[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:47

@jaime: Die van mij heb ik nu zo'n 5 maanden op rust staan, waarvan zo veel mogelijk weidegang. Eerst stond ie 24/7 bij ons op stal in de wei, héél even heeft ie op stal gestaan, omdat het in de wei niet meer ging ivm de blub enzo. Nu staat ie sinds begin december weer 24/7 ergens anders in het land en ik moet zeggen, dat hem dat wel goed heeft gedaan. hij heeft dan nog geen behandelingen gehad, maar ik zag al wel verbetering.
Nou ga ik morgen voor het eerst een (bos)ritje met hem maken, hij zal ongetwijfeld blij zijn, maar hij is gelukkig wel behoorlijk nuchter van aard, dus ben er niet zo bang voor dat ie er van door zal knallen, althans, is niet het plan :Y)

We gaan binnenkort met 'm naar een kliniek in Woudenberg, iemand ervaring met hen? Het is nou een maand of 4/5 terug dat ie op de foto is geweest, toen kreeg ie dus rust, en nou ben ik toch eigenlik wel benieuwd hoe het eruit ziet allemaal. En dan maar even kijken wat ze zeggen, en aan de hand daarvan een behandeling starten en eventueel spatbeslag.
We hebben de keuze gemaakt, dat hij lekker bij ons mag blijven, we willen 'm echt niet meer kwijt, want ik moet toch wel zeggen, dat nu met dit alles, krijg je toch wel echt een behoorlijke band met je knollie... :o En daarbij, toen ie die anderhalve maand achtereen rad was, liep ie ook gewoon regelmatig, niet kort-lang ofzo. Dus heb er wel vertrouwen in dat wanneer ie behandeld is, hij daarna ook wel weer leuk kan gaan lopen. Alles rustig aan natuurlijk, maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel ;)

@Uriah en PBA_ : super dat jullie paardjes weer lekker op gang komen!! :))

PBA_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:52

ik heb geen ervaring met woudenberg. Hoor wel wisselende berichten maar ik weet niet meer waarover dat ging. Anders even neuzen door topics hier. Blijkbaar is spatbeslag niet altijd nodig als ik het zo begrijp.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:55

Ga je naar de vallei?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:01

ja de vallei heet ie geloof ik :j

Ik had het met mijn hoefsmid erover, en die zei, maak eerst maar weer foto's, we moeten toch nog wachten tot de sneeuw helemaal weg is (toen lag er dus nog sneeuw :Y) ) en dan kan ik er altijd nog spatbeslag onder leggen. maar ik moest dus eerst afwachten wat de da zou zeggen

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:03

Is een goede Da hoor :j ben ik geweest voor de aankoopkeuring (klinisch) en was erg tevreden! Mijn DA is trouwens een goede vriend van die van de Vallei, zijn studiegenootjes haha.. Maar k ga werken dus ik ben weg :wave:

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:18

ik ken ze ook en ze zijn goed .
alleen ik vind ze vreselijk duur .

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:26

duur? M'n vriendin had gebeld, ook voor haar pony, die moet een scan van d'r hele lichaam laten maken, en ik moet zeggen dat ik die prijs nog behoorlijk mee vond vallen :j misschien dat het komt omdat ik alleen nog maar duurdere heb mee gemaakt := Maar voor een foto ben je 25 euro kwijt, vind ik nog wel mee vallen. Scheelt natuurlijk ook dat we weten waar we foto's van willen bij ons knollie

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:29

Ja dat valt mee inderdaad, ik was voor geloof 3 fotos tussen de 100 en 170 euro kwijt zoiets.
Maar die werden dan bij ons op stal gemaakt, wel prettig.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:31

ik was bij jos voor 2 foto's 40 euro kwijt

wij hebben ze toen gebeld voor hengsten laten ruinen , nou dat scheelde een bak geld vergeleken bij jos .

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:32

ik ben geloof ik voor een foto 14,75 kwijt dacht ik maar ik weet het niet precies meer zeker.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:34

kijk nog goedkoper haha

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:34

Dus ze komen eventueel ook aan huis? Niet voor nu, maar voor eventueel later altijd handig om te weten. Nu moeten we sowieso naar de kliniek voor de pony, dus ja dan kan ik net zo goed mee gaan. Voor een kreupelheidsonderzoek ben je in eerste instantie 35 euro kwijt, en voor uitgebreider max 80. Althans zo begreep ik het van mn vriendin. Nou ja, ik kom er vanzelf wel achter, belangrijkste vind ik dat het een goede kliniek is, en dat ik antwoorden op m'n vragen krijg. Liever wat duurder en goed, dan goedkoper en half werk, toch?

