[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:41

o, klinkt beetje gek, maar gelukkig, dat is nu even minder zorgelijk dan een verslechtering van de HB denk ik... Sterkte weer met afwachten en ik duim voor jullie

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:29

Ik dacht alleen dat buut in combi met een hoefzweer niet goed was, omdat hij dan niet goed kan doorbreken? Maar als de da hem uitgesneden heeft maakt dat denk ik niet uit. Hopelijk knapt je paardje snel op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:34

Mijn d.a. zegt dat dat niet waar is, hoefzweer komt dwars door de buut heen, zegt ze.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:35

Oh dan heb ik het mss verkeerd begrepen, dat werd hier eens in het topic gezegd dacht ik.

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:22

Nou we zijn 2 dagen verder in Sil is eigenlijk goed aan het opknappen. Bij hem werkte de buut in ieder geval erg goed. De DA geeft nu aan dat Sil licht hoefbevangen was en er een hoefzweer bij heeft gekregen waardoor hij nog slechter is gaan lopen. Ik weet niet wat ik er van moet denken, als één van onze paarden normaal een hoefzweer heeft dan herken ik het eigenlijk altijd en dit beeld was idd toch meer het beeld van een hoefbevangen paard.. Nou ja wat dan ook ik heb er nu goede hoop in dat Sil weer terug de oude wordt. Hij komt nu veel los op de paddock en loopt redelijk veel. Ik bekijk het per dag en so far so good.. :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:57

Silly99 schreef:
Nou we zijn 2 dagen verder in Sil is eigenlijk goed aan het opknappen. Bij hem werkte de buut in ieder geval erg goed. De DA geeft nu aan dat Sil licht hoefbevangen was en er een hoefzweer bij heeft gekregen waardoor hij nog slechter is gaan lopen. Ik weet niet wat ik er van moet denken, als één van onze paarden normaal een hoefzweer heeft dan herken ik het eigenlijk altijd en dit beeld was idd toch meer het beeld van een hoefbevangen paard.. Nou ja wat dan ook ik heb er nu goede hoop in dat Sil weer terug de oude wordt. Hij komt nu veel los op de paddock en loopt redelijk veel. Ik bekijk het per dag en so far so good.. :)

Wat fijn dat het een hoefzweer is :j
Dat is goed te verhelpen en bevangenheid in een erg stadium is toch wat ernstiger. Hopelijk knapt die snel op.

Voor peep net Pavo energy control gehaald.
6% suiker en 29% zetmeel staat er op de zak dus hopelijk gaat dat goed.
Ze blijft afvallen en heeft echt iets nodig waar ze energie uit kan halen. Ze staat wel nog steeds op het land ook maar daar staat echt geen een grassprietje meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:59

Had je dan niet beter olie kunnen nemen om dat over het voer te doen? Ik zou zelf het risico iig niet nemen met die 29% zetmeel.

Fijn dat Sil goed reageert op de buut!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:16

Weet iemand iets over de gehalten in de Dieetmix van Subli?
Ik probeerde het voer met Natural's Best van Pavo te vergelijken. Echter werd bij de Dieetmix alleen het % zetmeel aangegeven en niet de suikers.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:16

capopjekop schreef:
Had je dan niet beter olie kunnen nemen om dat over het voer te doen? Ik zou zelf het risico iig niet nemen met die 29% zetmeel.

Over welk voer :Y) Ze krijgt alleen ruwvoer.
Door het vele en rijke gras(nooit paarden opgeweest) is ze bevangen geraakt in combinatie met net daarvoor een ontworming er in douwen en ook nog gewoon eten na de weide. Leuk een hit actief... Dus denk en hoop dat met alleen hooi een kwartje, met de tijd een halve schep van dat voer wel kan.

http://www.pavo.nl/producten/brokken/pa ... rol?func=1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:23

Waarom zou je een muesli willen voeren aan paarden die hb-gevoelig zijn of zijn geweest? Muesli's hebben altijd een hoog zetmeel gehalte en veel zetmeel kan zorgen voor een verstoring in de spijsvertering. Ben het capopjekop eens dat je beter iets van olie kunt geven. Ik geef mijn andere paard (dus niet de hb-er) Omega 3-6-9 mix van Subli.

