Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:58

@ Aimee, ik begrijp dat je je een beetje aangevallen voelt.
Ik begrijp ook dat het een beetje een teleurstelling is, dat je denkt dat je paard mooie hoefjes heeft.... en dat deze dan toch bekritiseerd worden.
Hoefexpert? Ja, misschien ben ik dat wel.... heeft me ruim 6 jaar zweten en zwoegen gekost, veel lezen voordat ik op dit nivo ben gearriveerd en me inderdaad hoefexpert durf te noemen. Ik weet echter niet alles, dat kan ook niet.
En 1 voordeel... ik probeer het met iedereen te delen! :P Zo ook Arabesk.

Je hoeft je niet met hand en tand te verdedigen. Het is gewoon denk ik fijn om feedback te krijgen en te weten dat jouw paardje zijn hoeven verre van perfect zijn, danwel de perfectie zeker niet benaderen.... en dat zijn verzenen en de "krachtverdeling" in de hoef momenteel nog niet goed (kunnen) zijn.

Wel heel fijn te lezen dat je paardje zo verbeterd is! Dan ga je in iedere geval de goede kant op toch?

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:59

@scoxxx
hier wil ik een beetje op inhaken.
Arabesk deelt niet, arabesk dringt op.
Dat is een hele vervelende manier.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:01

Wel erg fijn van Aimee dat ze de fotootjes van de hoeven van haar paard heeft geplaatst!
Enorm leerzaam!
Bedankt Aimee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:02

Aimee schreef:
Zoals ik al zei: juist omdat ik zeker weet dat ik niets zeker weet, zoek ik echte experts op.

Maar wat is een expert? Wanneer is het goed?
De ene gaat naar dierenarts x omdat die echt geweldig is, terwijl een ander weer voor dierenarts y kiest omdat die x helemaal niets vind. Wie is nu goed? Wie is nu fout? Hetzelfde is met hoefsmeden zo, fysios, osteopaten... De ene is helemaal gek van de ene, terwijl de tweede juist voor de andere kiest omdat die 'beter' is. Het blijft allemaal zo relatief, en ik blijf het zo jammer vinden dat mensen er altijd op worden aangekeken. Anky is misschien ook groot kampioen, en een grote 'expert', maar er zijn er zat die niet achter haar trainingswijze staan.

Mijn vorige hoefsmid was goed, mijn huidige is beter en voor mij echt het licht. Maar ik heb ook negatieve verhalen over hem gehoord. Maar wat is nu goed, wat is nu waar, en wat is nu juist. Het is waar JIJ voor kiest, en iedereen doet zijn/haar best voor zijn/haar paard. En ja, daar kunnen meningen in verschillen, maar bij jou vind ik het zo jammer dat JOUWN expert de bom zijn, en vaak andere experts gelijk 'slecht' zijn...

Ik ben iig blij met mijn recht-richt miep, en wij zijn dan absoluut nog geen dresuurmatige hoogstandjes, maar awt betreft vertrouwen, en rechter worden zijn we al een grote stap in de goede richting. Ik kon mijn paard eerst niet meer in de bak rijden, of met bit. Nu heeft ze er iig weer plezier in :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:05

Ja dat is zeker erg leerzaam!

@Scoxxx
ik heb toch een vraagje voor je.
Mijn smid zet mijn paard wat krapper op zijn ijzers omdat hij achter onwijze flares heeft (en echt HUGE) en voor omdat hij ook makkelijk flaret (toontredend).

Ik vind het persoonlijk iets te kort.. kan dit echt heel erg kwaad?
Ik zal vanmiddag foto's maken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:08

Zack schreef:
@aimee
Dat zou dus ook zijn dat rollkur ook goed is?
Want ja als je iedereen moet geloven die hoog in de sport rijd..

Nee zo goed gelovig ben ik niet, kom maar met goed argumenten!