Gaapje: Waar zit Jos dan?
En PBA bij wie was jij?

Edit: wil er overigens niet mee zeggen dat goedkoper per definitie minder goed is hoor! Niet dat jullie dat denken ;) Ik denk uiteraard ook aan mn portemonnee, maar ik wil het wel graag goed doen zeg maar ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:37

uhm gaapje en ik zitten bij de zelfde arts. alleen ik heb een strippenkaart bij hem zo ongeveer. Misschien dat dat het verschil uitmaakt.

Jos zit in Nijkerk

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:39

jos zit in nijkerk , vlak bij onze stal haha
hoffma en van gelder heete ze .

ik vind jos goed , kort maar recht door zee .
ik heb ook strippenkaart tegenw oordig hoor hihi

straks alles weer enten , en nog kleine 3 maanden hoop ik klein babay veulen te hebben .

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:41

o ja maar ik al een paar jaar hihi (nee is niet grappig eigenlijk)

Maggie_Eddy

oh sorry :o Strippenkaarten word je ook niet vrolijk van :(:)

Ok, nijkerk dus. En heeft hij ook mogelijkheid tot het checken van eventueel aanwezige artrose in nek- en of rugwervels? En doet hij dat thuis of op zijn kliniek? Sorry voor de vele vragen meiden, maar ik wil gewoon graag goed doen :o

TigerBD

Nja ik heb nog de mazzel dat ik mijne met een vriendin heb, dit heeft echt veel gescheeld qua kosten, alles door 2 dat is wel een groot voordeel. Al had ik het liever niet gehad natuurlijk, mja wie wel, rot spat!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:42

nee dat is het zekers niet !!!

ik weet niet wat jos allemaal doet en kan .

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:19

ik begreep dat hij die foto's ook maakt. moest er namelijk vorig jaar heen van de fysio (van gelder zijn partner) omdat ze een vermoeden had, dat er iets in haar hals zat. dat zou op de foto komen. jos vond het niet nodig en bleek ook niet nodig. een stalgenoot was er geweest vooor ks. hij doet dat echter wel op de kliniek allemaal

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:20

hallo zou ik hier even wat mogen vragen over spat? Kan het zo even niet vinden.

Een pony die hier bij mij thuis staat heeft 4 jaar geleden spat gekregen. Dat heeft zo'n anderhalf jaar geduurd en het baasje kon toen niet echt rijden ivm de kreupelheid.
Het is nu al zo'n 2 2/5 jaar weer helemaal normaal. Hij is niet kreupel meer en heeft er geen last van.
Natuurlijk zijn zijn achterbenen wel stijver geworden en minder buigzaam.
Maar nu is mijn vraag :
Is er (grote) kans dat het weer terugkomt? Of zal het niet snel weer gebeuren
alvast bedankt !

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:46

zoals het er nu uitziet is het actieve en dus pijnlijke gedeelte voorbij. of het niet meer terug komt is volgens mij niet te zeggen. spat is immers vrij complex

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:01

Zou met meer bewegen de soepelheid iets meer terugkomen in zijn benen? want er word nu door zijn eigenaar maar zo om de 6 week opgereden. Ik zou denken dat dat ook niet echt goed is.
Hij is ook vreselijk vet nu. Dat komt ook niet ten goede van zijn benen want die moeten de extra kilo's wel meenemen

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:53

Ik zou zeker niet om de 6 weken gaan rijden, maar juist regelmatig is veel beter. Spat gaat nooit weg, maar ze worden er zeker wel soepeler van hoe meer ze bewegen.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:22

tja.. als het aan mij lag werd er zowieso 3/4 x per week op gereden maar de eigenaresse komt bijna nooit bij hem..nu ook alweer 8 week niet gereden enz.(paardje staat bij mij thuis en komt te koop te staan en mischien wil ik hem kopen vandaar dat ik dit even vraag want wil later eigenlijk niet met een pony zitten die toch weer spat heeft)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:24

Een spat paard verkopen is erg lastig al dan niet onmogelijk. Of in ieder geval tegen slachtprijs. Meer is hij niet meer waard helaas. Splat kan nu eenmaal weer verergeren en dan kan het zomaar te worden zodat je een keuze moet maken. We willen het uiteraard niet maar daar moeten we wel rekening mee houden. Voor het zelfde geld blijft het wel goed gaan. Je moet er tenminste wel rekening mee blijven houden en in beweging houden voor de souplesse.

Splash heeft toch gebokt onder het zadel echt niet normaal hoog voor haar doen. (ook liep ze te snurken en te snuiven en te briesen). Ik bleef nog maar net zitten (oeps)