[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:28

Ik herhaal mijn vraag aan Ronald even (de post is al 3 pagina's weggezakt :o )

lolclub schreef:
RonAalders schreef:
Bijgaand overigens nog een plaatje die een leerling van mij uit de USA heeft gemaakt van een paard waar ze aan werkte. De rode rand is de kneuzing die veroorzaakt wordt doordat het hoefbeen door de diepe buigpees op de zool wordt getrokken en daarbij de tussen hoefbeen en zool aanwezige bloedvaten verpletterd. Het bloed loopt in de (holle) zoolpijpjes en geven de rode verkleuring. De omtrek, maar ook de plaats van het hoefbeen ten opzichte van de hoornwand laat zich zo mooi inschatten.

Afbeelding

@Ron,
Op deze foto valt op dat de witte lijn tot de hiel aan toe erg verbreed is,
Is dit de zool van een paard met een sinker of kun je dat niet hieruit opmaken zonder rontgenfoto's ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 18:43

lolclub schreef:
Yoika schreef:
Ja, ik ben intussen (deels) gerustgestald door mijn da en ze vind het een goed teken dat de pulsaties maar in één been zitten wat meestal een hoefzweer is ...
Duimen dus dat de smid ze morgen vindt ...

Het lijkt een beetje hetzelfde als bij Pauli van JP, die verloor ook haar ijzer met als gevolg een zoolzweer.
Ik hoop dat je HS morgen ook de zoolzweer kan vinden,

sterkte in ieder geval :(:)

Huh?
De hoefzweer die Pauli had, had niets te maken met het verliezen van het ijzer. Gezien de omvang van de zweer op de r.-foto was deze al lang voor die tijd aan het opbouwen.

Maar eh Yoika, natuurlijk hoop ik dat bij jouw paard ook iets dergelijks gevonden wordt hoor! Ik weet nog wel dat er mij een zware last van de schouders viel -- ik duim voor je!!

Jammer dat jouw DA van mening is dat IR een excuus voor een te dik paard is - ze zou haar literatuur beter moeten bijhouden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:03

Hier ook even een vraag die wat weggezakt is :)
DubbelDun schreef:
Is warme voeten altijd een indikatie dat er iets als HB aan de gang is??

Die van mij hebben dus eigenlijk 'normaal' warme voeten. Ze zijn iig zeer zelden koud.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:15

Yoika schreef:
Zij is echter niet vertrouwd met insuline resistentie en noemt dit een uitvlucht van de eigenaren als hun paard te dik wordt ... :?

Is ze er echt niet mee bekend of bedoelt ze dat een gebrek aan beweging en te veel eten de oorzaak is van IR en dat de IR misschien als excuus wordt gebruikt voor het te dikke paard?
Niet ieder te dik paard is trouwens IR, maar ik krabbel me ook even achter mijn oren na zo'n opmerking van een DA en vraag me af hoe ze het bedoelt want ook al zou ze het zo bedoelen kan testen op IR wel veel duidelijkheid verschaffen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:19

SpikyBlue schreef:
Thermografisch onderzoek is zeker aan te raden!
Zo kom je precies te weten waar de problemen zitten en kan je samen met de kliniek/fysio/chiropractor/osteopaat de foto's bekijken en het paard heel gericht gaan behandelen. Het is echt niet duur voor wat je ervoor terugkrijgt en de desbetreffende man kan snel ter plaatse zijn.

@jesito: veel sterkte!