Er is inderdaad niet zoveel mis met rollkür :D
Er is wel heel veel mis met de manier waarop het gros van de ruiters het nadoen zonder kennis van zaken.

Dit is helemaal geen plek voor een rijtechnische discussie. Ga die maar opzoeken op RT :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:10

Aimee schreef:
Er is inderdaad niet zoveel mis met rollkür :D
Er is wel heel veel mis met de manier waarop het gros van de ruiters het nadoen zonder kennis van zaken.

Dit is helemaal geen plek voor een rijtechnische discussie. Ga die maar opzoeken op RT :D

Hmm of je nou voor of tegenstander bent, de dvd van Gerd Heuschmann is heel leerzaam 'stimmen der Pferde' 'if horses could speak'. Helaas alleen in EN of DU maar goed te volgen :j

Dit nog even terzijde ;-)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:11

Zullen we dat maar niet gaan doen?
Mensen die rollkur uitvoeren vind ik namelijk dierenmishandelaars.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:13

Arabesk en ik zijn het niet altijd eens met elkaar :D :P
Maar op zich is ze een fijne discussie-partner: ze "dwingt" je tot nadenken... soms nadenken op negatieve/geirriteerde wijze, soms nadenken op positieve wijze. In ieder geval bereikt Arabesk wel haar doel: je dwingen ;-) tot nadenken.

Paardenhoeven op gras? Ja dan groeien ze inderdaad harder!

Voor de rest aan uw allen....Dit topic is niet bedoeld om je eigen gelijk te krijgen.
Misschien heb ik het ook wel fout? Ik probeer mijn opmerkingen (mening?) echter wel altijd te funderen met "technische" details van hetgeen ik zie op een foto. IRL is niet mogelijk natuurlijk.
Doe er je voordeel mee, of niet.... immers ik kan er ook naast zitten (haha... al vind ik zelf natuurlijk van niet ;-) )

Oh help... ik lees nu net van Aimee dat er niks mis is met de rollkur? Oh help... toe Aimee... dat meen je niet! Oh, nee.... oh nee.
NIET IN MIJN TOPIC over de roll-kur please.... Kunnen we dat met zijn allen alsjeblieft niet in dit topic bediscussieeren??!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:13

scoxxx schreef:
@ Aimee, ik begrijp dat je je een beetje aangevallen voelt.
Ik begrijp ook dat het een beetje een teleurstelling is, dat je denkt dat je paard mooie hoefjes heeft.... en dat deze dan toch bekritiseerd worden.
Hoefexpert? Ja, misschien ben ik dat wel.... heeft me ruim 6 jaar zweten en zwoegen gekost, veel lezen voordat ik op dit nivo ben gearriveerd en me inderdaad hoefexpert durf te noemen. Ik weet echter niet alles, dat kan ook niet.
En 1 voordeel... ik probeer het met iedereen te delen! :P Zo ook Arabesk.

Je hoeft je niet met hand en tand te verdedigen. Het is gewoon denk ik fijn om feedback te krijgen en te weten dat jouw paardje zijn hoeven verre van perfect zijn, danwel de perfectie zeker niet benaderen.... en dat zijn verzenen en de "krachtverdeling" in de hoef momenteel nog niet goed (kunnen) zijn.

Wel heel fijn te lezen dat je paardje zo verbeterd is! Dan ga je in iedere geval de goede kant op toch?

Nee, ik voel me eigenlijk helemaal niet aangevallen :n
Ik vind jullie reacties erg leerzaam, maar dan niet in positieve zin met betrekking tot jullie :Y)

Dat jij je hoefexpert durft te noemen, sluit daar mooi bij aan.
Een echte expert zegt dat namelijk niet van zichzelf, die weet dondersgoed waar de eigen kennisgaten zitten. Wetenschap is niet het hebben van veel kennis, maar de kunde van het onderzoeken van kennis ;)
Hoe meer een wetenschapper weet, hoe meer hij zich realiseert dat er nog heel veel niet geweten wordt.

