Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:23

Hoop dat het meevalt Mabotje. Mijn merrie had de eerste dagen ook heel veel pijn, maar werd wel beter met de tijd

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:38

Ik vertrouw het niet Roxxiejj... mijn paard kennende. Hij loopt nog steeds heel slecht na 10 dagen, kan amper een paar pasjes zetten. Zijn pijpbeen is 'vol', niet met vocht, maar 'hard vol' wat voor mijn gevoel duid op veel bloed en dat zou logischerswijs door een afgescheurde of flink gescheurde pees kunnen komen.
Ik heb telefonisch een heel gesprek gehad met de arts van St. Oedenrode en het leek hem echt het beste zsm te komen. Misschien valt het mee, maar wat hij beschreef, dat een paard vaak verder door de kogel gaat zakken als er iets flink gescheurd is, dat herkende ik meteen, dus ik wil als een speer naar de kliniek en weten wat er is, ongeacht de uitkomst. Ik ben kapot, slaap niet, heb geen rust en jank de hele dag. Voor geen van beiden is dit vol te houden... Iedereen zegt dat ik positief moet blijven en dat wil ik wel, maar mijn onderbuik geeft andere signalen. Buiten positief moet ik vooral ook reëel blijven en dan vooral richting paard. Onnodig lijden of langer laten staan wil ik niet.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:58

Veel succes Mabotje en Jury!

Dat gevoel dat er iets niet klopt herken ik Mabotje, maar hopelijk valt het mee! :(:)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:59

Ik hoop voor je dat het meevalt Mabotje! Ik zal voor je duimen :(:)
Roos ook jij heel veel sterkte!
Jury: Veel succes, ben benieuwd!

Zaterdag was ik niet op stal geweest, en had iemand anders mijn paard gereden. Kwam ik zondag op stal, had ze een enorm dik been en ook erg warm. Kreeg bijna een hartverzakking, gelijk een rondje over het erf gelopen en een stukje gedraafd om te zien hoe ze liep. Niks aan de hand, kwam ik terug op stal, been mooi dun en nog licht warm. Toch maar gaan rijden, na het rijden het been nog steeds mooi dun en koud. Blijkbaar door die snelle weersveranderingen slaat het been op hol met vocht toevoer. (dit had ik van de zomer ook). Schijnbaar had ze ook net voor ik op stal kwam gelegen hoorde ik achteraf, dus misschien dat daardoor het been ook wat minder doorbloed was. Andere benen waren ook wat dikker. Pfieuw, hele opluchting in ieder geval, dacht dat diegene die zaterdag gereden had rare dingen had gedaan :P..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:08

Mabotje wat erg!

Ik ben heel benieuwd wat ze in St. Oedenrode voor je kunnen doen. Naar welke arts ga je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:09

toch apart Noa dat het been zo extreem reageerd!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:48

vonneke schreef:

Ik vind het ook een beetje eng. Ze was gewend om ook de hele dag buiten te staan, nu staat ze maar 4 uurtjes per dag buiten. Dus dat kan ook mee spelen. Echter is het been gescand en helemaal goedgekeurd. Mocht alles weer doen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:53

Een plek zoeken waar ze weer de hele dag naar buiten kan. Als het na het rijden alsmaar dunner wordt toch een doorbloeding probleem. Kan door oud litteken weefsel komen? En ach wij mensen hebben ook weleens rare bulten toch :') Tenminste ik wel.