Eerlijk gezegd ben ik wat minder enthousiast over thermografisch onderzoek, alhoewel ik voorheen wél dacht dat het een goede indicatie van probleem- e/o pijnpunten kon zijn. Ik heb destijds in mijn zoektocht naar de oplossingen voor mijn paard ook thermografisch onderzoek laten doen en was, ook op basis van de uitleg en het rapport, toch enthousiast over de uitkomst. Echter.. in de kliniek die ik de foto's van dit onderzoek heb laten zien, werden de resultaten en de adviezen naar het 'walhalla' verzonden. Bepaalde conclusies bleken ook niet te kloppen. Dit betrof natuurlijk hoefonderzoek.
Nu wil ik absoluut niets lelijks over de thermograaf zeggen maar ik denk dat je toch uitermate deskundig moet zijn wil je aan de hand van de plaatjes diagnoses verbinden. Hij zegt dat overigens zelf ook: hij diagnotiseert niet.
Maar het simpele gegeven dat als je een paard 50 meter stevig laat stappen en dán op de foto zet, dan heb je ook een rode vlek. Warmte hoeft niet altijd ontsteking te zijn in zo'n geval, het kan ook gewoon een goed doorbloedde voet zijn.

Ik wil niet uitsluiten dat het op andere plaatsen met andere aandoeningen ( spieren etc) wel goed toepasbaar zou kunnen zijn. In het geval van Jesito kan ik echter bij voorbaat al speculeren dat op de plaats waar men de hypometrie vermoedt, ook duidelijk wat te zien zal zijn. De vraag is dan echter: wat precies, want zo precies wordt dat bij thermografie niet aangegeven.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:31

@Jannepauli: ik doel in dit geval ook niet op de hoeven, maar spots op de rug/nek ed.

Ik heb zelf bij 2 van deze onderzoeken aanwezig mogen zijn (terwijl ik eerst wat sceptisch was), en ik vind het een prima aanvulling op DA onderzoek. Klinieken zijn er wellicht niet zo blij mee omdat er mensen zijn die denken dat deze foto's genoeg zijn om een diagnose op los te laten. Het gaat hier eerder om een aanvulling/bevestiging/handleiding voor de eigenaar en behandelaars ;)

Een paar van mijn klanten hebben zo ook meer inzicht gekregen in de probleemgebieden van hun dier, en ze daar met succes voor laten behandelen door een derde.

En idd; hoeven zijn altijd wat warm, maar aangezien de thermografische foto's ook de graden aangeven kan je op bepaalde plekken juist het warmteverschil waarnemen; als dat een aantal graden van elkaar afwijkt is er toch een punt waar naar gekeken kan worden.

Ik weet ook niet of het betrouwbare info is bij de hoeven zelf in geval van HB, maar als er, zoals bij jesito, ook andere dingen spelen is het wel handig om daar aandacht aan te besteden ipv alleen aan de hoeven zelf ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:34

DubbelDun schreef:
Hier ook even een vraag die wat weggezakt is :)
DubbelDun schreef:
Is warme voeten altijd een indikatie dat er iets als HB aan de gang is??

Die van mij hebben dus eigenlijk 'normaal' warme voeten. Ze zijn iig zeer zelden koud.

Die van mij heeft eigenlijk nooit echt warme voeten gehad, ook niet toen er zichtbare pulsatie was.
Als ik de voeten destijds met koud water had gekoeld bleven de hoefwanden en kroonranden ook heel lang koud aanvoelen, de verzenen en kootholtes echter werden binnen een paar minuten wel behoorlijk warm.

Nou heb ik een maandje geleden een paar voeten gevoeld die wel extreem heet aanvoelden, een paard van een vriendin van mij kreeg acute HB en deze voeten waren echt gloeiend heet en met een duidelijk voelbare pulsatie in de kootholte, dit paard stond ook echt in de herkenbare HB houding met gestrekte voorbenen en dat heeft die van mij nooit gedaan.

Mijn ervaring is dat als een paard met één voet in een verse warme drol heeft gestaan dat je ook al temperatuurverschil voelt , ook na beweging zijn de voeten vaak warmer.
Daarnaast heb ik gemerkt dat als Hittie hier in het koele zand heeft gestaan de voeten nog uren nadien juist behoorlijk koud aanvoelen.

