[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 15:08

Ah.. bedoel je dat! Ik zat aan de achterzijde van het hoefbeen te kijken naar de bonespurs.. (dacht kennelijk aan m'n eigen sporen) Ja, dat haaltje daar vooraan - ze heeft er geen last van kennelijk..

Ik heb m'n brilletje opgezet maar schreef jij op de foto ook HB lijnen? Die kan ik niet zien..? Misschien heb jij een beter computerscherm dan ik, maar ik kan ze op de foto niet ontwaren. Was dat ook de reden dat je vroeg of zij al eerder aanvallen gehad heeft?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:19

lolclub schreef:
mooi om te zien hoe zo'n Thermografische scan eruit ziet, ik had dat nog niet eerder gezien.
Geeft nou roze of rood de warmste plekken aan ?

Het roze.
Hier een samenvatting van de 'gehele' rapportage van toen (is in Pdf bestand, maar kreeg ik niet op internet):
Afbeelding

Later is haar hele lichaam op de scan gegaan, maar geen rapportage van gemaakt. Alleen op scherm gezien. Ze was er toen even tussendoor gefrot en ik heb daar ook niet voor hoeven betalen ... van dat geld moest ik maar een goed vitaminesupplement kopen (aardige man, die Hans ;) ).
Vanwege spierklachten/-pijn heb ik toen MuscleFit van Pavo gekocht en gegeven.
Maar of het echt van dat spul was, of gewoon de tijd die er over heen ging is geweest, weet ik niet, maar na 3 maanden voeren liep ze veel beter.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:21

Jannepauli schreef:
Ah.. bedoel je dat! Ik zat aan de achterzijde van het hoefbeen te kijken naar de bonespurs.. (dacht kennelijk aan m'n eigen sporen) Ja, dat haaltje daar vooraan - ze heeft er geen last van kennelijk..

Ik heb m'n brilletje opgezet maar schreef jij op de foto ook HB lijnen? Die kan ik niet zien..? Misschien heb jij een beter computerscherm dan ik, maar ik kan ze op de foto niet ontwaren. Was dat ook de reden dat je vroeg of zij al eerder aanvallen gehad heeft?

Nee van een bonespur hoeven ze geen last te hebben, meestal worden ze op oudere leeftijd wel wat stijver daar.
de gewrichtsvloiestof wordt dan minder en de botten komen wat dichter op elkaar te zitten, dan kan zo''n haakje last gaan geven.

Jammer dat je de lijnen niet ziet, ik kan jouw foto ook niet lichter maken helaas.
Er zit een verschil in het bovenste gedeelte en het onderste gedeelte, de reden dat ik vroeg of je er niks van gemerkt hebt is omdat ik ditzelfde bij Hittie had, die heeft ook twee kleine ringen onder de "hoofd" ring, waarschijnlijk al voorbodes geweest van de klap dus....
de hoefwand is bij Pauli de bovenste helft ongeveer al niet meer mooi glad en gelijkmatig, er lijkt dus al wat aan de hand geweest voordat ze de klap kreeg.

De nieuwe foto is mooi, de zool is een mooi stuk dikker geworden en het hoefbeen loopt ook weer mooi parallel... daar kun je wel mee naar Rio :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:19

DubbelDun schreef:
@lolclub : het is idd elite, maar ik krijg maar één 'regel' te zien en alleen maar deze 2 fotoos naast elkaar.

Edit: als ik de kolommen aanpas krijg ik ze dus wel onder elkaar te zien, maar hoe spring ik van de ene foto naar de andere in 'groot' formaat ??

Als je 1 foto wilt zien druk je op de knop met de 4 vakjes (in het midden vd bovenbalk) je krijgt dan een menu waar je kunt kiezen hoe en hoeveel foto's je op de pagina wilt.

Verder en terug bladeren doe je met de pijlen waar Se op staat.

Opslaan en exporteren naar Jpeg doe je door op File te drukken, export, as Images's en dan opslaan in je eigen bestanden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:43

DubbelDun schreef:
Ik heb er hier eentje, de rest kan ik op de CD niet vinden. Ik weet wel dat ik een paar keer heen en weer gereden ben omdat ie helemaal niet wilde starten eerst.

