Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:48

@lailapri
Ik zou zoiezo eens in de zoveel maanden de smid laten komen voor stand controle.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:54

die is er ook best wel geweest hoor maar altijd gewoon goed. Soms beetje afronden zodat hij makkelijker kon afrollen maar meestal vonden ze dat ik dat zelf wel even kon. Heb er ook een gehad die kon ik wel elke 14 dagen de smid voor laten komen, maar die kwam ook niet zoveel op het harde en liep veel minder uurtjes.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:10

De laatste paar paarden die ik heb gezien waar nooit of zelden een smid bij kwam en desondanks nette kleine voetjes hadden, hadden achteraf gezien allemaal ernstige hoefproblemen waardoor de groei van de hoef nihil was geworden.
Bovendien kregen ze allemaal veel te weinig te vreten.

Laat die hoeven van mijn paard dus maar groeien, ik rijd wel wat vaker naar de smid.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:37

Jeps me to!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:41

Idd nette voeten, al vind ik het bij de steunsels er wat raar uit zien. Dat gebied, straalgroeve en steunsels is ook een flink groot verschil met de hoeven die soxxx eronder heeft gezet. Maar wat nu 'beter' of 'goed' is?? Geen idee! Ik vind het iig erg nette stampers van Zot! En die haakjes blijven altijd wel, idd even vijl erover en klaar :)

Vos haar hoefbal wondje ging eventjes goed. Leek mooi op te drogen. Maar vanochtend was hij weer open en hing er een 'lapje' los. Dus dat ook maar weer afgeknipt... Baal er wel van, hij was net aan het indrogen. Nou ja, nog even geduld....Echt balen eigenlijk, we wilde ze zeer binnenkort weer eens in 2span zetten :( Maar een rondje met blote achterhoeven over de weg durf ik niet aan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 22:45

scoxxx schreef:
Aimee schreef:
Twee voorvoeten vanaf de linker zijkant:

Linksvoor onderkant:
Afbeelding

Rechtsvoor onderkant, inmiddels stond Zot op stal:
Afbeelding
Hier heeft de smid een stukje uitgesneden voor de zekerheid. Hij raadde ons aan om er 2 á 3 keer in de week honing op te doen, dus dat zit nu in het gat.

Rechtsachter onderkant:
Afbeelding

Dit zijn dus hoeven waarvan een Hoofcare smid heeft gezegd dat ze de perfectie naderen.
Neem bij je beoordeling wel mee dat dit paard hiervoor 11 weken niet bekapt was door omstandigheden.

Foto's van een half jaar geleden staan ook in dit topic, van voor dit paard door een Hoofcare smid bekapt werd. Een wereld van verschil!

Zoek de verschillen tussen bovenstaande hoeven en onderstaande hoeven ;-)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Zelfde paardenhoefjes na 2,5 maand (zonder bij te vijlen):
Afbeelding

De hoeken/steunsels van Aimee beginnen op de lijn halverwege de straal, zijn omgeklapt... maken een vreemde hoek
Ze zijn eigenlijk gewoon te lang en zijn gedurende langere periode verkeerd bekapwerk omgeklapt c.q. naar voren/ naar teenrichting toegegroeid.
Immers, trek je een rechte lijn (breedte-as) door het midden van hoef Aimee = het breedste gedeelte van de hoef.... zie je dat pas daar de hoek van de steunsels (beginnen) te dragen (m.n. LV) op de breedte-as = breedste gedeelte van de hoef! Het hoefmateriaal wat voor dit punt ligt... zijn gewoon te lange hielen, dat klaarblijkelijk ook draagt.
Een zeer typische vorm van ondergeschoven verzenen, zeg maar.
En daarnaast een totaal verkeerde belasting van de hoef + zijn mechanisme

Ik persoonlijk vind het zorgelijk dat dit soort hoeven als "perfect" bestempeld worden. Hoofcare-smid of niet...

