[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:35

Inderdaad, ik heb ook aangegeven dat ik mijn paard niet dood laat gaan omdat er een nieuw voer geprobeerd moet worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:37

Ik heb een voerleverancier hier bijna om de hoek zitten. Hij HAD ooit Hippolyt, hij HAD ooit Dodson en Horrell maar is ermee gestopt omdat er weinig vraag naar was en de houdbaarheid van deze voeders kort is, waardoor het bij hem over de datum ging.
Er zit een stukje verderop nog een Garvo leverancier ... natuurlijke ingrediënten ook (haal ik wel mijn geitenvoer), maar geen speciaal voer voor (ex) bevangen paarden.
Dus tja ... dan maar bestellen bij René Wielens.
Kost 5,5 euro extra, maar dan heb ik ook echt dat wat ik hebben wil. Kan er niet voor op en neer rijden. Daarbij voer ik niet zoveel (2x handje per dag) en doe dus ca. 4 maanden met een zak voer.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:46

Kymalin, dat papje was van mij Knipoog

Wat ik er in doe ? Nou, je hebt vast gemerkt dat zodra dat Magnesiumspul in aanraking komt met water dat het enorm gaat stinken. Geen wonder dat ze het niet willen eten. Appelmoes vindt mijn pony te smerig voor woorden, dus dat heeft geen zin. Eerst maakte ik steeds hete slobber waar het in ging, maar doordat het water zo heet is, blijft het langer stinken. Nu heb ik een klein beetje voer (granenmix) van mijn andere paard, daar doe ik de magnesium droog bij, mix het, dan doe ik er water bij (gewoon koud), en daarna een klein handje slobber. Dat meng ik dat en zet ik neer. Het water + magnesium trekt dan in de granen en de slobber zorgt voor een appeteitelijke (hoe schrijf je dat? ) geur. Als ik het dan een tijdje heb laten staan, meestal maak ik het 'sochtends en voer ik het 'savonds, maar een half uurtje is ook lang genoeg, dan doe ik daar een handje safe en sound bovenop en voer ik het. Hij vindt het heerlijk!

Qua voerhandel. Ik heb, dank zij dit topic, gekozen voor Dodson&Horrell. Dus heb ik de importeur gebeld om te vragen waar in de buurt hij levert. Dat is dus een voederhandel op ongeveer een half uur rijden van hier. Goed te doen. Het voordeel hiervan is dat je daar je bestelling doet, en het komt ophalen. Dus helemaal geen discussie over of het wel of niet goed is voor je paard. Maar ik ken het hoor, als je enorm zoekende bent wil je graag goed geholpen worden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:48

Isapaardje schreef:
Daarbij voer ik niet zoveel (2x handje per dag) en doe dus ca. 4 maanden met een zak voer.

Bloos! Ik doe een week met zo'n zak! Nagelbijten / Gniffelen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:49

Nado schreef:
Kymalin, dat papje was van mij Knipoog

Pff gelukkig! Ik dacht al... ik krijg aderverkalking Haha! .

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:49

Ik heb net weer 15 zakken Spillers, Happy Hoof binnen gekregen. Hartstikke makkelijk, even Axels Futterkarre in Duitsland bellen en 2 tot 3 weken later wordt het voer door een transportbedrijf hier zo de stal in gerold.
Mensen uit mijn omgeving die het willen hebben kunnen het hier afhalen.
Ik doe ook ongeveer een week met een zak

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:56

Ik doe ook ongeveer 1 maand met 1 zak voer!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:09

Het voer van Dodson & Horrell is een mengeling van brokjes, gehakseld stro, speciaal gras etc. dus niet te vergelijken met een zak brok. Een zak bevat 18 kg, en ik voer 6 voerscheppen per dag, dat is ongeveer 2,5 kg per dag...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:09

Kymalin, alles nog ok OK dan! Haha!
Ik doe op dit moment iets meer dan 2 weken met een zak, maar dat komt omdat mijn ijslander er ook van krijgt, hij vindt het heeeeel lekker en omdat hij op rust staat vind ik dat een fijne manier om zijn zeer verminderde normale voer aan te vullen. Vanaf morgen (werd net gebeld dat het binnen is) gaat hij over op Equine Sensitive, ook van Dodson&Horrell, ik ben heel benieuwd.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:15

Waar is dat voer voor bestemd dan? En wat is het verschil met Safe and Sound?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:21

Dat voer is voor zeer sensibele paarden bedoeld, nou is Kollur echt een enorme stresskip. Er zitten helemaal geen toegevoegde suikers in, en alles wat 'heetheid' kan veroorzaken is eruit gelaten. Tevens zitten er toevoegingen in voor huid en haar (kan hij ook wel gebruiken) en selenium+E. Dat laatste zit ook in zijn werkvoer, waar ik dus vanaf wil omdat hij niet meer werkt, en daar deed hij het heel goed op. Verder nog toevoegingen voor een goede darmwerking ook, het schijnt dat nerveuze paarden makkelijk last krijgen van hun maag en darmen. Dus dat probiotica-achtige spul van de safe en sound zit hier ook in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:34

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11616
artikeltje over hoe het beste paarden te voeren met endocriene stoornissen,o.a insuline resistente paarden....volgens mij alleen hooi en supplement,en dan nog weinig hooi ook.
Het is heel belangrijk om te zorgen dat de paarden op goed gewicht zijn,enig overgewicht zorgt voor nog meer stoornissen in de endocriene klieren.
Nicholas Frank is een dierenarts die zich alleen bezig houd met hormonale problemen van paarden,o.a insuline resistentie en cushing,hij doet veel onderzoek daarnaar....hij heeft meer stukjes geschreven erover ,moet je wel even lid worden...kost niets
Dit stukje vertelt waarschijnlijk niets nieuws,alleen verbaast mij dat hij erg zuinig is als het over granen voeren gaat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:43

geerke schreef:
alleen verbaast mij dat hij erg zuinig is als het over granen voeren gaat.

