[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:53

Dus vandaag is het vochtig-smos-weer, dan mogen ze dus wel buiten staan?

Gisteren beiden aan longe gezet. De grootste is ok, de kleinste loopt gevoelig op het harde heb ik de indruk maar in de piste gaat die als vanouds. Deze ochtend liep hij ook te draven toen hij dacht dat er eten in zijn bak ging liggen :+. Voeten niet warm, geen pulsatie dus ik denk dat dat ok is ...
Eigenlijk wil ik trouwen met een veearts :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:02

Ik ben altijd opgelucht als er geen pulsatie is.
Voor mn paard wel fijner dat t wel afkoelt, ik merk dat hij zeker nu beter is met dit soort weer.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:04

Mja die kleine heeft dat 95% van de tijd al zolang ik hem heb ... dat is gewoon een raar paard denk ik soms ....
Als hij dat niet heeft, maakte ik me vroeger zorgen dan dacht ik dat zijn pols weg was :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:28

ik had eerder iets totaal verkeerds geschreven... :D

Afijn, we hadden een discussie op stal, ik vond het hete zomerse weer juist gevaarlijk voor mijn HB paard.
Anderen merkten op:" het groeit nu niet, er zit niks in"
ik denk dan: het groeit niet doordat er te weinig water is, gortdroog en warm....dus het gras slaat het fructaan op en is juist wel gevaarlijk als je paard het eet.
Correct me if I am wrong.....
Als het vandaag dus beetje bewolkt is en wat regent gaat het gras het fructaan weer gebruiken en daalt het dus in het gras en is het nu minder gevaarlijk....
Dat klopt toch gewoon ?

Maar bij ons zijn ze er van overtuigd dat het nu ongevaarlijk was.
Net als dat men nog steeds denkt dat kale weitjes veilig zijn, die zijn juist gevaarlijk.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:48

Ik ben het eens met jou hoor Camino :j

Joehoe, vandaag een blij paard, bijna geen zwelling in de buik, geeeeeen pulsatie. Happy me!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:21

Slmt9 : fijn!!!!

Hier gaat alles gelukkig goed met de HB
Ondanks dat hij chronisch bevangen is met gekanteld hoefbeen kan hij van 9 tot 14.30 uur op de wei staan.
Hij krijgt een hoge dosering Prednisolon ( 3capsules per dag) wat óók de HB kan triggeren dus ben extra voorzichtig. Gelukkig een super meewerkende stalhouder die meedenkt wanneer er iets gedaan moet worden. Dat scheelt enorm in de zorgen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:49

Juangi schreef:
https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/

Ik kwam deze tegen in dit topic. Dit is een uitgebreide site die in tegenstelling tot de fructaanindex, ook rekening houdt met droogte. Want niet alleen temperatuur en zon is van invloed op suiker, maar ook droogtestress.

Maar hier kijk je terug toch en niet naar actuele info of kijk ik verkeerd?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:57

Tancreda4, lijkt er wel op idd, en per week bekijken is sowieso niet handig aangezien het zelfs per uur kan veranderen.
En de fructaanindex vind ik ook meer een globaal iets, te grote regio's en er wordt beperkt gekeken naar de verschillende invloeden die per weiland/plaats invloed hebben.
Ik weet hoe mijn weitje erbij staat elke dag, ik weet hoelang het gras is,of het droog is omdat er geen regen valt en kijk gewoon per dag wat het weer doet en pas daar op aan

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:37

ElCamino, je hebt gelijk wat betreft de fructaan in gras, maar het moet nu nog wel meer gaan regenen, zo'n beetje groeit het gras niet van, zet letterlijk geen zoden aan de dijk :D
Bij minder zon wordt er minder aangemaakt, maar kort is toch gevaarlijk.
De fructaan index is maar betrekkelijk, gaat uit van ideale omstandigheden en dat is zelden het geval.
En goed hooi is minstens zo belangrijk, maar dat wisten jullie al :+ dus testen heel belangrijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:33

hier ook maar een paar druppels tot nu toe helaas voor de wei......

