[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:54

Qua hb gaat het hier goed.

Hij staat alleen nu met een blessure. Gistere een scan gehad. Weten niet wat het is en de DA laat me zitten ermee. Zucht. Dan maar een andere DA ernaar laten kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:35

*\o/* *\o/* *\o/*
Mijlpaal hier.
Voor het eerst in 5 jaar kom ik er achter dat ik al 3 weken niet meer elke ochtend Image haar benen/hoeven voel. Maar gewoon verwacht dat ze rad haar box uitkomt. Ik twijfel niet eens. Ze loopt dan ook al tijden super. Ze is fit en vrolijk.

haha hoe anders dan de laatste 5 jaar dat ik haar als een arendsoog in de gaten hield. Altijd kijken of ze rad loopt, checken of ik iets van pulsatie voel in de benen, zijn de hoeven warm.
Het slijt dus echt. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:11

Goed zo Janouk :D Fijn om niet de hele tijd ongerust te zijn, maar ook weer een klein klein beetje onbevangen te zijn. Hier ben ik ook niet meer continu met de bevangenheid bezig. Uiteraard blijf ik alles goed in de gaten houden, maar ik ben nu weer rustiger geworden en niet meteen in de stress als ze eens een keer hupst.

Paracetamol moet je nooit aan een paard geven heb ik altijd gehoord, asperines kunnen in een kleine hoeveelheid wel. Al heb ik zelf het idee dat het niet echt helpt, bij Grietje deed het niets, ik gaf het toen omdat mijn buut opwas. Maar ik ben er snel mee gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:41

Dat is fijn janouk. Gefeliciteerd!

Jullie zijn een heel stuk meer ervaringsdeskundige dan ik, maar ik hou mijn grasmaaier ook heel scherp in de gaten. Ik kijk vooral naar hem als hij staat te "suffen", of hij dan steeds van het ene op het andere voorbeen gaat staan rusten, maar dat doet hij gelukkig niet!

En ik blijf heel consequent met longeren om de dag. Hij is al redelijk wat afgevallen, maar hij moet wel een beetje aan de gang blijven. Ik heb hem van de week voor het eerst weer eens op wat hardere ondergrond (droog grasland) laten lopen, maar ik zie gelukkig geen enkel verschil met lopen in het zachte zand. Nu moet ik er komende winter voor zorgen dat hij niet weer zo dik wordt en dan hoop ik dat het volgend voorjaar niet meer terugkomt.

Wat weten jullie over het geven van Lucerne aan een paard met hb? Goed of niet goed?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:21

ik heb vanmorgen voor overleg de dierenarts maar weer even gebeld, ik blijft voorlopig toch nog even buut geven. zij gaf aan dat er weinig 'natuurlijke' pijnstillers zijn... en als ze er zijn ze niet echt effectief zijn op het probleem waar Jens last van heeft... komende tijd dus nog gewoon een zakje buut per dag

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:14

Een vraagje, hoe zat het ook al weer met het geven van Olie aan een paard dat hoefbevangen is geweest? er stond me bij dat daar iets mee was... het gaat om de Trias olie van de groene os....

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:37

Zover ik weet kan olie geen kwaad. Ik heb een hele tijd olie bijgegeven en dat ging prima.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:23

Ik voer mijn ex hb'er omega olie bij als ze te schraal wordt. Dat gaat hier ook prima.

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:16

Hoi allemaal,
Ik meld mij (helaas) op dit topic omdat ik een paar dagen geleden mijn paard hoefbevangen van de wei heb gehaald. Mijn paard Sileno is nu 12 jaar en heb hem vanaf zijn 3e jaar gekocht. In deze tijd is hij heel weinig op de wei geweest maar omdat hij nu al 2 jaar aan het sukkelen is (wel kreupel, niet kreupel en onderzoeken die niets uitwijzen..) hadden wij besloten om hem met een ander paard een half jaar op de wei te zetten. We hebben dit opgebouwd maar helaas heeft dit niet mogen baten. Ik heb meteen de dierenarts erbij gehad en die is de volgende dag teruggekomen om foto's te maken. Gelukkig bleek dat hij geen hoefkanteling had alleen gaf de DA wel aan dat het niet zo is dat dat dan niet meer kan gebeuren. Hij staat nu 4 dagen in zijn box en haal hem er alleen uit om even te poetsen. Ik zie helemaal geen verbetering en hij loopt echt heel slecht. Sil is 1.83m dus als zo'n groot paard zo moeilijk loopt dan lijkt dat al heel wat :-( Ik loop me suf te lezen op internet maar helaas zijn de verhalen wel verschillend. Sil staat nu dus op boxrust met pijnstilling (metacam en buut) en hij krijgt alleen nog wat hooi en mineralen (steen) bij. Ik heb ervoor gezorgd dat hij op zachte bodem staat en hij heeft geen ijzers onder (die had ik al laten verwijderen toen hij op de wei kwam). Moet zeggen dat ik mij erg veel zorgen maak en niet echt weet waar ik goed aan doe. Hebben jullie jullie paarden ook allemaal de eerste paar dagen volledige boxrust gegeven of toch al paar minuten gaan stappen? Helaas moet Sil eerst op stukje harde bodem lopen om bij de paddockt te komen dus doe hem daar geen plezier mee. Pff moeilijk hoor dit. Ben veel gewend maar hier raak ik toch wel beetje van in paniek. Vooral omdat de DA al wel beetje verzakking zag in de hoef... Ik heb nog niet heel veel in dit topic gelezen (gezien de hoeveelhied pagina's ;-) ) maar daar ga ik nu eens rustig aan beginnen. Heb in de 1e pagina al wel een succestory van Janouk gelezen dus dat geeft hoop ;-). Ik hoor graag jullie ervaring met name over de 1e paar dagen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:11

