[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:19

@ElCamino
Hoe gaat het met Chico ?

@Ash
Een scheutje wortelsap van de reformwinkel over de zemelen, zou dat niet een oplossing zijn ?

@Jannepauli
Heel interessant die scans, heb je er nog meer ?
ik zou ze graag willen zien :o

@Dubbeldun

Zijn dit scans uit dezelfde tijd dat HB geconstateerd werd ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 07-10-10 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:26

Nee deze scan is van 3 maanden eerder, toen ze door de DA als klinisch HKO werd bestempeld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:13

lolclub schreef:
Ik hoorde vanavond een verhaal waar ik best van schrok en wat me ook behoorlijk aan het denken heeft gezet.

Een clublid heeft vorige week haar twee paarden laten enten met Equilis Prequenza TE (influenza/tetanus), dit is s'morgens gebeurd en s 'avonds al werden de paarden ziek, beiden hadden koorts, waren sloom en ontzettend stijf.
De volgende dag bleken beide paarden (symptomen van) spierbevangenheid te hebben en ze konden beiden de box niet uit.
Ze zijn nu wat aan de beterende hand maar het is nog niet over, de koorts is inmiddels wel gezakt .

Ik kwam thuis, trek de paspoorten van de paarden uit de kast en.... op 22-12-2009 is oa Hittie geënt met Equilis Prequenza TE,
ook wij hadden bijverschijnselen, diverse paarden waren stijf en (een tikkie) suf, wilden niet eten enz.

Maar waar het mij het meeste om gaat, rond ongeveer dezelfde tijd is Hittie de eerste verschijnselen van lichte kreupelheid gaan geven.
Volgens de DA dus door de zoolkneuzing en de ijsschotsen in de bak, maar nu ik het verhaal hoor over deze I/T prik....

Hebben jullie al vaker gehoord dat paarden juist op dit vaccin zo extreem reageren, met Duvaxyn en Proteqflu-te hebben we nooit zulke bijverschijnselen gehad.

Yep...maar geen hoefbevangenheid...tekenziekte(piroplasmose)
Mijn fries tot 2x toe 90 dagen na de tetanus/influenza enting.
Twee jaar achter elkaar dus.
Gelukkig schrijf ik alles op hier en de tweede x ben ik eens gaan kijken.
Op zich niet heel erg,maar als je er niet op tijd bij bent gaat hij dood.Dat is natuurlijk redelijk erg |(
Vorig jaar niet geent ,in overleg met mijn da....geen piro.
Het rare is dat pablo helemaal niet reageert op de enting....en om hem was ik het bezorgst :D

Binnenkort moet de da weer komen...enten,tanden,bloedonderzoek,jaarlijks feest :D
Geerke laat ik niet enten.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:42

Ik had even een vraagje, het hele verhaal van insuline resistentie en suikers in het voer ken ik.
Maar waarom is teveel zetmeel ook alweer slecht?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:43

Nigito heeft ook eens een hele heftige reactie gehad op een jaarlijkse enting, dit is toen vanzelf over gegaan.
Nigito had hier verder ook niks aan over gehouden.
Wel weet ik toen hij zo erg bevangen was de da hem absoluut niet wilde enten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:52

_Margarita_ schreef:
Ik had even een vraagje, het hele verhaal van insuline resistentie en suikers in het voer ken ik.
Maar waarom is teveel zetmeel ook alweer slecht?

zetmeel wordt in het lichaam omgezet in suikers ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 11:37

Ik heb een tijdje geleden onze DA gevraagd of het nou eigenlijk kwaad kon om een HB-paard te ontwormen en te enten.. volgens hem kon het geen kwaad omdat het - zoals hij kort door de bocht zei - het "totaal andere systemen" waren. Ik had geen tijd om er verder op in te gaan, maar ik blijf dat inenten een lastig onderwerp vinden.
In de humane geneeskunde liggen voor- en tegenstanders ver uit elkaar - de tegenstanders komen voornamelijk uit de natuurgeneeskundige hoek, de voorstanders zijn vooral de reguliere artsen die hel en verdoemenis over je uitroepen als je niet wil laten enten. De tegenstanders van enten noemen "antigenen", 'kwik' en 'formaldehyde' ,waarmee de virussen geïnactiveerd worden, als de boosdoeners die o.a. het hormonale systeem van het lichaam ontregelen.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er van moet denken. Feit is wel dat ik sinds 5 jaar mijn paarden niet meer jaarlijks laat enten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:35

Lolclub schreef:
@Jannepauli
Heel interessant die scans, heb je er nog meer ?
ik zou ze graag willen zien

Ja hoor, bij deze!
Volgens de thermofotograaf was Pauli niet bevangen maar had een hoefzweer...

