[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardenrust

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:10

Goed hoor! Morgen gaan we beginnen met 'smorgens een emmertje brandnetelthee. Ik ben echt erg benieuwd.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:51

Emmertje brandnetelthee staat in de stal. Gemaakt van de jonge bandneteltjes.
Het is nog geen denderend succes maar wellicht moet het paard in kwestie even wennen.
(ik was zelf ook nieuwsgierig en heb ook geproefd; als je van kruidentheee houdt is het eigenlijk best lekker, ik koop ook soms brandnetel thee en het smaakt ongeveer hetzelfde, iets sterker).

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:52

Misschien even een hele domme vraag, hoe maak je die brandnetel thee?
Gewoon water en dan de brandnetels daar in gooien?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:03

Ik zou alleen niet beginnen met een hele emmer voor 1 paard ......

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:52

Hoe ik de thee heb gemaakt is op basis van een bekende, van 80 jaar.
Hij raadde het mij ook in eerste instantie aan.

Ik heb een bakje brandnetels verzameld, verse.
Deze heb ik in een pannetje water gedaan en dit aan de kook gebracht.
Ik heb het een minuut of 10 laten staan en af laten koelen. De brandnetels eruit gezeefd en in een emmer gedaan.

Ik heb dus ook geen volle emmer bij het paard gezet maar de inhoud van het pannetje (minus 1 beker voor mezelf), zal ongeveer 2 liter zijn.

Ook heb ik het gewone dinkwater laten staan. Het is gewoon een probeersel.
Maar wel zeker iets waar ik mee verder wil; werken met natuurlijke ingredienten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:59

ik zou eens beginnen met 200 ml , geen 2 liter.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:15

Weet iemand op welke pagina de middelen voor artrose staan misschien met prijzen en samenstelling erbij?
Gewoon wat middelen op een rijtje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:14

Deze ? dat kan je toch gewoon opzoeken helemaal links onderaan bij zoek naar : schema invullen en voila !

Maris schreef:
Misschien vind je deze wel handig ( mbt prijzen en wat erin zit ) :

Niekje51 schreef:
Found it! Het is een excel, heb ook even de prijzen van nu erbij gezocht, kleine moeite ;)

Zoals ik heb begrepen zijn er drie ingredienten van belang en dat zijn; Glucosamine, Chondroitine en Hyaluronzuur. Daarnaast is er MSM (organisch zwavel) nodig ter ondersteuning van het transport door de cellen voor optimale opname. Voor mij moest het supplement dus minimaal deze vier bevatten in de meest gunstige verhoudingen voor een redelijke prijs per dag. Ik moet het namelijk voeren voor de rest van haar leven, dus iedere maand 90 euro extra voor supplementen er tegen aan gooien is gewoonweg teveel.

[ Afbeelding ]

Cortaflex en Excellent Equi Mobility hebben alle 4 de ingredienten die ik zocht, maar na verschillende mislukte pogingen bij de fabrikant om erachter te komen in welke samenstelling die in het supplement zitten, en geen antwoord, zijn deze voor mij afgevallen. Mocht iemand dit wel weten, hoor ik het natuurlijk graag!! Primeval Gelatinaat wordt ook door vele aanbevolen, maar ik heb de keuze voor de bovenstaande ingredienten gemaakt. Ik had wel in mijn achterhoofd, als het niets wordt met deze combi, ga ik Primeval proberen, maar ik ben hierbij gebleven, nu al ruim een jaar.

Nadat ik deze lijst heb samengesteld, ben ik voor de NAF Superflex Liquid gegaan, en ik heb dit nog aangevuld met Vitamine E & Omega 3-6-9. Dit kun je in hele dure verpakkingen bij een paardenwinkel kopen, maar je kunt ook naar de Kruidvat gaan voor een flesje van 100 Tarwekiem bolletjes waar je dr drie per dag van geeft. Daar zitten deze supplementen ook in, is natuurlijk i.p.v. chemisch dus wordt beter opgenomen, en... kost € 2,50 per potje :D Als je de prijzen kijkt van de potten vitamine E en Omega 3-6-9 in de winkel sla je stijl achterover! Ik ben zeer tevreden met mijn huidige supplementen, mijn merrie doet het SUPER!