Afbeelding

DubbelDun schreef:
Ha, gelukt :)
Afbeelding

Ik ben benieuwd te horen of en wat jullie er in zien en of er ook dunne zolen zijn.

Aan de straalbenen is niet zoveel te zien, die lijken zo redelijk gaaf.

Heel veel afwijking is ook niet te zien vwb hoefbeen/hoefwand , de zolen zijn niet al te dik, dat klopt.

Wat jij eens zou moeten doen is rontgenfoto's laten nemen platstaand op de grond, de voetas van met name LV lijkt naar achteren gebroken, daar kunnen ze ook behoorlijk last van hebben.
Wat was de diagnose van de DA op deze foto's ?

Heb je ook foto's van je paard zijn hoeven in stand waar de voetas op zichtbaar is ?

fancylover

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:16

Marco heeft net zijn ijzer verloren. Hij zat al wat los en door de berm (blubber) rijden doet dan geen goed. Helaas was ik een aardig stukje van stal dus moest alles terug lopen. Wat me trouwens erg meeviel dat hij zo goed liep met zijn bolle zool over het asfalt. Hoefsmid gebelt en hij komt gelukkig morgen middag langs!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:04

lolclub schreef:
Wat was de diagnose van de DA op deze foto's ?

Heb je ook foto's van je paard zijn hoeven in stand waar de voetas op zichtbaar is ?

De diagnose was klinisch HKO; maw het is op de foto (nog) niet te zien maar dat komt nog wel 8-)

Bedoel je rontgen-stand fotoos?? Want die heb ik niet, wel 'gewone' al heb ik geen goeie waar ze én op straat staat én nog vierkant ook :D

Zo liep ze toen ze net zadelmak was. Die malle hoge handen is terondersteuning omdat ze anders te diep ging.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 12-891.jpg

Hier staat iig haar 'zere' voet (RV) goed op de grond.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 612-92.jpg

Hier staat ze vierkant alleen heeft ze er 2 verstopt in het paars :D
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 05-690.jpg

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:03

Donders... wat een mooi peerd !!!!!

Vertel eens wat meer over de klinische keuring, hoe kwam ze door de buigproeven, hoe liep ze op de monsterbaan en de longeervolte.
en bij het uitverdoven , wanneer werd ze duidelijk beter ?

Op basis van wat precies heeft de DA haar vervolgens HKO verklaard ?,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:50

Heel verhaal :)
Ik ging dus naar de DA omdat ze al een tijdje niet lekker liep; kort/krabbelig en gevoelig op stenen.
DA zag haar lopen op de harde volte en zei meteen al 'hou maar rekening met HKO, dat past in het beeld en zeker bij het ras".
Eén voet uitverdoofd, toen liep ze kreupel op het andere been. Buigproef was niet slecht overigens, ze zat net binnen de marge.
2e been uitverdoven zag ik de meerwaarde niet van, dus meteen fotoos gemaakt.
Die waren gewoon 100% goed.
Dus omdat het geen 'gewone' HKO was, heeft ie er 'klinisch' van gemaakt.
Er moesten ijzers onder met volgespoten zooltjes.

Daar ben ik dus geen voorstander van en zeker niet bij een paard die gewoon rontgenologisch goed op de voeten staat.
Dus naar huis met een fles metacam. Die hielp wel natuurlijk :D maar gaf geen oplossing van het probleem op de langere termijn.

Hierna Hans Arendse over de vloer gehad, een chiropractor, een fysiotherapeut. Nog een DA die met een nogal omstreden (en dure) deels niet werkende oplossing kwam ;) en als laatste een homeopaat die wat korrels arnica heeft voorgeschreven.

Ergens halverweg al die behandelingen viel het me elke keer op als ze van de wei af kwam dat ze veel beroerder liep als er naar toe, dus ben ik me eens in gaan lezen in de beginsymptomen van HB/SB en daar vond ik toch wel een hoop wat klopte met het beeld wat ze geeft.
Dus vandaar de leverschonende mariadistel, geen (of hooguit 30 minuten weidegang) op veilige dagen, verplicht dagelijks beweging/arbeid en geen suiker/zetmeel meer.
Momenteel loopt ze aardig. Niet kort/krabbelig meer, maar nog wel futloos. Ik mis de pit nog. Leuk als je een bejaard paard zoekt om te rijden, maar ik heb liever iets met een beetje meer uitdaging :D

