[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:35

Nee die is pas nog geweest... duurt nog wel een weekje of drie denk ik. Ik heb gisteren zelf nog een stukje gevijld... meteen een steigerende pony in mijn nek Lachen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:09

Hoe speel ik dat filmpje af? D'r gebeurt hier nix? Kan ook nergens op klikken, zo te zien. Oh ja, leuk: ik ga in de mei-vakantie op twee shetten passen. Hele leuke shetten!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:17

Eh gewoon op de link klikken?!

Je kunt anders ook naar www.filmpjes.nl gaan. Het is op dit moment het tweede filmpje dat op de hoofdpagina staat (gekke Isabella).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:30

Isapaardje schreef:
@Nado:
Hoe heet dat voer van Dodson dat jij hebt?
En waar is bij jou "om de hoek" waar jij het haalt? (mag ook per PB).
Ik begreep nl. ooit van René Wielens dat hij de enige is die het merk verkoopt, maar dat is dus kennelijk niet zo.

Ik heb de Safe & Sound voor Nado en morgen ga ik de Equine Sensitive ophalen voor Kollur. http://www.dodsonandhorrell.com/uk/dh/h ... -sensitive Weet nog niet hoe het gaat bevallen, maar het klinkt mij heel goed. Ik haal het in Bilthoven. Ik heb dus de importeur gebeld, die zit in de Achterhoek geloof ik, staat op de site van D&H en gevraagd wat voor mij de dichtstbijzijde handel was die het merk verkoopt.
Rene Wielens Diervoeders
Industriestraat 76
7482 Ex Haaksbergen

Tel: +31 535721355
Mob: +31 654970494
Fax: +31 535721961
Email: rene@wielensdiervoeders.nl

Aardige man, trouwens.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:34

Wat een leuk filmpje! Dat met het hoofd gooien doet Nado ook altijd. Weet ik weer dat hij dat van de shettenkant van de familie heeft Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:15

Hier dan eindelijk maar toch foto van de hoeven, gisteren gemaakt. Ik weet niet of het goed te zien is maar hij heeft niet echt van die grote groeiringen maar meer een soort ribbeltjes.

Afbeelding

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:18

Je ziet de groeiringen indd wel een beetje.
Mensen wat denken jullie. Haffy heeft nu een week die wond en zijn been was gekneusd. Sinds gistere mocht ik zijn hoeven weer uit krabben. En hij bleef hier rustig onder.
De hoefsmid had eigelijk al moeten komen. Vorige week maar ik had dit af gezegt. Wat denken jullie kan ik weer een nieuwe afspraak maken?
GR. AShley

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:19

Fotootje van mijn twee grasmaaiers!
Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:22

OohafoO schreef:
Je ziet de groeiringen indd wel een beetje.
Mensen wat denken jullie. Haffy heeft nu een week die wond en zijn been was gekneusd. Sinds gistere mocht ik zijn hoeven weer uit krabben. En hij bleef hier rustig onder.
De hoefsmid had eigelijk al moeten komen. Vorige week maar ik had dit af gezegt. Wat denken jullie kan ik weer een nieuwe afspraak maken?
GR. AShley

Ja hoor, ik zou gewoon een afspraak maken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:47

Kymalin, wat een enorm nette hoeven zeg, denk dat hier een aantal van ons best jaloers op zijn Ja (waaronder ik)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:50

Dank je! Nu moet ik zeggen dat de kwaliteit van de hoeven ook goed is, alleen jammer dattie bevangen is geweest. En ik ben in de luxe positie dat de hoefsmid ook meteen m'n buurman is, altijd handig Haha!. Ik laat hem trouwens iedere 7 a 8 weken komen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:53

Kymalin schreef:
Afbeelding

Hele nette voetjes OK dan!
Lijkt het nou zo, of staat hij maar op 1 ijzer?

De ringen die je ziet zijn normale groeiringen. Niets aan de hand dus. Hoefbevangenheidsringen zijn veel duidelijker en grootste verschil is dat deze bij de verzenen sterk naar de bodem toe afbuigen (en niet meer evenwijdig lopen). Soms zie je ook nog een knik in de hoef ontstaan, teken dat het hoefbeen wijkt van de hoefwand.

Bij Isabella heb ik echter ook een paar keer (oa 2002 en 2005) geen extreme groeiringen gehad in de voeten, maar was ze wel bevangen.
En een keer in 2004 had ze wel duidelijk ringen in de hoeven en toen was ze naar mijn weten niet bevangen geweest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:55

leuk,die foto's,dat vrolijkt de boel iets op,en de filmpjes natuurlijk!!!dat voer ken ik dus niet,ik ben blij dat ik nu weet hoe het eruit ziet ,bedankt!!
Mooie grasmaaiers en zeker mooie voetjes!!!was gisteren helemaal uit m'n doen,een vreselijk verhaal over een paardje sense die in de narcose is gebleven....bah...het leven is soms ook niet leuk!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:10

Isapaardje schreef:
Hele nette voetjes OK dan!
Lijkt het nou zo, of staat hij maar op 1 ijzer?

Ja, dat lijkt maar zo, voetjes waren modderig en had alleen het voetje voor de foto echt goed schoongeborsteld Nagelbijten / Gniffelen de andere even snel snel gedaan.
Isapaardje schreef:
De ringen die je ziet zijn normale groeiringen. Niets aan de hand dus. Hoefbevangenheidsringen zijn veel duidelijker en grootste verschil is dat deze bij de verzenen sterk naar de bodem toe afbuigen (en niet meer evenwijdig lopen). Soms zie je ook nog een knik in de hoef ontstaan, teken dat het hoefbeen wijkt van de hoefwand.