1. Uitwaaieren hoefzweer naar hoefballen:
Afbeelding
(volgens mij echter: belasting van de hoefballen omdat ze de teen wilde ontlasten en dus iets naar achter ging hangen op de hoef)

2./3. hoefzweer vlgs A. Op foto nr.3 zou bij "max"de hoefzweer zitten..
Afbeelding
Afbeelding

4. Overbelasting schouder diagonaal
Afbeelding

5. Overbelasting voorbenen
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:38

De DA heeft mij toen ook voorgesteld om niet meer te enten als ze die reacties bleef houden . Gelukkig maar dat het in NL geen plicht is om te enten.
Ik hoor idd ook vaak dat het de vulmiddelen zijn en niet zozeer de entstof zel die voor de problemen zorgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:41

En in opvolging van bovenstaande scans, hier de eerste Röntgenfoto's, kort ervoor gemaakt - kun je vergelijken.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:44

Ha, daar heb ik er ook nog een stel van :)
Is hier een kanteling op te zien ??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:17

Die scans zijn gaaf !!! Had ze nog niet in het echt gezien bij voeten, wel bij ruggen en zo in Emmeloord.
Mooi dat het kan allemaal.

Chico gaat eigenlijk goed, in de bak is hij niet helemaal zuiver op zachte ondergrond maar dat is ook zijn artrosepootje en peesblessurepootje...als hij uit de bak de wei indraaft is hij iets onregelmatig maar dan is hij niet losgewerkt.

Op straat is hij zuiver! die bananashoes doen hun werk het best op asfalt dus ik stap en draaf over straat, 20 minuutjes. Ze staan bijna 2 uur op de wei nu. Meer durf ik niet.

En voetjes voelen....pffff ik hou ermee op, maak mrezelf gek...warm, koud, warm, koud, op stal = warm, buiten = koud, drol=warm....AAAGRRRR maakt je gek!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:30

Mijn Da wilde alleen niet in de acute fase enten (wat logisch is natuurlijk), wel is zij begin dit jaar opnieuw geënt (dus weer de basis), omdat ik mee wilde doen met de Eperpaarden4daagse.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:32

Jannepauli schreef:
En in opvolging van bovenstaande scans, hier de eerste Röntgenfoto's, kort ervoor gemaakt - kun je vergelijken.

Wat ik me kan herinneren uit jouw posten is Pauli rond eind september/begin oktober vorig jaar gaan schuifelen in het zand, als ik echter naar de rontgen kijk moet de eerste aanval van HB al eerder plaatsgevonden hebben, heb je hier wat van gemerkt zo rond mei/juni ?
Verder zijn deze foto's toch niet zo heel verkeerd ? (we hebben het natuurlijk liever niet maar ik heb veel ergere gezien ;) )
JP, de laatste foto die je hebt laten maken na de zoolzweer, mag ik die ook zien ter vergelijking ?

@dubbeldun
Ja er is een kanteling te zien en een hele dunne zool, onder beide hoefbenen lijken de zolen ontstoken (wittere vlekken) en daarnaast heeft ze (lichte) bonespurs op P3 maar of Pauli daar ook last van heeft in het dagelijks leven moeten we aan JP vragen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:45

DubbelDun schreef:
Ha, daar heb ik er ook nog een stel van :)
Is hier een kanteling op te zien ??

Mogen we die van jou ook zien ;) ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:48

Mag, maar dan moet ik even iets verzinnen om ze hier op te krijgen. Ze openen alleen in een 'raar' programmaatje :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:49

Jannepauli schreef:
Ja hoor, bij deze!
Volgens de thermofotograaf was Pauli niet bevangen maar had een hoefzweer...

