Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:15

Lady1969 schreef:
Wat mij heel erg opvalt aan de voeten van Aimee.
Het lijkt net of de straal en de hoefballen 'buiten' de voet staan
Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar zo vind ik het eruit zien.
Ik hou al helemaal niet van weggesneden stralen.....

Nee sorry maar de perfecte voeten zijn dit, in mijn ogen echt niet...sorry

De voetjes die Scoxx neer heeft gezet DIE vind ik mooi!

De stralen zijn express iets meer weggesneden ;) :D :D :D

Kom ik toch weer op dezelfde conclusie uit: dit topic heeft een hoog iedereen-weet-het-beter-dan-Anky-gehalte zoals dat op RT veel voorkomt :Y)

De voetjes van scoxxx vind ik bijvoorbeeld wel een mooie vorm hebben, maar ik krijg er een eng gevoel bij. Meer kan ik er niet over zeggen, ik wil me namelijk niet zoals menigeen hier als hoef-expert voordoen :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:16

Aimee schreef:
Kom ik toch weer op dezelfde conclusie uit: dit topic heeft een hoog iedereen-weet-het-beter-dan-Anky-gehalte zoals dat op RT veel voorkomt :Y)

Ik vind het ergens wel grappig dat je dit zegt :=

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:17

Aimee schreef:
Waarom ik dat weet? Ik ging naar hem toe met een paard waarvan de benen werkelijk alle kanten op slingerden. Ik kwam terug met een paard dat recht loopt.

Hier ga ik even op in, aangezien dit onmogelijk is.
Een paard kan door een goede bekapping zijn benen beter/rechter neerzetten.
Maar recht lopen (in zijn hele lijf) doe je echt niet alleen met een goede bekapping.
Hoe ik dat weet? Wij doen lessen in rechtrichten, believe me als het zo makkelijk was om alleen de hoeven recht te zetten was mijn paard allang recht geweest.
Dit is waarschijn dus lichtelijk een hersenspinsel omdat je dat effect graag wilt zien. (dit is overigens niet aanvallend bedoelt oid)
Je paard zal zn hoeven nu lekkerder neerzetten, hij zal zekerder zijn van zichzelf.
Maar recht lopen? Nee zonder lessen in rechtrichten loopt geen enkel paard recht.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:17

Tancreda4 schreef:
Geod van je hoor :j

Beetje jammer is alleen dat mensen hier van fotos niet een paard erbij kunnen zien lopen. Dus kunnen ze ook niet ruiken. Wel fijn dat hij nu beter loopt, maar juist omdat er wordt gezegt; perfectie, zullen mensen er meer kritisch naar gaan kijken. Echter, het bljiven fotos en kan er niet naar het gehele paard worden gekeken.

Thanks! :*

Dat is sowieso het probleem. De meeste smeden kijken niet naar het hele paard, laten het paard niet eens lopen voordat ze wat met de hoeven gaan doen. De meeste smeden kunnen het bewegingsmechanisme ook helemaal niet beoordelen. Daar valt Arabesk ook onder, die plaatste immers rots een filmpje van één van haar katskreupele paarden en vond het een nieuwe gang }:0 :+
En zo iemand moeten wij dan serieuzer nemen dan een echt kundige smid...... Ik dacht het niet :Y)

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:20

Ben ik zo blond dat ik niet weet wat RT is? :+

Stokkreupel paard? Waar waar waar?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:21

Rij-technisch of iets?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:21

Aimee schreef:
Tancreda4 schreef:
Geod van je hoor :j

Beetje jammer is alleen dat mensen hier van fotos niet een paard erbij kunnen zien lopen. Dus kunnen ze ook niet ruiken. Wel fijn dat hij nu beter loopt, maar juist omdat er wordt gezegt; perfectie, zullen mensen er meer kritisch naar gaan kijken. Echter, het bljiven fotos en kan er niet naar het gehele paard worden gekeken.

