[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:58

Allereerst allemaal bedankt met de lieve woorden en de hulp.
Ben vanmorgen voor het werk al bij hem geweest en het ging hem al aanzienlijk beter :D
Dat geeft weer moed.
Vanavond weer terug dan komt de da weer.
Kijken of het aderlaten nog zin heeft, even afwachten wat de da zegt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:00

DubbelDun schreef:
@jesito: heb je al eens een warmtescan laten maken??
Bij mijn paard kwam er heel precies naar voren waar de 'pijn'punten zaten.

Kan ik eens bespreken.
Dat is ook zoiets raars, hij heeft met de terugvallen eigenlijk nooit warme voeten of pulsatie.

fancylover

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:13

je geeft aan dat de dierenarts niet weet waardor hij steeds ziek wordt toch? misschien is het een idee om het dan op een andere manier te gaan bekijken, via de alternatieve weg.
We zijn toevallig maandag bij erik laarakker geweest met de arabier van me zus. Ze wordt steeds spierbevangen en de dierenarts weet het niet meer.... nu daar een behandeling gehad en daar kwam uit dat haar baarmoeder opnieuw ontstoken is en dat dat wel eens de grote boosdoener kan zijn..

Het is wel een beetje bijzonder hoor want ze meten dan met een antene enz maar misschien toch het proberen waard?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:28

Hier gaat het helemaal niet goed, nadat ze haar hoefijzer li voor verloor, is ze nu heel kreupel op dit been en ik voel hier ook terug een beeje pulsaties ... In paniek de hs teruggebeld en hij denkt misschien een blein doordat ze haar ijzer kwijt is, ik hoop maar dat hij gelijk heeft. Zijn er bij een blein ook pulsaties ??? (Neen zeker...). :( :( :( ;(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:29

Is warme voeten wel een indikatie dat er iets als HB aan de gang is??
Mijn paarden hebben eigenlijk altijd warme voeten (zeker met dit weer), eigenlijk alleen niet als het koud is of ze een nacht op stal gestaan hebben (en het niet zo warm is als nu).

@jesito: ik heb Hans Arendse erbij gehad met zijn warmtecamera en hij heeft een komplete bodyscan gedaan met een zéér uitgebreide bespreking van de gevonden plekken.
Eea was heel verhelderend en mijn basis voor een verdere behandeling.
Als ik alleen op de DA was afgegaan had ze nu op ijzers met volgespoten zooltjes gestaan omdat ze 'klinisch HKO' werd bevonden en was er nooit iets gedaan aan wat er daadwerkelijk in het lijf aan de hand was.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 13:32

jesito schreef:
Jannepauli schreef:
Jesito ... ik heb jouw posten eens op een rijtje gezet en met wat je schrijft in gedachten, sterkt het me in de idee dat de oorzaak van de problemen met jouw pony niet in het gras zit, maar dat er mogelijk eerder sprake is van 'mechanische' hb, veroorzaakt door voortdurende overbelasting vanuit zijn rugproblemen. Als je nu eens terug kijkt in de tijd, kun je dan een logisch verband leggen tussen de episodes van rugpijn (slecht lopen) en de bevangenheid? Als daar een duidelijke relatie is, dan hebben al die acties om het paard van het gras af te halen geen zin - je zou dan hooguit het paard even tijdelijk op rust kunnen zetten met een pijnstiller/ontstekingsremmer om te voorkomen dat door een overmaat aan beweging de zaak verder belast wordt.
Je schrijft dat er door een klap of val uiteindelijk 'hypermetrie' is vastgesteld. Weet je dan ook precies wát de schade in de rug is? Zijn er destijds foto's van rug en bekken gemaakt en wat is er gedaan om de hypermetrie te behandelen (voor zover dat mogelijk is)?
Zou je daar wat meer over willen vertellen?

Jij slaat de spijker op de kop, dit is precies wat ik denk.
Want er is duidelijk een verband.
Het hele gedoe is ook begonnen met het achter slecht lopen dus de hypermetrie en daardoor is hij bevangen geworden.
Stres en overbelasting dus.
Er zijn geen foto's van de rug gemaakt omdat dit bijna niet te zien is zei de dierenarts, er zijn dus wel foto's van de voeten, anders had ik gelijk foto's van de rug laten maken.
Het probleem zit in zijn kruis en dat zou rontelogisch lastig zijn vast te leggen.
Hypermetrie is niet te behandelen, het is een overprikkeling van zenuwen door een bepaalde storing.
Veulens krijgen vaak cortisone, maar dat is bij een hb pony natuurlijk uitgesloten.