En dan klikken op woord afbeelding voor het schema.

Of anders deze : http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... /gwsup.pdf
[/quote]

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:16

Is dit een lijstje wat echt gericht is op artrose paarden?

En Maris weet jij misschien of hier veel verschil in zit met de joint comp welke ik gebruik?
Ik zoek even een lijstje voor een stalgenoot. Zij heeft een 23 jarig paard ook met artrose loopt altijd best maar nu toch iets minder.
Ze wil nu ook eens gaan beginnen met supplementen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:38

Tussen alle supplementen zitten verschillen. Het is gewoon niet te voorspellen of een paard het goed doet op een supplement. Ene paard doet het super op supplement A terwijl dat voor een ander paard helemaal niets doet.
Het is echt een kwestie van uitproberen !

vejovitaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:43

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:09

even een klein vraagje tussendoor dat eigenlijk niets met artrose te maken heeft. Ik moet voor mijn thesis melkstalen nemen (en swabjes van de uier) van een pas bevallen merrie (eerste keer drachtig). En ook een staal vanuit de anus van het pasgeboren veulen.
Nu zou ik hier op bokt een oproepje willen plaatsen, maar waar zet ik dat?
Sorry dat ik dat hier zomaar neerzet maar ik wist me zo meteen geen raad.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:22

Ehm misschien bij kraamstal of zo iets?

Hier gaat het niet helemaal lekker. Danté had zondag toch echt last van de startpijn en ik wil haar niet forceren. We gaan nu even weer helemaal back to basics en ik heb dr nu ook weer 24/7 buiten staan.
Nu hopen dat het snel weer beter gaat!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:23

ik zou niet zo gauw weten waar je dat vandaan kan halen?? idd een kraamstal of paardenfokker..er worden nu best een hoop veulens geboren kijken eens bij je in de buurt op stallen waar er een paar staan..

annelieke: balen :( zo raar hé dat ze de ene dag goed lopen en de andere dag minder..

hier gaat het ook niet zo best..sem is niet echt zichtzelf en loopt niet goed..het is niet stokkreupel maar wel een vage onregelmatigheid die hij eigenlijk altijd al heeft maar in de goeie tijden liep hij dat eruit..helaas zijn de slechte momenten meer dan de goeie en heb ik besloten dat het goed is geweest..hij is lichamelijk op en ik ben ook moe ben al dik 2 jaar aan het aanklooien..ik laat nog wel de scan maken morgen puur uit nieuwsgierigheid..ik ga niet meer rijden alleen nog maar trutten tot dat hij lekker op het land mag om daar nog even lekker de relaxen en paard mag zijn..ik weet niet nog niet precies wanneer ik hem laat gaan hangt o.a. ook af wanneer mijn vriend weer thuis is..die werkt op een gasplatform en zou het wel fijn vinden als die thuis is..

sorry voor dit treurige bericht moest het wel even kwijt :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:30

heb je ook al een supplement met HA ( hyaluronzuur ) erin geprobeerd ? Of wil je dat niet geven ?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:31

Ahhh mvermeulen wat jammer. Ik snap je wel. Soms moet je aan je paard denken ipv aan jezelf maar het is wel een hele moeilijke en nare beslissing..
Sterkte!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:47

Maris schreef:
heb je ook al een supplement met HA ( hyaluronzuur ) erin geprobeerd ? Of wil je dat niet geven ?

ik heb al zoveel gegeven dat ik niet denk dat hij hierdoor helemaal rad zou lopen...hij heeft natuurlijk niet alleen artrose in zijn benen maar ook KS en zijn pezen ook niet meer zo best... helaas het resultaat van jaren lang manegepaard zijn want de rede dat hij daar weg moest was omdat hij dat ook niet aankon heb hem niet voor niks maar voor 500 euro gekocht...en niet dat ik nou zo bijzonder ben maar hij heeft toch nog dik 4 en half jaar bij mij mogen zijn en hebben we echt leuke dingen gedaan en als ik hem niet had overgenomen was hij allang een zweedse gehaktbal..

