[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:48

gemske schreef:
Nee die is pas nog geweest... duurt nog wel een weekje of drie denk ik. Ik heb gisteren zelf nog een stukje gevijld... meteen een steigerende pony in mijn nek Lachen

Ik begrijp dit niet helemaal.
En wie is die steigerende pony? Saros? Dan zet je die toch even vast?
Of steigert Aurora bij het vijlen?

Afbeelding

Maar Gemske, sorry dat ik blijf aan houden en misschien vindt je me nu wel vervelend, maar ik zeg onderstaande echt alleen om je te willen helpen.
De laatste foto's die je liet zien van Aurora's hoeven (ik haal eentje bovenstaand even aan; is van 31-3) waren die van een zeer slechte hoef (zeker van onderen). Daar was ook mijn vraag op gebaseerd of de hoefsmid binnenkort kwam. Want hier moet nl. echt snel wat aan gebeuren om verdere problemen te voorkomen. 3 Weken of misschien nog langer is veel te lang. Het gaat hier niet zomaar om een scheurtje. De wand is veel te lang, de pony rolt niet lekker af, de voet zal alleen maar zeerder gaan doen. Nu kun je zelf met een vijl ook veel, maar dat is meer dan "een stukje" wat hier af moet.
Wel fijn dat ze weer volop rondrent, maar met deze voeten kan dat ook weer voor een nieuwe terugval zorgen. Wil je toch wachten op de hoefsmid, hou dan in ieder geval de toon kort. Voet op een bokje en van boven naar beneden in een rechte lijn vijlen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:59

Gemske, ik kan alleen maar met Isapaardje meegaan. Ik schrok behoorlijk van de foto. Als je wilt wachten op de hoefsmid, vijl er dan een stuk af. Voeten op een bokje en dan recht op en neer vijlen. Nu zal er bij elke stap druk komen op de lamellen, net zoals bij jezelf als er een nagel loszit die steeds opwipt.
Ik heb jarenlang als bokje een parasolstandaard gebruikt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:14

mysa schreef:
Janouk, hield je toen, vorig jaar ooik al zo nauwlettend de fructaanindex in de gaten?

Nee, vorig jaar had ik net een weiland ter beschikking gekregen en was heel voorzichtig gaan wennen in augustus. Ik wist wel iets van hoefbevangenheid uit boeken, maar nog nooit van dichtbij meegemaakt. En eigenlijk voor de Haflinger (ik heb een Haf en een KWPN) zijn we heel langzaam begonnen met wennen. eerste week een half uur, tweede week paar minuten langer en derde week was het volkomen mis met Image. En juist van de KWPN had ik het niet verwacht.

Nu ben ik inmiddels 8 maanden verder en heel wat wijzer (en ook mijn portemonnee heel wat lichter).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:17

@Janouk, jee, dat is wel snel, na twee weken zo kort elke dag op de wei. En idd, van de haf zou je 't eerder verwachten dan van de wpn-er. En het gras? Was dat een 'oud' weiland, of iets wat nog niet zo heel lang daarvoor was ingezaaid?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:20

Ik waardeer het heel erg dat jullie me proberen te helpen, dat ten eerste.
Maar de foto die je hierboven quote Isapaardje vertekent dus echt heel erg. De wand die jij naar voren ziet komen is een holle ruimte die de veearts juist heeft weggesneden om daar de loszittende witte lijn weg te halen. Het lijkt dus heel erg uit te steken maar als je de hoef op de grond zou zetten maakt dat stukje juist geen contact.

Hier zie je het "gat" zitten.

Afbeelding

De teen hou ik in de gaten, en probeer de wand daar ook van de grond af te houden. Wat volgens mij tot nu toe prima lukt.
Ze heeft inderdaad nog steeds erg slechte voeten. Maar het "behandelplan" wat we nu aan het toepassen zijn is om haar wat lager op de hielen te houden om de hoefwand weer evenwijdig te krijgen en zo die knolvoet eruit te werken. Zo lijkt het ook sneller alsof ze de toon veel te lang heeft. En misschien is dat ook nog steeds wel zo. Maar ze zal toch ergens op moeten staan.

Naar aanleiding van dit topic ben ik al een heel stuk kritischer naar Aurora's hoeven gaan kijken, en ik doe zeker wat met alle adviezen die ik hier krijg. Maar ik vind wel dat jullie snel conclusies trekken uit alleen een foto.

Wat het steigeren betreft, dat was inderdaad Aurora. Dat doet ze om te klieren. Niet echt handig van mij ook om niet eerst even een halster om te doen, want zo gauw dat om gaat, en er iemand bij staat te kijken is het klieren helemaal over Clown Voor mij een teken dat ze zich weer zo goed voelt dat ze dingen gaat uitproberen. En daar zijn er meer van de laatste paar dagen Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:59

gemske schreef:
Maar ze zal toch ergens op moeten staan.