Granen is zetmeel (koolhydraten) en die zijn niet goed voor (ex) bevangen (spier/hoef) paarden.
Dus hoe minder granen er in een voer zitten, hoe beter het is.

@Nado:
Hoe heet dat voer van Dodson dat jij hebt?
En waar is bij jou "om de hoek" waar jij het haalt? (mag ook per PB).
Ik begreep nl. ooit van René Wielens dat hij de enige is die het merk verkoopt, maar dat is dus kennelijk niet zo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:48

ja maar waar bestaan die soorten voer dan uit wat jullie geven?
ik heb dat voer nog nooit gezien,zijn dat ook granen of wat anders?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:11

Volgens mij heeft isapaardje ooit foto's in dit topic geplaatst van het voer...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:53

Geerke: ik zal straks dat artikel van je even lezen. Ik ben het met Isapaardje eens: geen granen voor onze paarden, veel te veel zetmeel.

Het voer van Dodson and Horrel en van Spillers ziet eruit als fijn gesneden lucerne. Dus een haksel van gras, stro en vitaminen en mineralen brokjes.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:25

Ook ziet Marstall Vito voer eruit zoals jullie omschrijven met lucerne, en geen granen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:39

Safe en Sound ziet er zo uit:
Afbeelding

Ingrediënten (volgens de zak):
Haverdoppen, Graanvezel, Gras, Strohaksel, Melasse van suikerriet, tarwe, raaigrasmeel, tarwedoppen, suikerbiet, kruiden, soja meel, plantaardige olie, lijnzaad, kalksteenmeel, dicalciumfosfaat, zout, mineralen, vruchten, magnesiumoxyde, yea-sacc (saccharomyces cerevisiae 3x10(7)du/kg _ wat dat ook mag wezen haha).

Ik ben het niet met alle ingrediënten eens (oa melasse van suikerriet), maar er zit in ieder geval heel weinig fructaan, zetmeel en energie in, zoals in het Duits/Engels op de zak staat vermeld.
Dan staat er overigens ook MSM bij als ingrediënt.

De brokken zijn geexpandeerde brokken van ca. 1 cm doorsnee.

Je mag een halve kg per 100 kg lichaamsgewicht voeren. Ik zou dus 1 kg per dag mogen geven en met 18 dagen dan door de zak heen zijn. Ik doe er dus 3-4 maanden over, dus Isa krijgt erg minimaal binnen van dit voer. Wel geef ik om de dag een kwart pavokoek met pre-alpin grashaksel van Agrobs.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:28

Het was zulk lekker weer vandaag en ze stond zo verlangend naar het iets langere gras te kijken, dat ik haar toch in totaal ca. een half uur heb laten grazen.
Zo te zien beviel het Isabella wel:
Afbeelding

Hieronder nog een foto van de twee scheuren in de voorhoeven die blijven.
Afbeelding

Zondag komt de hoefsmid even kijken. Ik denk dat ik veel meer van de wand moet halen. Verder waaiert de hoef uit naar de buitenkant (waar de hoefzweer zat). De wand klinkt daar ook hol als ik er op tik (er zit kennelijk "loze ruimte" oid). Mag hij ook naar kijken.

Filmpje van vanmiddag (waarin ze aangeeft dat ze heel graag op het langere gras wil) staat nog steeds te uploaden Bloos

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:54

Isa, hoe groot is jouw weiland in totaal?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:02

Helemaal precies weten doe ik het niet. De zanduitloop is ca. 110 m2. De aangrenzende wei is echter ook vrij klein (totaal is het meen ik 500 m2). Een deel staan nu geitjes op. Het stuk wat nu "langer" gras is, is maar 100 m2. De rest kijkt alleen maar groen.
Filmpje staat nog steeds te uploaden (dus dat wordt mogen eer ik het hier kan plaatsen). Daarop kun je de "totale" wei zien.

EvelynB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:27

Citaat:
Kymalin, dat papje was van mij
Ja, ik vond al zo vreemd dat ik Nado's stukje kopieerde en Kymalin's naam erbij kwam te staan. Ook weer opgelost!
Vandaag de magnesium geprobeerd met een overheerlijk mengsel van appelmoes, gedroogde brandnetel en rozenbottels!
Nee dus. Slobber dan maar, of een spuit halen bij de apotheek. Monster!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:08

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:31

haha die heeft de lente in de bol Lachen kijk je wel uit dat je niet te dicht bij komt Clown

die van mij zijn ook lekker vrolijk aan het doen de laatste paar dagen Ja netjes meelopen naar binnen en dan op het laatste moment losrukken en keihard terugrennen Nagelbijten / Gniffelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:32

Is de hoefsmid al geweest bij Aurora?
Die van Isabella komt dit weekend. Ben benieuwd wat hij over de scheuren zegt (en eraan doet).