[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:51

Ze heeft het in de kliniek bepaald, dus bloed aftappen en -zeg maar- 10 minuten later bepaald. Ik dacht dat als hij ongeveer 4 à 5 uur nuchter was dat het goed te bepalen was?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:05

romeorowan schreef:
Ja hoor, ik denk dat homeopatische medicijnen een hele goede ondersteuning kunnen zijn. Ik zou persoonlijk niet op eigen houtje gaan aanmodderen, maar gewoon een homeopaat raadplegen.

Hoe gaat het met de wond?

Zijn wond gaat steeds beter is in een paar dagen 1 cm geheeld. Echt beter Haha!
Hij bruist alleen van de energie die hij helaas niet kwijt kan. Weet iemand hier iets op?

Isapaardje schreef:
Wil je een soort van homeopathie gaan doen, dan kun je via een alternatief diergeneeskundige, maar ook via de paardendrogist, diverse druppelmiddeltjes van oa Groene Os aankomen.

Wil je echt aan klassieke homeopathie gaan doen, dan svp niet zelf gaan proberen, maar een veterinair homeopaat raadplegen. Het luistert nl. nogal nauw en het is meer dan een druppeltje geven. Er volgt een geheel onderzoek van je paard, van binnen en van buiten.

Ik zat indd te denken aan een homeopatisch middel van de paarden drogist.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:14

Victory-Boy schreef:
Ze heeft het in de kliniek bepaald, dus bloed aftappen en -zeg maar- 10 minuten later bepaald. Ik dacht dat als hij ongeveer 4 à 5 uur nuchter was dat het goed te bepalen was?

IK weet niet of het met paarden het zlefde is als met mensen maar ik zelf heb ook suikerziekte.
In het (ziekenhuis) kliniek kunnen ze kijken wat de gemiddelde waarde is van de afgelopen 2 maanden. Als deze rond de normale waarde zit zonder dat er iets qua insuline is toegediend is de kans van 98 procent zeker dat er niks aan de hand is met de insuline waarde.
Ik hoop dat het het zelfde is als bij de mens.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:27

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:26

Victory-Boy schreef:

Nou je, zij zal het wel weten, ik had ergens gelezen dat het meerdere keren na elkaar moest, met een tussenpose.

Zal het nog eens aan vriendin vragen, haar paard bleek insulineresistent, maar zijn bloed moest naar Duitsland gestuurd worden voor onderzoek. Weet niet waarom dat dan hier niet kon.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:43

Het bloed van Indiana is toen op ijs opgestuurd naar Engeland, want in Utrecht zit iemand die de insuline waarde kan bepalen maar die was toen voor langere tijd niet aan het werk.
Ik heb toen ook diverse laboratoria van ziekenhuizen gebeld, met het idee dat het niet zoveel anders is als bij mensen, maar ze weten daar de normaal waarde niet en wilden het niet doen. Terwijl ze het soms wel voor honden en poezen checken.

Er is inderdaad ook een test waarbij ze iets inspuiten en dan verschillende malen bloed aftappen en bekijken. Deze test was vrij prijzig (is mij toen verteld) en was belastend voor het paard.

In dat artikel van Mysa staat dat hoefbevangenheid vaak al in vroeg stadium te herkennen is aan onregelmatige mestballen en zure mest. Is wel een goede makkelijke zaak om in de gaten te houden .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:17

ja, gek he, daarom heb ik de link ook hier neer gezet. Ik had nooit eerder gehoord van die mestballen. Wat T wel heel erg had was winden laten, heel veel, en keiharde, maar dat doet ze al sinds ik haar heb, dus al driekwart jaar voor haar bevangenheid. Moet nog eens aan de vorige eigenaar vragen of ze dat daar ook deed.
Trouwens, als ik ooit het weiland zou kunnen kopen wat ik nu huur, ga ik dat opnieuw laten inzaaien met fructaan-arm mengsel. Tenzij ik tegen die tijd honderd procent zekerheid heb dat ze mechanisch bevangen is geweest. Maar die 100% krijg ik denk ik toch niet.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:23

RR, dat laatste heeft mij DA me verteld. Dat het op de kliniek moest, om de zoveel tijd inspuiten en daarna bloed afnemen. En dat je dan een hele dag zoet zou zijn en het voor het paard ook niet geheel ongevaarlijk was, in de zin van dat hij daar een slechte reactie op kon hebben. Dus heb ik besloten het niet te doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:34

o, nado, dan heb ik het vast in een van jouw eerdere postjes gelezen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:37

