[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:46

vandaag weer voor het eerst sinds anderhalve week gereden ivm weinig tijd. Wilde een rustig ritje maken om deze reden maar mevrouw dacht daar helemaal anders over. Ze begon 300 meter wat voorzichtig maar wilde daarna meteen draven. Verder gestapt en in het bos weer willen draven. Op het zandpad sprong ze weer hoog over de tak (ik kan hem niet ontwijken maar is gewoon een takje haha) mevrouw wilde verder galopperen. Een boom ontwijken en weer wilde ze in galop gaan sprinten. Maar weer terug gegaan want een rustig ritje werd het niet de reactie op de terug weg was een bok. Ze stond helemaal te stuiteren en was hyper met de staart in de lucht en te snuiven. Oftewel gaat de goede kant op. Helaas kon ik niet met mijn fijne beugels rijden want deze waren kapot gegaan maar ik heb er levenslange garantie op dus krijg nieuwe opgestuurd. Super service.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:49

haha ze had er dus zin in , zeker een goed teken .

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:05

Dat klinkt goed PBA_ hoop voor jullie dat het nu een opwaartste lijn blijft :)

Ik hd nog een vraagje, welk beslag hebben jullie bij jullie spatpaardjes?

Die van mij staat achter niet op ijzers, maar heeft wel zeer korte hoeven, slijten erg snel en hij word achter daarom ook nooit bekapt.. Dus zit erover te denken om m daar oo kop ijzers te zetten

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:12

niets. Sterker nog had haar er net van haar beslag afgehaald. Volgens mijn DA kon ik haar gewoon zo laten lopen en hoefde ik niets anders te doen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:06

PBA_ Dat klinkt goed zeg, mevrouw had er zin in (een goed teken).
Jaime_ Die van mij staat gewoon op ijzers, maar niet binnendoor gezet ofzo (gewoon normaal)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:39

vandaag weer een heerlijk ritje gemaakt en ze krijgt meer afdruk van achter. Oftewel ze gaat wat meer doen. Ze liep gewoon aan licht teugel contact. Verder nog een paar bokjes gevoeld hihi.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:48

Ik zit erover te denken om Bangi 2 jaar lang het land op te gooien.. Heeft iemand van jullie daar misschien ervaringen mee?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:50

Nja ik zou het dan een jaar doen en dan verder kijken, 2 jaar is wel heel lang en misschien niet eens nodig. Het heeft 2 kanten, ene kant is dat je ze eigenlijk ook wel in beweging moet houden, maar andere kant is dat rust mits 24/7 buiten ook wel goed doet. Wij hebben die van ons een klein jaar op rust gezet 24/7 dit heeft wel goed uitgepakt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:58

Ja bij mij op stal is de mogelijkheid om hem 24/7 buiten te zetten..
Zijn 2 supergrote weilanden die met elkaar verbonden zijn en waar ze dus via het bos zelf via het ene naar het andere kunnen..

Grote schuilstal is aanwezig.. en de meeste paarden die daar staan zijn oud en met pensioen.. Ze krijgen elke dag hooi bijgevoerd

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:00

Ah wat lekker zeg, ik wou dat wij dat op stal hadden maar helaas hier in n-h heb je dat bijna nergens.....

Maar dan zou je het kunnen doen gewoon een klein jaar, dan is de spat daarna hopelijk minder actief.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:02

Ja ik vind het zo moeilijk.. hij heeft dus ook die artrose erbij.. en als je hem nu ziet lopen.. zo stijf als n plank.. gaat me echt aan t hart..

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:03

ja erg is dat he ;( en dan nog maar 4 jaar....is er een verklaring voor de artrose in zijn voorbenen?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:05

Nee, erfelijkheid is het niet.. beide ouders hebben nergens last van, volle broer ook nergens last van, en halfbroers en zussen ook niet.. Door mij is hij niet te veel belast want ben pas op zn 4e begonnen met lichtjes aan werken..

Het komt dus waarschijnlijk door slechte voeding/overbelasting door vorige eigenaren

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:14

ah jammer zeg, eigenlijk net als spat, je kan het niet echt achterhalen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:21

Nee precies.. en nu moet ik keuzes gaan maken.. maar wat vind ik dat moeilijk zeg!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:27

Ja logisch.....eerst maar hopen dat de Tildren aanslaat, want die heeft ze al gehad toch?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:29

Hij* :P Ja die heeft hij nu precies een week geleden gehad.. Maar ik weet nu niet zo goed wat ik precies met m doen moet :?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:56

Oh hij sorry :D Nja ik zou gewoon wat wandelen aan de hand al is het maar 10 minuutjes.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:03

@ Jaime hewoon lekker gaan stappen joh !en dan over een half jaartje eens kijken hoe het ervoor staat. mijn ruin heeft 5 weken geleden Tildren gehad en ik stap ongeveer 5 keer per week en gerust een km of 6! erop of ernaast ik wissel het steeds af.

Vandaag weer erop en hij koopt als een kievit! 6 km gedaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:09

@jaime,

aangezien je het infuus gevenen hebt zou ik nu gewoon hem even lekker in beweging houden in de mate die je DA aangeeft. Ik merkte ook dat de eerste weken ik geen verbetering zag en er erg depresief door werd omdat ik dacht dat het niet aansloeg. Nu ze telkens in beweging blijft en buiten staat 24/7 gaat het langzaam de goede kant op. Je weet zelf ook bij artrose dat rust roest en dat is bij spat net zo dus ik weet niet of het dan heel veel effect heeft om hem 2 jaar de wei op te laten. Hij moet wel een beetje bewegen en hoe meer last ze krijgen hoe minder ze blijven lopen hoe vervelender/ pijnlijker het voor ze wordt en om dat te doorbreken ben jij met hem bezig.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:17

ik loop nu ook elke dag

moet zeggen ze gaat als een speer .
en gekke ik , ik vind het heerlijk samen lopen .

hele verhalen vertel ik der hihi

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:29

haha gezellig he. Je gaat ook nu meer genieten hoe gek ook van alle goede momenten moet ik zeggen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:31

ik vind het heerlijk , soms wel erg koud haha

lekker kletsen , even handen verwarmen onder die dikke bos manen .

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:00

Heb nu ook weer gewoon met m gewandeld, doe meestal een kwartiertje.. wil zo graag weer met m het bos in kunnen wandelen.. desnoods terwijl ik erop zit.. maar dat had ik gister geprobeert en dat gaat dus niet :n Hij word dan heen onrustig staart de lucht in nek erop, en je gedragen als een volbloedhengst, das zijn gedrag op dit moment als ik t bos inga :P Dus dat doe ik voorlopig nog even niet om het veilig te houden..

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:05

ik zit net zo
toppa hangt als een klit aan kjark ( ander ijsje).

we staan aan aardig drukke weg .
ze word aardig lijp zonder hem , dus rond de spits ga ikliever niet de weg op met der .