Als je hier meer info over wilt kun je gewoon even bellen naar Subli, het verhaal van je paard vertellen en dan krijg je een goed en gedegen advies.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:24

Marijuhhhhh schreef:
Weet iemand iets over de gehalten in de Dieetmix van Subli?
Ik probeerde het voer met Natural's Best van Pavo te vergelijken. Echter werd bij de Dieetmix alleen het % zetmeel aangegeven en niet de suikers.

Gehalten
BEREKENDE GEHALTEN PER KG
Ruw as86 gRuw eiwit105 gRuw vet35 gRuwe celstof260 gZetmeel120 gCalcium10,25 gFosfor4,75 gNatrium7,0 gMagnesium5,9 gEWpa0,77 eVrep77 g

TOEGEVOEGDE GEHALTEN PER KG
Biotine1022 mcgVit A30250 IEVit D2260 IEVit E249 IE
http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... etMix.html

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:35

[***] schreef:
Waarom zou je een muesli willen voeren aan paarden die hb-gevoelig zijn of zijn geweest? Muesli's hebben altijd een hoog zetmeel gehalte en veel zetmeel kan zorgen voor een verstoring in de spijsvertering. Ben het capopjekop eens dat je beter iets van olie kunt geven. Ik geef mijn andere paard (dus niet de hb-er) Omega 3-6-9 mix van Subli.

Als je hier meer info over wilt kun je gewoon even bellen naar Subli, het verhaal van je paard vertellen en dan krijg je een goed en gedegen advies.

Goede tip. Ik ga even bij de informeren.
Pony krijgt 's ochtends en 's avonds hooi en staat van 10.30 tot 20.00 uur op het gras.
Hij is erg afgevallen, maar heeft wel veel energie. Ik had de muesli van Pavo nog over van de winterperiode en gaf hem daar twee handjes van zodat ik daar de magnesium doorheen kon mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:41

Mijn merrie die is gevoelig voor spierbevangenheid en op advies van de da ben ik toen omega 3-6-9 gaan gebruiken, daarnaast krijgt ze een klein beetje ponybrok en een compleet vit/min korreltje van Equilin. Ik geef de "Basic".
Misschien ook eens een interessante site om te kijken:
www.equilin.nl

Ik heb zeer veel informatie gekregen van Annette van Weezel (voedingsdeskundige), zij heeft deze supplementen ontwikkeld met dierenartsen en er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Het onderzoek staat overigens ook gepubliceerd op de site.

De 3-6-9 moet je erg langzaam mee opbouwen, paard zijn lijf moet gaan leren om energie uit olie/vet te halen ipv uit suikers/zetmeel. Is wel supergeschikt voor magere paarden. in jouw geval wel even uitkijken, want je schrijft dat ze wel veel energie heeft. Van de 3-6-9 krijgen ze ook VEEL energie, maar het voordeel is dat het langzaam vrij komt, dus je krijgt geen drukke, explosieve paarden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:47

Marlis schreef:
capopjekop schreef:

Over welk voer :Y) Ze krijgt alleen ruwvoer.
Door het vele en rijke gras(nooit paarden opgeweest) is ze bevangen geraakt in combinatie met net daarvoor een ontworming er in douwen en ook nog gewoon eten na de weide. Leuk een hit actief... Dus denk en hoop dat met alleen hooi een kwartje, met de tijd een halve schep van dat voer wel kan.

http://www.pavo.nl/producten/brokken/pa ... rol?func=1

Nou bijv safe and sound van dodson and horrel, of marstall vito en zo zijn er nog een paar soorten voer die geschikt zijn. Als die van mij invalt dan krijgt ze omega olie over haar voer. En ik voer daarnaast nog een beetje marstall force bij voor de vitamines.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:57

Heb al veel afgebeld maar hele lange besteltijden want in deze tijd van het jaar loopt het voer niet erg hard. En verder in de buurt niet echt te krijgen dus we gaan dit proberen.

