[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:13

Een cavia kan je perfect doorspoelen denk ik

Graptjen eh

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:24

Romy1234 schreef:
Geen Android, maar waar kan ik hem online vinden?

Op Paardnatuurlijk.nl dacht ik. Vind het wel jammer dat er zo weinig plaatsen in België op staan, niks in mijn buurt.

Hier zei DA vandaag dat ik nog weekje moest wachten om haar eventjes te laten grazen, en dat ik mocht stoppen met de Previcox. Ben echter weeral ongehoorzaam geweest: gister en eergister is ze ook al uurtje op de wei geweest, dus ik zal voor de zekerheid toch nog paar dagen de medicatie door geven. Heb hier een artrosepaard gehad dat 5 jaar die pillen gehad heeft, dus ze zal daar niets aan overhouden.

Ik heb haar vanmorgen heel eventjes laten draven in de longeercirkel, en ze liep netjes en regelmatig. Je merkt echter wel dat ze nog iets voorzichtiger is: meestal gaat ze na een paar drafovergangen gek doen en crossen, maar nu was ze heel gehoorzaam.

Ze kan soms zo'n chagrijnige bitch zijn, maar lijkt wel goed te weten wanneer iets voor haar bestwil is: ik hoef haar niet eens te halsteren om haar weer uit de wei te halen: ofwel roepen, of als ze niet komt, netjes naast haar mee stappen en uitnodigen, en ze volgt als een schoothondje.

Net een Paardnatuurlijk liksteen in de paddock gelegd, zijn ze daar met 2 heel enthousiast aan het likken, precies 2 kleuters met een ijsje :) . Ze begint ook weeral van zich af te bijten tegen haar pubervriendje: laat haar eten niet meer afnemen, en dreigt alweer met een geheven achterbeen als ie in haar kont wil bijten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:26

Fijn dat het weer de goede kant op gaat hwn!

Ik houd ook altijd die van paardnatuurlijk aan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:48

Hou er wel rekening mee dat die fructaanindex geen rekening houdt met droogte.
Op Paardnatuurlijk staat hij nu voor overal mooi groen, maar ik wil niet weten hoeveel suikers er nu in het gras zitten door de aanhoudende droogte en dus allesbehalve optimale groeiomstandigheden :x

Belsje ja, doorspoelen is in dat geval wel mogelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:49

Top dank jullie wel!
Wel jammer dat mijn regio er niet bij staat.

Die liksteen van paardnatuurlijk heb ik ook maar die van mij doet er echt niks mee, had er 2 gekocht maar als iemand daar interesse in heeft mogen ze overgenomen worden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:57

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook nooit meer naar de index kijk. Als t ‘s nachts 15+ is en overdag bewolkt is, is 5 min grazen de max.

Is droog gras ook rijker? Of juist na de regen die morgen verwacht wordt?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:04

Slmt9, dat vraag ik me ook af.

Net zoals ik me afvraag wat het suikergehalte is van uitgebloeid gras dat bij langdurig droog weer geperst is. Veel kans toch dat het ook veel suikers bevat? Denk dat hierbij veel misloopt: hooi is echt heel moeilijk op het oog te beoordelen, heb zelf bijna een jaar in het labo gewerkt die die analyses uitvoert, en op het oog is het niet te zien (tenzij iemand anders het wel ziet, dan hoor ik het graag qua tips).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:08

https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/

Ik kwam deze tegen in dit topic. Dit is een uitgebreide site die in tegenstelling tot de fructaanindex, ook rekening houdt met droogte. Want niet alleen temperatuur en zon is van invloed op suiker, maar ook droogtestress.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:11

Slmt9 schreef:
Belsje schreef:
Na paarden neem ik cavia's ...

:') hahahah herkenbaar gevoel.
Ik vind het vooral zuur dat als ze eenmaal HB zijn geweest, ze zo ontzettend gevoelig blijven. Ik heb van januari tm mei voor t eerst sinds 3 jaar het gevoel had dat ik me echt nul zorgen hoef te maken om mn paard. Wat voelde dat heerlijk.
En nu zijn we weer een beetje terug bij af -O-

[

Zo herkenbaar! Stom hè! Het blijft echt een levenslange ziekte.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:33

Hooi wat nu geperst wordt bevat best wel wat suikers gok ik. Mede inderdaad door de langdurige droogte en de vele uren zonneschijn de voorbije weken.

Op het oog is het idd echt niet te zien. Ik zie het vooral aan mijn ex-hb merrie. Als die wat dunnere mest krijgt, is het hooi gewoon te suikerrijk. Wel handig, zo'n levende graadmeter :Y)

Het gras zoals het hier nu op het land staat, is heel zeker een suikerbom als ik zie hoe mijn witje ( gewoon gezonde jongen :D ) een echte speklap wordt op een paar weken tijd.