Zou kunnen, ik weet niet meer alles dat ik geschreven heb Knipoog

EvelynB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:25

Vandaag is de hoefsmid geweest. Hij heeft de Xfoto's van de hoeven bekeken en vindt de hoedenrand wel erg minimaal. Ik ook als ik nu weer kijk. Ook in de hoefrand (bij de witte lijn) kan hij geen kapotte lamellen vinden, volgens hem blijf je dat zien als een paard hoefbevangen is geweest. Hij vermoedt dat het wel wat meevalt met de bevangenheid, zelf denkt hij eerder aan de hoefkatrolontsteking. Tja, ergens wel opluchting, maar ook onzekerheid over het oordeel van de dierenarts. Hij heeft haar voor weer op ijzers gezet, nu met een zooltje ertussen. De volgende keer krijgt ze een EasyWalker, een kunststof ijzer. Heb daar wel goede dingen over gelezen. Ben benieuwd of jullie hier ook ervaring mee hebben?
Ik heb nu wel zoveel over voeding geleerd, hier en op mijn zoektocht, ik blijf nu wel goed opletten. Geen voedselpieken meer, niet te lang op gras en ook opbouwen. Ik stop met het geven van brok/muesli. Dat kreeg ze ook maar 3 x per week, als iets leuks voor mij meer denk ik.

Ons weitje wordt binnenkort omgeploegd en opnieuw ingezaaid. Als ik dat zo lees is het dan wel uitkijken geblazen. Is er wel zoiets als fructaan-arm graszaad? Ik dacht dat de mate van fructaan te maken had met het groeien van het gras? Is dat dan niet bij elke grassoort?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:50

als je even op de link klikt die ik hierboven ergens heb neergezet, vind je een verhaaltje over grassoorten en fructaan. De site is van een leverancier die onder andere dit fructaan-arme graszaadmengsel verkoopt. Ja, het maakt dus uit, in nl wordt veel raaigras gebruikt, dat een hoog fructaangehalte heeft, lees die site maar even.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:53

gelukkig groeit raaigras niet in frankrijk...de zon is hier te heet,alhoewel,hoe ziet de zon er ook alweer uit...?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 07:55

mysa schreef:
Nou je, zij zal het wel weten, ik had ergens gelezen dat het meerdere keren na elkaar moest, met een tussenpose.

Zal het nog eens aan vriendin vragen, haar paard bleek insulineresistent, maar zijn bloed moest naar Duitsland gestuurd worden voor onderzoek. Weet niet waarom dat dan hier niet kon.

Tja...geen idee of het nu wel of niet goed gegaan is op deze manier. Ik kijk het iig nog even aan, heb zelf eigenlijk altijd het idee gehad dat hij gewoon op de "klassieke" manier hoefbevangen is geworden, maar ik wilde wat meer zekerheid. Hij reageert ook niet op een appeltje af en toe en ik dacht dat insuline-resistente pony's daar (suikerpiek) heel gevoelig op reageren.
De DA had zelf niet het idee dat hij insuline-resistent was, maar dus gewoon bepaalde tekorten heeft opgelopen doordat ik haast niets meer durf te voeren....ik wil hem beschermen tegen de hoefbevangenheid, maar maak hem op deze manier eigenlijk weer ziek op een ander vlak....voeren blijft moeilijk.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:02

EvelynB schreef:
Ook in de hoefrand (bij de witte lijn) kan hij geen kapotte lamellen vinden, volgens hem blijf je dat zien als een paard hoefbevangen is geweest.

Dat hoeft niet persé zo te zijn. Als de hoeven op een goede manier worden bekapt krijgt de hoefwand de tijd om weer goed en sterk vast te groeien. Bij Victor zag je in de begintijd bv een hele brede witte lijn, daar is nu (na dik 2 jaar) niets meer van te zien. Een hoefsmid zou niet meer kunnen zien aan Victor's hoeven dat ie ooit zeer zwaar bevangen is geweest en waarschijnlijk is ook op de röntgenfoto's niets meer te zien.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:29

Victory-boy. In plaats van die pavo-koeken, zou je er ook aan kunnen denken om pavo vital bij te voeren. Daar heb je minder van nodig om dezelfde vitaminen etc te voeren en er zit niet een grote hoeveelheid zetmeel/suikers in. Ik weet een aantal IJslandermensen die dit bijvoeren, vooral voor de jonge en oude paarden die echt alleen maar op hooi staan in de winter. http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-vital.html

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:37

mysa schreef:
ja, gek he, daarom heb ik de link ook hier neer gezet. Ik had nooit eerder gehoord van die mestballen. Wat T wel heel erg had was winden laten, heel veel, en keiharde, maar dat doet ze al sinds ik haar heb, dus al driekwart jaar voor haar bevangenheid. Moet nog eens aan de vorige eigenaar vragen of ze dat daar ook deed.
Trouwens, als ik ooit het weiland zou kunnen kopen wat ik nu huur, ga ik dat opnieuw laten inzaaien met fructaan-arm mengsel. Tenzij ik tegen die tijd honderd procent zekerheid heb dat ze mechanisch bevangen is geweest. Maar die 100% krijg ik denk ik toch niet.