Hypermetrie op zich is inderdaad niet te genezen. In een vroeg stadium worden er wel Vit.E+Selenium in jecties gegeven. Leg je DA dat eens voor of dat nog zinvol is. Of een warmtescan meer uitsluitsel geeft dan alleen maar het bepalen van een pijnpunt en hoe zinvol dat is.. daar stel ik vraagtekens bij. Maar.. er heeft ooit een artikel gestaan in de Vet. Journal over hypometrie en de schadebepaling van de zenuwbanen. Dat werd o.a. onderzocht aan de Universiteit van Gent en daar werd dmv cranio-sacrale stimulatie en door magnetische metingen veel duidelijk wat de proefpaarden aan schade hadden. Nu dacht ik zo, het één met het ander combinerend: zou het een idee zijn als je eens contact zoekt met Steffi van der Laarse? Zij behandelt door middel van een aantal zaken: ze is naast dierenarts ook chiropractor ( kan dus de werveltjes goed beoordelen) én ze gebruikt cranio-sacrale therapie.
Als chiropractor zal Steffi goed kunnen beoordelen of de rug| het bewegingsapparaat zodanige schade heeft en in hoeverre dit nog door spierversterking te ondersteunen is. Stel je nou toch 's voor dat het uiteindelijk toch iets is in de ruggenwervel ( er kan zo maar iets helemaal scheef zitten) dat het behandeld kan worden? Ik vind het opmerkelijk dat het paardje niet constant pijn heeft of slecht loopt - je zou bijna gaan denken aan iets als kissing spines| hernia, in de zin van dat soms door bepaalde bewegingen er meer of minder druk op de zenuwbanen komt. Ik zou haar het probleem in ieder geval 's voorleggen - je weet maar nooit.
http://www.steffivanderlaarse.nl/
Een goede kennis van mij is ook paardenarts|chiropractor: als ik haar te pakken kan krijgen ( ze reist tegenwoordig het hele land door om te behandelen, dus het kan even duren) zal ik haar mijn gedachten ook voorleggen.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:49

@jesito: Fijn dat het vanmorgen weer wat beter met je paardje ging. Hopellijk blijft het beter gaan. Ik kan je geen tips geven maar wil je wel sterkte wensen :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:25

Hij heeft wel osteopatie gehad een flinke sessie en daar reageerde hij goed op, alleen was mijn da er niet zo weg van.
Omdat hij niet kon kijken wat er met de wervels nu werkelijk aan de hand is, voor hetzelfde geld maakte ik meer kapot dan goed.
Maar op dat punt had ik niks meer te verliezen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik van een eric laarakker en steffi goede verhalen hoor maar ook de prijzen, daarbij komt dat ik geen trailer heb en ik ruim 3 uur moet reizen.
Ik wil gewoon feiten en een foto zou gewoon veel duidelijkheid geven, maar dat zou moeilijk zijn.
maar eens kijken wat de da zegt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:26

Yoika schreef:
Hier gaat het helemaal niet goed, nadat ze haar hoefijzer li voor verloor, is ze nu heel kreupel op dit been en ik voel hier ook terug een beeje pulsaties ... In paniek de hs teruggebeld en hij denkt misschien een blein doordat ze haar ijzer kwijt is, ik hoop maar dat hij gelijk heeft. Zijn er bij een blein ook pulsaties ??? (Neen zeker...). :( :( :( ;(

Hopelijk komt de smid snel anders ben je terug bij af.
Wel balen als zo'n ijzer ervan af gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 15:43

jesito schreef:
Hij heeft wel osteopatie gehad een flinke sessie en daar reageerde hij goed op, alleen was mijn da er niet zo weg van.
Omdat hij niet kon kijken wat er met de wervels nu werkelijk aan de hand is, voor hetzelfde geld maakte ik meer kapot dan goed.
Maar op dat punt had ik niks meer te verliezen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik van een eric laarakker en steffi goede verhalen hoor maar ook de prijzen, daarbij komt dat ik geen trailer heb en ik ruim 3 uur moet reizen.
Ik wil gewoon feiten en een foto zou gewoon veel duidelijkheid geven, maar dat zou moeilijk zijn.
maar eens kijken wat de da zegt.