Thanks! :*

Dat is sowieso het probleem. De meeste smeden kijken niet naar het hele paard, laten het paard niet eens lopen voordat ze wat met de hoeven gaan doen. De meeste smeden kunnen het bewegingsmechanisme ook helemaal niet beoordelen. Daar valt Arabesk ook onder, die plaatste immers rots een filmpje van één van haar katskreupele paarden en vond het een nieuwe gang }:0 :+
En zo iemand moeten wij dan serieuzer nemen dan een echt kundige smid...... Ik dacht het niet :Y)

Je weet zelf als geen ander het beter, als je paard/pony er zich goed bij voelt.... niets aan veranderen, gewoon houden zo.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:24

Zack schreef:
Hier ga ik even op in, aangezien dit onmogelijk is.
Een paard kan door een goede bekapping zijn benen beter/rechter neerzetten.
Maar recht lopen (in zijn hele lijf) doe je echt niet alleen met een goede bekapping.
Hoe ik dat weet? Wij doen lessen in rechtrichten, believe me als het zo makkelijk was om alleen de hoeven recht te zetten was mijn paard allang recht geweest.
Dit is waarschijn dus lichtelijk een hersenspinsel omdat je dat effect graag wilt zien. (dit is overigens niet aanvallend bedoelt oid)
Je paard zal zn hoeven nu lekkerder neerzetten, hij zal zekerder zijn van zichzelf.
Maar recht lopen? Nee zonder lessen in rechtrichten loopt geen enkel paard recht.

Nee, geen hersenspinsel. Ik heb ook eens lessen rechtrichten gehad, die mensen moeten voortaan héél ver van mijn paard vandaan blijven want als er één manier is om je paard naar de kl*te te helpen, dan is het die manier!

Voordat we de smid-wisseling deden, maaide Zot met de voorbenen alle kanten op en door de flares aan de achtervoeten (en de scheef bekapte achtervoeten), liep hij ook nog ontzettend scheef.

Na één goede bekapbeurt was het maaien van de voorbenen voor 98 % weg. Dat mag je niet geloven, maar het is wel zo. Dat weet ik namelijk omdat ik het met eigen ogen gezien heb bij mijn paard. Omdat mijn vriend het gezien heeft en omdat twee zéér vakkundige hoefsmeden het gezien hebben ;)

Bij de derde bekapbeurt was het maaien van de voorbenen voor 100 % weg en konden ook de achtervoeten echt goed bijgewerkt worden. De dag na het bekappen liep Zot ineens kaarsrecht.... Overigens ook bevestigd door zo'n rechtricht-miep :Y)
Sindsdien is dat met elke bekapbeurt steeds nog een stukje beter geworden. In eerste instantie was het verschil in lopen voor het bekappen en na het bekappen het verschil tussen een 4 en een 8. Inmiddels is het verschil naar 6 en 8 gegaan........

Daarmee zeg ik niet dat alle scheve paarden niet goed op de voeten staan en dat ze dus puur recht gaan lopen door ze goed te bekappen.
Daarmee zeg ik dat het scheef lopen bij MIJN paard puur door de hoeven kwam.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:25

Tancreda4 schreef:
Ik vind het ergens wel grappig dat je dit zegt :=

Hoezo? Ik ben de allerallerallergrootste Anky-fan hoor :D :+:

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:27

Zack schreef:
Ben ik zo blond dat ik niet weet wat RT is? :+

Stokkreupel paard? Waar waar waar?

Het rijtechnische forum inderdaad.

Mbt dat filmpje heeft Arabesk ooit eens een topic geopend, moet je maar even op haar berichten zoeken.
Maar ik ga er vanuit dat het filmpje niet meer online staat :+

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:27

Suzan1 schreef:
Je weet zelf als geen ander het beter, als je paard/pony er zich goed bij voelt.... niets aan veranderen, gewoon houden zo.

Ik weet maar één ding zeker: dat ik niets zeker weet :D

Maar daarom zoek ik juist zulke echte experts op. Zouden meer mensen moeten doen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:28

Arabesk vergeet dat elk paard een ander soort loopje heeft en een ander soort loopje heeft.