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:02

Hopelijk doet je pony het er goed op.

Het andere voer kun je overigens gewoon thuis laten bezorgen. Doe ik ook altijd, de marstall werd meestal gratis thuis bezorgd als ze het konden combineren.

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:08

over voeren gesproken, ik heb zelf ook veel nuttige info over zetmeel vs olie kunnen lezen op:
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... k-rantsoen (misschien kennen jullie de site en anders bij deze :-)
Zelf hebben we ook goede ervaring met olie te gebruiken, ook bij Sil ben ik dit nu aan toepassen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:18

Peep stond op kuilgras tot vandaag. Gaat vanavond weer over op hooi gezien ik de nieuwe kuilbalen van de boer te rijk/vet vindt. Dus is wel gewent om kuil binnen te krijgen, in hooi zit veel minder dus hoop dat ze een kwart van energy control dan kan verdragen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:51

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:46

Over hoefbevangen pony's die terug komen in de sport.
Mijn Roosje heeft afgelopen zaterdag districts kampioenschappen in de ZZ dressuur en ZZ vaardigheid gelopen. Ze is vorig jaar op 25 augustus bevangen geraakt (de dag nadat ze ingeent is), en binnen een jaar loopt ze dus weer op het hoogste nivo van de basis sport!
Ze is 3e geworden in een hele zware rubriek (waar ze veruit de kleinste was) en zijn we 1e reserve voor de hippiade.
[AR-ITP] Districts kampioenschap Maasdijk

Whitney en Caya krijgen nu wat Omega 3-6-9 er bij omdat die nog naar de keuring moeten. Die mogen wat voller in hun bovenlijn. Iets anders dan olie/vetten durf ik eigenlijk niet echt te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:25

Gefeliciteerd *\%/* *\%/* *\%/* . Knap hoor!

Ik durf eigenlijk ook niets anders te geven (aan mijn merrie dan) de hb-er krijgt eigenlijk alleen maar de Equilin basic en verder gras en hooi.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:53

Wat goed Dennis! Ik zal nog een jaartje geduld moeten hebben volgene de da. Hoop dat ze dan wel terug mag gaan springen ..

Ik wil haar trouwens agrops gaan voeren smiddags.
Iemand ervaring mee ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:16

Roos wel super. De rest ging ook prima.

Tot ik Whitney net het land uit haalde om een stukje te gaan fietsen (haar na haar veulen terug opbouwen voor het komend indoor seizoen). Liep niet vol overtuiging mee, maar dat gebeurd wel vaker als ze haar veulen achter laat. Maar toen we op het harde kwamen dook ze meteen het gras op, toen ze echt het harde op moest echt niet mee willen lopen. Dus voeten en kogels voelen. Warme voeten en flinke hartslag.... Dus telefoontje naar de VA en kon weer Metacam ophalen. Ze loopt nog wel, ook op het harde, als ze een stukje gelopen heeft word het ook iets beter, maar het is gewoon niet goed.

Weer eentje bevangen de dag nadat ik ze ingeent heb...... VA zei dat het absoluut niets met elkaar te maken kon hebben, maar kon mij ook niet vertellen waarom wel (prima op gewicht, krijgt regelmatig beweging, loopt een dik vet veulen naast, krijgt wat vitamine korrel en omega 369) en wat ik er aan kan doen. Wel eerst nog vragen of ze niet gewoon wat stijf was na het enten. Nee, duidelijk bevangen en niet 'wat stijf'.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:59