Dat kan ik me wel voorstellen - ostheopaten zijn lang niet altijd artsen en het is een vrij beroep waar ook wel wat 'zelfdoeners' in rondlopen. Maar een chiroprator is wél een arts en ik kan je verzekeren dat deze héél goed weten wat ze doen en geen schade zullen aanbrengen door hun behandeling. Voor het overige heb ik je even een pb gestuurd. :)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:21

jesito schreef:
Y schreef:

Hopelijk komt de smid snel anders ben je terug bij af.
Wel balen als zo'n ijzer ervan af gaat.

Smid komt morgen namiddag.
Da ook opgebeld en zij wil smid laten zoeken naar hoefzweer omdat de pulsaties maar in één been zitten.
Hopelijk hebben ze gelijk...

Weet trouwens iemand of door hb of ir wonden moeilijk(er) genezen ? Ze heeft nu al 2 maanden een etterende wonde van een abces die ze kreeg door de inspuitingen die ze in het begin van haar hb gekregen heeft. We hebben al vanalles geprobeerd maar kunnen die wonde niet droog krijgen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:23

Yoika schreef:
Zijn er bij een blein ook pulsaties ??? (Neen zeker...).

Ik neem aan dat je met blein hoefzweer bedoeld?
En ja, is ook een ontsteking(sreactie) en dus zijn er wel degelijk pulsaties bij.

Heb bij Isabella ook vaak genoeg niet meer geweten waar het pijnpunt nu zat (ging ook continu in het extreme op en af).
Liep ze slecht door de gekantelde hoefbenen, of door de hoefzweren, of toch vanwege het probleem in haar rug, de achterknie die bleef haken? Of blokkade in de wervels? Of zelfs iets vanuit de hersenen?
Op den duur hield alles elkaar in stand leek wel ...

Warmtescan van Hans Arendse (thermografisch onderzoek), bood al veel uitleg.
Hoefzweren, hoog in de hoef bij de verzenen. Dat verklaarde waarom haar hoefballen loeiheet waren, maar niet de voorkant van de hoef (zoals bij bevangenheid). Pulsatie kwam door ontsteking in de hoef.
De achterhand was ook erg rood op de scan .. al haar spieren stonden op spanning, maar ook niet meer als dat, er was geen ontstekingspunt te zien op de scan. Ook niet in de rug.
Dat was gewoon een zwak punt door een val die ze vroeger eens heeft gehad.
De knie die op slot schoot was niets aan te doen; bewegen was daarvoor noodzakelijk, maar dat kon ze niet en hoe minder ze bewoog, hoe moeilijker hij loskwam. Enige wat ik kon doen als ze niet vooruit kon en stond te wankelen en te trillen, was haar een paar pasjes achterwaarts laten gaan.

Nou ja uiteindelijk kwam er veel meer vast te zitten. Wervelkolom, zoveelste lendewervel, schouderblad, halswervels. Ze kreeg steeds meer pijn. Ondanks fysio, want zelfs dat was te vermoeidend voor haar.

Geduld, veel geduld hebben was de remedie en proberen haar te ondersteunen daar waar ik kon.
Laatst toch eens een osteopaat erbij gehaald toen het naar mijn idee eigenlijk wel goed ging.
Zij heeft de laatste dingen los gemaakt, want inderdaad de rug en iets bij schoft/schouder zat erg vast.

Het is dus in extreme gevallen geen 'het is dit, het is dat' verhaal meer.
Het is een opstapeling van factoren, dat zichzelf in stand houdt vanwege de continu overbelasting, van juist een zwak deel van het lichaam.

En het komt pas goed als je het stap voor stap, maar dan in omgekeerde volgorde, weer kunt opbouwen.
Althans dat is hier mijn ervaring.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het makkelijk was ... de hele periode was eigenlijk een hel :o
(Maar ja ... dat was het hier toch al ... dus dat kon er nog wel bij).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:34

lolclub schreef:
ik heb even een plaatje van internet gehaald met de benamingen erbij,
Waaruit maak jij op dat de witte lijn smal is, hij komt op mij juist breed over ;)

Ik denk onderstaande :o

Afbeelding

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:38

Ja, ik ben intussen (deels) gerustgestald door mijn da en ze vind het een goed teken dat de pulsaties maar in één been zitten wat meestal een hoefzweer is ...
Duimen dus dat de smid ze morgen vindt ...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:39

Jesito: heel veel sterkte!