Ik plaatste de foto's dan ook niet voor feedback van jou en ik kan ook weinig met jouw feedback, laat staan met feedback van Arabesk. Die kan immers nog geen kreupel paard onderscheiden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:16

Zack schreef:
@scoxxx
hier wil ik een beetje op inhaken.
Arabesk deelt niet, arabesk dringt op.
Dat is een hele vervelende manier.

TJa ik geef de informatie die ik vergaard heb, als jij dat interpreteert als opdringen, is er een hele simpele manier voor -> de foeiknop, dan lees je mijn berichten gewoon níet :)* En ik ga niet in op de discussie over dat filmpje van heel lang geleden, want dat is totaal niet relevant hier. }:0

En hoefexpert... ach je bent nooit uitgeleerd nietwaar. Als je ziet wat hier aan foto's voorbij komt, is het niveau van de meeste smeden toch wel heel erg laag |( . Ik had een tijdje terug een weddenschap met scoxxx dat als er in een maand tijd foto's voorbij zouden komen van goed bekapte hoeven zou ik een zak drop opsturen, want het ene drama na het andere kwam op een gegeven moment voorbij. Dat is echt heel zorgelijk :\

Als je een collage zou willen maken van slecht beslag en slechte bekappingen zou je bij wijze van aan de foto's die in de loop van de tijd hier voorbijkwamen genoeg hebben.

Ik merk wel dat mensen er wat van opsteken. Al meerdere malen kwamen er foto's voorbij van bijv. te krap beslag en die bokkers zijn gaan overleggen met hun smid of hebben een andere smid genomen. +:)+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 28-07-09 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:16

Zullen we het hier proberen on-topic en ook enigzins gezellig te houden? :)

Het helemaal goed beoordelen van hoeven vanaf een foto waarbij de hoek, diepte etc kunnen vertekenen is al erg moeilijk. Bovendien zie je ook nog niet het gehele paard, zijn beenstand,en zijn bewegingen.

Ik heb zelf nu problemen met het beslag van Koek. Ze heeft de afgelopen 2 dagen al 2 nagels, de achterste, eruit gekregen en die zaten kromgebogen nog in het beslag. Verder zie ik een zwakke plek op de straal onder de brug.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:17

Zack schreef:
Ja dat is zeker erg leerzaam!

@Scoxxx
ik heb toch een vraagje voor je.

Ik zal vanmiddag foto's maken.

Graag!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:18

Tancreda4 schreef:
Maar wat is een expert? Wanneer is het goed?
De ene gaat naar dierenarts x omdat die echt geweldig is, terwijl een ander weer voor dierenarts y kiest omdat die x helemaal niets vind. Wie is nu goed? Wie is nu fout? Hetzelfde is met hoefsmeden zo, fysios, osteopaten... De ene is helemaal gek van de ene, terwijl de tweede juist voor de andere kiest omdat die 'beter' is. Het blijft allemaal zo relatief, en ik blijf het zo jammer vinden dat mensen er altijd op worden aangekeken. Anky is misschien ook groot kampioen, en een grote 'expert', maar er zijn er zat die niet achter haar trainingswijze staan.

Het paard vertelt je wel wie een echte expert is :)

Qua hoefsmeden vallen de Van Nassau broertjes wat mij betreft onder experts. Iedereen die anders beweert, moet zich imo nog eens achter de oren krabben.
Rob Renirie heb ik ook echt vakwerk zien verrichten.