Denk dat weidegang je paard het beste zou kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:42

N0a schreef:
[naam] schreef:

Ik vind het ook een beetje eng. Ze was gewend om ook de hele dag buiten te staan, nu staat ze maar 4 uurtjes per dag buiten. Dus dat kan ook mee spelen. Echter is het been gescand en helemaal goedgekeurd. Mocht alles weer doen.

hoeft natuurlijk ook niets met de pees te maken te hebben. Lijkt mij meer met de vaten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:45

@mabotje, je zit met een slecht gevoel in je maag hé....vanmiddag zullen de verlossende woorden hopelijk snel komen :(:)

Ik heb het 6 jaar geleden ook allemaal meegemaakt, was niet leuk... ;(

ik ga zeker aan je denken! Tot later...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:46

vonneke schreef:
N0a schreef:

hoeft natuurlijk ook niets met de pees te maken te hebben. Lijkt mij meer met de vaten

Kan inderdaad ja, maar dat zou betekenen dat er een ontstekingsreactie zou moeten zijn toch? En dat zou weer betekenen dat de pees weer aan het 'afbreken' is. Of een stalbeen, maar dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Want stalbenen zijn meestal niet warm volgens mij.
Kijk het nog een paar dagen aan, anders laat ik de DA maar weer langskomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:51

dat hoeft niet.

Is het been tijdens de blessure in het begin heel dik geweest?
Het kan dan namelijk zo zijn dat de lymfevaten een opdonder gehad hebben. Deze zijn dan opgerekt geweest en laten daardoor sneller vocht door waardoor het been dikker wordt.

Dit is verder niet erg, maar minder mooi.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:00

Klopt inderdaad vonneke, been was echt onwijs dik. Kon geen peesbeschermer er meer omheen krijgen. Daarna werd het gelukkig steeds minder, maar ze heeft altijd een extra verdikking aan haar been gehouden aan 1 kant. Nadat ik er groene leem op heb gedaan is het been altijd mooi dun. Dus wat je zegt kan inderdaad wel kloppen. Bij extreme weersveranderingen of hitte kwam er ook meer vocht in het been. Tijdens het rijden overigens nergens last van, dan is die mooi dun. Achja, ben allang blij dat we weer normaal door de baan kunnen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:04

dan zal het een blijvend schoonheidsfoutje zijn.

Eigenlijk een klein foutje van de veearts, die had je vochtafdrijvers kunnen geven.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:12

Eerste kliniek waar ik ben geweest ben ik sowieso niet tevreden over, dus dit kan er dan ook nog wel bij ja :')

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:51

Hier goed nieuws. LV sterk verbeterd (was 6 wk geleden juist zo erg achteruit gegaan).
RV ook verbeterd, maar wel scherpe overgang in het genezingsproces dus daar even waken op mineralisatie en over 6 wk kijken hoe dit zich verder heeft ontwikkeld en dan evt. shokken indien nodig.
Nu 2x 30-40 minuten stappen en over 3 weken mag ik er evt. ook op.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:01

Wow! Daar teken ik voor jury! Klinkt al positief! Hoelaat ben je nu dan in totaal al bezig geweest, vanaf moment van blesseren?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:12

Fijn jury!!! Klinkt heel positief!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:40

Vanaf eind augustus ben ik nu bezig.
eerst zelf 6/7 weken gestapt, toen scan + advies 2x30 min stappen, dat ging na 2 wk mis, weer terug scan gaf verslechtering aan, advies 2 x 20 min, en nu dan na 6 weken de verbetering.
Ik doe alles op de openbare weg dus 1e x rijden doen we maar even met iemand ernaast en de noodrem eraan. Ik verwacht niets bijzonders maar better safe than sorry :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:53

Heel goed, beter safe thans sorry!!
Doe ik ook. Nog een half schepje muisjes voor ik erop stap.2x zonder geprobeerd en ging als een gek bokkend door de bak. Nu is hij fijn bij mij te houden maar toch voorwaarts zat. Ga echt mijn leven niet riskeren voor hem. Over een weekje nog eens proberen. Dan heb ik al een paar keer galopje meegepakt, dus hoop dat hij dan wat beter in zijn koppie is. Dat is het ook puur. Het is zo een werkwillig dier. Dus zolang hij bijna niks mag, is hij knettergek in zijn kop! Met die muisjes blijft hij fijn.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:36