Er zit een groot verschil tussen warm en gloeiend heet natuurlijk en als de hoeven veel warmer aanvoelen als de huid daarboven en als er tevens pulsatie is kun je er wel vanuit gaan dat er iets aan de hand is in de voeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:39

Jannepauli schreef:
@warmtescan:
Maar het simpele gegeven dat als je een paard 50 meter stevig laat stappen en dán op de foto zet, dan heb je ook een rode vlek. Warmte hoeft niet altijd ontsteking te zijn in zo'n geval, het kan ook gewoon een goed doorbloedde voet zijn..

Bij mij was hij heel precies wat ik moest doen voor hij kwam; paard op stal laten stal, zonder dekens en ruim voor de tijd voeren.
Hij zei ook meteen dat een paard wat naar de kliniek komt en daar fotoos met een warmtescan maken ook bijna allemaal een vertekend beeld geven.
Maar een goede 'scan'lezer moet dat kunnen incalculeren, wat SpikyBlue ook zegt.
Hij heeft mij iig het verschil laten zien tussen een paard met een peesblessure en eentje met een hoefzweer en met die van mij en vooral mij laten letten op het 'ingezoomde' temperatuurverschil.

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:41

@lolclub: ik voel idd wel verschil met de hoefwand dicht bij de grond en meer richting kroonrand. En vaak zijn ze allemaal even warm.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:25

Jannepauli schreef:
Maar het simpele gegeven dat als je een paard 50 meter stevig laat stappen en dán op de foto zet, dan heb je ook een rode vlek.

Oké ... daar heb je gelijk in, want na stevig stappen zijn spieren opgewarmd.
Maar als je zoals ik destijds een paard hebt wat geen stap kan verzetten (dus al helemaal niet stevig kan stappen) op de foto zet en je ziet dan ook donkerrode plekken, dan is er echt wel iets aan de hand op die plekken.
Ik heb toen ook de hoeven laten fotograferen en daar was wel degelijk te zien dat de meeste warmte aan de achterkant van de hoef zat en niet aan de voorkant zoals bij hoefbevangenheid het geval geweest zou zijn.
Vandaar dat bij Isabella toch echt met hele grote zekerheid kon worden gezegd dat ze pijn had door de hoefzweren (en uiteraard daarmee in verband ook de rug/achterhand over belast was).

Hier een foto van haar rechter voorhoef die in de rapportage stond:

Afbeelding

Vond ook nog onderstaande foto ... na bekapping vorig jaar. Stuk teen eraf (bloed in witte lijn) en stukje van de (dubbele) zool dat was weggehaald, ook vol bloedingen:
http://pics.ww.com/d/425440-2/IMG_6871.JPG

Edit:
Heb de andere foto verwijderd met de tekst omdat ik dus verkeerd zat te denken. En anders zien mensen dat wellicht als zijnde een juiste foto.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 06-10-10 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:26

Interesant die hoevenfoto's, zo zien nigito's hoeven er niet uit, wel appart.

Heel erg lief hoe jullie allemaal meeleven ook via pb.
Er is een oplossing en dat gaan we proberen.
Nigito staat nu appart met een fjord uit de groep, de groep staat nog 4 dagen op de wei en zal dan de paddock op gaan voor de hele winter.
0,0 gras dus vanaf nu.
Dit word de ultieme test of het echt het gras is.
De hele winter is er dus zowiezo geen spriet gras.
Dit kijken we aan en gaan dan een plan maken voor het voorjaar.
Hij liep vandaag aanzienlijk beter, dus hopelijk komt alles een beetje goed.
Vooral de test weer of het echt aan het gras ligt ben ik erg benieuwd naar.

Verder is het rug, hb probleem erg rot en toch kan volgens de da gras de trigger zijn dat het verslechterd, niet geheel onlogisch.
We wachten af, vrijdag weer bellen met de da.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:06

Hoi,
Weer een vraag van de meestal stille meelezer.
Haf krijgt in de avond medicijnen met een spuitje toegediend. In de ochtend heb ik hier helaas niet de mogelijkhied voor.
Nu doe ik zijn medicijnen mengen met natte zemelen en doe ik er een stukje appel door heen.
Maar nu is dus soms zijn voerbak niet helemaal leeg. Is dit erg dat hij soms niet alles binnen heeft gekregen?
Baal er ontzettend van. :(

Ik ga het nu op een andere manier proberen (halve appel een gat in maken en daar de medicijnen in stoppen en dan geven.) Hoop dat dat wel lukt..

