van de binnenbaan aan......... hij springt gewoon 3 meter de lucht in, als in in uitjes springen.........

en ik heb hem nog nooit anders dan op een dubbelgebroken trensje gereden.........

Ik rij trouwens nooit met andere bitten dan gewone bitten.........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:03

KiWiKo schreef:
sommige foto's wel........... en zal ik je nog wat ergers vertellen......... zulke foto's kan je ook van mij vinden, geen probleem........ met een ernstig ongelukkig kijkend paard met neus onder zn borst....... Had niks met rollkurr te maken, wel met een enorme strijd die mijn 1.76 grote jerommeke met het ego van George Busch en het karakter van Axl Rose met mij aan wilde gaan onder het zadel........ Zelfs met zijn kop zo geparkeerd dat hij eigenlijk theoretisch geen kant meer op had gekund......... kreeg die me toch over de bakrand gevouwen....... en das knap, :D heel knap :)

Maar er zitten ook gewoon goede foto's tussen hoor :D :D

ámen!! :j
Soms moet je verder kijken en denken dan de foto zelf. En daar hebben bokkers nog wel eens moeite mee, die hupsen er graag boven op om hun gal te spugen

Bandida: da's niet de ideaalsituatie, dat is hoe het moet. Daarom dat grootste deel van de foto's ook een sterk staaltje "op de rem trekken is" om te voorkomen dat ie er vandoor gaat. Zoals ik hier boven al zei. Ik kan er zo de foto's uithalen waar ik zie dat paard gewoon oversteld/bogen word om te zorgen dat ie minder kracht heeft en dat je hem dus makkelijker bij je kan houden. Daarom waarschijnlijk ook tien minuten a een kwartier, na dat kwartier is zo'n dier uitgeraast en kan je normaal verder. Dan hangen ze niet meer aan de teugels. Dus als TS niet al zo bevooroordeeld was, had ze die plaatjes er ook tussen gezet. :) Maar in principe kan je ook zelf verder denken en beseffen dat na dat die dieren effe uitgeraast zijn (gecontroleerd uitgeraast. In je eigen piste kan je ze effe laten gaan maar op wedstrijd gaat dat gewoon niet) kan je gewoon rustig rijden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:05

Maar waar bestaat die ideaal-situatie wel? Natuurlijk bij onze eigen paarden allemaal ;-), maar nu even serieus: ik heb meer problemen met op de gemiddelde manege rond te lopen dan dat ik zie hoe deze paarden worden getraind. Het is altijd zo frappant dat mensen roepen over zaken die heel ver van hun bed staan en de dingen waar ze wél makkelijk iets van kunnen zeggen (zoals dus op een manege) uit de weg gaan. Ik zeg het in ieder geval altijd als ik iets zie waarvan ik denk dat het niet goed is. Dus nogmaals: ik hoop écht, zonder dat dat aanvallend is bedoeld, dat de TS uitlegt hoe het filmpje tot stand is gekomen en met welke intentie dit is geplaatst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:08

Het is geen kwestie van ideaal-situatie: je doet het goed, of je doet het niet goed. Zijn zo van die dingen die je niet een beetje mis kan doen of een beetje goed kan doen in mijn mening. Met mijn merrie krijg ik het niet klaar :') Maar haar pak ik wel als ze me te heet is met haar kop tussen haar voorbenen.... Ik kies toch voor mezelf als het er op aan komt dat die 500kg gevaarlijke spelletjes wil spelen... Of ze dat nu zelf beseft of niet. Ik ben degene met de hersenen dus IMO ben ik dan ook degene die de beslissingen moet maken over veilig of niet veilig. :) Als paard weer normaal doet krijgt die ook meteen weer ruimte. Als ze blijft doordrammen heb ik over het algemeen een probleem :') Als ik haar na vijf minuten niet rustig heb, ga ik er in het algemeen van uit dat ik na tien minuten mag zandhappen :')

Voor de rest ben ik het wel met je eens chevax, ik ben ook wel benieuwd wat haar beweegredenen zijn. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:11

een beetje mis of een beetje goed, is net als een beetje zwanger...............