Een paard hoort op de zool en de straal te staan, niet op de wand.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:05

En daar staat ze op. Echt, het belasten van de wand aan de voorkant valt wel mee hoor. (of heel duidelijk dan, die is er niet)

Wat ik met bovenstaande zin bedoelde (waarom had ik al verwacht dat je die eruit zou pakken) ik dat er toch nog enige samenhang in de hoef zou moeten blijven. De hoef is al zo slecht en om dan maar aan alle kanten ineens veel eraf te gaan halen lijkt me ook niet zo'n goed idee.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:07

mysa schreef:
@Janouk, jee, dat is wel snel, na twee weken zo kort elke dag op de wei. En idd, van de haf zou je 't eerder verwachten dan van de wpn-er. En het gras? Was dat een 'oud' weiland, of iets wat nog niet zo heel lang daarvoor was ingezaaid?

Het was braakliggend terrein dat met gras ingezaaid was in maart. Eind juli kon ik het stuk (8000m2), dat achter mijn huis ligt eindelijk bemachtigen. En ik was er als een kind zo blij mee en de paarden helemaal: Image woont al 7 jaar bij mij en had al die tijd doorgebracht in de paddock. Dus die was zo blij, helaas was dat in augustus allemaal anders.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:10

Janouk: achteraf is Image toch niet bevangen geraakt door het gras maar door die ontsteking aan het hoefbeen? Of haal ik nu alles door elkaar ('k heb niet zoveel zin om helemaal terug te lezen moet ik toegeven).

Het gras begint hier ook al aardig te groeien maar vooralsnog kijken de paarden er niet naar. Nou krijgen die verwende schatjes ook wel 5 tot 6 keer per dag porties hooi/voordroog dus een hongerig gevoel kunnen ze niet hebben.

Ik denk dat ik het deze zomer weer net zo ga doen als afgelopen jaar, nl. 's ochtends 1,5 uur in de wei en eind van de middag weer 1,5 uur in de wei. Het is voor mij veel werk maar we konden het land mooi houden en de paarden deden het er goed op, ook mentaal gezien denk ik.
De hele winter hebben ze niet op het gras gestaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:53

@ romeorowan
Ja, dat klopt. Volgens Visdonk en Van Nassau is Image niet hoefbevangen geraakt door gras, maar door een hoefbeen ontsteking.
Maar mijn eigen VA blijft volhouden dat Image wel hoefbevangen is geraakt door gras.
Nu ga ik voor de mening van VAn Nassau en Visdonk, want zij hebben Image er weer helemaal bovenop gekregen. Maar het gevaar van gras blijft toch in mijn achterhoofd rondzingen. Dus om zeker te zijn; houd ik de fructaan index maar heel goed in de gaten. Zeker gezien al jullie verhalen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:23

janouk schreef:
mysa schreef:

Het was braakliggend terrein dat met gras ingezaaid was in maart. Eind juli kon ik het stuk (8000m2), dat achter mijn huis ligt eindelijk bemachtigen. En ik was er als een kind zo blij mee en de paarden helemaal: Image woont al 7 jaar bij mij en had al die tijd doorgebracht in de paddock. Dus die was zo blij, helaas was dat in augustus allemaal anders.

Hmmm, beetje zelfde verhaal hier. Tyra kocht ik in december 2006. De helft van het land was toen een paar maanden daarvoor opnieuw ingezaaid. Ze had bij haar vorige eigenaar ook altijd op de paddock gestaan, behalve als ze met vakantie waren, dan gingen de paarden voor een aantal weken de wei op. Soms ook tijdens de winterrust een aantal weken. En ook als ze drachtig was.
En hoewel we bij T ook nog steeds niet denken dat het door het gras kwam, vroeg ik me af of een net opnieuw ingezaaid stuk gras misschien meer fructaan produceert dan een langer bestaand weiland.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:25

Toen Isabella in 1999 bevangen raakte was het door een te hoge dosering cortisone-injectie.
Ze zou gewoon op het gras moeten kunnen volgens "experts" omdat bij haar de oorzaak van bevangenheid elders lag.
Al snel kwam ik er achter dat dit niet opging. Zodra het voorjaar was, had ze bevangenachtige verschijnselen. Soms alleen beetje gevoelig op het harde, soms echt duidelijk stijf en houterig een paar dagen. Dus heb ik wel altijd opgelet met het gras (dacht ik ... helaas ging het vorig jaar dus helemaal mis).
En sinds die tijd let ik op nog veel meer dingen ... zowel bij pony als met het voer Knipoog

Hoe het zit met jong gras weet ik niet. Maar kan me indenken dat het een andere samenstelling heeft van "bouwstoffen" als ouder gras.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 11-04-08 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:27