Na de regen wordt het ook tricky omdat het gras de dagen erna een groeispurt zal krijgen.

Geen simpele oefening hoor, paarden en gras :')

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:16

Slmt9 schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook nooit meer naar de index kijk. Als t ‘s nachts 15+ is en overdag bewolkt is, is 5 min grazen de max.

Is droog gras ook rijker? Of juist na de regen die morgen verwacht wordt?

Als het snacht warm is (veel verbruik) en overdag bewolkt (weinig accumulatie) is toch juist meest gunstig.....of snap ik er nou helemaal niks van? -O-

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:22

Waar laten jullie je hooi testen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:55

@zazaza:
Ik had dit als samenvatting in mn notitie gezet, maar de bron kan ik even niet meer vinden.
Edit: gevonden en toegevoegd

Citaat:
Samengevat:
* Als de temperatuur rond of onder het vriespunt is (geweest) blijft het risico het hele etmaal hoog.
* Bij warm zonnig weer is de beste graastijd 's nachts en 's ochtends.
* Bij warm bewolkt weer is de beste graastijd 's middags en 's avonds.

Gevaarlijk is het grazen:
* In de namiddag of vroege avond op een zonnige dag
* Op een zonnige dag waarbij de temperatuur onder de 15 graden Celcius blijft
* De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celcius is gekomen
* Wanneer het gras een gebrek aan water of voedingsstoffen heeft
* Wanneer het gras kort is afgemaaid of afgegraasd

Veilig is het grazen:
* Vroeg in de ochtend als de temperatuur 's nachts niet onder de 5 graden Celcius is gekomen
* Tijdens een bewolkte dag wanneer het warmer is dan 15 graden Celcius
* Uitsluitend wanneer het gras genoeg water en voedingsstoffen ter beschikking heeft

Bron: https://puurpaardenvoer.nl/fructaanindex/

Afbeelding

Dit zegt pavo:
Citaat:
Wanneer is het fructaangehalte hoog?

In de zon maakt een grasplant fructaan aan, wat hij gebruikt om te groeien. Hoe meer warmte en zonlicht er is, hoe meer fructaan er ook weer verbruikt wordt. Bij lage nachttemperaturen groeit de plant niet tot nauwelijks tijdens de nacht en wordt deze fructaan niet verbruikt, waardoor het fructaangehalte in het gras veel minder daalt dan wanneer het een zachte nacht is. De volgende ochtend begin je dus al met een hoger fructaan in het gras (accumulatie van het fructaan). Als het paard dit (vaak korte) gras eet, schiet zijn suikerspiegel omhoog, komen er meer suikers in de dikke darm terecht en ligt hoefbevangenheid op de loer. Dit is met name een risico voor paarden en pony’s die erg gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Gevaarlijke momenten zijn daarom erg zonnige dagen die volgen op erg koude nachten (nachtvorst). Dan is het verstandigst je paard of pony pas heel laat op de avond en gedurende de nacht op de weide te zetten (na 21:00 uur). De productie van fructanen door de plant vindt plaats onder invloed van zonlicht, dus op bewolkte dagen (of in schaduwrijke plekken van het weiland) wordt er minder fructaan in het gras gevormd, en groeit het gras dus ook minder snel.
Bron: https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-t ... -weidegang

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:09

Zorry schreef:
Waar laten jullie je hooi testen?

Ik breng het naar een labo waar ik nog gewerkt heb, maar ik denk dat de Pavo Quickscan de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, en gepast advies voor paarden (labo waar ik mee werk analyseert vooral rundveevoeders), op de site van Pavo zal je wel iets terugvinden erover.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:59

Die kader is inderdaad heel nuttig om van buiten te leren ! :D

De droogte is dus wat ons de laatste maanden parten speelt. Ook al is de temperatuur perfect boven 15 graden, het gras slaat al het fructaan op want kan niet gebruikt worden voor de groei.

Ik heb mijn hooi nog nooit laten testen. Komt van verschillende stukken land, maar wel altijd van bij dezelfde hooiboer dus ik weet wanneer het gemaaid werd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:05

Belsje schreef:
Na paarden neem ik cavia's ...

Een deel van mijn weides is al aangepast voor alpaca's en schapen. :)

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:08

Nou dierenarts weer geweest, t gaat naar verwachting en de pijnstilling mag naar 2x een half zakje buut en de ascal eraf.
Verhuizen mag ook nadat we bij de kliniek geweest zijn 16 juni. Hopelijk staan we dan op ijzers en dan gaat de pijnstilling nogmaals naar beneden. Maar goed, moet het allemaal wel goed blijven gaan. Nog steeds op de box met dat gips dus dat zou dan totaal 4 wkn zijn maar ik ga morgen nogmaals daar over bellen.