Bijj mij gaat ook een handrem eraan als ik er weer op mag stappen. Hoewel ik erop meer te vertellen heb, dan ernaast. Gisteren met vriendin een half uurtje op de weg gestapt. Hele weg jachterig geweest, veel dribbelen, auto's waren keer op keer eng en halverwege had ie het zo gehad, dat ie begon te steigeren, omdraaien en vol op mijn hak staan (lang leve de lompe outdoorlaarzen!). Onder het zadel zou ie dit allemaal nooit doen, ook niet als ie het koud zou hebben (en nu had ie zelfs de winterdeken met hals op...)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:43

Ik herken het precies Roxxiejj, mag je er eventueel ook opzitten? Als je zegt dat die onder het zadel niks zal doen. Het is niet een hele extra belasting als je erop zit te stappen, en het scheelt gedribbel en gesteiger.
Die van mij was precies hetzelfde, helaas als ik erop zat ook :+

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:45

Moet eerste week van januari de 2de scan laten maken, dan zal ik het eens vragen. Ik hou het nu nog wel 2/3 weken uit naast hem. Heb een lang halstertouw en als ie zich misdraagt, weet ie dat ik touw ook gebruik :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:51

Zit met dikke ogen achter de pc... het is niet goed... helemaal niet goed zelfs...
Heb m nog wel mee naar huis genomen, maar eigenlijk weet ik niet of ik er goed aan gedaan heb....

Zijn oppervlakkige pees RV is eigenlijk zo goed als weg... zonder structuur dus. Geen gat, dat had de DA liever gehad, want dan was de pees eromheen misschien nog sterk genoeg geweest als het gat zich weer gevuld had zeg maar, maar dat is dus niet het geval. De gehele pees is aan de bovenkant lichtgrijs, zonder lijnen van een peesstructuur zeg maar. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Zo in en in triest, zijn andere pezen zien er gewoon fantastisch uit, ongelooflijk voor een 22-jarige zei de DA (ben bij Wouter geweest).

Het was zo ontzettend moeilijk, ik wist gewoon niet wat te doen. De DA heeft gezegd: als het mijn paard was dan gaf ik het een kans maar de komende 2 weken zijn cruciaal. Hij krijgt pijnstillers, moet een ijzer met wigjes en naar buiten op een harde ondergrond, klein stuk zodat hij niet gek kan doen. Als hij met de pijnstillers en de wigjes nog steeds zijn been blijft ontlasten en niet kan stappen, dan is het over.... ik wil geen 6 maanden boxrust voor mijn paard, daar is het het paard niet naar en ook dan zal het zich niet beter herstellen dan dat hij buiten staat, buiten is zelfs beter, op harde ondergrond, liefst steen. Rijden zal hoogstwaarschijnlijk niet meer gaan, alleen aan de hand, stappen en misschien draven. Over minimaal 6mnd-1 jaar, maar dat maakt me niet uit.
Als hij de komende 2 weken goed doorkomt, dan ga ik dus wel het revalidatie-traject in, maar ik weet nog niet of dat voor mijn paard ook paardwaardig genoeg is. Iedere beweging is vooralsnog een groot risico.
Ik wil vooral zijn psyche in de gaten houden. Het is een werkpaard, wat doodongelukkig wordt als hij niet voor je kan werken. Veel aandacht zal dus het motto zijn, maar als ik zie dat hij zich ongelukkig gaat voelen dan is dat voor mij de grens. Ik moet hem niet bij me houden omdat ík dat wil, maar alleen als hij een zo veel mogelijk paardwaardig bestaan heeft waarin hij gelukkig is en zich goed voelt..... Dat zie ik snel genoeg
Ik voel me zwaar poedersuiker, maar ik weet nu waar ik aan toe ben en ga doen wat in mijn macht ligt.... maar het is zo ontzettend klote... hij verdiend dit gewoon niet... is qua lijf, hoofd en wil top en topfit en beresterk en dan krijg je zoiets... |( |( |(

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:56

he bah mabotje. Dat is zeker geen goed nieuws.