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:20

@Belsje, toen ik bij haar vorige HB tegen mijn bekapper zei dat ze pulsatie had, antwoordde hij: "Gelukkig maar, anders was je paard dood"

@ElCamino, het is wel wat dubbel: kort gras zal wss procentueel meer fructaan bevatten, maar als het erg kort is, krijgen de paarden weer minder ervan binnen, en is het dan weer minder gevaarlijk dan gras met een gemiddeld fructaangehalte dat bijv. 20 cm lang staat, daar hebben ze na een paar gulzige happen al wel wat binnen.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:23

@elcamino daar wordt ik nou blij van om te lezen dat ze toch op de wei gaan, hoop zo dat die vab mij dat dadelijk ook weer kan.

Ik heb geprobeerd of mijn dochter veearts wil worden, helaas ze koos n andere studie

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:37

Hier gaat het ook de goede kant op. In het begin van de novacam wilde ze liever niet als wel lopen en nu komt ze aandraven als ik haar prutje met magnesium en vit e plus selenium kom brengen. Gisteren hele lading wilgentakken gehaald en daar is ze ook blij mee

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:11

Hier ook weer de goede fructaanindex niet kunnen weerstaan, en haar een klein uurtje op de wei gelaten. Madam krijgt weeral haar streken: vraag ik haar uit de wei, blijft ze eerst koppig grazen, en daarna zet ze het op een drafje. Meegenomen met touw om de hals, kwam netjes mee, maar trok zich los toen ze de wilgentakjes in het oog kreeg die voor haar klaarlagen in de paddock. Poort was nog niet dicht, toen ze besliste dat de wei toch leuker was, dus weer weg op een drafje, mocht ik er weer achteraan. Morgen laatste dag pijnstillers (is dan 10 dagen, paar dagen langer dan DA adviseerde) en dan hopen dat ze zo happy blijft. Ik hou duidelijk van dieren met streken: mijn ruin is een meester-ontsnapper als de stroom uitstaat, en mijn kat, tja, daar kan ik boeken over schrijven, wat die allemaal uitspookt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:25

dre1968, het vergt wél veel inspanning, tijd en moeite hoor ieder jaar. Misschien ben ik overdreven bezig maar ik bouw aan de had per 5 minuten op tot hij een uur kan grazen. Daarna gaat hij met een half uur per dag omhoog. En het ligt ook aan het weer. Ik ben wel afhankelijk van een pensionhouder maar het gaat super. Ik neem ook de opbouw weken gewoon vrij van mijn werk, de 1e week smorgens dan zet ik hem zelf binnen en buiten en werk ik smiddags. De 2e week zet stal hem buiten en haal ik hem steeds iets later binnen en werk ik halve dagen smorgens.
Ik kan van de stalhouder niet verwachen dat ze hem precies op de klok binnen/buiten zetten, ze moeten er nl bijna 70 buitenzetten en binnenhalen elke dag.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:01

Zo deed ik het, alleen dan kreeg ik het advies van de dierenarts om per 5 min op te bouwen (afhankelijk fructaan) en totaal max een half uur.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:09

Ik heb voor de ouwe merrie een ingenieus systeem bedacht met een smalle strook lang gras en koordjes om telkens 50cm verder te zetten :D
Haar landje is er vlak naast en kan ik op 3 plaatsen opendoen.

Als deze strook afgevreten is, begint het kantenmaaien in de rijbak en daarna mijn tuin waar ik het gras nu al jaren gewoon laat doorgroeien. Dus heeft ze toch elk jaar wat gras van juni tot eind september ongeveer :Y)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:56

Slmt9 : Dat is natuurlijk per paard verschillend en hangt af van veel factoren.
In de eerste plaats wat de reden is van de HB. Wanneer dat écht van het gras is zónder andere oorzaak is het van belang zo langzaam op te bouwen.
Wanneer de HB een gevolg is van iets anders dan gras (suikers) valt het goed te managen en kunnen ze vaak wel degelijk langer de wei op , denk dan aan overdoseren voer, EMS, PPID, IR, aan de nageboorte staan, stress, overbelasting van een been (bv bij gips of een blessure) etc etc.
Het ligt dus erg aan het dier en de externe omstandigheden ( wat voor weiland, wat voor gras, hoe je het kunt regelen met bv stalhouders etc)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:11

