[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:55

Je zou een vitamine korrel (Marstall Force of Pavo Vital) kunnen overwegen ipv de pavo koeken. Koeken zit nog aardig wat suiker in.
Eenmaal bevangen geweest blijven ze gevoelig voor suikers (ook als het een andere rede gehad heeft dan het 'gewone' te dik of over eten). Dus wel oppassen met gras.
Bij een paard wat nu gewoon verder fit is (op het open gehaalde achterpootje na) zou ik eigenlijk niets veranderen. Bij een paard wat goed loopt is zand in de stal overbodig, net als een honger dieet.

Wil je meer zekerheid kan je het voetje op de foto zetten, maar aan de andere kant, als het paard nu prima loopt is het niet direct noodzaak.
Bellen voor overleg met de VA kan zeker geen kwaad.

Die muts van mij loopt op een shotje metacam van gister weer zuiver, ook op het harde. Wel uiteraard nog warme voeten en wat pulsatie. Pony is gewoon blij en fris (oke, toen ik de baby weg haalde even wat minder blij). Als ik er nu niet zo enorm scherp op geweest was en haar gister het land niet uitgehaald had om wat met haar te gaan doen had ik het niet eens gemerkt (in het land op het zachte was er niets te zien aan haar).
Veulen loopt nu op het land en die haal ik er over een klein uurtje weer vanaf en krijgt zelf wat extra brokjes. Wil de baby niets te kort doen als mama schraal moet staan. Dus dat word even een zak baby-brokjes halen (mijn veulens krijgen dat normaal niet eens, melk van mama en goed gras zijn ze allemaal groot op geworden hier).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:02

Pavo vital moet je wel mee opletten dat de verhouding calcium/fosfor scheef is als je geen granen bijvoert (en granen bijvoeren is niet echt geschikt bij hb paarden). Die van mij likten erg veel aan hun liksteen daardoor en ook aan de grond. Nu voer ik marstall force bij en ik heb ze het niet meer zien doen, ze doen nu ook weer wat langer met hun liksteen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:02

Jemig Ciska, toch eentje weer hoefbevangen na de enting. Je was er al zo bang voor met Roos. :(:) Je zou er toch gek van worden. ^%%$$#
Gelukkig had je het snel door. Hopelijk is ze er weer snel vanaf.

p.s. protocollen al per post ontvangen?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:55

Gisteren reactie gehad van Subliem betreffende de voeding van Bruut:

Geachte Marije,
U geeft niet aan wat uw pony moet presteren dat heeft namelijk invloed op voeradvies.
Hij staat van 10.30 tot 20.00 uur op schrale weide, dat kan wat risico`s brengen namelijk: zand eten met of zonder wortels van de gras planten,
En in groeizame periode`s toch teveel suiker door het zeer jonge snel groeiende gras.
Daarom voer vooraf grofstengelig hooi en eventueel in de weide ook om honger gevoel tegen te gaan.
Als aanvulling heeft Subli Dieetmix hier mag hij  gerust een kg per dag van opeten.
Als u om welke reden dan ook langere tijd minder geeft moet u dat aanvullen met pure vitamine,mineralen en sporenelementen.
Dit om tekorten te voorkomen u kunt dat het beste doen met 60 gram Subli Fok en Opfok mix per dag over het krachtvoer.
m.vr. gr. Subli bv, b.wijnveen

Dat laatste stuk over Subli Fok en Opfok snap ik niet zo goed. Ik heb hierover dan ook extra informatie gevraagd en gevraagd wat hun ervaring was met Omega 369.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:50

Dat van die fok en opfok begrijp ik ook niet. Ik ga ook op voervergelijk.nl nog eens kijken naar de samenstelling van Dieetmix en de Subli zonder.