Anky is wat mij betreft ook een absolute expert, juist daarom kan zij rollkür gebruiken en vele anderen niet. Dat zegt meer over de de kunde van anderen dan over Anky :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:19

Vanmiddag komt mijn hoefsmid ook, zal proberen voor en na fotos te maken van mijn mini en maxi :D
Ik ga nu nog even achterhoeven slijten met een buitenrit :wave:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:20

Arabesk schreef:
En hoefexpert... ach je bent nooit uitgeleerd nietwaar. Als je ziet wat hier aan foto's voorbij komt, is het niveau van de meeste smeden toch wel heel erg laag |( . Ik had een tijdje terug een weddenschap met scoxxx dat als er in een maand tijd foto's voorbij zouden komen van goed bekapte hoeven zou ik een zak drop opsturen, want het ene drama na het andere kwam op een gegeven moment voorbij. Dat is echt heel zorgelijk :\

Als je een collage zou willen maken van slecht beslag en slechte bekappingen zou je bij wijze van aan de foto's die in de loop van de tijd hier voorbijkwamen genoeg hebben.

Je kan je ook afvragen of dit helemaal representatief is. Vaak worden hier foto's geplaatst omdat mensen toch al twijfelen en daar een bevestiging voor zoeken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:22

Of de van nassau's expert zijn, is ook weer een hele andere discussie. Zo heb ik nog wel het eea op te merken over hun boek en hun houding is ook niet altijd even professioneel te noemen :7 en ik heb ook werk van dichtbij gezien waar ik het niet altijd mee eens was. Maar er zijn ook dingen waar ik het wel mee eens ben:

- hun lijst met nadelen van hoefbeslag bijv.
- Cytek = geen goed idee
- voor-ijzers met dubbele lippen zijn geen goed idee

om maar even wat op te noemen. Bovendien is het fijn dat ze een uitgebreide website hebben met veel info, waar mensen veel van kunnen leren en ze dus niet meer aan de goden overgeleverd zijn wat betreft hoeven en beslag. Iedere paareneigenaar kan genoeg info vinden op internet om kritisch te kunnen meekijken over de schouder van z'n eigen smid.

En dat laatste vind ik belangrijk, kennis vergaren, delen én verspreiden.
en dan is zo'n topic als dit heel mooi :j Het is absoluut mijn favo topic ik kijk hier altijd als eerste. Altijd weer benieuwd naar nieuwe foto's.:-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:23

Aimee schreef:
Nee, ik voel me eigenlijk helemaal niet aangevallen :n
Ik vind jullie reacties erg leerzaam, maar dan niet in positieve zin met betrekking tot jullie :Y)

Dat jij je hoefexpert durft te noemen, sluit daar mooi bij aan.
Een echte expert zegt dat namelijk niet van zichzelf, die weet dondersgoed waar de eigen kennisgaten zitten. Wetenschap is niet het hebben van veel kennis, maar de kunde van het onderzoeken van kennis ;)
Hoe meer een wetenschapper weet, hoe meer hij zich realiseert dat er nog heel veel niet geweten wordt.

Ik plaatste de foto's dan ook niet voor feedback van jou en ik kan ook weinig met jouw feedback, laat staan met feedback van Arabesk. Die kan immers nog geen kreupel paard onderscheiden.

Ah toe Aimee, dat is niet vriendelijk van je. Wellicht kan je je iets bescheidener opstellen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:25

fransje23 schreef:
Je kan je ook afvragen of dit helemaal representatief is. Vaak worden hier foto's geplaatst omdat mensen toch al twijfelen en daar een bevestiging voor zoeken.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Komt nog eens bij dat foto's maar moeilijk een goede indruk geven. Diepteverschillen zijn maar moeilijk te beoordelen bijvoorbeeld en eigenlijk moet een paard 100 % vierkant staan om echt een indruk te krijgen van de stand van de hoeven.

Maar het is wel zo dat ik IRL véél meer slechte hoeven dan goede hoeven tegen kom.
Overigens vallen bij mij zulke enge kleine hoefjes die niet groeien zoals scoxxx ze plaatste onder slechte hoeven :o
Al is de onderkant bij die voeten wel goed. Als ik IRL zulke voetjes zie, is de onderkant meestal dramatisch en zie je de HKO er gewoon vanaf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:25

fransje23 schreef:

Toch alleen maar mooi? Mensen denken 'hmm' en als ze hier dan onderbouwde argumenten aangereikt krijgen waaróm is dat alleen maar handig denk ik, dan kan dat net het laatste zetje zijn om toch actie te gaan ondernemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:27

scoxxx schreef:
Ah toe Aimee, dat is niet vriendelijk van je. Wellicht kan je je iets bescheidener opstellen?