@ Gemske, dat klopt hoor, toen bij T. de hielen lager waren gezet dacht ik ook; wat heeft ze opeens een lange toon, terwijl vlak daarvoor de hoef als geheel nog best wel kort leek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:31

zou best kunnen,wij vergeten ook dat paarden eigenlijk steppe dieren zijn,daar groeit weinig echt mooi gras zoals wij dat kennen,misschien zijn al die mooie groene bemeste weilanden zonder onkruidjes wel helemaal niet zo goed,hoewel je hebt ook kruidenzaad geloof ik tegenwoordig....

bij pablo precies hetzelfde verhaal,ondanks dat gras niet de oorzaak was,gaat gras niet meer(mijn weiland kun je geen grasland noemen...heeft meer weg van een korte steppe...)
Zelfs veel hooi gaat niet meer,dus naar mijn idee is het zo ongeveer na iedere hoefbevangenheid ongeacht de oorzaak,uitkijken geblazen,het lichaam voert de afvalstoffen niet meer af....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:35

Ik heb laatst gevraagd aan een d.a. die op IJsland stage heeft gelopen en er nu weer werkt hoe het daar zit. Er zijn daar vrijwel nooit paarden bevangen, er is onderzoek gedaan en toen bleek dat het gras op IJsland weliswaar veel meer eiwitten bevat dan het gras hier (zou je ook niet denken he?) maar vrijwel geen fructaan produceert. Dat klopt dus met alle andere onderzoeken. Alleen is het gras dus op zich wel voedselrijk met al die eiwitten, er lopen daar dan ook best een aantal HELE VETTE PAARDEN rond, in de woorden van betreffende d.a.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:40

geerke schreef:
het lichaam voert de afvalstoffen niet meer af....

Ja, ergens lijkt het zich "op te stapelen". Bij Isabella was vorig jaar de lever erg slecht en ze had een darminfectie. Hoe ze daar precies aan is gekomen weet ik niet, maar het was er wel de oorzaak van dat ze al die lekkere hapjes van gras en overig voer, niet "omzette" in bruikbare stoffen voor haar lichaam, maar juist in onbruikbare afvalstoffen.

Maar Geerke, jij gaf toch medicijnen voor betere schildklierwerking? Is het niet zo dat Pablo daardoor wel weer gewoon kan functioneren en zijn afvalstoffen beter afvoert?
Of kan hij zonder medicijnen helemaal niets meer eten zonder ziek te worden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:44

Ik heb me ooit eens verdiept in het "natuurlijk" voer van een shetlander op de shetlandeilanden. Daar is door de gure weersomstandigheden ook nauwelijks iets van gras te bekennen. Ze lopen vele km's voor een paar hapjes, en voeden zich daarom ook met mos, heide, jonge boompjes. Maar ook zeewier en vis.
In de winter worden ze zelfs bijgevoerd met vis.

En als je dan ziet hoe de meeste pony's hier staan ... elke meter die ze zetten kunnen ze vaak volop vreten, en dan vaak enkel en alleen (raai)gras.
Daar is hun lichaam eigenlijk helemaal niet op gebouwd.

Als je het zo bekijkt is het nog een wonder dat veel van onze gedomnestiseerde paarden het zo goed doen op de groene hollandse weiden Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:30

pablo kan met medicijnen enigzins normaal eten,als hij ze niet krijgt,tenminste...we hebben twee jaar terug de dosering gehalveerd en na ongeveer een week begonnen de symptomen,voorbeen steeds ontlasten,"zittend"omdraaien,hoe leg ik dat uit,achterbenen op de plaats.
Dus meteen weer begonnen met de oude dosering en nu gaat hij al twee jaar "goed",hij heeft zeker zijn mindere periodes,maar dat is over het alemeen te wijten aan mijzelf...toch weer teveel hooi of een nieuw ruwvoer geperst blokje waarvan vooral niet opstaat wat erin zit....
Voeren zoals vroeger gaat zeker niet,maar dankzij de pillen kan hij gewoon op het land lopen,op stro staan en voelt hij zich duidelijk beter en soepeler,hij loopt ook goed,dat zal ik eens (laten )filmen,niet super ruime bewegingen,maar zeker niet stijf...
Dus we blijven maar pillen voeren...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:32

Bij Indiana begon het winter 2005, elke keer na het bekappen flink kreupel, weer tekort bekapt en dat duurde al gauw 2 weken voordat ze weer normaal liep. Ik had indertijd een hele enthousiaste hoefsmid die zeker 2 van mijn 4 paarden te kort bekapte.
Ik gaf haar die winter nauwelijks krachtvoer maar wel veel wortels ter compensatie.
Of het nou het bekappen is geweest of de wortels de trigger waren, wie zal het zeggen.