Je ziet door de bomen het bos niet meer, met al die voeders!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:44

Ik ben erg tevreden over de Subli Dieetmix, geef het nu een paar maanden en m'n merrie doet het er goed op. Ze staat vol in training en krijgt ongeveer 1 tot 1,5 kilo per dag met Dodson & Horrell daily vits en mins.
Daarnaast uiteraard hooi en heel heel klein beetje gras per dag.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:54

Subli Fok- en opfokmix is trouwens wel prima spul, gewoon een compleet supplement. Ik heb het ook weleens gegeven een periode. Maar ik vond uiteindelijk Marstall Force makkelijker.

Ik heb zelf een zak Dieetmix staan, maar nog niet open.

Vientje, de koeken zou ik achterwege laten inderdaad. Maar wel iets als bijvoorbeeld Marstall Force geven. Dan krijgt je paard wel de voedingsstoffen binnen.
Verder voorzichtig met krachtvoer en weidegang. Maar dat doe je zo te lezen al. Houd je paard vooral ook goed in de gaten.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:00

Hoi ik heb een vraagje.
mijn paard van 2 jaar had begin Juni een dik en warm been.
Dezelfde dag is dierenarts geweest en vermoede dat hij aan zeer licht hoefbevangen was omdat hij pulsatie aan alle 4 de benen had en ook kort liep.
Ook heeft ze met een tang de gevoeligheid bekeken (ze vermoede hoefzweer aan het dikke been) waarbij hij niet op de tang reageerde en onder de hoef na een beetje snijden ook niets te zien was van zweer.
Ik heb meteen maatregelen getroffen (niet meer op de wei, medicijnen, en alleen hooi) tegen de hoefbevangenheid.

Nu is na 4 dagen een hoefzweer toch uitgebroken aan de kroonrand; dit is behandeld door DA en hoefsmid.

Na een week liep hij ook weer prima ook op het verharde hij liep alleen een beetje stijf met de achterhand.

Toen ik ik hem vorige week uit zijn paddock haalde toen wilde hij niet lopen op dezelfde been als waar de hoefzweer had gezeten.Ook was nu zijn kroonrand warm en hij had weer aan alle 4 de benen pulsatie.
Deze keer reageerde hij wel op de tang aan het been waar de zweer zat.
DA gekomen en waarschijnlijk was de oude zweer nog niet helemaal weg geweest.Dus weer een behandeling gestart ( baden 2 keer per dag in badedas en hoefsmid heeft het wat uitgesneden).

Het rare is dat hij weer pulsatie aan alle 4 de benen had. Kan het zo zijn dat hij door de hoefzweer hoefbevangen wordt? Want hij krijgt alleen hooi en heeft wel beschikking tot een grote winterwei met schuilstal maar hier staat geen gras op. Verder krijgt hij magnesium bijgevoerd door het te mengen met een eetlepel appelmoes (anders eet hij het niet).

Heeft iemand van jullie die ervaring gehad dat het paard (toevallig) tegelijk met een hoefzweer hoefbevangen werd.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:07

Hoi, ik meld mij hier ook. Ik heb een welshje die zaterdagavond hoefbevangen werd. Het is niet voor de eerste keer. Eerder al foto's laten maken en daar was al een forse kanteling van het hoefbeen te zien. Ik heb meteen zaterdagavond de dierenarts laten komen. Het was nog maar net op komen zetten gelukkig. Ze had een injectie gehad met onstekingsremmer en pijnstillers. Hier deed ze het goed op. Maandag een kleine terugval gehad en zakjes Equipalazone gehaald. Hier krijgt ze 2x daags een half zakje van, verder koel ik haar hoeven 2x daags 20 minuten. Ze is gelukkig heel snel vooruit aan het gaan. Ze stapt nu nog een hoefje minder ruim dan anders en wat 'wankelig'. Ik hoop dat het zo door blijft gaan!!! Ik vind het wel interessant om dit topic te volgen. Ze is erg gevoelig voor hoefbevangenheid en hoe meer ik ervan af weet des te beter!