Even misschien een rare vraag..
Mijn paard is 5-6 maanden geleden licht hoefbevangen geweest, en heeft toen 8 weken op e paddock gestaan om te herstellen.
Klopt het dat de onderkant van de paardenhoef altijd een beetje schade eraan blijft zien?

toen ze bevangen was had ze een verbrede witte rand, toen een duidelijke streep/geul in haar hoef en dan begon haar zool..
nu staat ze weer op het land, en tilde vandaag haar voetje op om ze met water en zeep schoon te maken(normaal zit er blubber en zie je er niks van) en ik ontdekte dat die streep/geul er nog steeds in zat..
Verder vertoont paard geen sympthomen voor HB

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:01

In mijn zoektocht naar advies op internet ben ik op dit topic gestuit, dus als het mag zou ik graag willen vragen of mensen mee willen kijken of ik verstandig bezig ben :)

Het geval: paard (KWPN, 14 jaar, vrij heet en bloederig type) heeft 1,5 jaar 24/7 op paddock gestaan, onbeperkt kuilgras met een pavokoek per dag, wisselend in het werk, volgens de dierenarts niet te dik maar achteraf bezien bij tijd en wijlen toch wat erg spekkig.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZSK8YIU.jpg (Hier was ze wel enórm spekkig voor haar doen).
Veel blessureleed gehad in de vorm van wonden (door ruzie met anderen) en Einschuss het laatste halfjaar, waarvoor ze regelmatig aan de Metacam, antibiotica en corticosteroïden op rust heeft gestaan.

In mei was ze weer volop in het werk maar liep ze een hoefzweer op linksvoor, doordat deze niet meteen duidelijk werd ook eerst een week of 2 pijnstilling gehad. Ondertussen op boxrust gezet en 2x per dag kort stukje stappen, op kuil en 2x per dag een handje brok met de rest mee omdat ze anders de stal afbrak, plus een pavokoek voor de vitaminen/mineralen. Nog even getwijfeld of ze toch niet hoefbevangen was, maar buiten die ene voet enorm ontlasten was er niks aan symptomen. Na gevonden hoefzweer dat aangenomen als verklaring voor de extreme kreupelheid en paard overdag weer naar buiten laten gaan, doordat ze niet meer bij anderen mocht op de wei gezet (wisselend met schrale afgegraasde wei en volle wei, net waar plek was omdat ze dus niet bij anderen in mocht). Werk langzaamaan opgepakt maar herstel was heel langzaam. Van de stress en pijn was paard veel afgevallen, door weidegang uiteindelijk weer aardig op gewicht ( http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WAW4BHE.jpg )

Begin juli verhuisd, ook daar weer overdag op de wei (niet buitensporig volle wei) en 's nachts op stal, met beperkt kuilvoer en 2x per dag kwart potje basisbrok. Halve Pavokoek per dag om vit/min aan te vullen en qua overgang, met de bedoeling zodra de laatste blokken op waren haar het verder zelf te laten bepalen mbv haar liksteen (zo'n grote rooie van 10 kilo :P ). Werk maar heel langzaamaan opgevoerd ivm veel zwaardere bak in combi met eerdere peesproblemen, op 6 weken tijd terug naar B-dressuur wedstrijdconditie en wordt weer 5x per week half uur-drie kwartier gereden, vaak de andere dagen uurtje wandelen of even longeren.

Vorige week echter een ongelukje gehad in de stal, waardoor haar achterbeen flink open lag. Dag later opgezwollen been ondanks goed reinigen en koelen, dus DA erbij. Paard wederom corticosterïden, antibiotica en vochtafdrijvers gespoten gekregen. Paard had sowieso 4 dagen vrij aangezien ik in het buitenland zat zelf, maar dat is voorheen nooit een probleem geweest.

