Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lolclub schreef:mooi om te zien hoe zo'n Thermografische scan eruit ziet, ik had dat nog niet eerder gezien.
Geeft nou roze of rood de warmste plekken aan ?
Jannepauli schreef:Ah.. bedoel je dat! Ik zat aan de achterzijde van het hoefbeen te kijken naar de bonespurs.. (dacht kennelijk aan m'n eigen sporen) Ja, dat haaltje daar vooraan - ze heeft er geen last van kennelijk..
Ik heb m'n brilletje opgezet maar schreef jij op de foto ook HB lijnen? Die kan ik niet zien..? Misschien heb jij een beter computerscherm dan ik, maar ik kan ze op de foto niet ontwaren. Was dat ook de reden dat je vroeg of zij al eerder aanvallen gehad heeft?
DubbelDun schreef:@lolclub : het is idd elite, maar ik krijg maar één 'regel' te zien en alleen maar deze 2 fotoos naast elkaar.
Edit: als ik de kolommen aanpas krijg ik ze dus wel onder elkaar te zien, maar hoe spring ik van de ene foto naar de andere in 'groot' formaat ??
DubbelDun schreef:
DubbelDun schreef:
lolclub schreef:Wat was de diagnose van de DA op deze foto's ?
Heb je ook foto's van je paard zijn hoeven in stand waar de voetas op zichtbaar is ?
DubbelDun schreef:Heel verhaal
Ik ging dus naar de DA omdat ze al een tijdje niet lekker liep; kort/krabbelig en gevoelig op stenen.
DA zag haar lopen op de harde volte en zei meteen al 'hou maar rekening met HKO, dat past in het beeld en zeker bij het ras".
Eén voet uitverdoofd, toen liep ze kreupel op het andere been. Buigproef was niet slecht overigens, ze zat net binnen de marge.
2e been uitverdoven zag ik de meerwaarde niet van, dus meteen fotoos gemaakt.
Die waren gewoon 100% goed.
Dus omdat het geen 'gewone' HKO was, heeft ie er 'klinisch' van gemaakt.
Er moesten ijzers onder met volgespoten zooltjes.
DubbelDun schreef:Daar ben ik dus geen voorstander van en zeker niet bij een paard die gewoon rontgenologisch goed op de voeten staat.
Dus naar huis met een fles metacam. Die hielp wel natuurlijkmaar gaf geen oplossing van het probleem op de langere termijn.
DubbelDun schreef:Ergens halverweg al die behandelingen viel het me elke keer op als ze van de wei af kwam dat ze veel beroerder liep als er naar toe, dus ben ik me eens in gaan lezen in de beginsymptomen van HB/SB en daar vond ik toch wel een hoop wat klopte met het beeld wat ze geeft.
Dus vandaar de leverschonende mariadistel, geen (of hooguit 30 minuten weidegang) op veilige dagen, verplicht dagelijks beweging/arbeid en geen suiker/zetmeel meer.
Momenteel loopt ze aardig. Niet kort/krabbelig meer, maar nog wel futloos. Ik mis de pit nog. Leuk als je een bejaard paard zoekt om te rijden, maar ik heb liever iets met een beetje meer uitdaging
lolclub schreef:Ja, toen liep ze op dat been goed. Wat dus weer vreemd is als de fotoos 100% zijn. Zou dus duiden op iets anders als het bot ?? Daar is dus nooit naar gekeken.Maar goed, liep ze al rad na het uitverdoven van de takken ?
Ja eigenlijk wel, want zelfs bij mijn paard met een gebroken hoefbeen heeft een ijzer met tig lippen niets geholpen. Natuurlijk lopen paarden met gevoelige zolen beter op ijzers, maar afhankelijk van de grote van de stenen waar ze op stappen geeft dat ook een beperkte verlichting. Ik denk dat je met schoenen dan net zo goed, zo niet beter af bent.Citaat:ben je principieel tegen ijzers ?
IR is ze nooit op getest. Ik vind wel dat haar haren wat overeind staan en ze heeft weinig glans momenteel.Citaat:Heeft ze ook uiterlijke symptomen van een IR paard en is er inmiddels wat aan de hoeven veranderd sinds maart ?
Citaat:Heeft ze zichtbare ringen of een dish in de hoefwand, hoe was de witte lijn de laatste keer bij het bekappen ?
DubbelDun schreef:@lolclub : fotoos zal ik morgen eens maken, gaat nu niet meer lukken
Ach wat is NBEr wordt in principe niets van de zool afgehaald, alleen wat korrelige/dode zool. Maar niet uitgehold of zo.
Wel flink de flares (toen die er nog waren) en de steunsels teruggesneden. De straal alleen als die meer dan 2 mm onder de hoefwand uit komt.
Vijlen doe ik zelf al jaren, vnl omdat ze anders niet meer in de schoenen passen