Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:46

Zijn jullie mallerds ;-) ... is geen rel hoor

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:25

scoxxx ik laat u en arabesk even onderling schrijven, u beide kunnen zich prima redden zonder "mij".

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 06:40

Ik wou net zeggen geen rel maar een mening en observatie ;)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:17

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:27

Ik heb deze topic net gevonden en wil graag meelezen. Mijn paard staat zo natuurlijk mogelijk en wordt ook natuurlijk bekapt. Ik ben daar erg tevreden over. Hij moet nog bekapt worden, hoop dat ik erbij kan zijn en de voor en na foto's kan maken! Geen van onze paarden (11) is gevoelig doordat ze niet op ijzers staan. er is één paard die twee jaar terug nog op ijzers stond, daar zie je wel dat de straal eerder veel te veel werd verwijderd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:39

scoxxx schreef:

rel? waar waar :Y)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:42

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:44

scoxxx schreef:

Rel?!?!
WAARRRR?!?!!?

_O-

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:15

gadverdamme, hou nu gewoon eens op met dat kinderachtige gedoe hier.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:23

Nou zeg antheman, was gewoon een geintje zeg.
Wat is jou probleem nu weer..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:34

opala schreef:
FaberSmid schreef:
Zal niet deelnemen in uw "rel", dus geef ik u alle maar wat te lezen. En zal wederkeren als de rust terug gekeerd is.
"Holtrekken" van de zool
Natuurlijk bekappen of traditioneel bekappen
1 daagse cursus

?
Onder het geen ik geschreven hen staat mij naam? Maar wat doet het er toe of ik het geschreven heb of niet?
Ps excuses de quote is een beetje door elkander, handy zit mij dwars.

Het staat zwart op wit, dus dan is het waarheid .... dacht het niet :+ . Je hebt het zeker niet zelf geschreven :P

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:28

Fabersmid, U bent hoefsmid, ik zou het fijn vinden als u mij kunt vertellen of, in uw ogen dan ;) , een paard een dikkere zool kan ontwikkelen of dat de zool alleen harder/minder gevoelig wordt na verloop van tijd.
Dat was namelijk mijn vraag en ik vind t interessant hoe verschillend daarover gedacht wordt!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:46

Ik vind de zool een lastige materie.

Aan de ene kant denk ik:
Veel bekappers raden hoefschoenen aan, totdat de zool verdikt is. Of bedoelen ze te zeggen dat hij meer gehard is? Daar geloof ik persoonlijk zeer zeker in. Hoeven zijn af te harden. Net zoals er mensen zijn die op blote voeten lopen.

De andere kant is de genetische kant. Met bepaalde genen geboren worden, daar zit je de rest van je leven mee opgescheepd. Paarden die uit hun leefomstandigheden gehaald worden en een bepaald gen hebben, zoals Criolloos weghalen uit Zuidamerika en verschepen naar NL, daar komt het vaak bij voor dat ze het natte land in NL niet goed aankunnen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:42

Gimli_ schreef:
Fabersmid, U bent hoefsmid, ik zou het fijn vinden als u mij kunt vertellen of, in uw ogen dan ;)

Fabersmid is een diplomaat in Hoevenland ;-) .... die zal niet 1-2-3 een harde uitspraak doen of eigen ervaringen delen. FS schrijft vaak in algemeenheden, verschillende opvattingen & ideeën en in vraagstellingen, zonder eigen mening en/of ervaringen.

Toch Fabersmid?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:01

Wat zijn u alle toch een stel schatten, onderling rellen en dan mij de gebeten hond maken.
Ik kom terug op opmerkingen, vragen, verwijten en persoonlijke aanval. Arabesk toch waarom laat u zich wederom kennen, wat heb ik u dit keer aangedaan?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:46

Antheman schreef:
De andere kant is de genetische kant. Met bepaalde genen geboren worden, daar zit je de rest van je leven mee opgescheepd. Paarden die uit hun leefomstandigheden gehaald worden en een bepaald gen hebben, zoals Criolloos weghalen uit Zuidamerika en verschepen naar NL, daar komt het vaak bij voor dat ze het natte land in NL niet goed aankunnen.

Geen paard is hier van origine, meen ik mij te herinneren van de lessen van HC :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:50

Even vanuit een heel andere insteek. Ik weet niet meer wie het zei, maar iemand had het erover dat een ander maar moest komen kijken naar de dunne zolen die het paard had. Hoe wil je dat in hemelsnaam zien? Dat kan toch alleen maar met röntgenfoto's?