De hoeven van mijn paardje vind ik dan weer wel perfect haha (lekker onbescheiden).
Haar hoeven staan in perfecte balans met haar leefomgeving en het stapwerk buiten op het asfalt/grind en grove puin. Haar hoeven slijten perfect af in het novice-werk wat ze mag doen (ze is nog niet onder het zadel):
- haar hoeven slijten 100% recht af;
- haar hoefcapsule blijft ten alle tijden recht;
- haar steunsels groeien in een 2.5 maand-roulatie-bekappen niks aan
- hoef is en blijft concaaf;
- buitenste rand hoefzool draagt mee;
- haar hoeven zijn keihard, tijdens bekapwerkzaamheden, breek ik mijn renette's als ik niet op pas op haar hoeven
- het zijn foto's van een voorhoefje en een achterhoefje: bemerk de perfecte symmetrie in haar hoeven
- paard is van veulen af aan altijd perfect bekapt geweest
- hoek verzenen dragen daar waar ze dienen te dragen

Daarentegen heb ik ook een paard die iedere 2.5 week bekapt wordt: dat zijn de slechtste hoeven uit mijn kudde. Als veulen veel op stal gestaan en incorrect bekapt geweest in zijn jeugd. Betreffend paard staat ook op 6 jarige leeftijd al met pensioen: kan het werk niet aan met zijn kwaliteit hoefjes en pootjes.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 27-07-09 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:46

Aimee schreef:
Afbeelding

de hoefwand rechts is veel te lang en de steunsels ook

edit; zie dat scoxxx heel verhaal heeft getikt, ben ik het mee eens :j *scheelt mij weer typwerk* :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:49

@ Arabesk; je haalt nu een 'toen' foto aan, dat is nu dus al weer een stuk veranderd. Ik vind het wel erg eluk om zo'n groot verschil te zien tussen hoeven. Al was dat van die steunsel mij ook al opgevallen. Iig dat het daar er wat raar uit ziet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:50

ja dat snap ik, maar toen ik aan het tikken was zag ik ondertussen scoxx antwoord verschijnen en hoefde ik over de andere foto's niets meer te zeggen :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 22:51

Zack schreef:
Jeps me to!

Moet je net iets meer ervaring opdoen Zack? E.e.a. is zeer paardafhankelijk.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:52

@scoxxx
wat bedoel je daarmee?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 22:57

Aimee schreef:
De laatste paar paarden die ik heb gezien waar nooit of zelden een smid bij kwam en desondanks nette kleine voetjes hadden, hadden achteraf gezien allemaal ernstige hoefproblemen waardoor de groei van de hoef nihil was geworden.

Laat die hoeven van mijn paard dus maar groeien, ik rijd wel wat vaker naar de smid.

@ Zack: ik neem aan dat je op bovenstaande quote reageerde met "yeps, me too"?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:59

Ja maar dan doelde ik op het laatste gedeelte " Ik rijd wel vaker naar de smid"

Ik weet vrij veel van de pootjes van mijn pony.
Maar een smid (goeie smid wel te verstaan) ziet toch altijd meer dan mij.
Ik wil dan ook graag gecontroleerd worden of ik alles wel goed doe.
En mijn pony ook goed recht staat.
Nu heb ik dan wel weer een moeilijk gevalletje..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:07

Onlangs zei een zeer wijze dame (waar ik altijd zeer veel van leer en geleerd heb):
"hoeven zijn traag vloeibaar".

Dat laatste verklaart een hoop en verklaart ook waarom er dankzij foute bekapping, hoeven vreemde vormen aannemen.
En klaarblijkelijk doen hoeven het er goed op... totdat je dit soort dieren zwaar in het werk zet, aldus mijn persoonlijke ervaring.

Daarnaast is het hoefsmidvak een ambacht. Nog veels te weinig wetenschappelijk onderzoek, of althans smeden die handelen naar het onderzoek dat wel bestaat.
Ambacht is mooi, maar bepaalde achterhaalde ideeen zijn ongeloofelijk hardnekkig.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:12

Ja, kijk naar de hoeven van mijn pony.
De vorige hoefsmid heeft hem 2x verkeerd bekapt en we zijn er nog mee bezig.. :(

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:16

Zack schreef:
Ja, kijk naar de hoeven van mijn pony.
De vorige hoefsmid heeft hem 2x verkeerd bekapt en we zijn er nog mee bezig.. :(

Dat bedoel ik met traag vloeibaar...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:22

Ik vervloek die stal + hoefsmid nog steeds..