Oja, hoefsmid had ik nog laten kijken, maar die was tevreden over hoe het verliep en vond aangepast beslag niet nodig.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:31

Ik heb even de force gegeven,maar mee gestopt.
Mij gevoel gevolgd,ik vond het niet bij mijn paard passen en had het idee dat ze er toch weer te veel aan had.
Nu staat ze op alleen dieet mix een halve kilo perdag,en 2x per dag een dop lijzaad olie.
Hooi van vorig jaar,en meer stop ik er voorlopig niet meer in.
S,avonds een bodempje slobber om de gluco in te verstoppen.
Ze loopt als de brandweer,en volgende week hebben we weer ons eerste wedstrijd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:42

Hoewel het alweer een poos geleden is dat die van mij licht hoefbevangen was. Hij ziet er nu in ieder geval zo uit op het moment. En onderste foto is van een stukje wei waar dus geen gras meer op groei, maar heb dus wel volledig zicht op wat hij binnen krijg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gisteren na het springen.
Afbeelding
Bollie maak er weer een smeerboel van

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:49

Hij is nog wel een beetje te stevig he.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:58

Alleen nog wat vetopslag bij de schouder en billen, maar daar zijn we aan het werken. Een vrijdag nog een staprit gedaan van ongeveer 12 km. Hij heeft uitstekende ruggegraad en zijn ribben kan je voelen.

Voorjaar 2010 bevangen geweest en dit was 23 oktober 2009.
Afbeelding
Net een opgeblazen ballon. :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:42

Dan is tie geweldig vergeleken met hoe het geweest is!

Whitney gaat wel goed (voor zo ver ik dat kan bepalen op een portie Metacam), ze draaft zelfs af en toe over het harde. Vanavond nog een vol portie (voor 200 kg, dat heeft ze dan een week gehad), en daarna ga ik afbouwen met 25 kg per dag. Is ze zonder nog steeds rad gaan we weer licht aan de lange teugel weer wat werken.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:18

Wow, dan gaat Whitney wel erg snel vooruit. Gelukkig maar! Omar gaat op zich wel goed, maar ze loopt nog niet helemaal goed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:29

Ik was heel bang dat ze bevangen werd na het enten. Dus was er echt super scherp op (niet alleen bij haar, maar bij de hele groep). Op het zachte zag je er niets aan vorige week dinsdag (maandag zijn ze geent), alleen op het harde. Wel duidelijk warme voeten, pulsatie en wat naar voor weg zetten, maar niet zo dat ze niet wou lopen.

Ze krijgt nu voor 200 kg metacam, podo druppels, detox druppels en gluco balance (samen met een handje ruwvoermix, handje omega 369 en marstall force). En 2 plakjes graszaadhooi uit een slowfeeder.
Minder durf ik haar niet te voeren. Ze is al wat schraal op haar bovenlijn en er staat wel een groot, vet veulen naast wat veel van haar vraagt. Veulen gaat overdag 2 uurtjes het land op en krijgt een kwartje veulenbrok er bij (dus VEEL meer dan mijn in het werk staande pony's :+).

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:26

Ja, dat lijkt me helemaal moeilijk met een veulen.

Met Oom baal ik flink. Ze had afgelopen jaar niets gehad, maar nu dus wel. Blijft altijd voorzichtig zijn met een paardje dat er gevoelig voor is. Net stapte ze weer helemaal goed op de volte. Op de rechte lijn zette ze met name rechtsachter naar voor en naar binnen weg. In draf liep ze nog niet goed. Ze wilde liever ook niet draven. Ze maakte kortere passen, met name voor. Haar passen voor waren snel, kort en niet hoog van de grond. Af en toe knikte ze met haar hals. Haar manenkam voelt ook nog steeds hard aan. Ik ben bang dat ze toch ook weer last van haar spieren heeft gekregen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:42

Het shetje hier gaat stukken beter. Hij loopt veel meer en bijt ook weer van zich af als mijn hengst hem lastig valt.
Ik hou hem nog even op de ascal tot de hoefsmid er is volgende week kijken wat hij van hem vind. Ik vind hem namelijk nog wat kort op zijn voorbenen lopen
Verder is hij nu mooi slank, dus ga ik de glucobalance afbouwen.
Aangezien hij alleen op hooi en water staat en zeker niet meer op het gras komt te staan.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:43