Toch is er een tijdje geweest dat de ringen even dik waren als op de foto maar niet mooi evenredig liepen en de ene dieper lag dan de andere, maar ik ben wel tevreden hoor. Ook over het beslag, voor geen lip, ijzertje iets teruggelegd en voorste gedeelte ijzer rond voor beter afrollen. Daarna de toon iets rondgevijld, ook voor het afrollen. En mooi ruim op het ijzer zodat het hoefmechanisme z'n ding kan doen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:38

Leuk filmpje van gekke Isabella. Helaas heeft Indiana eigenlijk heel heel zelden van dat soort uitspattingen, want het is een mooie graadmeter van hoe ze zich voelen.

Kymalin: mooie voeten hoor, staat er ook keurig op. Indiana heeft ook van die mooie voeten, zie je niet aan dat ze hoefbevangen is geweest en heeft ook een hele goede hoornkwaliteit.
Dat samen met een goede hoefsmid is ons voordeel denk ik.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:17

@Isapaardje: Leuk filmpje! Die heeft idd de lente in de bol... Haha! Helaas heb ik op deze manier 2x een klap van Victor gehad, dus ben een beetje bang geworden voor dit soort acties. Bloos

@Kymalin: Hele mooie hoeven, hoor! Ziet er echt goed uit. Die tweegrasmaaiers zijn ook errug leuk! Clown

@OohafoO: Ik zou ook gewoon weer een afspraak maken.

Dat voer van Dodson & Horrel ziet er smakelijk uit. Op het moment voer ik alleen hooi, maar misschien is dit wel wat voor als Vick wat meer in het werk komt. Vanmiddag komt de DA bloed afnemen, ben benieuwd wanneer ik de uitslag krijg en natuurlijk hoop ik dat alles oke is...
Isapaardje, hoe lang is dat voer houdbaar? Ik heb -geloof ik- gelezen dat het beperkt houdbaar was of was dat weer een ander voer?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:19

Volgens mij is het D&H voer een maand of 4 houdbaar, maar aangezien ik 1 zak per week voer maak ik me er minder druk om..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:26

Even een vraagje; zijn er nog meer aandoeningen bij paarden waarvan de zo'n groeiring op de hoeven kunnen krijgen? Ik was gisteravond ergens en dat paard had echt een duidelijk uitstekende ribbel over de hele breedte van de voet en de ribbel was ongeveer een halve cm hoog. Volgens die mensen was het paard nog nooit bevangen geweest....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:37

Ja zo'n groeiring kan komen door ziekte, medicijnen, soms zelfs door veranderingen van voer of stal. Ik denk dat je kunt zeggen alles wat voor een paard een stress situatie is.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:43

Het weide seizoen staat weer voor de deur en ik hou mn hart vast.... Bloos

Ik doe alles geleidelijk aan maar ben als de dood dat ze weer bevangen word. Nagelbijten / Gniffelen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:52

Isapaardje, geweldig filmpje Haha!

Kymalin, mooie voeten hoor OK dan! En leuke grasmaaiers heb jij Lachen

Mariekie, ik vind het ook maar eng, al dat groeiende gras. Heb Wessel maar weer uit de wei gehaald... Het wordt tijd dat ze op hun zomerwei kunnen, die is een stuk kleiner, alleen nu nog wat te nat. Tot dit tijd moet Wes maar weer op een hooidieet Knipoog Verder doet ie het wel heel goed. Heb het rijden weer helemaal opgepakt en laat 'm af en toe weer laag vrijspringen. Hij heeft nog geen verkeerde stap gezet Lachen

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:27

Ja, dat groeiende gras vind ik ook eng. Heb ze van het gras gehaald, de wei waar ze nu lopen is kaler dan kaal. Als de temperatuur 's nachts weer wat hoger wordt ga ik het voorzichtig weer proberen. Zelfs mijn niet-gevoelig-voor-bevangenheid-paard had duidelijk wat last van het groeiende gras.. Die was nogal hyper, terwijl het normaal de rust zelve is.. verder wat winderig en was weer aan het luchtzuigen.. na een week geen gras is het nu weer weg

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:49

Alleen een verdikking op de wand kan ook komen door overgang van weide naar hooi en omgekeerd. Vaak zichtbaar aan alle 4 de hoeven.

Safe en Sound is 6 maanden houdbaar als je het net helemaal vers hebt. Maar meestal ligt het al een maandje of zo bij de leverancier, dus hou rekening met 4 maanden houdbaarheid.

Er zijn D&H voeders die veel korter houdbaar zijn. Geldt ook voor andere natuurprodukten. Dit komt omdat er geen chemische schimmelremmers e.d. zijn toegevoegd aan het voer, die er voor zorgen dat veevoeder meer dan een half jaar tot een jaar houdbaar blijft (dus hoe langer het voer houdbaar is, hoe meer rotzooi erin zit in feite Haha!)
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 10-04-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:50

Hier nog eentje die de hele dag de fructaanindex in de gaten houdt. Image problemen begonnen vorig jaar al na een 1/2 uurtje per dag gedurende 3 weken. Echt veel korter is niet te doen, want ze laat zich na een kwartiertje op de wei echt niet vangen.
En het is zo'n mooi weer, het liefst zou ik ze de hele dag de wei opgooien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:50

Janouk, hield je toen, vorig jaar ooik al zo nauwlettend de fructaanindex in de gaten?