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:14

fransje23 schreef:
A_mieke op de toon landen is niet goed. Maar land ze echt op de toon of lijkt het alleen zo?

Alleen in langzame stap zet ze de hoef voorzichtig neer en begint dan rond de toon en rolt via de buitenkant af (toontredend). Als ze beter doorstapt gaat ze al meer richting vlak landen, maar het zit me niet helemaal lekker. :? Met hoefschoenen landt ze echt mooi op de hiel. Vandaar dat ik denk dat de steunsels en hielen teveel druk geven. In de steunsels naast de straal zitten ook scheuren. Vandaag heb ik de losse zool wat weggekrabd en de steunsels die volgens mij in de weg zitten, morgen weer verder kijken.
Nog iemand die een goede smid weet die blootvoets wel belangrijk vindt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:15

Ik kom even klagen over de snelle hoefgroei van mijn paarden en mijn zere rug ^). Sinds ze niet meer op zand+beton+ tegels staan maar op gras, lijkt het wel alsof de hoeven Pokon hebben gekregen. Over het asfalt rijden heeft amper invloed dus moet alsnog vijlen ^) ^) ^)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 06:36

Aimee schreef:

Volgens de smit heeft hij te veel lijf en nog iets overgewicht en te kleine hoeven. Ze groeien dus wel, heeft een jaar geleden eens een maand weiderust gehad en toen kwam er ook echt voet op.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:39

Arabesk schreef:
Ik kom even klagen over de snelle hoefgroei van mijn paarden en mijn zere rug ^). Sinds ze niet meer op zand+beton+ tegels staan maar op gras, lijkt het wel alsof de hoeven Pokon hebben gekregen. Over het asfalt rijden heeft amper invloed dus moet alsnog vijlen ^) ^) ^)

Ik moet er één van de drie bijvijlen, ondanks dat ze samen in dezelfde wei wonen, de andere twee onderhouden zich. Die ene is mijn rijpaard, degene die het meeste op asfalt komt.. maar hij is ca. 20 en een pak 'rustiger' in de weide als de andere twee. Die andere twee zijn jonge hengsten, en die doen uit zichzelf zo veel kilometers dat ik niets aan de hoeven moet doen (ok, 2 keer per jaar wel een randje af of zo).
Dus het gaat alleen maar erger worden Arabesk, hoe ouder je paarden, hoe slechter je rug :+

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:42

scoxxx schreef:
De hoeken/steunsels van Aimee beginnen op de lijn halverwege de straal, zijn omgeklapt... maken een vreemde hoek
Ze zijn eigenlijk gewoon te lang en zijn gedurende langere periode verkeerd bekapwerk omgeklapt c.q. naar voren/ naar teenrichting toegegroeid.
Immers, trek je een rechte lijn (breedte-as) door het midden van hoef Aimee = het breedste gedeelte van de hoef.... zie je dat pas daar de hoek van de steunsels (beginnen) te dragen (m.n. LV) op de breedte-as = breedste gedeelte van de hoef! Het hoefmateriaal wat voor dit punt ligt... zijn gewoon te lange hielen, dat klaarblijkelijk ook draagt.
Een zeer typische vorm van ondergeschoven verzenen, zeg maar.
En daarnaast een totaal verkeerde belasting van de hoef + zijn mechanisme

Ik persoonlijk vind het zorgelijk dat dit soort hoeven als "perfect" bestempeld worden. Hoofcare-smid of niet...