Graag wil ik weten hoe erg het is als hij dus niet al zijn zemelen met medicatie gemengt op heeft gegeten. (meerderdeel was wel op. Was minder als een kwart wat er nog in lag) Hoor het graag.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:22

Tja, antwoord ligt een beetje voor de hand lijkt me....je geeft een bepaalde hoeveelheid medicijnen met een reden, als hij niet alles opeet, krijgt hij dus niet alles binnen, en dat is niet de bedoeling. Misschien ipv een appel appelmoes proberen? Er zijn ongezoete versies van (dwz, geen éxtra suiker toegevoegd). Daar blijft het wellicht beter aan plakken en vinden ze over het algemeen erg lekker.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:40

Probeer eens met een scheutje appelazijn erbij.
Gezond en camoufleert bijna iedere smaak en de meeste paarden zijn dol op het zure spul !!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:05

Isapaardje schreef:
Hier een foto van haar rechter voorhoef die in de rapportage stond:

Afbeelding

mooi om te zien hoe zo'n Thermografische scan eruit ziet, ik had dat nog niet eerder gezien.
Geeft nou roze of rood de warmste plekken aan ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:12

DubbelDun schreef:
@lolclub: ik voel idd wel verschil met de hoefwand dicht bij de grond en meer richting kroonrand. En vaak zijn ze allemaal even warm.

Dat verschil voel ik ook ;) , Het bovenste gedeelte van de hoef voelt wel wat warmer aan als de onderste 2 a 3 cm (vanaf het ijzer gemeten),
maar dit verschil voel ik ook bij de paarden zonder HB dus of dat een kenmerk is weet ik niet.

Het kan met (het ontbreken van) doorbloeding daar ter plaatste te maken hebben maar misschien weten Ron op Spikey Blue dat beter te verklaren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:19

@Ash

Is er niemand aanwezig s'morgens die de pony even het spuitje in de mond kan geven ?
Ik mengde het met een kleine eetlepel appelmoes en water (om te verdunnen), na een paar keer deed ze de mond al zelf open :9 ,
het was een fluitje van een cent om de medicijnen zo toe te dienen en dat beetje appelmoes vond ik minder belangrijk als dat ze medicijn tekort binnenkreeg.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:52

Ik hoorde vanavond een verhaal waar ik best van schrok en wat me ook behoorlijk aan het denken heeft gezet.

Een clublid heeft vorige week haar twee paarden laten enten met Equilis Prequenza TE (influenza/tetanus), dit is s'morgens gebeurd en s 'avonds al werden de paarden ziek, beiden hadden koorts, waren sloom en ontzettend stijf.
De volgende dag bleken beide paarden (symptomen van) spierbevangenheid te hebben en ze konden beiden de box niet uit.
Ze zijn nu wat aan de beterende hand maar het is nog niet over, de koorts is inmiddels wel gezakt .

Ik kwam thuis, trek de paspoorten van de paarden uit de kast en.... op 22-12-2009 is oa Hittie geënt met Equilis Prequenza TE,
ook wij hadden bijverschijnselen, diverse paarden waren stijf en (een tikkie) suf, wilden niet eten enz.

Maar waar het mij het meeste om gaat, rond ongeveer dezelfde tijd is Hittie de eerste verschijnselen van lichte kreupelheid gaan geven.
Volgens de DA dus door de zoolkneuzing en de ijsschotsen in de bak, maar nu ik het verhaal hoor over deze I/T prik....