Ik vind de hoeven die scoxxx geplaatst heeft echt perfect!
Helaas zijn er maar weinig paarden die echt een rechte hoefstand hebben en perfecte symmetrische hoeven kunnen hebben.

Die korte blik vind ik heel erg jammer, om idd niet naar het paard zelf te kijken maar alleen naar de hoeven.
(waat arabesk zelf zo een hekel aan heeft, doet ze zelf ook)
Op een dag komen mensen daar zelf echter ook wel achter.

@ingrid & Aimee
Aha!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:30

Aimee schreef:

Maar daarom zoek ik juist zulke echte experts op. Zouden meer mensen moeten doen.

Als je niets zeker weet waarom weet je dan wel zeker dat het echte experts zijn?
Imo zien de voeten van jouw paard er beter uit dan eerst maar zeker niet perfect.
Sterker nog ik schrok ervan dat iemand van Hoofcare dat gezegd heeft.. :o

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:34

Ik lig helemaal in een deuk door jou reacties :D :+

Als je mij een pbtje wil sturen welke miep jij gehad hebt met rechtrichten (aangezien dat niet echt ontopic is) en hoe waarom het niet goed gegaan is.
Want elk paard is van nature gewoon scheef (en nee niet alleen door de hoeven ;) )

Zou je voor mij (en voor andere weet ik veel :P ) Foto's willen maken dat Zot (geweldige naam trouwens) helemaal vierkant staat en dan echt van voren genomen?

Als je paard namelijk gewoon recht staat (en dus geen afwijkende stand heeft) is het niet goed bekappen zeker een mogelijkheid van scheeflopen.
(zeker als ik die oude hoefjes zie, aangezien 1 wand echt een heel stuk langer is)

Maar! als je paard na die bekappingen opeens recht gaat lopen, is ze dus wel al rechtgericht in het lijf.
Dat kan nooit alleen komen door bekapping van de hoeven.
Maar ook het RT (ja ja ik ga de afkorting ook gebruiken :+ ) goed rijden van je paard. (zou je dus kunnen zien als een goed compliment ;) )

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:35

Hanneke84 schreef:
Aimee schreef:

Als je niets zeker weet waarom weet je dan wel zeker dat het echte experts zijn?
Imo zien de voeten van jouw paard er beter uit dan eerst maar zeker niet perfect.

Omdat een hoofcare smid kan zeggen hoe de hoef eruit ziet na 3 bekapbeurten in de toekomst? :+
Zucht ga lekker ff ergens anders fylosofisch doen zeg met je hoe weet je dan zeker dat het echte experts zijn.. :roll:

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:35

Hanneke84 schreef:

Ook dat kun je niet zeker weten, maar je kunt een aantal dingen aangrijpen als houvast.

De smid heeft gezegd dat ze de perfectie naderen, ik heb gezegd dat we er nog niet zijn. We zijn nu ruim een half jaar onderweg en er is al heel veel verbetering. Nog een half jaar te gaan dus.

Je bent van harte welkom om z'n hoeven IRL te komen bekijken hoor, dat geeft een beter beeld dan foto's. Zeker zulke foto's die even vlug-vlug gemaakt zijn met een paard in de hand die niet zo graag meer wilde stilstaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:38

Aimee schreef:
Hoezo? Ik ben de allerallerallergrootste Anky-fan hoor :D :+:

Omdat je zelf ook met veel dingen het altijd beter lijkt te weten :)

