[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:46

Mvermeulen heel veel sterkte. Geniet nog even lekker van Sem. Ik zal aan jullie denken 2mei.

mister bedankt voor je lieve woorden. Ik kan je helaas niet helpen met je voerkeuze.

Linnie heel veel plezier vanavond!

Hutch klinkt positief!

Ik heb gisteren met Danté aan de hand gestapt en gedraafd. En op het oog liep ze weer zuiver. De draf ging vooral erg hard met de oortjes naar voren. Morgen ga ik dr weer op hopen dat het dan al weer beterder gaat dan vorig weekend.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:00

Mister01 schreef:
wat ik me af vraag is welke vitamines en mineralen er belangrijk zijn voor paarden met artrose? en welke dingen

wat verdere info:
mister heeft eiwitvergiftiging gehad en is dus best gevoelig op eiwitten en suikers.
hij krijgt vrij veel kuil te eten
hij krijgt gemiddelde beweging, geen topsport meer, maar meer dan de gemiddelde recreatie peards.

wie o wie kan mij wat info geven?

wat ik je aan kan raden :
kuil ook al is het paarden kuil is een niet zo goed voer van quarters voer liever ongeveer 10 kg hooi en dan bv kuil er bij
kuil is ontzettend veel eiwitten. paarden met suiker mogen ook geen tot bijna geen kuil wegens de suiker ( insuliniresistentie topic)
daarnaast zegt mijn dierenarts dat een quarter moet vergelijken met een koudbloed ze hebben aan een schralle wei al voldoende

qua spieren moet je vet rijker geven dan een kwpn er ( zit je al weer gauw aan de myten quatro of hugho westernmix welke ik duur vind)
een quarter zou een andere spieropbouw hebben.
daarom voer ik mijn quarter mais olie of zonnebloem olie bij . ( 300 ml per dag) en zijn spieren zijn nog nooit zo soepel geweest.

in de winter is het belangrijk dat je paard geen vitamine e tekort krijgt dit kunnen paarden alleen in de zomer op nemen uit gras hooi bevat weinig tot geen vitamine e ( dit na info van mijn dierenarts )hij rade mij aan om over te stappen op een western mix maar omdat hutch ook een luchtzuiger is dit doet hij niet altijd maar in tijden van stress wilde ik hem daar liever niet op over zetten.

chondroitine biotine glucosamine zijn goed voor hoeven gewrichten enz
zoek een kruidige muslie door de kruiden kunnen een hoop kwalen verdwijnen .

annelieke bij jou klinkt het ook positief

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:13

Heeft er iemand ervaring met MSM van het merk Frama? :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:25

ik kwam net toevallig een site tegen: voervergelijk.nl
dus ben daar eens op aan het kijken wat ze me daar adviseren.

suikers zitten veel in melasse, dus dat moet weinig zijn.
zetmeel zit in granen, dus graan korrels, geste vlokken, mais vlokken en luzerne (neem ik aan tenminste????) dus dat moet ook laag zijn.

hoog vitamine E gehalte
chondroitine, glucosamine, en biotine zijn altijd goed

ik geef altijd lijnzaad olie bij, maar denk dat ik de hoeveelheid wat op moet schroeven.

sorry hoor, ik ben echt heel slecht in zulk soort dingen. :o ik vergeet het steeds....

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:27

mvermeulen: je hebt een erg moedige beslissing gemaakt. Dit moet erg moeilijk zijn voor je. Geniet nog van je tijd samen met Sem! Sterkte!
Norton: Je hoeft je niet schuldig te voelen. We doen wat we kunnen voor onze paarden en wat ik lees wat jij doet voor Norton,... petje af! Hij mag blij zijn met een baasje zo als jij. Maar net zoals Mister ken ik je zoektocht wel!
Mister, ik kan je niet helpen

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:34

Mister01 schreef:
ik kwam net toevallig een site tegen: voervergelijk.nl
dus ben daar eens op aan het kijken wat ze me daar adviseren.

suikers zitten veel in melasse, dus dat moet weinig zijn.
zetmeel zit in granen, dus graan korrels, geste vlokken, mais vlokken en luzerne (neem ik aan tenminste????) dus dat moet ook laag zijn.