Hebben jullie al vaker gehoord dat paarden juist op dit vaccin zo extreem reageren, met Duvaxyn en Proteqflu-te hebben we nooit zulke bijverschijnselen gehad.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 07-10-10 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:08

Heb even mijn entingen tevoorschijn gehaald, mijn paarden zijn met zelfde middel geënt in januari 2010, geen enkel probleem geweest.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 00:36

Spikey blue schreef:
@Jannepauli: ik doel in dit geval ook niet op de hoeven, maar spots op de rug/nek ed.

Dat ben ik wel met je eens hoor, maar zelfs dan kun je nog niet altijd exact 'pin-pointen' waar de pijn precies zit. Ik heb m'n eigen scans even opgeduikeld: wat je hieronder ziet is een zijdelingse scan van mijn paard ten tijde van haar HB. De donkerrode plekken zijn de warmste ( en mogelijk dus de meest onder spanning staande) spieren. Op de schouder zie je het woordje max staan- dat geeft de hoogste temperatuur aan op dat moment. Niet vreemd natuurlijk want door de hb was daar alles verkrampt. Je ziet ook een verhoogde spanning in de broekspier|hamstring op het achterbeen ( langs de staart). Maar ook, en da's wel grappig: dat 'eerste-kwartier-maansikkeltje' op de buik: de blindedarm ( vol met verterend voedsel, dus ook warm).

Afbeelding

In die periode liep mijn paard zo verkrampt en stijf dat ik ook een mogelijk rugprobleem signaleerde - hieronder de scan van de rug waar je een rode streep ziet op de achterste wervels - je zou kunnen schatten dat er drie wervels uit 't lood zijn. Onze chiropractor heeft dat daags nadien gecheckt en er bleek één wervel iets afwijkend te zijn. Die is weer netjes teruggezet. :D
Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:06

Ash_: en gewoonweg minder zemelen voeren ? medicijnen in een handje en dan geven? Zemelen eet mijne niet, de mash van Havens wel, 1 handje is dan genoeg om de troep erin te krijgen..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:17

Hij krijgt al maar heel weinig zemelen. Hwet is ook maar heel weinig wat over blijft.
Appelmoes vind hij vies en zal het dus niet zo eten. DE gelegenheid is er niet dat iemand het in zijn mond geeft in de ochtend (doe ik in de avond wel)

@Elcamino zijn dat zemelen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:35

Nee, de mash is gewoon slobber zeg maar. De lobber van Pavo lust mijne niet die van Haens wel. Slobber zit iets meer smaak aan. Alleen zal daar wel iets voedingstoffen inzitten die misschien niet mogen....maar ik nam dat voor lief als hij wél de medicatie opat dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:11

@lolclub : ik heb een paard gehad wat ook erg sterk reageerde op Equilis Prequenza TE. Er ging geen jaar voorbij of ze had wel iets ervan.
Als je Bokt er over naleest zul je ook veel entreacties vinden, terwijl juist van dát middel door DA's wordt gezegd dat er de minste bijwerkingen zijn.
Overigens laat ik de enting dit jaar mooi even zitten zolang ze niet lekker in haar vel zit.
Met de Duvaxyn en Proteqflu-te heb ik idd ook geen problemen gehad.

De patient kwam hier vanochtend boos haar stal uit (ik had eerst het hooi in de netten gedaan en haar toen pas 'vrij' gelaten) en liep al hoofdschuddend en in draf naar het eten :)
Kijken of ze straks onder het zadel nog zoveel praatjes heeft.
Overigens heeft ze maandag wel 2 korrels Arnica D30 gehad en die zouden ook iets moeten doen :)

Hier trouwens Boon a la Andy Warhol :+

Afbeelding

Het rechterplaatje is wat hoger 'opgeblazen' qua temperatuur als de linker. De rechter toont dus ook 'heter'.
Maar wel goed is te zien het probleem bij de atlas/kaaklijn en bij de schoft.
De benen zijn dus helemaal 'koud' en de warme plekken bij de oksels/liezen/achterbinnenbeen komt door de dunnere beharing en dus meer warmteverlies/uitstraling.

Het witte rond haar mond (is dus 'heet') komt omdat ze net had staan eten :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 07-10-10 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:16