Van die mest wist ik, maar komt omdat Isabella vorig jaar een darminfectie had die vermoedelijk mede oorzaak was van de bevangenheid. Wist alleen niet dat het in het algemeen geldt.
Ook is de geur van de urine een aanwijzing. Als deze "stinkt" (dus niet de normale lucht), dan is er iets niet goed met de afbraak van stoffen in het lijf.
Eigenlijk wel logisch dat je een verstoorde stofwisseling aan mest en urine kunt zien/ruiken.

Wat het grasmengsel betreft; dat lijkt simpel maar valt niet mee. Ik heb het eens geprobeerd, maar op die arme zandgrond hier wil geen fructaanarm grasmengsel groeien. Maw, het is niet zo dat je het even hup kunt inzaaien en voila een goede grasmat krijgt. Als je bodem ongeschikt is (qua mineralen/grondstoffen), dan wil dat gras echt niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:48

Nado schreef:
Victory-boy. In plaats van die pavo-koeken, zou je er ook aan kunnen denken om pavo vital bij te voeren.

Die brokjes krijg ik er bij Isabella echt niet in. Zelfs niet al zou ik het stuk voor stuk wilde proberen. Dit geldt ook voor bepaalde mineralenvoeders van Hippolyt. Ze weigert die (ook "gecamoufleerd") te eten.
Ik geef zelf om de dag een kwart pavokoek. Dat is heel minimaal, maar is gewoon voor de vitamientjes omdat ze ook eigenlijk te weinig Safe en Sound krijgt volgens de zak. In pavokoek zit 30% suiker/zetmeel, maar ook synthetische vitamines en stoffen.
Marstall heeft weidekoeken met natuurlijke vitamines en stoffen; is alleen weer moeilijker aan te komen als de pavokoek die overal verkrijgbaar is.
Liga van Pavo schijnt net zoiets te zijn als pavokoek, maar ken ik verder niet (is meer voor ijslanders hoorde ik)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:51

Weet iemand hier hoeveel magnesium er precies in safe and sound zit?

Ik voer dat ook minimaal, een volle hand per dag. Ze doet het daar tot nu toe goed op.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:52

In groeiend gras zit veel vitamine E.
In hooi zit weinig vitamine E.
Aangezien onze paardjes geen "groeiend" gras krijgen, komen ze inderdaad vaak vitamine E tekort.
Vandaar dat ik een scheut (zonnebloem)olie over het voer geef iedere dag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:54

Vitamine E krijgen ze toch ook via zonlicht binnen? Maar een scheut zonnebloemolie kan sowieso geen kwaad. Krijgen die van mij ook, verharen ze hopelijk wat beter.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:57

OohafoO schreef:
En deze lengte gras. Is dit te doen met een bevangen geweest paard? (wel met opbouwen natuurlijk)

Toen ik vorig jaar weer met weidegang opbouwen begon was mijn gras wel 4x zo lang als het gras op jouw foto. Het gaat volgens mij niet zo zeer om de lengte als wel om hoe lang je je paard er op zet. Juist superkort gras schijnt veel fructaan te bevatten omdat je dan alleen nog maar de stengel hebt en niet het blad.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:58

capopjekop schreef:
Weet iemand hier hoeveel magnesium er precies in safe and sound zit?
Ik voer dat ook minimaal, een volle hand per dag. Ze doet het daar tot nu toe goed op.

Even de zak binnenste buiten gekeerd, maar het staat er niet op.
Wel dat het er in zit in de vorm van magnesiumoxyde, maar niet hoeveel erin zit.
Vitamine E zit er minimaal in (althans in vergelijking met oa de Equigard van Hippolyt).

Vitamine D maken ze toch aan via zonlicht?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:01

Kymalin schreef:
Toen ik vorig jaar weer met weidegang opbouwen begon was mijn gras wel 4x zo lang als het gras op jouw foto. Het gaat volgens mij niet zo zeer om de lengte als wel om hoe lang je je paard er op zet. Juist superkort gras schijnt veel fructaan te bevatten omdat je dan alleen nog maar de stengel hebt en niet het blad.

Bij Isabella is het gras nog wat korter als op de foto en daar durf ik haar niet lang op te zetten (nu half uurtje per dag). Rest van de wei waar ze wel op staat is nog veel korter en nauwelijks gras te noemen, maarrrr ... zijn geen stengels, maar wel hele kleine blaadjes.
Het gras past zich kennelijk ook aan, aan het graasgedrag van de dieren die erop lopen.
Ik vraag me dus af of superkort BLADrijk gras niet "safer" is dan langer gras wat eerst wordt gemaaid en dan dus alleen uit korte stengeltjes bestaat.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:01

of is dat vitamine C?