[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:02

De laatste 3 jaar zijn ze met equilis prequenza te van intervet geent. 1e jaar geen problemen, vorig jaar en dit jaar dus wel.
Wil volgend jaar wel met wat anders enten. Of ze zelfs apart voor infuenza en tetanus laat enten. Is gelukkig pas zorg voor volgend jaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:35

wuswa schreef:
Jannepauli schreef:
Jouw VA heeft ongelijk!
In de ECIR groep waar ik lid van ben, wordt regelmatig gesproken over bevangenheid die door entingen veroorzaakt wordt. Sommige paarden zijn er wel degelijk gevoelig voor. Ik ent zelf al jaren niet meer maar ik ga ook niet op wedstrijd en mijn paarden komen niet met andere paarden in contact.

Ook geen tetanusenting??

Nee, ook geen tetanus

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:55

hallo,

ik vroeg mij af of er ervaringen zijn met het hoefbevangen staan van een paard, maar waarvan het herstel heel snel is gegaan?
mijn paard stond gisteren namelijk op 4 benen hoefbevangen; nog niet zeer ernstig, maar hij liep wat verkort, er was pulsatie en zijn benen waren wat dikker. De da is direct gekomen en heeft hem een spuit buut gegeven, hij verwacht dat dit voldoende zal zijn en als hij vanmiddag goed zou lopen, zou er volgens hem gewoon mee gereden kunnen worden?
Nu heb ik -uiteraard- veel vertrouwen in mijn dierenarts en heb zelf ook het idee dat mijn paard nu al veel is opgeknapt, maar wat zijn jullie ervaringen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:45

Ik neem aan dat het iets ontstekingsremmend en pijnstillend is wat hij heeft ingespoten, hetzelfde als de poedervorm? Het kan zijn dat je paard weer goed loopt omdat hij geen pijn voelt daardoor. Zelf ben ik liever wat voorzichtiger, zeker omdat je niet weet wat de schade in de hoef is. Zelf zou ik liever een dag of 2 kijken of hij dan goed blijft ook als de pijnstiller is uitgewerkt en dan weer aan het werk gaan.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:38

ja buut is ontstekingsremmend en pijnstillend...

ik heb ondertussen besloten om vandaag nog naar de kliniek te gaan met hem, om foto's te maken. En dan gaan ze morgenochtend bloedprikken om te testen om glucose-intolerantie etc...
toch maar het zekere voor het onzekere nemen....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:40

Wel verstandig, dan weet je hoe het in de hoef gesteld is. Succes in de kliniek.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:12

Ik heb even een rare vraag aan jullie. Mijn shet is gevoelig voor HB zins een week of 3 loopt hij weer helemaal goed. Hij staat al een maand of 3 niet meer op het gras maar op een paddock en krijgt hooi. Hij is niet te dik, maar mooi op gewicht (was wel te dik in het begin van het voorjaar)

Nu zins afgelopen vrijdag heb ik een witte zout liktsteen neer gelegd, en zinsdien staat hij er extreem veel van te likken. Hij staat rustig een half uur te likken gaat dan wat water drinken en gaat dan weer veder met likken. Soms neemt hij even een korte pauze en gaat dan weer likken. Kortom hij likt echt extreem veel aan de liksteen (gaat de hele dag door)

Zins gister is hij weer HB hij liep gevoelig en had warme voeten. Vandaag liep hij nog slechter en waren zijn voeten echt heel warm. Zou dit kunnen door dat hij de afgelopen dagen zo extreem veel zout binnen heeft gekregen (halve steen is al op na die paar dagen) er is veder niks veranderd in zijn voeding behalve de lik steen. Ik weet dat bij mensen veel zout slecht is voor de bloeddruk en een flinke belasting is voor de nieren. Ik heb de lik steen maar weg gehaald nu.
Die lik steen is het enige wat ik me kan bedenken wat nu de HB heeft veroorzaakt, voeding is niet veranderd, hij is niet te dik, niet onlangs bekapt.

Iemand die hier van gehoord heeft???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:46

Ik weet niet of een paard hb kan worden van zout, maar als je paard zo extreem aan de steen likt, dan moet je die in mijn ogen zowiezo veel eerder weghalen. Zoveel zout opnemen is gewoon niet goed. Als ik jou was zou ik gewoon even mijn dierenarts bellen en dit verhaal uitleggen.

Misschien dat hij wat bloed kan afnemen bij je shet om te zien of er één of ander tekort is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:57

Waar koop ik safe and sound, ik kan op internet geen leverancier vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:07

Rene Wielens Haaksbergen.

Raar dat je paard zoveel likt.Wat voer je hem? Die van mij likte ook overdreven veel toen ik pavo vital bijvoerde.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:00

Hoi, ik ben dit topic aan het doorlezen. Ik vroeg me af waarom is het zo belangrijk alleen rechtuit te stappen bij het herstel? Is dit omdat om de banden en pezen anders overbelast geraken door de stand van de voet ? Of omwille van de HB zelf?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 17:02

Nee, heeft niks met banden/pezen te maken maar wél met de aanhechting van de lamellen aan het hoefbeen in de hoef. Bij HB raken die ontstoken en kunnen beschadigd zijn. Als de voet constant moet draaien, worden de genezende lamellen in de hoef telkens opnieuw belast. Vandaar liefst alleen rechtdoor stappen en weinig draaien.
Dat stappen overigens moet je pas gaan doen als je paard niet meer gevoelig loopt. Tot die tijd geduld hebben en geen beweging afdwingen, op eigen benen laten lopen!