Ik had vanochtend telefoon en we kregen het over het feit dat Indiana nu hoogdrachtig is, maar dat ik haar geen extra merriebrok e.d. geef. Die persoon zei dat ze toch echt wel extra's nodig had.
Toen heb ik ook gezegd dat ik dat absoluut niet aandurf. Ze krijgt een totaal voedingssupplement, mij persoonlijk aangeraden door de Laminitis Clinic samen met het dubbele wat ze normaal gesproken aan Spillers krijgt en veel hooi/voordroog.
Tot nu toe doet ze het er erg goed op, dus ik ga het niet veranderen.

Ik weet nu ook hoe ik filmpjes moet plaatsen, dus ik zal binnenkort ook laten zien hoe Indiana loopt. Persoonlijk vind ik dat Indiana makkelijker/beter loopt dan voor de bevangenheid. Ze kan nu bijv. galoperen, terwijl het voorheen met haar dikke lichaam bijna onmogelijk was de achterbenen goed onder haar lichaam te zetten.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:59

Wahaha kom ik weer hoor met een vraag Tong uitsteken
Maar ben nogal voorzichtig en vraag het tog even na aan jullie.(Zoals de meeste)
Zouden jullie je paard iets homiopathies geven voor een betere doorbloeding?
Ik weet echt niet wat ik moet beslissen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:46

Ja hoor, ik denk dat homeopatische medicijnen een hele goede ondersteuning kunnen zijn. Ik zou persoonlijk niet op eigen houtje gaan aanmodderen, maar gewoon een homeopaat raadplegen.

Hoe gaat het met de wond?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:00

Wil je een soort van homeopathie gaan doen, dan kun je via een alternatief diergeneeskundige, maar ook via de paardendrogist, diverse druppelmiddeltjes van oa Groene Os aankomen.

Wil je echt aan klassieke homeopathie gaan doen, dan svp niet zelf gaan proberen, maar een veterinair homeopaat raadplegen. Het luistert nl. nogal nauw en het is meer dan een druppeltje geven. Er volgt een geheel onderzoek van je paard, van binnen en van buiten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:28

Victor is ook de eerste keer hoefbevangen geworden nadat hij op een nieuw ingezaaid (paardenweidemengsel) weiland liep.
Hij liep bij mij al de hele dag op een (oud) weitje van 1500 m2 (nou ja....op de helft, de andere helft was voor de schapen). Ik had het geluk -of moet ik eigenlijk zeggen het ongeluk, na wat er daardoor allemaal gebeurt is- dat ik een stuk grond van 10.000 m2 grenzende aan ons eigen land kon kopen. Ongeveer 1100 m2 werd zandpaddock en de rest liet ik inzaaien met een paardenweidemengsel.
Ik heb toen Mouse als maatje voor Victor gekocht en toen het land zover was dat er op gegraasd kon worden heb ik ze er heel voorzichtig aan laten wennen. Ze kregen gelijk de helft van de wei, dus zo'n 4500 m2. Mouse was geen gras gewend, dus die hield ik extra in de gaten, maar het was Victor die bevangen werd....
Van een fructaanindex had ik toen nog nooit gehoord. Verdrietig

De tweede keer dat Vick hoefbevangen werd, kwam waarschijnlijk door de vele wortels en appels die hij toen kreeg icm meer gras vanwege de vermeende artrose....

Gisteren is de DA geweest. Ze heeft Vick weer helemaal nagekeken (ook inwendig gevoeld) en wat bloed getrokken. Ze vermoed dat hij een tekort heeft aan Selenium/vit. E en daardoor die harde manenkam heeft. Dat zou zelfs zo erg kunnen worden dat hij moeite zou kunnen krijgen met z'n hoofd naar beneden doen. Zij raadde mij sowieso aan om dat dus bij te gaan voeren voor een periode van minstens 4 maanden. Z'n insuline was gelukkig goed, dus waarschijnlijk geen insuline-resistente pony...Lachen
Voor de rest van de uitslag van het bloedonderzoek moet ik woensdag even bellen. Wel raadde ze me ook aan om toch wat bij te gaan voeren in de vorm van bv de Pavo-koeken of speciaal voer, zodat hij de juiste hoeveelheden vitamines, mineralen en sporenelementen binnenkrijgt, want daar krijgt hij toch te weinig van binnen met alleen oud hooi en de kruidenliksteen. Of hij moet meer op het gras, maar ze snapte wel dat ik daar nog meer problemen mee had. Knipoog Ik vind het bijvoeren van de Pavo-koeken en/of speciaal voer al doodeng.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:35

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:37

Vicboy, heeft ze insiline ter plaatse bepaald? Ik had begrepen als je het goed wilt doen, dat ze een paar keer per dag moeten bepalen?