De hoeven van mijn paardje vind ik dan weer wel perfect haha (lekker onbescheiden).
Haar hoeven staan in perfecte balans met haar leefomgeving en het stapwerk buiten op het asfalt/grind en grove puin. Haar hoeven slijten perfect af in het novice-werk wat ze mag doen (ze is nog niet onder het zadel):
- haar hoeven slijten 100% recht af;
- haar hoefcapsule blijft ten alle tijden recht;
- haar steunsels groeien in een 2.5 maand-roulatie-bekappen niks aan
- hoef is en blijft concaaf;
- buitenste rand hoefzool draagt mee;
- haar hoeven zijn keihard, tijdens bekapwerkzaamheden, breek ik mijn renette's als ik niet op pas op haar hoeven
- het zijn foto's van een voorhoefje en een achterhoefje: bemerk de perfecte symmetrie in haar hoeven
- paard is van veulen af aan altijd perfect bekapt geweest
- hoek verzenen dragen daar waar ze dienen te dragen

Daarentegen heb ik ook een paard die iedere 2.5 week bekapt wordt: dat zijn de slechtste hoeven uit mijn kudde. Als veulen veel op stal gestaan en incorrect bekapt geweest in zijn jeugd. Betreffend paard staat ook op 6 jarige leeftijd al met pensioen: kan het werk niet aan met zijn kwaliteit hoefjes en pootjes.

Je hebt gelijk dat mijn paard niet altijd goed bekapt is geweest hoor.
Maar hij heeft (nu) dus geen ondergeschoven verzenen, dat heb ik namelijk specifiek nagevraagd toen ik bij Van Nassau was met hem. Die vraag heb ik overigens gesteld nav dit topic, ik heb namelijk de indruk dat hier nogal veel gehamerd wordt op die ondergeschoven verzenen. Hij wist mij juist te melden dat Zot een heel goed werkend hoefmechanisme heeft en hij belast zijn hoeven nu ook goed.
Waarom ik dat weet? Ik ging naar hem toe met een paard waarvan de benen werkelijk alle kanten op slingerden. Ik kwam terug met een paard dat recht loopt.

Ik vind het heel leuk dat jij de hoeven van jouw paard perfect vindt, maar als je het niet erg vindt..... Ik heb geen idee wie één of andere scoxxx is en ik weet wel wie Van Nassau is ;)
Overigens horen hoeven niet perfect symmetrisch te zijn.

Nogmaals over het al dan niet groeien van de hoeven: een typisch verschijnsel van grote inwendige hoefproblemen is het nauwelijks groeien van de hoef.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:46

Arabesk schreef:
ja dat snap ik, maar toen ik aan het tikken was zag ik ondertussen scoxx antwoord verschijnen en hoefde ik over de andere foto's niets meer te zeggen :+

Je hoeft over de oude foto's ook niets te zeggen hoor. Ik weet dat de hoeven toen niet goed waren.
Ik weet ook dat de hoef toen niet recht was. De toenmalige smid had mijn paard namelijk binnendoor gezet, zo maar.... zonder reden, zoals de meeste smeden niet netjes kunnen bekappen.

Overigens voor jullie informatie wel leuk. Jullie vonden Zot's hoeven in november geen grote problemen vertonen :D :D :D
Desondanks vond ik het wel verstandig om naar Van Nassau te gaan met hem, ik had hem nog nooit zo vreemd zien lopen..... Gelukkig maar dat ik zelf na denk hè.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:52

Wat mij heel erg opvalt aan de voeten van Aimee.
Het lijkt net of de straal en de hoefballen 'buiten' de voet staan
Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar zo vind ik het eruit zien.
Ik hou al helemaal niet van weggesneden stralen.....

Nee sorry maar de perfecte voeten zijn dit, in mijn ogen echt niet...sorry

De voetjes die Scoxx neer heeft gezet DIE vind ik mooi!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:59

Aimee schreef:
Overigens voor jullie informatie wel leuk. Jullie vonden Zot's hoeven in november geen grote problemen vertonen :D :D :D
Desondanks vond ik het wel verstandig om naar Van Nassau te gaan met hem, ik had hem nog nooit zo vreemd zien lopen..... Gelukkig maar dat ik zelf na denk hè.

Geod van je hoor :j

Beetje jammer is alleen dat mensen hier van fotos niet een paard erbij kunnen zien lopen. Dus kunnen ze ook niet ruiken. Wel fijn dat hij nu beter loopt, maar juist omdat er wordt gezegt; perfectie, zullen mensen er meer kritisch naar gaan kijken. Echter, het bljiven fotos en kan er niet naar het gehele paard worden gekeken.