nee ik heb echt onwijs veel plezier met hem gehad en de komende weken zal ik nog volop genieten en hopelijk hij ook..maar genoeg is genoeg..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:19

Weet je, ik wil je helemaal niet aan het twijfelen brengen over je beslissing, maar HA schijnt soms echt super goed te werken. Daarom vroeg ik of je het al eens gegeven hebt.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:30

maris: nee ik heb het niet gegeven en ik begrijp wat je bedoelt maar ik ben er van overtuigt dat het in zijn geval niet zoveel meer uitmaakt..ik heb echte alle opties wel 10 keer overwogen maar het feit blijft dat rijden..en dan ook een simpel buitenritje niet meer kan of in imo niet verantwoord meer is en tja hem alleen houden als grasmaaier is ook helaas geen optie..en dan kan ik nog een maand of 2 gaan proberen met HA om te kijken of het wat uitmaakt maar ook dat is geen blijvende optie want vroeg of laat werkt dat ook niet meer..ik denk dat hij gewoon teveel mankeert en hoelang moet ik nog door dokteren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:33

Ik weet niet -O- Misschien helpt HA ook wel veel langer...... Maar nogmaals ik wil het je niet moeilijk maken. Ik las alleen over super goede resultaten met HA bij paarden waarbij "enkel " glucosamine, chondroitine en msm niet ( meer ) genoeg deed/niets deed.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:43

Ja, vervelend nieuws. Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:44

hier nog 1 die aan het tobben is. nort is ook niet zich zelf weet gewoon even nie waar ik het beste aan doen. hij loopt heel kort en echt kreupel. zou het kunnen komen door de nieuwe bodem in de bak? geen idee. kmt het doordat onervaren iemand hem rijd geen idee. is hij op geen idee. is he artrose of si geen idee. dus zo loop ik maar te tobben. gisteren ging het rijden echt klote mn zus zegt ochtend stijfheid. maar dan zou hij het nu naar middagje wei toch beter moeten lopen en dat is niet het geval. hij krijgt nu van puur iets voor de artrose. geen idee of dat al werkt denk het niet daar middelen enige tijd nodig hebben om te gaan werken. en tja dan de volgende vraag hoever wil ik nog gaan. qua financien qua rekken voor mn paardje

hoe bedoel je startpijn gewoon stijf in begin van lopen annelieke?? of heb ik over iets heen gelezen.

je weet zelf vaak de juiste keuze al maakt het het niet makkelijker. voor jouw mvermeulen. veel sterkte toe gewenst in ieder geval ben wel benieuwd naar die schan hoe en wat

is de zadelpasser geweest linnie

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:46

@Annelieke92; van jou lees ik ook dat het weer minder goed gaat.
Ik hoop voor je dat het snel weer beter gaat en dat je paard ook baat heeft bij het mooiere weertype.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:50

@norton84; nu lees ik ook het bericht van jou.
Ook jou wens ik veel sterkte en wijsheid toe. Vervelende dingen allemaal.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:56

Ja stijfheid/lichte onregelmatigheid wordt ook wel startpijn genoemd. Vrijdag in de les had ze het even, zaterdag eigenlijk niet maar zondag in het bos wel. Nadat we toen een klein galopje gedaan hadden liep ze weer zuiver. Toen nog lekker gedraafd en een heel stuk gegaloppeerd. Toen liep ze goed. Daarna aan de lange teugel een half uurtje gestapt en toen ik weer een stukje wilde draven was ze weer stijf.
Vandaag kan ik niet rijden morgen weer even kijken hoe het gaat. Ze staar nu weer 24/7 buiten en op een hogere (aanbevolen) hoeveelheid primeval.

Dank je paardenrust! Ze heeft afgelopen 3/4 jaar geen pas onregelmatig gelopen dus heb we vertrouwen.dat het weer goed komt. In de wei loopt ze wel helemaal zuiver.