Mbt hoeven ben ik juist heel bescheiden ;) Dat probeer ik juist duidelijk te maken en dat mis ik hier regelmatig.

Maar nu ga ik mijn paard naar de wei brengen :wave:

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:28

fransje23 schreef:
Ik heb zelf nu problemen met het beslag van Koek. Ze heeft de afgelopen 2 dagen al 2 nagels, de achterste, eruit gekregen en die zaten kromgebogen nog in het beslag. Verder zie ik een zwakke plek op de straal onder de brug.

Aha, interessant!
Ik zal eens een foto maken van het kunststofbeslag van 1 van mijn paardjes, met een andere maat ijzer eronder -> brug ligt ook verder naar achter.... scheelt in "zwakke plek op straal onder brug".
Daarnaast gaan van de winter mijn paarden terug blootvoets... witte lijn verzwakt wat door de roulatie "iedere 6 weken nieuw beslag".

Ik wil ook nog een testje doen met lijmen, kijken of de ijzers blijven zitten met lijm en of ik zo het nagelen kan "verbannen".
Results... are coming, this winter. Niet in het wedstrijd-seizoen experimenteren ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:30

Aimee schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in.
Komt nog eens bij dat foto's maar moeilijk een goede indruk geven. Diepteverschillen zijn maar moeilijk te beoordelen bijvoorbeeld

ik moet nog steeds een sticky maken over hoe je het beste foto's kunt maken, door foto's uit verschillende hoeken te nemen is het vaak al iets beter te beoordelen. Bovendien een verbrede witte lijn of een wand die ergens te lang is, zie je zo ook wel.
Citaat:
en eigenlijk moet een paard 100 % vierkant staan om echt een indruk te krijgen van de stand van de hoeven.

ik kijk liever naar hoe het paard beweegt.

Citaat:
het is wel zo dat ik IRL véél meer slechte hoeven dan goede hoeven tegen kom.

zonder meer wat je hier ziet valt relatief nog mee :=

Citaat:
Overigens vallen bij mij zulke enge kleine hoefjes die niet groeien zoals scoxxx ze plaatste onder slechte hoeven :o
Al is de onderkant bij die voeten wel goed. Als ik IRL zulke voetjes zie, is de onderkant meestal dramatisch en zie je de HKO er gewoon vanaf.

niet groeien? of gewoon voldoende afslijten? Als je net als Huertecilla op rotsachtige bodem je paarden houdt, hoef je weinig meer aan hoefonderhoud te doen. Hier hebben we helaas geen rotstuin in de wei en moeten we compenseren daarvoor met een vijl :D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:31

Aimee schreef:
Dit zijn dus hoeven waarvan een Hoofcare smid heeft gezegd dat ze de perfectie naderen.
Neem bij je beoordeling wel mee dat dit paard hiervoor 11 weken niet bekapt was door omstandigheden.

Ik ben benieuwd naar foto's direct na bekapping

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:32

Arabesk schreef:
fransje23 schreef:

Toch alleen maar mooi? Mensen denken 'hmm' en als ze hier dan onderbouwde argumenten aangereikt krijgen waaróm is dat alleen maar handig denk ik, dan kan dat net het laatste zetje zijn om toch actie te gaan ondernemen.

Dat ben ik met je eens maar ik bedoel dat je je af kan vragen of dit werkelijke een juiste afspiegeling is.. natuurlijk is het mooi als mensen er iets van opsteken en zelf eens kritisch naar het beslag van hun paarden gaan kijken.