1. Uitwaaieren hoefzweer naar hoefballen:
Afbeelding
(volgens mij echter: belasting van de hoefballen omdat ze de teen wilde ontlasten en dus iets naar achter ging hangen op de hoef)

2./3. hoefzweer vlgs A. Op foto nr.3 zou bij "max"de hoefzweer zitten..
Afbeelding

het verbaast me trouwens dat de thermofotograaf niet (eens) gedacht heeft aan HB bij het zien van deze twee scans,
en dan doel ik op de hielen die te warm zijn in combinatie met de uitwaaierende punt in de tweede foto op de plek waar het hoefbeen loopt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:50

DubbelDun schreef:
Mag, maar dan moet ik even iets verzinnen om ze hier op te krijgen. Ze openen alleen in een 'raar' programmaatje :)

Staan ze op DVD met eFilm-lite ?, want dan kan ik je wel helpen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:56

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

Wat ik me kan herinneren uit jouw posten is Pauli rond eind september/begin oktober vorig jaar gaan schuifelen in het zand, als ik echter naar de rontgen kijk moet de eerste aanval van HB al eerder plaatsgevonden hebben, heb je hier wat van gemerkt zo rond mei/juni ?
Verder zijn deze foto's toch niet zo heel verkeerd ? (we hebben het natuurlijk liever niet maar ik heb veel ergere gezien ;) )
JP, de laatste foto die je hebt laten maken na de zoolzweer, mag ik die ook zien ter vergelijking ?

Op grond waarvan denk je dat de aanval eerder moet hebben plaatsgevonden?

Citaat:
@dubbeldun
Ja er is een kanteling te zien en een hele dunne zool, onder beide hoefbenen lijken de zolen ontstoken (wittere vlekken) en daarnaast heeft ze (lichte) bonespurs op P3 maar of Pauli daar ook last van heeft in het dagelijks leven moeten we aan JP vragen.

Er is inderdaad een kanteling te zien maar die is gelukkig! niet al te erg - de zool is inderdaad zeer dun: de hoefsmid had ze behoorlijk 'geschild' en meteen erna kon ze dus ook nauwelijks meer lopen ( denk aan 't filmpje).
Ik zie geen bonespurs op P3..?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 14:01

De hoefzweerfoto - je ziet 'm zitten, heel gemeen, op het puntje van het hoefbeen. Het zwarte gat eronder is de uitsnede die gemaakt werd om de rommel af te voeren.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:02

Ik heb er hier eentje, de rest kan ik op de CD niet vinden. Ik weet wel dat ik een paar keer heen en weer gereden ben omdat ie helemaal niet wilde starten eerst.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:05

@lolclub : het is idd elite, maar ik krijg maar één 'regel' te zien en alleen maar deze 2 fotoos naast elkaar.

Edit: als ik de kolommen aanpas krijg ik ze dus wel onder elkaar te zien, maar hoe spring ik van de ene foto naar de andere in 'groot' formaat ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:21

Ha, gelukt :)
Afbeelding

Ik ben benieuwd te horen of en wat jullie er in zien en of er ook dunne zolen zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 14:28

...... en zo ben ik benieuwd naar het oordeel van de dame/heer hoefsmid over onze foto's.... :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:43

Komen ze JP ;)
ps, een bonespur hoeft helemaal geen problemen te geven hoor, zolang de synovia dik genoeg is en er ruimte tussen de gewrichten zit verneemt het paard er niks van ;)

Ik kon helaaas geen gekleurde ringen zetten, mijn programma wenste alleen de kleuren te gebruiken die al in de foto zelf zaten.
De donkere rand in de foto zit al op 1/3 gedeelte

Foto Pauli: Afbeelding

en ter vergelijk de foto van Hittie, dit is de foto van augustus, 3 maanden na de eerste foto, check de donkere lijn in de hoefwand waar de ergste aanval is geweest, daarnaast de afronding van P3 aan de bovenkant:

Afbeelding