[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:45

Afbeelding

Afbeelding
ElCamino schreef:
Nana_x0x: zijn er gelijk foto's gemaakt dan ?

En wanneer het eenmaal onder controle is en hij goed loopt / geen pijn heeft kun je alles gewoon weer doen. Maar het kost, tijd, geduld, moeite....
Mijn paard is ruim 23 jaar geleden of zo HB geraakt met gekanteld hoefbeen, we zijn 23 jaar verder en we hebben werkelijk álles daarna gewoon gedaan.

Je kunt het niet van tevoren zeggen, afwachten en zien hoe het loopt. eerst maar eens pijnvrij worden en lekker weer rondlopen

OOh toch hoop8 Hoefsmid is vandaag geweest. Er is een speciaal beslag opgezet. Hij was wel heel positief. Ze vermoeden dat een hoefkneuzing is over gegaan in HB.
In bijlage foto van haar hoefbeen

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:21

Nou heb ik niet veel verstand van hb maar vind het hoefbeen wel behoorlijk gekanteld.
Die van mij had minder kanteling en was volgens kliniek die de foto’s gemaakt had klaar om ingeslapen te moeten worden.
Moet ik er wel bij zeggen dat deze kliniek totaal niet naar mijn zin was, en bij de kliniek van de second opion ze zeiden dat ze zeker niet hoefde ingeslapen te worden...

Bij jou foto’s zie ik wel de punt van het hoefbeen behoorlijk richting de zool staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:25

Afbeelding
Afbeelding
Even ter vergelijking, dit waren de foto’s van die van mij.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:26

Gelukkig is de oorzaak van de hb niet direct gerelateerd aan t gras maar aan het lange stilstaan ivm blessure en de inspuiting. Geen Onderliggende oorzaak gevonden in t bloed dus ik heb goede hoop op de wei in de toekomst.

Bij mij is ook al n lichte kanteling en de arts zei elk paard is anders en eerst dadelijk een ijzer en dan gaan we zien hoe t loopt. De 1 gaat weer goed, de ander niet.

Ze staat nu sinds 2 dagen op halve dosering en vanmorgen de laatste bloedverdunners en ze springt alweer boven de box uit.
Ze heeft alleen echt honger! Ga morgen vragen wat ik daar mee moet. Ze krijgt nu 6 kg arm hooi

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:50

@Dre1968, ik vind 6 kg toch wel behoorlijk weinig, ze hebben het toch altijd over 1,5 à 2% van het lichaamsgewicht? Ik vermoed dat je paard wel meer weegt dan 300 kg? (tenzij je een shet hebt, maar dacht ik niet). De mijne is 1m58, en ze krijgt nu ook zo'n 6 kg per dag, maar heeft vandaag 2x klein uurtje op de wei gemogen, normaal reken ik voor haar zo'n 8 kg (haar ideaal gewicht zou zo tegen de 500 kg zijn vermoed ik, effectief zit ze er wel een pak boven.

Gebruik je slowfeeder hooinet?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:53

IngridM schreef:
Is het trouwens inderdaad zo dat een gekanteld hoefbeentje weer goed kan komen? Ik hoor daar wat verschillende verhalen over...

Na 14 maanden heb ik foto's laten maken waarop de kanteling niet meer zichtbaar is en er ook voldoende zool is. Paard wordt normaal bekapt en waarbij er niet veel van de zool wordt gehaald (staat niet op ijzers) en loopt nu M dressuur. Wel nog steeds afgemeten voer en beweging in de zandpaddock en niet op de wei. En wordt 6 dagen in de week gereden/ of een keer gelongeerd.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:26

Ze is ook 1.58 en ze is idd denk ik tegen de 450-500 kilo dus stel 450 dan zit je tussen de 6-9 kilo.
Dan zit ze nu echt op de ondergrens. Ga denk ik idd ietsjes proberen omhoog te gaan

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:05

Bedankt swatch super voor jullie!
Vind het ergens raar want een gewricht gaat toch niet opeens weer terug omhoog kantelen? Zou wel eens willen weten hoe dat gebeurd. Puur interesse

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:07

Bij ons ook een paard met een kanteling die nu weer goed is.
Begreep dat met bekappen idd een hoop winst te behalen is.
Ben benieuwd wat mijn smid dinsdag over de voeten kan zeggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:16

Een hoefbeen kantelt niet terug, maar afhankelijk van de schade groeit de hoef wel weer mooi(er) langs het hoefbeen waardoor het lijkt of een hoefbeen terug kantelt.

