Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:30

FaberSmid schreef:
Shyla25 en aan parttime denkt u niet, neem aan dat u zadelmaker (of hoe heet dat in het Nederlands?) bent?

Ik heb nergens een opleiding voor helaas, alles is zelf aangeleerd met behulp van bevriende zadelmakers en hoefsmeden.
Ik werk zelf 40 uur bij een transport bedrijf en heb daarnaast dus Custom Treeless gestart.
Het repareren en aanpassen van zadels doe ik al jaren en nu wou ik het "echt" maken maar dus alleen voor boomloze zadels en overige producten.
Daarbij verkoop ik ook Barefoot zadels en producten en kom bij de mensen thuis voor advies.
Helaas is dit alles maar een beetje voor de lol want echt verdienen doe je er niet mee ;)

Ik bekap momenteel mijn eigen merrie en een paard van een vriendin, als ik die heb gedaan ben ik gebroken en dat is dus maar 1 paard :o
Dus zelfs parttime zit er voor mij niet in :n

Annetje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:01

Pfoe, ik ben nóg erger! :o Ik kan maar 2 hoeven doen en dan zijn mijn armen helemaal lam! Meestal doe ik dag 1 de voorvoeten en dag 2 de achtervoeten.

Ik ben trouwens helemaal happy! Het smeren en het droge weer doet zijn werk! Een van de stralen wordt echt perfect! Mooi hard, helemaal glad en gewoon ooeeeehhh! Ik ga eens op mijn foto's kijken of Vies ooit zo'n mooie straal gehad heeft, want ik stond er echt van te kijken.
Nu de rest van die stralen nog. Ik krab zijn hoeven elke dag uit en smeer het in, het gaat de goede kant uit, maar ik kan nog langer niet stoppen met smeren.

Vanmiddag had ik trouwens wéér een denneappel in de hoef van mijn paard geklemd zitten tijdens een buitenrit. Van het weekend had mijn paard dit zelfs bij twee voeten, echt heel erg vervelend! Zijn hoeven zijn ook net wat aan de lange kant, dus wie weet komt het daardoor.
De smid komt binnenkort weer om wat beter bij te vijlen en weg te snijden e.d.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:47

Antheman schreef:
Zack schreef:
Mja, hier in NL ist nogal k*t om iemand te vinden :s

Daar heb ik hele andere ervaringen mee. Ik kon bij div. mensen aan de slag. Ik wilde echter geen smid worden, maar bekapper, en dat is nogal lastig in dit land.

Vergeet niet dat ik in amsterdam woon, en niet eerst 1,5 wil rijden om stage te gaan lopen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:46

Lijkt me wel wat, opleiding tot hoefsmid, maar dat laat mijn rug (oa. scoliose) echt niet toe helaas. :n

Vind de straal van mijn paard LV wat zacht en niet fris ruiken, er laten ook stukjes 'los' zeg maar.
Heb 'm vanochtend uitgewassen met dettol en daarna acederm spray erop gedaan.
Vanavond nog maar eens kijken, heb nog nooit 'n paard met rotstraal gehad dus dit is ook weer nieuw mocht 't zo zijn. :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:35

Even een update, de smid heeft weer gevijld en de nagelgaten zijn er zo goed als uit.

Afbeelding

Een vraag aan de (ervarings)deskundigen; op de röntgen was te zien dat mijn paard dus een hele dunne zool heeft, wel ontzettend hard.
Voor ik 'm kocht stond hij blootvoets en heb nooit echt iets gemerkt, heb 'm toen rondom laten beslaan (tja, je vetrouwt op de 'deskundige' mening van anderen dat het paard ijzers MOET als je veel buiten rijdt) en toen ik ze na 'n half jaar eraf haalde heb ik ze er van ellende weer onder laten slaan na 'n maand.

Inmiddels jaren verder en veel gelezen heb ik vorig jaar de achterijzers laten afhalen, paard 3 maanden op de wei gezet en daarna kon ik prima rijden, op ongelijke/harde ondergrond gaat 't nu ook vrij goed.
Maand of 3-4 geleden ook de voorijzers eraf gehaald. In de bak kon ik direct rijden (eb en vloedbak, altijd nat en koel dus) en liep hij vele malen beter dan met ijzers, op de weide gaat 't ook wel maar op 't harde is hij uiteraard gevoelig, laat staan op ongelijke bodem.

Wat ik me dus afvraag; wordt een dunne zool na verloop van tijd dikker? Hij is hard zat, geeft ook geen reactie als de smid erin knijpt, maar hij loopt uiteraard nog gevoelig op het harde omdat de zool zo dun is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:38

Gimli_ schreef:
Wat ik me dus afvraag; wordt een dunne zool na verloop van tijd dikker? Hij is hard zat, geeft ook geen reactie als de smid erin knijpt, maar hij loopt uiteraard nog gevoelig op het harde omdat de zool zo dun is.