Ik heb de afgelopen paar weken wel eens vaker naar haar voorhoeven staan kijken, ik vond haar op beide voorvoeten niet zo lekker staan. Wat lang en plat, beetje "achteruitgezakt". Ik weet dit aan de lange tenen (door omstandigheden kon de smid pas na 9 weken komen ipv haar gebruikelijke 7, erg snel groeiende hoeven :P ) en het feit dat ze voor het eerst zooltjes onder had ivm zachte voetzolen en die zweer. Dat zag er sowieso al wat gek/lang uit, dus tja.
Nu was gisteren de hoefsmid er om haar ijzers te vervangen. Hij was erg bedenkelijk op linksvoor, wilde het niet met zekerheid zeggen maar het gaf een iets bevangen beeld volgens hem. Zweer (halve hoefwand binnenrand was zweer, erg groot maar ondiep) was weg, maar witte lijn was verbreed, zool wat bol en ze had zo'n typische rand in de hoefwand. Voetje was ook gevoeliger dan de andere, maar dat kon ook liggen aan wat rotstraal wat ze onder het zooltje opgelopen had. Verder niet warm, geen pulsatie, loopt rad en ruim, ontlast hem niet, paard is ook niet te dik. Rechtsvoor was prima, evenals beide achtervoeten. Ze is fijn voorwaarts en heeft genoeg energie, werkt ook graag.

Hoefsmid raadde aan het in de gaten te houden voorlopig, maar heeft wel gewoon beslagen. Waarschijnlijk is de bevangenheid (als het dat al was) een maand of 2-3 geleden geweest, toen ze nog op rust stond ivm de hoefzweer. We zijn bang dat de corticosteroïden de boosdoener zijn geweest, in combinatie met opeens dagelijks weidegang op volle wei ipv paddock en maar af en toe een dag op de wei.
Geen reden tot alarm en ook geen "gediagnosticeerde" HB, maar helemaal 100% is het ook niet wat ik begreep :\
Dit is paard vorige week trouwens, hier zie je beide voorvoetjes redelijk (incl. rand -met viezigheid erop, dus geacccentueerd- én lange tenen):
http://www.monicabrouwer.nl/Oostwold118/Deel4/images/1%20(18).jpg

Dus ik aan het lezen op internet waar dit vandaan komt en wat ik hier nou mee aanmoet want ik maak me uiteraard toch weer flink zorgen ( }:0 ), maar krijg alleen de meer "acute" gevallen boven waarbij paard extreem ontlast etc. Er is echter buiten een wat typisch hoefbeeld en een rand die al halverwege de hoefwand naar beneden gegroeid is niks te zien qua symptomen en hoogstwaarschijnlijk is er hoe dan ook al lang geen sprake meer van HB, dus het lijkt mij wat overdreven nu om met een hongerdieet en zand in de stal te gaan beginnen oid.

Nu heeft ze vorige week natuurlijk weer een behoorlijke dot cortico's gehad, en ben ik bang dat dat uiteindelijk toch kwaad kan nu. We houden haar voor de zekerheid op heel beperkt kuil, de halve pavokoek is eraf, en ik ga weer verder met de hoeveelheid beweging op te voeren. Evt. kan de brok nog naar een handje per keer, daar twijfel ik nog over want ik vind dat ze al zo weinig krijgt. Ze moet wel alle voedingsstoffen binnenkrijgen natuurlijk, zeker als ik het werk weer verder opbouw. Ik wil haar graag dagelijks op de wei houden, het lijkt geen risico-weitje te zijn dus imo moet dat kunnen. Ze staat ook de helft van de dag midden op de wei te dutten ipv te grazen :+

Dus nu is de vraag: ben ik te laconiek of is dit qua voorzichtigheid oké? Zijn de voorzorgsmaatregelen oké? Ik wil eigenlijk de DA even bellen voor advies (ook ivm evt volgende bezoeken dat ik er niet ben, dat ze me uitkijken met die spuiten vanaf nu), maar die ziet me ook weer aankomen met mijn witte kneuzenwattenbol }:0

Sorry voor het lange verhaal en inbreuk in het topic :o Beetje erg bezorgd baasje hier!