Bij veel schade blijf je een verbrede witte lijn houden (variërend van een mm tot echt wel een cm).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:51

Dennis ja zoiets had ik inderdaad gelezen maar dan blijft het hoefbeen toch nog steeds anders staan dan het hoort tov het kroonbeentje?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:17

Ik voelde bij mijn pony onder de hoef waar hij nog gevoelig op loopt, een bolling onder de zool ter hoogte van het hoefbeen. Zo’n anderhalf week geleden is de bevangenheid begonnen. Hij loopt op het zachte prima maar op het harde nog iets gevoelig. Is dit een teken van (actieve) sincker of kanteling?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:32

@Juangi: dat heb in zelf nog nooit meegemaakt, maar dat lijkt mij de meest plausibele reden. Ik zou dan vreselijk in paniek zijn.

Ik had al een paar dagen een slecht gevoel na de laatste keer beslaan van vorige week en gisteren was het dan weer raak. Gelukkig niet bevangen waar ik natuurlijk als de dood voor ben, maar weer een vernageling :( ze heeft natuurlijk ook maar zulke kleine hoefjes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:17

IngridM schreef:
Dennis ja zoiets had ik inderdaad gelezen maar dan blijft het hoefbeen toch nog steeds anders staan dan het hoort tov het kroonbeentje?

Hangt ook weer af van de ernst.
Puntje hoefbeen komt naar beneden, daarom zal de hiel ook weer moeten zaken om het hoefbeen weer parallel (of zo parallel mogelijk natuurlijk) aan de grond te krijgen.

Er zijn er met een lichte kanteling waar je een paar jaar nauwelijks meer iets van zie op de foto, en er zijn er die op de foto hopeloos blijven.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:47

IngridM schreef:
Vind het ergens raar want een gewricht gaat toch niet opeens weer terug omhoog kantelen? Zou wel eens willen weten hoe dat gebeurd. Puur interesse

Als de hoef vanaf boven weer gezond en sterk naar beneden groeit dan kan het eruit groeien. Je moet dan wel niet in de tussentijd nog een keer hoefbevangenheid krijgen. Maar dat duurt wel een jaar of langer.
Aangepast dieet en beweging is belangrijk. Ik heb zeker een half jaar beweging gegeven, aan de hand, longeerlijn en onder het zadel. Geen scherpe bochten of kleine voltes en veel gestapt en draven als hij het zelf aangaf idem voor galop. Gewoon aan contactteugeltje. Daarna weer rustig opgepakt en op gevoel maar opgetraind. Ik merkte er niets meer aan, maar toch bleef ik voorzichtig als hij bijvoorbeeld iets moeilijk vond. Daarom ook x -foto's laten maken, zo weet ik of ik er nog rekening mee moet houden of dat hij gewoon echt aan het werk kan. (Zit ook gewoon tussen mijn oren)
En mocht er ooit weer iets gebeuren, dan heb je x-foto's van een stabiele situatie om het mee te vergelijken.
Ik denk dat veel paarden te snel en te zwaar worden belast omdat ze weer rad lopen. De verbinding in de hoeven is nog zwak en dan laat het weer los. Beweging is echter wel noodzakelijk om goede doorbloeding te krijgen in de hoeven.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:09

swatch schreef:
IngridM schreef:
Is het trouwens inderdaad zo dat een gekanteld hoefbeentje weer goed kan komen? Ik hoor daar wat verschillende verhalen over...

Na 14 maanden heb ik foto's laten maken waarop de kanteling niet meer zichtbaar is en er ook voldoende zool is. Paard wordt normaal bekapt en waarbij er niet veel van de zool wordt gehaald (staat niet op ijzers) en loopt nu M dressuur. Wel nog steeds afgemeten voer en beweging in de zandpaddock en niet op de wei. En wordt 6 dagen in de week gereden/ of een keer gelongeerd.

wauw super! ik hoop dat het ons ook lukt. ze lijkt al wel aardig opgeknapt door de pijnstilling en ontstekingsremmers. Wel zielig dat ze nu 14 dagen in een stal moet staan. ik meng haar hooi nu met stro in een hooinet. iemand nog ideetjes???

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:13

swatch schreef:
IngridM schreef:

Als de hoef vanaf boven weer gezond en sterk naar beneden groeit dan kan het eruit groeien. Je moet dan wel niet in de tussentijd nog een keer hoefbevangenheid krijgen. Maar dat duurt wel een jaar of langer.
Aangepast dieet en beweging is belangrijk. Ik heb zeker een half jaar beweging gegeven, aan de hand, longeerlijn en onder het zadel. Geen scherpe bochten of kleine voltes en veel gestapt en draven als hij het zelf aangaf idem voor galop. Gewoon aan contactteugeltje. Daarna weer rustig opgepakt en op gevoel maar opgetraind. Ik merkte er niets meer aan, maar toch bleef ik voorzichtig als hij bijvoorbeeld iets moeilijk vond. Daarom ook x -foto's laten maken, zo weet ik of ik er nog rekening mee moet houden of dat hij gewoon echt aan het werk kan. (Zit ook gewoon tussen mijn oren)
En mocht er ooit weer iets gebeuren, dan heb je x-foto's van een stabiele situatie om het mee te vergelijken.
Ik denk dat veel paarden te snel en te zwaar worden belast omdat ze weer rad lopen. De verbinding in de hoeven is nog zwak en dan laat het weer los. Beweging is echter wel noodzakelijk om goede doorbloeding te krijgen in de hoeven.

en hoe was de HB bij jou ontstaan? getriggerd door eten of iets anders? Ik geef mijn paard sowieso voldoende rust. Ik laat haar dekken dus ze moet niet meteen terug springen op niveau..