hoog vitamine E gehalte
chondroitine, glucosamine, en biotine zijn altijd goed

ik geef altijd lijnzaad olie bij, maar denk dat ik de hoeveelheid wat op moet schroeven.

waarom geef je lijzaad olie ? want zonnebloem olie kost bij de lidl 1,25 per liter en werkt het zelfde en heeft vitamine e , sommige durven niet over te stappen maar de universiteit adviseerd juist voro spieren mais olie omdat gebleken is dat dat werkt

vitamine e kan allen opgenomen worden met selenium dus alleen vitamine e is zinloos

suiker zijn melasse nu heb je pavo luzerne en daarin zit weinig melasse is ook heel droog
zetmeel is graan mais gerts telt weer niet meer

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:36

ik hoorde dat zonnebloem olie ontstekingen kon veroorzaken doordat de omega 6(?) dan niet goed verdeeld is.

excuse me I'f I'm wrong :')

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:37

En waar kan je bv mais olie kopen?
Lorenz komt moeilijk door zijn vacht heen ik geef nu lijnzaadolie.
Eerder gaf ik ook zonnebloem olie.
Vooral omdat ik poeder geef voor zijn artrose blijft lekker plakken.
Maar als mais olie ook nog een beetje meehelpt...

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:38

ik geef havens natural balance sem vind het heerlijk en is ook erg laag in suikers..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:56

Neeee, niet geven ! Maisolie, zonnebloemolie zijn allemaal echt niet gezond ! Bevatten veel omega 6 en daarmee zijn ze ontstekingsbevorderend. Lijnzaad olie bevat omega 3 en is om die reden wel goed. Dus Deijs je hebt gelijk hoor.
Maar lijnzaad bevat wel veel eiwitten !
Maisolie wordt door sommige voedingsdeskundigen in de VS toxic fat genoemd, zegt genoeg lijkt me.

Vit e kan ook zonder selenium gegeven worden hoor ! Vit E is alleen vetoplosbaar, dus je moet het altijd samen met een vet/ olie geven.
Mister vit E zit vaak voldoende in gras, maar idd wel nuttig om in de winter bij te geven zeker bij quarters etc. Misschien voor western gebouwde paarden ook wel in de zomer, dat weet ik eigenlijk niet.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:00

je kan maiskiemolie gewoon kopen bij de supermarkt, een grote supermarkt wel, en het is wat duurder dan zonnebloem olie.

ik geef juist lijnzaad olie vanwege die omega's die erin zitten, die hoger zijn dan in zonnebloemolie.
en het werd geadviseerd samen met die glucosamine die ik eerst gaf.

maar ik moet de aanvraag in die vergelijker aanpassen, want laag suiker, laag zetmeel en laag eiwitten dat kan niet.
nu kan ik beter laag inzetten op suiker en eiwitten denk ik, en zetmeel wat hoger dan?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:03

Dan zal ik straks maar niet de lijnzaadolie weer gaan vervangen voor de zonnebloem olie.
:n

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:05

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer-zoeken

met de lage waardes komt er niks uit |(

prestatie: matig-zwaar
soort: muesli

energie heeft hij opzich genoeg, maar hij mag wel wat hebben.

maar wat kan ik het beste dan invullen bij de andere gevraagde dingen?
eiwitten, zetmeel, suikers???

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:38

ik denk dat je je prestatie overschat , want matige tot zwaar is bv een buitenrit van 2 uur , of om de dag een zware bak training op het moment dat ik mijn paard dagelijks rij een half uur tot en uur gaat hij richting zwaar maar door dat hij op de wei loopt goed hooi krijgt voer ik hem nog steeds geen sport brokken

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:07

ja ok, ik rij hem best fanatiek hoor, nog niet zo als eerst, maar toen zaten we ook op echte sport training. toen was het gewoon 4x per week echt zwaar trainen in de bak en daarnaast buitenritten en aan de longe.

nu zijn de trainingen minder zwaar, maar zijn conditie en bespiering is ook een stuk minder, dus voor hem is het denk ik nog steeds vrij zwaar.
maar ik heb nog nooit echt sport brok gegeven hoor, altijd recreatie brok.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:29

Deijs schreef:

Update: Ik heb het maar gekocht, het is een ondersteuning bij gewrichtsklachten en etc. :)
Aangezien bij mijn pony niet officieel artrose is geconstateerd gebruik ik dit ter ondersteuning.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:43

Deijs schreef:
Deijs schreef:

Update: Ik heb het maar gekocht, het is een ondersteuning bij gewrichtsklachten en etc. :)
Aangezien bij mijn pony niet officieel artrose is geconstateerd gebruik ik dit ter ondersteuning.