Ondertussen heb ik mijn gehuurde wei van een halve hectare al teruggebracht tot 1000 m2, want al dat gras kreeg ik toch lang niet op. En voor die paar 'veilige' dagen die er nu overblijven is dat genoeg.
Ik zou het jammer vinden als ze ook een uurtje per dag niet meer aan kan, want mijn ouwetje doet het er geweldig op.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:13

DubbelDun schreef:
Heel verhaal :)
Ik ging dus naar de DA omdat ze al een tijdje niet lekker liep; kort/krabbelig en gevoelig op stenen.
DA zag haar lopen op de harde volte en zei meteen al 'hou maar rekening met HKO, dat past in het beeld en zeker bij het ras".
Eén voet uitverdoofd, toen liep ze kreupel op het andere been. Buigproef was niet slecht overigens, ze zat net binnen de marge.
2e been uitverdoven zag ik de meerwaarde niet van, dus meteen fotoos gemaakt.
Die waren gewoon 100% goed.
Dus omdat het geen 'gewone' HKO was, heeft ie er 'klinisch' van gemaakt.
Er moesten ijzers onder met volgespoten zooltjes.

Een iets te makkelijke diagnose in mijn ogen, er is meer tussen hemel en aarde als rasgebonden HKO en er is veel meer in de ondervoet wat pijn kan doen dan alleen HKO, met zulke rontgen erbij zou ik het er niet bij laten zitten, die straalbenen mankeren rontgenologisch niks .
Maar goed, liep ze al rad na het uitverdoven van de takken ?

DubbelDun schreef:
Daar ben ik dus geen voorstander van en zeker niet bij een paard die gewoon rontgenologisch goed op de voeten staat.
Dus naar huis met een fles metacam. Die hielp wel natuurlijk :D maar gaf geen oplossing van het probleem op de langere termijn.

ben je principieel tegen ijzers ?

DubbelDun schreef:
Ergens halverweg al die behandelingen viel het me elke keer op als ze van de wei af kwam dat ze veel beroerder liep als er naar toe, dus ben ik me eens in gaan lezen in de beginsymptomen van HB/SB en daar vond ik toch wel een hoop wat klopte met het beeld wat ze geeft.
Dus vandaar de leverschonende mariadistel, geen (of hooguit 30 minuten weidegang) op veilige dagen, verplicht dagelijks beweging/arbeid en geen suiker/zetmeel meer.
Momenteel loopt ze aardig. Niet kort/krabbelig meer, maar nog wel futloos. Ik mis de pit nog. Leuk als je een bejaard paard zoekt om te rijden, maar ik heb liever iets met een beetje meer uitdaging :D

Heeft ze ook uiterlijke symptomen van een IR paard en is er inmiddels wat aan de hoeven veranderd sinds maart ?
Heeft ze zichtbare ringen of een dish in de hoefwand, hoe was de witte lijn de laatste keer bij het bekappen ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:44

lolclub schreef:
Maar goed, liep ze al rad na het uitverdoven van de takken ?
Ja, toen liep ze op dat been goed. Wat dus weer vreemd is als de fotoos 100% zijn. Zou dus duiden op iets anders als het bot ?? Daar is dus nooit naar gekeken.
Citaat:
ben je principieel tegen ijzers ?
Ja eigenlijk wel, want zelfs bij mijn paard met een gebroken hoefbeen heeft een ijzer met tig lippen niets geholpen. Natuurlijk lopen paarden met gevoelige zolen beter op ijzers, maar afhankelijk van de grote van de stenen waar ze op stappen geeft dat ook een beperkte verlichting. Ik denk dat je met schoenen dan net zo goed, zo niet beter af bent.
Citaat:
Heeft ze ook uiterlijke symptomen van een IR paard en is er inmiddels wat aan de hoeven veranderd sinds maart ?
IR is ze nooit op getest. Ik vind wel dat haar haren wat overeind staan en ze heeft weinig glans momenteel.
De hoeven is wel duidelijk iets aan veranderd. Mijn 'oude' smid was blijkbaar vergeten dat er af en toe wat steunsels weggehaald moeten worden en de keihard bevroren paddock heeft daar ook geen goed aan gedaan.
Ze heeft ook altijd een stevige scheur van onder tot boven gehad sinds ik haar had (nu 4 jaar) en mijn huidige smid heeft die in 4 kapbeuren weggekregen.