Vrij kort: nee, zal zijn leven lang een issue zijn en blijven

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:44

Ik hou van korte antwoorden scoxxx ;)
Vroeg me dit vooral af omdat hij voor ik 'm kocht zonder ijzers stond en ik me niet kan herinneren dat hij toen gevoelig was.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:55

Kan, zijn de zolen iets harder.... maar niet dikker

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:05

:wave:

Morgen komt de smid om mijn vermoeden van rotstraal en beginnende mok te bekijken. Nu, ik ben er bijna 100% zeker van, maar zit ik met het volgende: mijn paard is ERG gevoelig voor vocht aan zijn voeten. Van zodra er 3 druppels water vallen, staat hij (achteraan de straal en de hoefballen, de rest niet) op sponsen. Gevolg is dus dat alles nog meer afbladdert en inscheurt en er nog viezer uit gaat zien. Aangezien je voor de behandeling tegen mok ook best kan wassen met betadineshampoo, vraag ik me nu af hoe ik dat vocht-probleem dan best kan aanpakken na de wasbeurt. Ook voor het gebruik van de zalf tegen mok en het smeersel tegen rotstraal ben ik bang, aangezien dat toch ook allemaal weer vochtig is ..

Iemand advies ?

:evaw:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:19

Aangezien ik mijn rotstraal inmiddels succesvol wegbehandeld heb met betadine lijkt het me juist een handige combinatie in dit geval.
Eventueel kan je dan na het uitwassen nog specifiek betadine oplossing in de staal druppelen of smeren met een kookkwastje.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:18

Klopt, maar ik ben gewoon bang dat de hoefballen door het vocht van het wassen met betadinezeep nog maar gaan afbladeren .. Het is echt moeilijk om uit te leggen hoe gevoelig hij is voor vocht, je moet het gewoon gezien hebben :(:) Straks komt de smid, eens horen wat hij zegt .. Toch bedankt iig!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:41

Ik ben het niet met scoxxx eens, een zool kan zich aanpassen aan de hoeveelheid slijtage, net als dat wij eelt krijgen als je stratenmaker wordt.

De traditonele kant ziet de zool anders dan de natuurlijk bekappers.

Traditioneel:

De zool heeft bij de traditionele bekapping geen functie. Vaak wordt de zool zelfs uitgedund. De gevoeligheid van de zool neemt dan toe, evenals de kans op zoolkneuzingen. De zool krijgt door de te lange hoefwand te weinig contact met de grond en zal dus niet uitharden maar verandert in een poederachtige brij.

Omdat de zool geen contact heeft met de grond groeit de zool heel langzaam en produceert daarbij extreem snel slijtend weefsel.

Natuurlijk:

Bij een natuurlijke bekapping wordt de zool gebruikt als een dragend onderdeel. De zool wordt niet uitgedund. Door het contact met de grond zal los materiaal er vanzelf afslijten en zal de zool goed kunnen samendrukken (callous-vorming). De zool wordt daarbij zo hard dat je er stenen mee kan vergruizen.

Door het voortdurende contact met de ondergrond wordt de zool geprikkeld om sneller te groeien en harder weefsel te produceren. Dit proces is vergelijkbaar met de vorming van eelt bij handen die veelvuldig in contact komen met ruwe materialen .

Het idee dat de zool zich aan het gebruik aanpast is niet zo gek als je misschien denkt. Wat gebeurt er wanneer je regelmatig met iets ruws over de binnenkant van je hand schuurt? Juist ja, je krijgt eelt. Met andere woorden: Je huid gaat sneller groeien en produceert slijtvaster weefsel. De zool van de hoef, wat eigenlijk ook een soort huidweefsel is, werkt op precies dezelfde wijze.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:13

@Arabesk dan zou Shy na 6 jaar toch wel iets meer zool moeten hebben maar dat is echt niet zo.
Ik zie wel duidelijk verschil in de zomer en winter (harde of zachte grond).
Verder krijg je alleen meer zool als de steunsels omklappen en zo over de zool heen gaan.
Naar mijn idee is een zool iets heel anders dan huid, krijg jij ook opeens hardere nagels als je ermee op de stenen tikt?
Nee dit is genetisch vastgelegd.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:08

@Arabesk
Wat een onzin zeg.
De zool kan idd slijtvaster worden geproduceerd maar zal nooit dikker dikker worden.

Dat van TB en NB is ook complete bull, ik heb gewoon een TD en de zool draagt gewoon mee.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:13

Een hoef, dus ook de zool, is constant aan het veranderen. Ik dacht eerst ook dat zool, aangemaakt door de zoollederhuid, wat inwendig zit, niet beïnvloed kan worden door uitwendige factoren, maar het was een verkeerde gedachte :+ . Zo heb ik zelf kunnen zien dat zool zichzelf verdikt/vervlakt in ongunstige omstandigheden ... beperkte bewegingsvrijheid en inwerking van urine bij boxrust. Buiten de weideperiode zijn we ook aangewezen op meer rijden op de weg, toch vertoont ze geen gevoeligheid. De zool wordt weer concaver/"holler" in gunstige omstandigheden ..... onbeperkte bewegingsvrijheid, daarbij is hemelwatervocht voor ons humeur niet zo best, maar voor de hoeven een weldaad. Dunne zolen bestaan dus ook in mijn ogen niet.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:29

Dunnen zolen bestan zeker wel hoor.
Die van mij heeft erg dunne zolen!
Maar omdat hij gewend is om op "ruig" terrein te lopen is het materiaal steviger geworden!