Is het zo dat de kans op bevangenheid na het enten vergroot is dan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:53

Mijn VA zegt dat het absoluut onmogelijk is dat ze van enten bevangen raken. Maar ik heb nu 2 jaar achter elkaar 2 verschillende pony's bevangen staan na het enten.
Vorig jaar Roos die gewoon 5 dagen in de week aan het werk was (wel nog wat mollig, niet meer echt te dik, stond heel beperkt op het land).
Nu een merrie met veulen aan de voet terwijl ze 2 á 3 dagen in de week werkt.
Whitney had geen harde manenkam, is zeker niet dik, veulen er naast. Dus verder geen spannende risico factoren (in theorie dan, in de praktijk is ze 'gewoon' bevangen geraakt....).

Roos staat op anti enting druppels en detox van Laarakker (tot volgende week maandag, 1 week voor en 2 weken na de enting). De rest heb ik enkel in de gaten gehouden. Whitney gaat er volgend jaar ook op is de bedoeling..... Ik twijfel of ik mijn oudjes (die nooit ergens mee naar toe ga) blijf enten (alles ging gewoon in de groep wedstrijd pony's en toekomstig wedstrijd pony's mee). Infuenza vind ik niet nuttig voor een pony die het land niet af komt, tetanus kan ook op het moment van een wond alsnog geent worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:38

Jouw VA heeft ongelijk!
In de ECIR groep waar ik lid van ben, wordt regelmatig gesproken over bevangenheid die door entingen veroorzaakt wordt. Sommige paarden zijn er wel degelijk gevoelig voor. Ik ent zelf al jaren niet meer maar ik ga ook niet op wedstrijd en mijn paarden komen niet met andere paarden in contact.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:10

Ja ook hier heb ik mijn hart vast gehouden na het rondje enten.
Heb het echt zo lang mogenlijk uit gesteld,maar moest.
Bij mij is het ook bekend dat ze bevangen kunnen raken na enten.
Sommige worden er echt dood ziek van,stijfheid niet willen lopen etc etc.

VA banketstaaf dus echt uit zijn nek,dat het geen kwaad kan.
Tis en blijft gewoon bende wat ze in spuiten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:16

1x kan toeval/dikke pech zijn, maar nu 2 jaar achter elkaar geloof ik er niet in. Een enting is toch een aanslag op het lichaam omdat er troep ingespoten word. Stijf, een bult, hangerig, koorts, die kende ik allemaal wel. Maar bevangen zelf ng niet.
De 2 die nu bevangen geraakt zijn na een enting zijn mijn belangrijkste wedstrijd pony's. Dus helaas is niet enten ook niet de optie.

Jeugd word pas als 2,5 of 3,5 jarige geent (beetje afhankelijk van keurings en wedstrijd planning).
Heb ook een 18 jarige met een atactisch been lopen, die gaat dus echt niet mee op wedstrijd, die zal hooguit van het erf komen voor een rondje wandelen in het bos (plus dat die na 14 veulens dit jaar leeg blijft, dus ook toch een extra risico ivm over eten).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:13

Jannepauli schreef:
Jouw VA heeft ongelijk!
In de ECIR groep waar ik lid van ben, wordt regelmatig gesproken over bevangenheid die door entingen veroorzaakt wordt. Sommige paarden zijn er wel degelijk gevoelig voor. Ik ent zelf al jaren niet meer maar ik ga ook niet op wedstrijd en mijn paarden komen niet met andere paarden in contact.

Ook geen tetanusenting??

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:55

Ikzelf heb hier nooit last na een enting, merk het niet eens aan de pony's.
Dennis, waarmee is er geënt? Ben wel benieuwd naar het middel, mogelijk maakt dat ook nog uit?