Yoika: Bij IR hoort inderdaad slechte genezing van wonden, echter bij mijn paard Indiana, die de diagnose IR heeft, heb ik daar nog nooit wat van gemerkt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 16:47

Yoika schreef:
Weet trouwens iemand of door hb of ir wonden moeilijk(er) genezen ? Ze heeft nu al 2 maanden een etterende wonde van een abces die ze kreeg door de inspuitingen die ze in het begin van haar hb gekregen heeft. We hebben al vanalles geprobeerd maar kunnen die wonde niet droog krijgen...

Nou -- als ik aan de 'gewone' menselijke vorm van diabetes denk dan is het slecht genezen van wonden zeker vaak voorkomend. Je hebt de zgn. neuropathie, dat is het afsterven van de zenuwen omdat het bloed niet optimaal zuurstof vervoert, waardoor wondjes niet snel genoeg ontdekt worden en daardoor tot hele nare infecties kunnen uitwoekeren ( de zgn. diabetes voet bv). Maar ook huidinfecties komen vaak voor en men denkt dat dit te maken zou kunnen hebben met het verhoogde suikergehalte in het bloed waardoor bacterieën en gisten welig kunnen tieren en moeilijk te bestrijden zijn. Dus ja, het kan.. maar of dat in jouw geval zo is kan ik niet zomaar bevestigen natuurlijk. Waar zit de wonde en wat zegt je DA?

Check anders eens met paars in dit topic - wellicht dat de Equiaide een oplossing kan bieden?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:55

De wonde zit voorraan op haar borst (net in de plooi van haar hals als ze naar beneden kijkt...) en momenteel ben ik aan een 2e kuur met ab bezig in overleg met de da... Zij is echter niet vertrouwd met insuline resistentie en noemt dit een uitvlucht van de eigenaren als hun paard te dik wordt ... :?
Ze is hier helaas dus niet op getest, maar toch heb ik een sterk vermoeden dat ze insuline resistent is. Ze is trouwens heel wat opgeknapt sinds ik haar magnesium bijgeef.
(ga nu even equiaide googelen ...)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:15

ik zou niet meteen denken aan een zweer op haar linker been, daar heeft ze toch het ijzer vanaf getrapt?
ik weet zeker dat als marco zijn ijzer mist dat hij niet tot slecht meer loopt en ongetwijfelt pulsatie zal hebben aan dit been. Ik zou eerst maar weer een ijzer eronder doen en dan kijken hoe het gaat...
Gelukkig komt je hoefsmid snel, ik vond het ook al raar dat hij je daar zo lang mee wil laten wachten.
Als marco zijn ijzer verliest dan weet ik zeker dat de hoefsmid er binnen 1 of 2 dagen is, simpel weg omdat hij niet zonder kan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:35

Yoika schreef:
Hier ook een hoefijzer kwijt in de modder, en meteen terug een mank paard ...
HS kan pas volgende week komen. Ben wel benieuwd wat hij nu van haar hoeven zal vinden
(vandaag is nu 2 maanden geleden dat de da zei dat ze bevangen was ...)

En hier dus nog steeds aan het wachten op hoefsmid. Hij doet het als bijberoep dus werkt hij overdag ook ergens anders en kan dus ook niet komen... Hopelijk vandaag of morgenavond, anders wordt het zowiezo vrijdag of in het weekend. Ze mankt niet echt, maar ze loopt er zo gevoelig op... Ze wil graag draven en gek doen, maar dat gaat moeilijker met dat gevoelige voetje, helaas. Hoefwand weer helemaal gescheurd, hopelijk komt hij snel en raakt het ijzer er weer op!
Veel succes er ook mee, laten we samen afwachten tot onze smid eindelijk komt..!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:40

Thermografisch onderzoek is zeker aan te raden!
Zo kom je precies te weten waar de problemen zitten en kan je samen met de kliniek/fysio/chiropractor/osteopaat de foto's bekijken en het paard heel gericht gaan behandelen. Het is echt niet duur voor wat je ervoor terugkrijgt en de desbetreffende man kan snel ter plaatse zijn.

Aderlating werd naar mijn weten ook alleen in de acute fase toegepast...