Ik heb paard in de paddock, zodat ze zelf mag kiezen, bewegen, of niet. Koel je de hoeven? En is de smid geweest om de toon in te korten en de hoefwand dun te vijlen? Dat geeft vaak al flink verlichting.

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:33

Om in de paddock te komen moet ik 50m over het harde, dat zal geen kwaad kunnen? Ik ben bang dat ik misschien iets verkeerds doe waardoor hoef alsnog gaat kantelen :-s heb hem net met koelingsgel ingemasseerd en daar had hij duugt van.. heb hoefsmid vandaag nog gesproken maar hij gaf zelf niet aan dat hij langs moest komen om hoef te behandelen :-s als sil nog zo blijft zonder verbetering dan zal ik de smid nog eens bellen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:18

Wat vervelend voor jou en je paard. Ik heb mijn stal vol zand laten storten en hier heeft hij drie weken ingestaan. Het zand maakte ik elke dag nat met een gieter. Dit zorgde ervoor dat zijn hoeven lekker koel bleven en door de druk van het zand op de onderkant van zijn hoeven heeft het hoefbeen niet kunnen kantelen. Ik kan je echt aanraden hetzelfde te doen. Alleen een zachte ondergrond helpt daar niet tegen. Ik merkte aan mijn pony dat hij na een week graag de stal uit wilde en liet hem dan in het gangpad en de ruimte tussen de stal en het land lopen. Helaas waren dit ook betonklinkers, maar de pony gaf aan dat het kon (ongedwongen) en ik liet hem z'n gang gaan. Beschikking over een paddock hebben we niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:00

Kun je hem niet 24/7 op de paddock laten staan? Dan hoeft hij niet steeds over het harde.

Die van mij heb ik op een kaal weiland gezet, hooi en water wat verspreid zodat ze wel in beweging moest blijven, maar ze kon zelf haar tempo beslissen. Pas toen ze beter ging lopen ben ik gaan wandelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:24

Hier de eerste dagen op stal omdat lopen onmogelijk was. Laag nat zand in de stal, andere kant stro. Zodra beweging weer mogelijk was hele dagen in de paddock. Een hoek maakte ik nat en daar hing een hooinetje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 06:30

:(:) Silly99
Vreselijk om je paard zo ziek te zien. Dat herkennen we hier allemaal helaas. :(:)

Ik had ook voor Image:
helft van de box met nat zand gevuld, de andere helft met dik pak stro, zodat ze kon liggen.
Over het gangpad en buiten over het harde richting de bak had ik met kruiwagens zand een smal paadje gemaakt, zodat ze over het zand richting de paddock kon schuifelen. Daar was ze blij mee, want ze wilde wel naar buiten hoe moeilijk het ook was om daar te komen.

Om de hoeven te koelen had ik stoffen springschoenen nat gemaakt. Dat vond ze fijn. De tuinslang straal met water was blijkbaar te hard, want dat vond ze heel onaangenaam.

Zo is het zoeken naar oplossingen die bij jouw paard en jouw mogelijkheden passen.

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:48

Merci allemaal voor jullie reacties!! Het is idd echt zoeken. We gaan nu zand scheppen!! Lekker in de hitte maar ja dat heb ik er voor over!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:33

Silly99 schreef:
Merci allemaal voor jullie reacties!! Het is idd echt zoeken. We gaan nu zand scheppen!! Lekker in de hitte maar ja dat heb ik er voor over!

Het is heel zwaar, maar het is het zeker waard. Je paardje voelt zich vast, in combinatie met de pijnstillers, snel een stuk beter.
Krijgt hij ook bloedverdunners?