Maar dat is ook zo'n mooi iets.
De zool word holler en draag dus amper mee, waar komt dan het verhaal vandaan dat ze zool mee draagt...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:34

Wanneer er beweerd wordt dat de zool meedraagt, wordt niet bedoeld dat het hele oppervlak meedraagt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:48

Arabesk schreef:
Ik ben het niet met scoxxx eens, een zool kan zich aanpassen aan de hoeveelheid slijtage, net als dat wij eelt krijgen als je stratenmaker wordt.

De zool wordt daarbij zo hard dat je er stenen mee kan vergruizen.

Door het voortdurende contact met de ondergrond wordt de zool geprikkeld om sneller te groeien en harder weefsel te produceren. Dit proces is vergelijkbaar met de vorming van eelt bij handen die veelvuldig in contact komen met ruwe materialen .

Het idee dat de zool zich aan het gebruik aanpast is niet zo gek als je misschien denkt. Wat gebeurt er wanneer je regelmatig met iets ruws over de binnenkant van je hand schuurt? Juist ja, je krijgt eelt. Met andere woorden: Je huid gaat sneller groeien en produceert slijtvaster weefsel. De zool van de hoef, wat eigenlijk ook een soort huidweefsel is, werkt op precies dezelfde wijze.

Maakt de zool idd harder, maar zeker niet dikker.
Dikte van de zool is erfelijk bepaalt... valt niks meer bij te plakken. Zal altijd bij paarden met dunne zolen een issue blijven. En geloof me, ik heb heel wat dunne-zool-paarden in een 24-7-situatie barefooted, bekapt. Heb er zelf ook 2 staan, tis en blijft altijd een dun zooltje wat in een perfecte situatie zeker harder wordt, maar absoluut niet dikker.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:52

opala schreef:
Dunne zolen bestaan dus ook in mijn ogen niet.

Hihi... kom je dan een keertje bij me langs.... dan kan ik je onze 10 paarden laten zien en het verschil in zooldikte bij deze paarden.
Zooldikte is individueel bepaalt en aangeboren.
En ja deze 10 paarden staan in een 24/7-situatie a 365 dgn p/j in een paddock paradise.

Heel vaak in Hoevenland is theorie niet altijd overeenkomstig met de praktijk Opala.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:01

Ik hoef niet het laatste woord hoor :+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:30

opala schreef:
Wanneer er beweerd wordt dat de zool meedraagt, wordt niet bedoeld dat het hele oppervlak meedraagt.

Dan draagt de zool dus niet mee.
Want dat is de gehele oppervlakte ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:25

sja in deze verschil ik toch ook van mening met de NB strekking hoor...
bloed zweet en tranen zijn er bij mij al ingekropen om mijn dun-zolig beest betere voeten te doen krijgen. recent van een paar mensen nog te horen gekregen dat hij heel netjes bekapt is. en theoretisch gezien kan je aan het bekappen ook niet veel meer opmerken denk ik, maar een dunnere zool dan mijn andere beestjes dat blijft... hoe stipt ik het ook bijvijl en zeer ik de zool ook probeer mee te laten dragen...
ze zijn wel holler getrokken waardoor ze minder vol contact maken met de grond en hij dus niet meer bij het minste gevoelg gaat, maar dikker zijn ze zeker niet!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:31

Ik start hier gewoon een complete rel met mijn vraag. :+

Punt voor mij is gewoon dat hij voordat hij op ijzers ging nooit gevoelig heeft gelopen, of hij toen dunne zolen had of niet.
De zolen ZIJN dun, is op röntgen vastgesteld, maar wel HARD.
Zal me eigenlijk een rotzorg zijn of ze dun blijven of niet, als de gevoeligheid op den duur maar minder wordt. Vroeg het me gewoon af.
Mijn smid (gewoon TB overigens, maar ik hoef maar iets anders voor te stellen en hij denkt fijn mee) zei dat er zich na verloop van tijd wel een eeltlaagje ging vormen.
Hij haalt (ook op verzoek van mij) niks van de onderkant weg, alleen van de rand. Opschonen van de zool, dus delen wegsnijden, was volgens hem optisch.
In de boeken stonden zolen ook niet met weggesneden delen aldus hem, en aangezien 't bij mijn paard grote problemen oplevert doen we dat lekker niet. :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:50

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:27

Bedankt FaberSmid, heb ik weer wat te lezen. ;)