Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Romy1234 schreef:Geen Android, maar waar kan ik hem online vinden?
Slmt9 schreef:Belsje schreef:Na paarden neem ik cavia's ...
hahahah herkenbaar gevoel.
Ik vind het vooral zuur dat als ze eenmaal HB zijn geweest, ze zo ontzettend gevoelig blijven. Ik heb van januari tm mei voor t eerst sinds 3 jaar het gevoel had dat ik me echt nul zorgen hoef te maken om mn paard. Wat voelde dat heerlijk.
En nu zijn we weer een beetje terug bij af![]()
[
Slmt9 schreef:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook nooit meer naar de index kijk. Als t ‘s nachts 15+ is en overdag bewolkt is, is 5 min grazen de max.
Is droog gras ook rijker? Of juist na de regen die morgen verwacht wordt?
Citaat:Samengevat:
* Als de temperatuur rond of onder het vriespunt is (geweest) blijft het risico het hele etmaal hoog.
* Bij warm zonnig weer is de beste graastijd 's nachts en 's ochtends.
* Bij warm bewolkt weer is de beste graastijd 's middags en 's avonds.
Gevaarlijk is het grazen:
* In de namiddag of vroege avond op een zonnige dag
* Op een zonnige dag waarbij de temperatuur onder de 15 graden Celcius blijft
* De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celcius is gekomen
* Wanneer het gras een gebrek aan water of voedingsstoffen heeft
* Wanneer het gras kort is afgemaaid of afgegraasd
Veilig is het grazen:
* Vroeg in de ochtend als de temperatuur 's nachts niet onder de 5 graden Celcius is gekomen
* Tijdens een bewolkte dag wanneer het warmer is dan 15 graden Celcius
* Uitsluitend wanneer het gras genoeg water en voedingsstoffen ter beschikking heeft
Bron: https://puurpaardenvoer.nl/fructaanindex/
Citaat:Wanneer is het fructaangehalte hoog?
In de zon maakt een grasplant fructaan aan, wat hij gebruikt om te groeien. Hoe meer warmte en zonlicht er is, hoe meer fructaan er ook weer verbruikt wordt. Bij lage nachttemperaturen groeit de plant niet tot nauwelijks tijdens de nacht en wordt deze fructaan niet verbruikt, waardoor het fructaangehalte in het gras veel minder daalt dan wanneer het een zachte nacht is. De volgende ochtend begin je dus al met een hoger fructaan in het gras (accumulatie van het fructaan). Als het paard dit (vaak korte) gras eet, schiet zijn suikerspiegel omhoog, komen er meer suikers in de dikke darm terecht en ligt hoefbevangenheid op de loer. Dit is met name een risico voor paarden en pony’s die erg gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Gevaarlijke momenten zijn daarom erg zonnige dagen die volgen op erg koude nachten (nachtvorst). Dan is het verstandigst je paard of pony pas heel laat op de avond en gedurende de nacht op de weide te zetten (na 21:00 uur). De productie van fructanen door de plant vindt plaats onder invloed van zonlicht, dus op bewolkte dagen (of in schaduwrijke plekken van het weiland) wordt er minder fructaan in het gras gevormd, en groeit het gras dus ook minder snel.
Bron: https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-t ... -weidegang
Zorry schreef:Waar laten jullie je hooi testen?
Slmt9 schreef:@zazaza:
* De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celcius is gekomen
hwn schreef:Slmt9 schreef:@zazaza:
[ [url=m/HMl89O.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kimberley_ schreef:De haflinger die hier bevangen staat staat ook al jaren op dezelfde manier als dat ze nu stond.
Ga ervan uit dat het kort gegeten gras hier de boosdoener was door het weer.