Dank voor alle hooi info, gevallen opgeslagen voor dadelijk, handig!

Ze mag binnenkort een vitamine brok, wat gebruiken jullie?

En cavia, postzegels... ik ga dammen denk ik

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:12

Dammen moet je ook maar net goed kunnen :D
Puzzelen lijkt me anders ook wel wat. Ben je 't beu, gooi je de hele zooi in de vuilbak }>

Ik geef de balancer brok van Je Paard Gezond en Fit.
Ik heb ook wel een tijdje de Pavo Vital gegeven.
Toen mijn oude merrie bevangen was, heb ik een jaar Formula4Feet van Equilife gegeven.
Van allemaal tevreden. Mijn paarden ook :Y)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:15

Ik zou ook kiezen voor formula4feet of victorious secret. Die laatste vind ik qua samenstelling het meest optimaal. Van die laatste kan je ook een proefzakje van 3 kilo bestellen. Ik vind de natuurlijke vitamine e oa waardevol vanwege het gras wat ze niet meer krijgen. Ook mooi hooi in zink en koper.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:30

Ik moet ook nog kijken wat ik extra zal geven. Ze krijgt nu nog haar Sportmix Zero van Aveve, maar met het mager hooi zal ik daar te veel van moeten geven, en dan drijf ik weer het suikergehalte omhoog (weliswaar maar iets van 10 procent suiker en zetmeel, maar met de halve kilo die ze nu krijgt per dag, redt ze het niet qua vitamines en mineralen. Vooral aangezien 't een ingewikkeld paardje is: kan er moddervet uitzien, maar toch nogal wat tekorten hebben, doet het nochtans heel goed op Sport Mix Zero, maar durf niet zomaar eventjes naar anderhalve kilo of zo gaan in dit stadium.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:37

Slmt9 schreef:
@zazaza:

* De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celcius is gekomen

Afbeelding

[/quote]

De mijne heeft dus bijna 2 jaar lang in de gevaarlijkste omstandigheden gegraasd zonder enig probleem, is het laatste jaar in bijna alle weersomstandigheden 10 à 12 uur op de wei geweest, zomer en winter. Dus ik hoop dat het ook hier weer een extreme "overdosis" betrof door teveel gras en te suikerrijk voordroog. Ik beschouw haar tijd als (gedeeltelijk) weidepaard nog niet als afgesloten.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:18

hwn schreef:
Slmt9 schreef:
@zazaza:

[ [url=m/HMl89O.jpg]Afbeelding[/url] ]

De mijne heeft dus bijna 2 jaar lang in de gevaarlijkste omstandigheden gegraasd zonder enig probleem, is het laatste jaar in bijna alle weersomstandigheden 10 à 12 uur op de wei geweest, zomer en winter. Dus ik hoop dat het ook hier weer een extreme "overdosis" betrof door teveel gras en te suikerrijk voordroog. Ik beschouw haar tijd als (gedeeltelijk) weidepaard nog niet als afgesloten.[/quote]
De haflinger die hier bevangen staat staat ook al jaren op dezelfde manier als dat ze nu stond.
Ga ervan uit dat het kort gegeten gras hier de boosdoener was door het weer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:38

Kimberley_ schreef:
De haflinger die hier bevangen staat staat ook al jaren op dezelfde manier als dat ze nu stond.
Ga ervan uit dat het kort gegeten gras hier de boosdoener was door het weer.

Hier was het gras behoorlijk lang, en dat icm 's nachts nog een hooinet met suikerrijk voordroog… Gelukkig heb ik nog een hengst die meer langs de omheining ijsbeert dan dat ie eet, die kan ik makkelijk dat voordroog geven (al vrees ik dat zijn gestress er iets erger van wordt), en mijn leverancier neemt mijn laatste ongeopende pak terug en brengt mager hooi, dus al bij al valt het nog mee. Al had ik liever dat voordroog weggegooid als ik daardoor geen HB'er had gehad. Maar ja, het hoogste suikergehalte dat ik ooit had in voordroog was 14%, heb er zelfs nog gehad dat suikerarmer was dan mijn hooi. Zonder vaste leverancier is het echter soms duur om alles te (laten) analyseren, was vroeger handiger toen ik nog in dat labo werkte.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 23:23

Als ik uit ga van deze site, kan de enorme piek die in het gras gemeten is, zeker een boosdoener zijn!

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:51

Ja, klopt idd helemaal met de timing van die van mij. Helaas geven ze enkel de gemeten waarden van de voorbije perioden, prognoses zie ik niet dacht ik? En vertrouwen op de grafiek van vorig jaar ziet mij er ook niet veilig uit.