@isapaardje: ik duid niet op de mate van hoefbeenskanteling, maar meer op de schade die is ontstaan vanuit de aanmaak van nieuw hoorn. Dus wat je zelf later ook aangaf ;)

Op de foto van de hoef van dhr. Aalders zie ik wel degelijk een verbrede witte lijn (gele lijn ;)) en daarbij aan de binnenrand een bloeduitstorting van de rand vh hoefbeen. De witte lijn volgens IP is het ongepigmenteerde gedeelte van de hoefwand. Je ziet ook dat het geheel een beetje 'glazig' is.

En ja, een witte lijn kan tot centimeters verbreden!

@Bokkers die een ijzer kwijt zijn... Het is nu ook echt even te nat om ze nog in de wei/blubber te zetten... Ik zou als ik jullie was even een paddock oid in gebruik gaan nemen of een droger stuk land of de slootkant afzetten zodat ze niet meer uit de sloot drinken. Door de bagger wordt het ijzer er gewoon af gezogen als het ware.
Plus dat de hoeven op een gegeven moment zo doorweekt zijn dat het allemaal wat sneller scheurt/kapot gaat...

@jesito: veel sterkte!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:47

Mijn stukje is vrij droog! En ze is haar ijzer op stal kwijt geraakt helaas (houdt van torentjes bouwen op stal als ze niet snel genoeg buiten mag)... En misschien is die modder idd wel een boosdoener, maar dat is maar een klein stukje! Ze verliest die ijzers al jaren... Altijd vooraan helaas. En heb geen andere optie om haar toch nog weidegang te bieden.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:51

Celia schreef:
Grrr mijn pony die hersteld is van HB is vandaag net haar hoefijzer verloren in die zuigende modder... (ze heeft ze echt nodig doordat ze gekantelde hoefbeentjes heeft) Hoefsmid doet zijn uiterste bet vandaag nog langs te komen, anders morgen... Haar hoefwand is helaas weer helemaal meegescheurd en overal zijn weer brokken af. Ik hoop dat hij het kan redden en er toch een warm beslag op krijgt en dat ze niet te kreupel loopt erna. Zo hatelijk toch altijd in die modder, op die manier geraakt ze meermaals haar ijzers kwijt, maar dit jaar met die hoefbeenkanteling is het echt niet bevorderend. Ze loopt weer wat voorzichtiger, wel niet kreupel, maar toch. Waarom toch altijd...!

Vandaar mijn reactie ;)
Sterkte! Hopelijk kan je smid toch snel komen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:58

SpikyBlue schreef:
Celia schreef:
Grrr mijn pony die hersteld is van HB is vandaag net haar hoefijzer verloren in die zuigende modder... (ze heeft ze echt nodig doordat ze gekantelde hoefbeentjes heeft) Hoefsmid doet zijn uiterste bet vandaag nog langs te komen, anders morgen... Haar hoefwand is helaas weer helemaal meegescheurd en overal zijn weer brokken af. Ik hoop dat hij het kan redden en er toch een warm beslag op krijgt en dat ze niet te kreupel loopt erna. Zo hatelijk toch altijd in die modder, op die manier geraakt ze meermaals haar ijzers kwijt, maar dit jaar met die hoefbeenkanteling is het echt niet bevorderend. Ze loopt weer wat voorzichtiger, wel niet kreupel, maar toch. Waarom toch altijd...!

Vandaar mijn reactie ;)
Sterkte! Hopelijk kan je smid toch snel komen.

Een goeie smid vinden is helaas ook niet makkelijk hier...!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:03

Isapaardje schreef:
lolclub schreef:
ik heb even een plaatje van internet gehaald met de benamingen erbij,
Waaruit maak jij op dat de witte lijn smal is, hij komt op mij juist breed over ;)

Ik denk onderstaande :o

Afbeelding

Ik vermoedde al dat je dat voor de witte lijn aanzag ;) ,
dat is echter het ongepigmenteerde gedeelte van de hoefwand, de witte lijn is de brede gele strook daar weer binnen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:07

Yoika schreef:
Ja, ik ben intussen (deels) gerustgestald door mijn da en ze vind het een goed teken dat de pulsaties maar in één been zitten wat meestal een hoefzweer is ...
Duimen dus dat de smid ze morgen vindt ...

Het lijkt een beetje hetzelfde als bij Pauli van JP, die verloor ook haar ijzer met als gevolg een zoolzweer.
Ik hoop dat je HS morgen ook de zoolzweer kan vinden,

sterkte in ieder geval :(:)