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:35

Waarschijnlijk te veel suiker in hooi en kuil in combinatie met weidegang / verdenking van EMS.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:12

Ik hield zopas toch even mijn hart vast: eerste dag zonder pijnstillers, en had haar paar uurtjes op de wei gelaten. Ik zette haar daarna alleen terug in de piste/paddock, ik vond dat haar vriendje nog wat mocht grazen. Ze was erg vlotjes en soepel, en volgde me zelfs op een drafje. Ik ging verder met mijn stalwerk, en plots hoor ik fanatiek gehinnik, en zie ik mijn 3 paarden elk in hun eigen stuk rennen als een gek. Ons Belle ook: crossen, bokken, een pirouette draaien... Oké, blij dat ze zich zo goed voelt, maar een beetje voorzichtig blijven mag ook. Heb dan maar haar vriendje erbij gelaten, die bleef nog even gek doen, maar daarna keerde de rust weer.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:40

Mijn bijrijdpaard is afgelopen maandag hoefbevangen van de paddock afgehaald. Ze liep op eieren. Waarschijnlijk door te rijk hooi wat we vorige week op stal hadden. Zijn al voorzichtig want ze staat niet op het land, alleen maar op het zand in de paddock en krijgt hooi ipv kuil. Ze is vroeger toen een keer eerder bevangen geweest. Ze is ook te zwaar helaas.
Moeten nu 3x daags koelen en ze krijgt pijnstillers en we stappen lekker met haar. In haar stal hebben we vochtig zand neergelegd ipv stro. De eigenaar was er echt op tijd bij. Ze loopt niet heel slecht gelukkig. Gisteren tijdens het stappen werd ze zelfs al een beetje "wild" haha. Weg willen draven enzo.
Eigenaar heeft gluco balans besteld en de stal eigenaren voeren haar nu ander hooi en wij voeren nu niks meer zodat ze niet teveel krijgt.

Afbeelding
Dit was de vrijdag voordat ze bevangen stond, hopelijk valt ze snel wat kilo's af.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:10

@xxxmh, bedoel je dat ze bevangen is van gewoon hooi? Hoeveel kg kreeg ze dan? Of stond ze op onbeperkt hooi?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:55

hwn schreef:
@xxxmh, bedoel je dat ze bevangen is van gewoon hooi? Hoeveel kg kreeg ze dan? Of stond ze op onbeperkt hooi?

Het was heel rijk hooi waarschijnlijk, zag er anders uit dan wat ze normaal hadden op de pensionstal. Heel groen en vers denk ik.

Geen idee hoeveel kilo, in de ochtend krijgen ze, als ze binnen komt rond 16.00 van de paddock een hooinet gevuld en savonds nog hooi voor de nacht.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:50

@ nana, ik verdeel het hooi over 4x en in slowfeeders zodat ze er lang mee doet.

Staan jullie HBers op vlas of op stro? Ik moest op vlas en daar doe ik wat stro doorheen maar over 1.5 week moet ze op de nieuw stal op stro. Ik ben nu langzaam weer ah overgaan op stro maar de dierenarts vind dat onverstandig, die wil dat ik wacht tot de controle over 1.5 week omdat ze anders teveel eet? Er zit toch niks in stro, Ze heeft prima ontlasting en eigenlijk altijd op stro gestaan tijdens verschillende revalidatie periodes en nooit last gehad

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:57

Die van mij staat buiten, stond vroeger op stro.
In dik worden zie ik het probleem niet met stro. Het is juist fijn dat ze de mogelijkheid hebben om op een grover ruwvoer te kunnen kiezen.
Wel zou het voor mij afhankelijk zijn van waar het stro vandaan komt. Toen het niet meer van eigen land kwam, kreeg ik stro met wat gespoten was. Dat zou ik dus niet doen, want dan moet dat lijf nog meer afvalstoffen verwerken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:06

Met stro is meestal niks mis, tenzij er nog veel graantjes in zitten, dat is zetmeel, maar dat kun je heel goed controleren, dan is het niet zo geschikt voor paarden met hb.
Verder juist goed dat ze in stro kunnen scharrelen, goed voor de psyche en de darmen.