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:07

Harley kon ook de tuinslang niet verdragen op z'n hoefjes, wij hadden verband om z'n hoeven gewikkeld, daar z'n eigen op maat hoefschoenen van gemaakt zegmaar (op de zool grote natte proppen medicinale watten voor de tegendruk) die watten kon je nat houden door elke paar uur plantengietertje water boven op het verband te gieten, zo konden de watten niet uitdrogen, dat verband bleef zeiknat en z'n hoefschoenen van dat verband hadden we flink vastgetaped met flexwrap en zo konden we met bloemengietertje de hoefjes gewoon in stal koelen, door de watten hoefde er ook geen nat zand in de stal, de tegendruk had hij hierdoor al om z'n eigen hoefjes. Was tip van de DA en was er erg blij mee, beestje knapte daar eerst echt van op, hij durfde gewoon met die verbanden op z'n hoefjes beetje te 'lopen' (in z'n stal naar ons omdraaien)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:06

Wat heerlijk dat het met vele hier goed gaat !
Bij mij zelf niet echt, ze loopt wéér kreupel, echt zo zwaar zonde !

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:38

Nou we hebben Sil net uit de box gehaald om het zand weer goed nat te maken maar hij wil ondertussen al helemaal niet meer lopen... Hij krijgt buut bij en tot gisteren metacam maar dat is nu op. Net met de DA gebeld en zijn voicemail ingesproken want misschien moeten we nog eens een foto weer laten maken van hoefbeen want het zou nu weleens gekanteld kunnen zijn (spreekt hier een redelijk paniekerig baasje :-( ) We zitten in de eerste week en we zien geen verbetering alleen verslechtering, is dat een heel slecht teken? Ik haal de ergste dingen al in mijn hoofd namelijk.... ;(

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:53

:(:) Sterkte Sillly

Verslechtering is niet de bedoeling, maar misschien speelt nu ook die grote warmte wel mee. Gaat Sil wel in zijn stal liggen? En zo ja, is dat meer of minder dan normaal? Heb je zijn plas al in een potje opgevangen om te kijken hoe het met eiwitgehalte/bezinking zit? (Als het veel donkerder dan gelig is, dan moet je DA bellen. Drinkt hij wel?

:(:)

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:03

Hij drinkt en eet goed en ligt niet meer dan anders. Net de dierenarts gesproken en hij komt er zo aan. De warmte zal in ieder geval niet heel veel goeds brengen momenteel... Afwachten wat de da zegt..

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:06

sterkte, wel fijn dat da zo snel komt
hou je ons op de hoogte?
zo ontzettend triest als je beestje zo'n pijn heeft, krijg er gewoon samengeknepen maag van meid!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:48

PrinsjeH schreef:
sterkte, wel fijn dat da zo snel komt
hou je ons op de hoogte?
zo ontzettend triest als je beestje zo'n pijn heeft, krijg er gewoon samengeknepen maag van meid!

Ja inderdaad, bah wat vervelend. Ik hoop echt dat hij toch op gaat knappen. En snel ook.

Een vriendin van me heeft een paard gehad dat zo zwaar bevangen was dat hij alleen maar wilde liggen. Gelukkig loopt die weer ergens op een weitje rond :) Herstellend vermogen van een lichaam is soms wonderlijk groot.

Het lijkt wel of ik steeds meer bevangen paarden tegenkom de laatste tijd. Met de pony van mijn zusje gaat het nu gelukkig heel goed, ze loopt super en is mooi op gewicht gekomen. Wel heeft ze (altijd gehad) nog moeite met draven op asfalt. De stenen in de wei zijn gelukkig geen probleem.
Ik zit ook nog een beetje te puzzelen met het krachtvoer. Niks geven wordt ze te mager, maar zetmeel wil ik liever niet... Geef nu 2-3 handen basismuesli per dag, dat gaat (nog) goed. Liever heb ik iets 'natuurlijkers' en ook graag ongevitamineerd eigenlijk. Ik voer toch al een vit/min brokje.

Paard van iemand anders in een weiland naast het onze is volgens mij chronisch bevangen en insulineresistent. Heb er met de eigenaar over gesproken, maar die zien de ernst er niet helemaal van in. Toen ik het over helemaal geen gras en ontstekingsremmers en pijnstillers had schrok ze volgens mij wel een beetje. Ja, zo serieus is het nou eenmaal...

Heb echt medelijden met het beest. Is nu wel iets afgevallen, maar nog zeker 85 kg te zwaar, keiharde manenkam en ze loopt... slecht. Staat ook continu benen te ontlasten en met de achterhand er behoorlijk onder. ;(

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:39

Nou de da is geweest en hij had een hoefzweer bij gekregen. Uitgesneden en er kwam veel vocht uit.. nu dosis buut wat opgrvoerd en denk dat dit hem wel deugd heeft gedaan dat de druk er wat af is. Nu maar weer afwachten..