Mijn paard wordt helemaal hyper van msm ( en van glucosamine ) .....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:45

Mister01 zou fibra iets zijn voor je ? Of het metazoa brokje met wat grasbrok gemengd ofzo ? Of heeft Mister echt krachtvoer bij nodig ?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:35

Maris: ik heb Mister eigenlijk altijd op krachtvoer gehad wanneer ik hem trainde. in de periode dat hij ziek was gaf ik hem summerfit koekjes van pavo, maar merkte wel dat hij makkelijker zijn spieren opbouwde met krachtvoer, niet heel veel, maar wel wat ter ondersteuning.

dus daarom dat ik het eigenlijk gewoon door ben blijven geven ook al zijn we van stal veranderd en krijgt hij nu kuil ipv hooi (wat ik per vanavond terug ga draaien, zodat hij alleen kuil op de paddock krijgt, maar op stal hooi eet)

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:41

Mijn instructrice heeft een paard met artrose.
Deze staat gewoon elke dag met zijn 'vriendjes' buiten.
Regelmatig krijg ik er eens les op als de bak bij mijn pony bevroren is en ik dus niet kan rijden (Ze wil ook niet in de trailer.)
De merrie met atrose word ook gestart in de L1.
Maar er word niet meer op gesprongen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:50

Mister01 schreef:
Maris: ik heb Mister eigenlijk altijd op krachtvoer gehad wanneer ik hem trainde. in de periode dat hij ziek was gaf ik hem summerfit koekjes van pavo, maar merkte wel dat hij makkelijker zijn spieren opbouwde met krachtvoer, niet heel veel, maar wel wat ter ondersteuning.

dus daarom dat ik het eigenlijk gewoon door ben blijven geven ook al zijn we van stal veranderd en krijgt hij nu kuil ipv hooi (wat ik per vanavond terug ga draaien, zodat hij alleen kuil op de paddock krijgt, maar op stal hooi eet)

Maar bouwde hij dan meer spieren op door het krachtvoer of door de pitamientjes erin ?! Heeft Mister krachtvoer nodig om op gewicht te blijven of om de arbeid aan te kunnen, dat vroeg ik me meer af.
want metazoa bevat al de vit en min die een paard nodig heeft en tekort komt op een dieet van alleen hooi. Nou ja misschien wel te weinig vit E voor een western paard, maar dat kan je altijd apart bijgeven.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:12

hij heeft het niet nodig om op gewicht te blijven, hij wordt eerder te dik dan te mager, maar dat heeft nu vooral te maken met de hoeveelheid kuil die hij krijgt.

hij heeft wel wat krachtvoer nodig als voer voor zijn spieren, maar dat is maar een beetje, dus ik ben hem ook stelselmatig te veel aan het geven, ben ik bang.
dat bakje is zo leeg anders :') maar daar ga ik ook mee stoppen. het wordt tijd dat ik hem echt wat soberder ga houden en eens kijken wat het met hem doet.

maar omdat hij vrij veel kuil eet, sowieso op de paddock straks, wil ik qua biks overstappen op kernmix van horsefood, hier zitten meer vitamine en mineralen in dan gewone biks.

ik zit alleen een beetje te twijfelen qua muesli: of best-mix basis of horsefood applemix

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:18

Maar waarom dan niet stoppen met krachtvoer en metazoa geven bijvoorbeeld ? Of fibra ( daar zitten wel wat granen in ) .

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:23

Maris schreef:
Deijs schreef:

Mijn paard wordt helemaal hyper van msm ( en van glucosamine ) .....[/quote]

Oh het zou voor mijn pony wel goed zijn wat meer energie :') alleen is hij ook snel paniekerig dus ik ben benieuwd hoe hij erop reageert.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:38

Het was ook geen fijn hyper gedrag hoor. Echt overal van schrikken en dan ook niets meer zien bij het wegrennen etc.