Ik vind het wel iets dat Zot na 3 goede bekapbeurten gelijk recht werd. Is er dan niet in korte tijd enorm veel veranderd aan zijn hoeven en zijn stand?? Wietje is zo scheef als een banaan, daar zijn we nog laaange nog niet mee uitgetrained om dat iets te verbeteren. En ja, dat is in haar hoeven ook wel wat terug te vinden (een stijler dan de andere, flaires voor etc). Maar dat gaat echt niet in een paar bekapbeurten goed komen... Ik zou het niet durvn iig. Dan moet er zoveel aan verbouwd worden, dat kan niet goed zijn. Daarnaast, ze krijgt langzaam maar zeker iets rechtere hoefjes, maar groeien nog altijd richitng flaires na een paar weken (en komt de hoefsmid het gewoon weer netjes zetten).
Maar ik geloof niet dat bij mijn paard het rigoreus veranderen en recht zetten van de voeten, een recht paard zal geven. Die van mij is aan beide anten echt ONWIJS verschillend bespierd (linker schouder is 2x platter dan de rechter bv qua spieren), dat krijg je niet daarmee recht.

Wel mooi dat het bij jou heeft geholpen, maar zo onwijs scheef is hij dan misschien ook niet geweest?

Ik blijf die stuensels er gek uit zien vinden, maar verder ben ik jaloers op zulke stevige mooie voeten!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:40

Zack schreef:
Ik lig helemaal in een deuk door jou reacties :D :+

[...]

Want elk paard is van nature gewoon scheef (en nee niet alleen door de hoeven ;) )

Heb er even wat tussenuit geknipt :)

Mooi dat je er om kunt lachen :D

Nee, niet elk paard is van nature scheef. Ik heb jonge groene paarden zadelmak gemaakt uit het allerhoogste segment.... dan heb ik het over paarden die later GP liepen..... die waren vanaf het allereerste begin kaarsrecht.

Zot is behoorlijk scheef in zijn lijf, maar vanaf de eerste keer rijden ben ik (met een gewone goede instructeur) bezig geweest met gelijke verbinding rijden. Daardoor is het scheef gaan best aardig onder het zadel te corrigeren, tenminste.... als z'n voeten goed zijn, als z'n zadel goed past, als ik er goed op zit enz. enz. :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:40

@ingrid
een paard kan ook scheef staan door scheve hoeven.
Onze paarden zijn scheef in hun benen (toontredend) die van ons zullen dan ook altijd blijven maaien.. en scheef lopen :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:44

Ja iemand gewoon nog met humor.. dat missen we hier op bokt nog wel eens :D

Maar geloof mij, elk paard is van nature scheef.
Je kan zeggen dat ze recht aanvoelde of iets anders.
Elk paard is scheef van nature, die moeten recht gereden worden.
(of aan de hand is het ook mogelijk om een paard recht te richten)

Als jou is wijsgemaakt dat die paarden recht liepen dan heb je echt iets gemist.
Het ene paard loopt namelijk schever of minder scheef dan het andere paard.
Bij sommige paarden voel je niet dat ze scheef zijn, maar dat betekend nog niet dat ze het niet zijn ;)
Ook paarden van hoog niveau zijn gewoon scheef in hun lijf en moeten gewoon zoals echt paard rechtgericht worden.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:48

Zack, het is toch wel vreemd dat als iemand zegt niets te weten 1 zin later al begint dat iedereen naar de echte experts zou moeten gaan. Ik moest er gewoon om lachen vandaar mijn zin. :D

Afijn, Scoxxx heeft het al erg goed verwoord en beter dan dat kan ik dat zelf niet. Ik ben wel blij voor Aimee dat haar paard er beter op loopt. En ik hoop ook dat dat zo blijft :j

Mijn pony sleet ook scheef af, maar dit kwam ook uit zijn lijf vandaan.
Mooi om te zien dat hij na de laatste behandeling ( o.a ostheo) stukken minder scheef afslijt :j

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:49

Tancreda4 schreef:
Omdat je zelf ook met veel dingen het altijd beter lijkt te weten :)

Tja.... Dat is dus jammer dat mensen dat blijven denken.
Zoals ik al zei: juist omdat ik zeker weet dat ik niets zeker weet, zoek ik echte experts op.
Dat geldt voor de hoeven, dat geldt voor zadels, dat geldt voor rijlessen.
Met rijden heb ik bijvoorbeeld altijd begeleiding gehad van absolute topinstructeurs. Als zij mij allemaal dezelfde basisregels vertellen en vervolgens komt er één of andere wijsneus op zo'n internetforum beweren dat dat onzin is..... Dan durf ik wel te beweren dat mijn instructeurs dat beter weten ;)

Tancreda4 schreef:
Ik vind het wel iets dat Zot na 3 goede bekapbeurten gelijk recht werd. Is er dan niet in korte tijd enorm veel veranderd aan zijn hoeven en zijn stand??
[...]