Citaat:
Heeft ze zichtbare ringen of een dish in de hoefwand, hoe was de witte lijn de laatste keer bij het bekappen ?

Ja die heeft ze. Op ong 2 a 3 cm van de kroonrand zijn die aan beide voorvoeten duidelijk voelbaar.
De witte lijn mag nog iets smaller voor het mooie al is het al beter als een paar maanden geleden. Hij is wel duidelijk harder geworden, want er zitten nu zelden meer steentjes in, wat vroeger veel vaker gebeurde.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:55

Hier heeft de smid gisteren geprobeerd een hoefzweer uit te snijden, alleen is er niets van pus uitgekomen... Hij heeft er daarna een prop watten ingeduwd met ontsmetting en het ijzer erboven en komt zaterdag terug.
Ik heb (buiten dat het gelukkig geen nieuwe opstoot van hb is...) er niet echt een goed gevoel bij en ze blijft heel erg kreupelen ...

En dan die wonde (opengemaakt abces...) daar komt dan weer wel heel veel etter uit ... vanmorgen al terug gebeld met da om te vragen of er misschien 'iets' in de holte zit, er moet toch een oorzaak zijn waarom die wonde al 2 maanden zo actief blijft ? We gaan nu eerst de ab kuur afmaken (nog 6d) en daarna heb ik gevraagd om het abces eens helemaal te openen ... Pffff. Arm paard, het houdt maar niet op voor haar...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 09:05

Krijg je een breedspectrum antibioticum? Merk?
Het is best een lastig parket waar je nu in zit.. aan één kant moet de hoefzweer 'rijpen' en dan werkt AB eigenlijk contraproductief, en anderzijds moet je de infectie uit die wonde hebben...
Het is wel wat off-topic maar zou je een foto van die wond kunnen maken en 's vertellen hoe en waarmee je het dagelijks verzorgd?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:27

De wonde wordt plaatselijk behandeld met ab (cobactran, dit is een breedspectrum ab en wordt normaal gebruikt voot koeien met uierontsteking). Dit zou dus geen effect mogen hebben op de hoefzweer.
'k weet het even weer niet meer... :( . Maar kop op, blijven proberen, ik ga een foto maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 09:39

Ok - in een vorm van zalf dus? Hoe lang gebruik je dat al? En hoe maak je de wond schoon?
Heeft je DA ooit een uitstrijkje van het wondvocht gemaakt om te zien welke bacterie hier actief is?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:36

We zijn begonnen met zwarte zalf on het abces te laten rijpen.
Daarna heeft de da er een gaatje in gemaakt wat ik dan moest spoelen met iso betadine gemengd met water.

Er bleef maar etter en bloed uitkomen en toen heeft ze voor de eerste keer die zalf mat ab gegeven om erin te spuiten (na spoelen met zuiver water).
Dit moest ik 5 dagen doen en ik had een mooie zuivere wonde nadien.

Helaas begon er terug etter uit te komen na de stopzetting van de ab en toen hebben we er mesitran zalf ingedaan (terug na het uitspoelen van de holte met zuiver water.

Terug geen verbetering en toen heeft de da mij terug de zalf met ab gegeven, nu voor 10 dagen. We zijn nu 4 dagen bezig en ik zie geen verandering...

We hebben gisteren de wonde uitgespoeld met zuurstofwater nadat iemand me de tip gegeven had dat er misschien 'iets' in de wonde zit waardoor ze zo actief blijft... Toen is er enorm veel vuil uitgekomen ... Daarna terug gespoeld met water en de ab zalf erin.
We hebben nu ook rond de wond de haren weggeschoren zodat we het kunnen afplakken.
Vanmorgen de pleister (wat ervan overbleef) eraf gehaald en terug enorm veel etter en vuil...