Leuk, hwn, die dieren met streken, hou ik ook van.
Ter bemoediging van iedereen, die van mij staat nu van 1 tot 4 uur per dag op de wei, hangt van het weer en het gras af, kan dus wel maar blijft oppassen. En in de winter soms de hele dagen niet.
En alleen getest hooi.
Jullie zijn best goed bezig hoor.
En mijn dochter is DA, best makkelijk, ze woont alleen te ver weg voor spoedconsult.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:48

Hallo allemaal sorry dat ik kom binnen vallen. Gisteren heb ik jammer genoeg te horen gekregen dat mijn paard HB is. Ook al goede kanteling van het hoefbeen :( Ik moet zeggen dat ik nu heel bang ben over de toekomst... Vanmiddag komt de hoefsmid voor speciaal beslag en etc..

Is er een kans dat ik ooit terug ga rijden en springen met mijn paard? De dierenarts durfde zich hier niet over uitspreken.
ze is trouwens in 1 voet hoefbevangen..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:58

ElCamino schreef:
Slmt9 : Dat is natuurlijk per paard verschillend en hangt af van veel factoren.
In de eerste plaats wat de reden is van de HB. Wanneer dat écht van het gras is zónder andere oorzaak is het van belang zo langzaam op te bouwen.
Wanneer de HB een gevolg is van iets anders dan gras (suikers) valt het goed te managen en kunnen ze vaak wel degelijk langer de wei op , denk dan aan overdoseren voer, EMS, PPID, IR, aan de nageboorte staan, stress, overbelasting van een been (bv bij gips of een blessure) etc etc.
Het ligt dus erg aan het dier en de externe omstandigheden ( wat voor weiland, wat voor gras, hoe je het kunt regelen met bv stalhouders etc)

Het woord ook was ik vergeten te typen, maar wat ik wilde zeggen is dat wij dus hetzelfde advies kregen als jij. In ons geval was de half uur dan de max.
Om te benadrukken dat er dus idd veel inspanning in gaat zitten om ze weer op gras te krijgen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:05

@Nana_x0x : Dat weet niemand. Niemand weet hoe jouw paard op de behandeling zal reageren. Elk paard reageert anders.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:11

Nana_x0x schreef:
Hallo allemaal sorry dat ik kom binnen vallen. Gisteren heb ik jammer genoeg te horen gekregen dat mijn paard HB is. Ook al goede kanteling van het hoefbeen :( Ik moet zeggen dat ik nu heel bang ben over de toekomst... Vanmiddag komt de hoefsmid voor speciaal beslag en etc..

Is er een kans dat ik ooit terug ga rijden en springen met mijn paard? De dierenarts durfde zich hier niet over uitspreken.
ze is trouwens in 1 voet hoefbevangen..

Heel eerlijk? Springen met een (ex) bevangen paard.. is het een sinker? Of kan het nog goed komen?
Die landing lijkt mij altijd een hele zware belasting op een toch al kwetsbare hoef.. ik heb laatst na 4 jaar een hobbel sprongetje gewaagd.. maar ook alleen omdat we een heel traject achter de rug hebben en nu zeker weet dat hij pijn vrij is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:49

Nana_x0x: zijn er gelijk foto's gemaakt dan ?

En wanneer het eenmaal onder controle is en hij goed loopt / geen pijn heeft kun je alles gewoon weer doen. Maar het kost, tijd, geduld, moeite....
Mijn paard is ruim 23 jaar geleden of zo HB geraakt met gekanteld hoefbeen, we zijn 23 jaar verder en we hebben werkelijk álles daarna gewoon gedaan.

Je kunt het niet van tevoren zeggen, afwachten en zien hoe het loopt. eerst maar eens pijnvrij worden en lekker weer rondlopen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:20

Is het trouwens inderdaad zo dat een gekanteld hoefbeentje weer goed kan komen? Ik hoor daar wat verschillende verhalen over...