lolclub schreef:Ik hoorde vanavond een verhaal waar ik best van schrok en wat me ook behoorlijk aan het denken heeft gezet.
Een clublid heeft vorige week haar twee paarden laten enten met Equilis Prequenza TE (influenza/tetanus), dit is s'morgens gebeurd en s 'avonds al werden de paarden ziek, beiden hadden koorts, waren sloom en ontzettend stijf.
De volgende dag bleken beide paarden (symptomen van) spierbevangenheid te hebben en ze konden beiden de box niet uit.
Ze zijn nu wat aan de beterende hand maar het is nog niet over, de koorts is inmiddels wel gezakt .
Ik kwam thuis, trek de paspoorten van de paarden uit de kast en.... op 22-12-2009 is oa Hittie geënt met Equilis Prequenza TE,
ook wij hadden bijverschijnselen, diverse paarden waren stijf en (een tikkie) suf, wilden niet eten enz.
Maar waar het mij het meeste om gaat, rond ongeveer dezelfde tijd is Hittie de eerste verschijnselen van lichte kreupelheid gaan geven.
Volgens de DA dus door de zoolkneuzing en de ijsschotsen in de bak, maar nu ik het verhaal hoor over deze I/T prik....
Hebben jullie al vaker gehoord dat paarden juist op dit vaccin zo extreem reageren, met Duvaxyn en Proteqflu-te hebben we nooit zulke bijverschijnselen gehad.
Yep...maar geen hoefbevangenheid...tekenziekte(piroplasmose)
Mijn fries tot 2x toe 90 dagen na de tetanus/influenza enting.
Twee jaar achter elkaar dus.
Gelukkig schrijf ik alles op hier en de tweede x ben ik eens gaan kijken.
Op zich niet heel erg,maar als je er niet op tijd bij bent gaat hij dood.Dat is natuurlijk redelijk erg
Vorig jaar niet geent ,in overleg met mijn da....geen piro.
Het rare is dat pablo helemaal niet reageert op de enting....en om hem was ik het bezorgst
Binnenkort moet de da weer komen...enten,tanden,bloedonderzoek,jaarlijks feest
Geerke laat ik niet enten.