Dit zijn de foto's, niet zoveel te zien, er is enkel een gaatje met een onderliggende holte :
Afbeelding
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:16

Poe, wat een akelige plek... De wond is toch ontstaan door een injectie? Wat zou er dan in kunnen zitten, een stukje naald? Mesitran is toch een honingzalfje? Is het niet beter om dan Betadine gel| zalf te gebruiken? Dat werkt vlgs mij sterker ontsmettend - en als je de wonde spoelt: een oplossing met Betadine gebruiken in plaats van alleen water? Of eventueel Dettol oplossing?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:24

Dat ziet er idd lelijk uit.
@yoika: hoe behandel je het 'van binnen uit' en dan doel ik meer op een reinigingskuur met groene klei. Alhowel je dat ook aan de buitenkant kunt gebruiken om de wond te reinigen.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:45

De wonde is ontstaan na een injectie maar 100% zeker dat dit de oorzaak was zijn we niet. Er zat een hele grote bult vanaf de injectieplaats tot op haar borst. Het kan ook door een splinter komen... Of er kan nadien iets ingekomen zijn, want er is al 2 maanden een open holte.
We denken ook om eens iets te proberen met algen maar eerst wil ik nu de ab kuur afmaken (ivm resistentie).
Het probleem is nu dat ik moet werken met dingen die ik er kan inspuiten. Misschien moet de da volgende week toch maar eens de holte wat groter maken, dan heb ik ook eens een idee hoe het er vanbinnen uitziet...
De wonde zit ook juist in haar nekplooi, wat ook erg vervelend is. Als ze neerkijkt loopt alles er direct terug uit en peisters komen voortdurend los ...
En ja mesitran is honingzalf.
En mag je dettol gebruiken op open wonden ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 12:01

Opgelost in water kun je dettol wel gebruiken. Maar als je dat niet vertrouwt zou ik spoelen met een Betadine oplossing en ter versterking ervan, om de wond zuiver te houden, met een injector Betadine gel inspuiten.
Alvorens schoon te spoelen, druk je dan eerst zoveel mogelijk pus uit de wond?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:05

@Dubbeldun

Wil je eens een paar foto's maken van haar hoeven van dichtbij ?
fototoestel op de grond ernaast en dan foto's recht van opzij en van recht voren.
Ook een paar waarop ze goed vierkant staat op straat en waarop de voetas zichtbaar is.

Wordt ze overigens bekapt volgens de NB methode ?
Hoe breed is haar witte lijn nu ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:12

@lolclub : fotoos zal ik morgen eens maken, gaat nu niet meer lukken :)

Ach wat is NB :D Er wordt in principe niets van de zool afgehaald, alleen wat korrelige/dode zool. Maar niet uitgehold of zo.
Wel flink de flares (toen die er nog waren) en de steunsels teruggesneden. De straal alleen als die meer dan 2 mm onder de hoefwand uit komt.
Vijlen doe ik zelf al jaren, vnl omdat ze anders niet meer in de schoenen passen :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:17

Lelijke plek Yoika :(:) ,

ik heb ooit eens zoiets soortgelijks gehad op de hak van een paard, er zat een piepklein plekje en om 16:00 spuit ik daar wat acederm op.
Om 22:00 had ik een tennisbal op de hak en toen de DA kwam om 23:00 was het al haast een voetbal.
Hij heeft er een holle naald in gezet en de pus spoot een meter ver.
Vervolgens heeft hij er een snee in gegeven zodat de pus eruit kon blijven lopen.
Ik moest met een krachtige straal water de wond twee keer daags 10 minuten uitspuiten net zolang tot de wond van binnen goed rood zag.
daarna nabehandelen met betadine gemengd met water (pure betadine is te scherp voor zulke wonden)
Het heeft maanden geduurt want de wond moest van binnenuit dichtgroeien, ik moest ook echt de korsten en het witte nieuwe weefsel wegspuiten met het water,
uiteindelijk is het dichtgegroeid en was er maar nauwelijks nog wat van te zien.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:39

DubbelDun schreef:
@lolclub : fotoos zal ik morgen eens maken, gaat nu niet meer lukken :)

Ach wat is NB :D Er wordt in principe niets van de zool afgehaald, alleen wat korrelige/dode zool. Maar niet uitgehold of zo.
Wel flink de flares (toen die er nog waren) en de steunsels teruggesneden. De straal alleen als die meer dan 2 mm onder de hoefwand uit komt.
Vijlen doe ik zelf al jaren, vnl omdat ze anders niet meer in de schoenen passen :D

en de hielen ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:46

Die zijn laag, altijd geweest. Ze staat net niet met de hoefballen op de grond.