Wel mooi dat het bij jou heeft geholpen, maar zo onwijs scheef is hij dan misschien ook niet geweest?

Ik blijf die stuensels er gek uit zien vinden, maar verder ben ik jaloers op zulke stevige mooie voeten!

Heb weer even wat geknipt :)

Zot is recht op de voeten gezet zodat hij recht kan lopen, er zijn geen problemen ontstaan door de verandering. Maar de vorm van zijn voorvoeten was dan ook niet dramatisch slecht, de achtervoeten wel en daarbij gaat het dan ook een stuk langzamer.

Nee hoor, de staartdracht bij Zot verraadt dat hij echt heel scheef is :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:52

Zack schreef:
Ja iemand gewoon nog met humor.. dat missen we hier op bokt nog wel eens :D

Maar geloof mij, elk paard is van nature scheef.
Je kan zeggen dat ze recht aanvoelde of iets anders.
Elk paard is scheef van nature, die moeten recht gereden worden.
(of aan de hand is het ook mogelijk om een paard recht te richten)

Als jou is wijsgemaakt dat die paarden recht liepen dan heb je echt iets gemist.
Het ene paard loopt namelijk schever of minder scheef dan het andere paard.
Bij sommige paarden voel je niet dat ze scheef zijn, maar dat betekend nog niet dat ze het niet zijn ;)
Ook paarden van hoog niveau zijn gewoon scheef in hun lijf en moeten gewoon zoals echt paard rechtgericht worden.

Kijk, dit bedoel ik dus met mijn vorige bericht.

Die paarden reed ik voor iemand die wereldkampioen is geweest, europees kampioen, Olympisch individueel brons heeft gewonnen, de wereldbeker heeft gewonnen.....
En jij denkt serieus dat ik jouw stelling serieuzer moet nemen dan wat die ruiter mij vertelde?

Veel paarden zijn scheef, maar van nature zijn niet alle paarden scheef. Punt uit.
Dat is iets wat die rechtrichtmiepen jou gewoon wijs proberen te maken zodat je aan die school vast blijft zitten.

Paarden waarbij je niet voelt dat ze scheef zijn, zijn goed gereden :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:53

Hanneke84 schreef:
Zack, het is toch wel vreemd dat als iemand zegt niets te weten 1 zin later al begint dat iedereen naar de echte experts zou moeten gaan. Ik moest er gewoon om lachen vandaar mijn zin. :D

Afijn, Scoxxx heeft het al erg goed verwoord en beter dan dat kan ik dat zelf niet. Ik ben wel blij voor Aimee dat haar paard er beter op loopt. En ik hoop ook dat dat zo blijft :j

Mijn pony sleet ook scheef af, maar dit kwam ook uit zijn lijf vandaan.
Mooi om te zien dat hij na de laatste behandeling ( o.a ostheo) stukken minder scheef afslijt :j

Die komt bij ons vrijdag ook *\o/*

Ja maar als je bij alles zo gaat nadenken..
Kan je met alles zo fylosofisch doen.
Ik wil namelijk echt de wedstrijden in, maar ik weet niet veel van het echte wedstrijd lessen.
Maar moet wel naar een expert gaan om goed les te krijgen.
Haar zinsopbouw komt een beetje raar over maar begrijp wel wat ze bedoelt.
Al begrijp ik dat binnenpretje van jou ook wel ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:54

@aimee
Dat zou dus ook zijn dat rollkur ook goed is?
Want ja als je iedereen moet geloven die hoog in de sport rijd..

Nee zo goed gelovig ben ik niet, kom maar met goed argumenten!