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:49

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:57

capopjekop schreef:
Rene Wielens Haaksbergen.

Raar dat je paard zoveel likt.Wat voer je hem? Die van mij likte ook overdreven veel toen ik pavo vital bijvoerde.

Hij krijgt alleen hooi en 25gr marstal force meer niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 08:47

Yellow_Sun schreef:
Dat klinkt logisch. Bedankt! Is dit herstel zichtbaar? op foto's of thermografie ofzo? Of zie je het alleen klinisch, doordat ze beter gaan lopen?

Edit: is dit een goed boek?
http://www.paardendrogist.nl/product/241/246/hoefbevangenheid/400517/?strResource=&iResourceID=0

Herstel van de lamellen is niet specifiek zichtbaar op r.foto's e/o thermografie. Afnemen van ontsteking kun je wel voelen: als de hoeven abnormaal warm aanvoelen is er nog steeds een ontsteking gaande. En inderdaad, als de ontsteking weg is, gaat het paard beter lopen omdat de pijn weg is.
Het boek wat je noemde is zeker leesbaar - het is wel vanuit een bepaalde visie geschreven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:43

Ik was gisteren bij een voerhandel,ik heb viatimine korrels gehaald.Vorig jaar was hij hoefbevangen maar loopt nu ook niet zuiver, ik had hier gelezen dat Dodson and Horrel en dan Safe and Souns goed voer zou zijn. Maar zei vertelde dat een ex bevangen paard geen voer meer mag hebben, dus ik zo van okee.Maar ja dit kan toch niet waar zijn?

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:53

Natuurlijk zag ik dat het soms niet meer ging
maar de volgende dag deed je weer gewoon je ding
maar je ging steeds moeilijker lopen
en ik bleef maar hopen
morgen, dacht ik, dan loopt ze vast weer goed
maar ik zag steeds meer wat de pijn met je doet
je stond maar in de hoek van de wei
je dochter en je vriendin aan je zij
gisteren zag ik je kon niet meer
je oren naar achteren je hoofdje neer
je keek mij aan zuchtte en liet je hoofd zakken
ik gaf je een knuf en moest naar adem snakken
ik zei tegen je: ik weet het meid
het is nu gewoon je tijd
vanmorgen ben je rustig heen gegaan
uit je oog rolde een traan
ik zei nog doe Claire en Pa de groeten
die zul je nu heel snel gaan ontmoeten

Rust zacht lieve lieve Havanna

Havanna was chronisch hoefbevangen. Had hier al 3 jaar last van maar het kwam steeds erger terug (eigenlijk was het nooit weg) tot dat het echt niet meer ging en ze zelfs niet meer naar de hooibak ging toen was het genoeg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:01

Pfffffff heel veel sterkte, en welke groente geven jullie aan je paard?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:44

Sterkte, Riona....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:56

marleen_usar schreef:
Ik was gisteren bij een voerhandel,ik heb viatimine korrels gehaald.Vorig jaar was hij hoefbevangen maar loopt nu ook niet zuiver, ik had hier gelezen dat Dodson and Horrel en dan Safe and Souns goed voer zou zijn. Maar zei vertelde dat een ex bevangen paard geen voer meer mag hebben, dus ik zo van okee.Maar ja dit kan toch niet waar zijn?

Huh?
Lekker goedkoop, geen voer meer... :n
Safe & Sound is speciaal voor paarden die bevangen zijn geweest, of nog bevangen zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:58

Veel sterkte Riona..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:17

Veel sterkte Riona :(:)

Ik heb nog even een vraag of lucerne in verhouding tot hb. Is lucerne wel of niet goed?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:59

Sterkte Riona!

Ik gebruikte lucerne vaak om poedertjes in te mengen. In plaats van brok of musli. Heb nu de ruwvoermix van subli staan ipv lucerne.

Ben de metacam van Whitney aan het afbouwen, ze heeft 7 dagen voor 200 kg gehad, iedere dat voor 25 kg minder, vanavond heeft ze 125 kg gehad. En ze doet het prima. Wel soms nog wat warme voeten, maar loopt goed, ook op het harde en geen pulsatie te voelen.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:13

Veel sterkte Riona :(:)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:30

Ik heb een vraag aan jullie als experts (tegen wil en dank). Ik heb een shetlander overgenomen die in het verleden hoefbevangen is geweest. Volgens haar vorige eigenaresse is er geen hoefbeenkanteling opgetreden (foto's gemaakt). Toen we haar overnamen liep ze stijf maar ze stond toen ook door omstandigeheden bijna de hele dag op stal terwijl ze gewend was om buiten te staan. We dachten dat het stijve lopen daarvan kwam.
Nu is ze alweer een aantal maanden bij ons en staat 24/7 buiten op de paddock met arm hooi in slowfeeders en ze mag dagelijks een uurtje grazen. Het stijve lopen blijft echter, ze loopt van achter erg stijf en wijdbeens. Nu heb ik wel een filmpje gevonden van een shet die hoefbevangen was geweest die op dezelfde manier liep en heb in de beginpost van 1 van jullie eerdere topics er ook een kort stukje over gevonden. Maar ik vraag me nu wel af of we hier nog verbetering in kunnen verwachten en of het zinvol is om er extra op te trainen of dat we juist rustig aan moeten doen (dat doen we nu). En is een osteopaat bijvoorbeeld ook zinvol in dit geval?