Ik kan vol trots vertellen dat mijn paard bijna rotstraal-af is *\o/* Het trekt allemaal mooi dicht, ze zijn stevig, niet kapot te krijgen maar toch ook wel veerkrachtig en stinken niet meer, ook niet als het even nat is geweest in de wei.
Ik heb nog steeds geen duidelijke foto's weten te maken trouwens, ook niet van de rest van zijn voetjes, maar dat komt wel weer een keer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:32

Annetje schreef:
Even vanuit een heel andere insteek. Ik weet niet meer wie het zei, maar iemand had het erover dat een ander maar moest komen kijken naar de dunne zolen die het paard had. Hoe wil je dat in hemelsnaam zien? Dat kan toch alleen maar met röntgenfoto's?

Overgang puntje van de straal naar zool geeft een zeer goede indicatie hoe dik de zool is.
Maar ook, als je de zool schoon"floepert" zoals bijv Peter Ramey dat voorschrijft, zie je soms het leven al doorschemeren (rode gloed in witte hoeven).
Poreusheid van het materiaal, kwaliteit straal, kwaliteit steunsels.
Ook de dikte van de hoefwand kan een zeer goede indicatie geven (dikke hoefwand, dikke zool in een algemeenheid).
Daarnaast gang van het paard op de blote voeten over het harde.
Meer kan ik me ffkes niet 1-2-3 bedenken, misschien kom ik er nog op. Maar bovenstaand zijn voor mij iig vrij belangrijke indicaties.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:33

Oh ja, uiteraard.... kwaliteit witte lijn ook nog ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:37

En "dun" is de zool pas, indien het paard gevoelig loopt. Tot die tijd is een zool niet "dun" maar gewoon hard ;-)
Ik bedoel, men spreekt pas van een dunne zool indien deze klachten geeft. Geen klachten = geen dunne zool.
Ik lijk Johan Cruijf wel

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:54

Antheman schreef:
Ik vind de zool een lastige materie.

Aan de ene kant denk ik:
Veel bekappers raden hoefschoenen aan, totdat de zool verdikt is. Of bedoelen ze te zeggen dat hij meer gehard is? Daar geloof ik persoonlijk zeer zeker in. Hoeven zijn af te harden. Net zoals er mensen zijn die op blote voeten lopen.

Bedankt voor deze nuttige reactie!

scoxxx: Maakt mij niet uit hoor, als FS niet direct zijn eigen mening geeft. ;)
Ben gewoon benieuwd wat de 'kenners' hierover te zeggen hebben, interesse en omdat ik er momenteel mee van doen heb met mijn eigen paard!

Edit; Johan Cruyff heeft 't behoorlijke ver geschopt, staat je wat te wachten dan. :D
Dat geheel offtopic trouwens.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:13

Interessant allemaal, ook de hevige discussies :)

Mijn paard heeft dunne zolen, op foto's te zien. Vier jaar geleden heb ik foto's van de hoeven laten maken. Dierenarts riep meteen dat paard moet op ijzers. Ik heb het niet gedaan. Maar eerlijk is eerlijk ik loop al jaren te kl*ten met die voeten. Van de zool moet gewoon afgebleven worden. Volgende week ga ik weer foto's laten maken, ik ben toch wel benieuwd of er in die vier jaar een verschil in dikte te zien is.

Volgens de theorie van Scoxxx zit het probleem dus in de hardheid en niet in de dunheid? Dus mijn paard heeft volgens foto's dunne zolen maar als ze hard geweest waren had ze geen dunne zolen gehad. Maar eigenlijk had ze dan harde, en toch dunne, zolen gehad? Kunnen zolen dun en hard zijn maar toch gevoeligheid opleveren? (ofzoiets)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:23

Denk dat wij in hetzelfde schuitje zitten sleeper!
Mijn paard staat nu sinds 'n maand of 4 zonder voorijzers (achter zijn ze al meer dan 'n jaar eraf) en op de röntgen waren erg dunne zolen te zien.
Paard heeft wel harde hoeven, aldus smid en dierenarts.
Voor ik 'm kocht stond hij zonder dus ik hoop dat de zolen zodanig verharden dat de gevoeligheid afneemt.

Ben benieuwd of er verschil te zien is op de röntgen.
Ik laat mijn paard 1 juni nog 'n keer op de röntgen zetten, zal vragen of ik de foto's op cd mag hebben dan kan ik ze plaatsen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:24

@Sleeper
Ik denk dat jou paard dan zeker dunne zolen heeft maar geen harde zolen.
Waardoor hij dus gevoellig loopt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:30

@zack, maar in vier jaar tijd zou je denken dat er eelt op gekomen moet zijn. Dat is wat je steeds hoort, ze moeten eelt kweken. Nou ik kweek al vier jaar en het eelt komt maar niet. Ik ben nu ook op het punt dat ik geloof dat ik me er maar bij neer moet leggen. (heeft wel even geduurd :) )