[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:14

linnie. die bij mij geweest is adviseerde zadel met korte kussen wel 17,5 inch zit voor mij. is al geen standaard zadel meer. wordt het al maat werk hoog opgsneden voor schoft, vanaf prijs 2500 euro terwjl hij op dat moment net behandels was aan zjn si en zei heel eerlijk vertelde dat haar ervaring was dat dat nooit meer geheel over gaat. zij adviseeerde minder vulling waardoor zadel anders ging liggen na 3 mnd nieuwe controle omdat de vulling dan gaat zitten en je beter beeld kijgt wat nog extra vulling nodig heeft. in theorie zou mn zadel nu een inch te lang zijn wat inhoud dat hij op of over de 13 de rib komt maar door een anti slip mat op zn rug te leggen en het zadel op de coorecte plaats te lggen blijft mn zadel daar liggen waar het hoord en glijdt niet verder naar achteren. gewoon achter je paard gaan staan en kijken en voelen is mijn tip daar leer je het meeste van. en goed luisteren ben benieuwd duim voor je geen ander zadel

weet je wat ik zo moeilijk vind je gaat de grens steeds verder verleggen. ik vind afhankelijk soort zooltje geen probleem. nort is niet gelukkig als grasmaaier daar ben ik van overtuigd daarbij eet hij zichzelf dood zo vet wordt hij. daar is sem dan niets bij. maar rijden op kreupel paard vind ik ook nits

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:34

Waarom zou je een paard geen speciaal beslag bieden, als het dan wel rad loopt heeft het dier toch geen pijn of zie ik dat dan verkeerd... Ik laat mijn haf echt niet inslapen als ze niet meer zonder ijzers kan lopen. Zoiezo kan zij prima leven als grasmaaier gezien dat haar grote hobby is.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:29

mvermeulen1 schreef:
ik ben het niet helemaal met je eens hutch betreft dat een paard zonder alle toepassingen gelijk afgeschreven is..(zoals ik het lees kort door de bocht) sem heeft ook extreem dunne hoefzolen..(foutje van mijn vorige smid) en waren deze toepassingen (zool en siliconen) echt nodig..bij sem is het alles op niets..het is geen grasmaaier paard dus dat zou betekenen dat hij dus moet gaan hemelen..ik vind als eigenaar dat ik toch het een en ander geprobeert moet hebben voordat ik zo'n besluit maak...op zekere hoogte natuurlijk..want ik heb wel de grens voor mezelf gesteld dat als hij niet meer gereden kan worden einde oefening is..

ik hoop door middel van deze scan erachter te komen waar de knelpunten zitten en ben ik nog bereid om te laten onderzoeken wat de schade is en er in hoeverre er wat aan gedaan kan doen zonder die grens te overschreiden..

mvermeulen het is niet zo zwart wit als dat het misschien overkomt. Ook ik vind dat je zeker iets geprobeerd moet hebben.
laat ik het uitleggen via een voorbeeld
laat ik het aan de hand van norton uit proberen te leggen.
norton loop op verkapt speciaal beslag namelijk meer opzet in zowel de hoef als het ijzer. Hij heeft geen gevoelige zolen , dus deze dempen heb op een normale manier.
Onze smit is dan ook zo. van dat werkt en zolang hij dat zelf nog kan, moet je daar niet aan gaan sleutelen en veranderen.
Is het dus door de extreem dunne zolen dan is het een goede tussen op lossing ( zijn de zolen van jou paard dan nooit meer dikker geworden.?).

Mijn mening is dat je een paard niet einde ten dagen moet proberen te lappen met hulpjes hier en daar. Zo houden wij norton zonder pijnstiller een stalgenoot voert haar paard altijd devils relief ( natuurlijk pijnstiller ) Maar rijdt wel met hem. In mijn beleving kan dat niet.
want je paard heeft dan atrose en zij geeft hem pijnstillers zodat hij geen pijn heeft of het minder voelt en ze kan rijden

ik ben totaal niet tegen atrose middelen juist niet maar ben wel tegen het steeds verschuiven van grenzen
zo hebben wij in oktober afgesproken met zijn 2 norton is ingespoten op zijn atrose been , in gespoten in zijn si gewrichten hij is terug gegaan op speciale ijzers
en dan sinds kort weer terug gegaan op atrose middelen . als hij nu weer voor langere tijd kreupel gaat lopen door zijn atrose /rug.
is onze grens bereikt van paard waardig leven ik wil niet een paard laten leven op buut devil want manken doen ze alleen als ze pijn hebben
norton kan ook niet dienen als grasmaaier ( snel overgewicht ) en alleen op een zand paddock is hij niet meer te genieten.

ik begrijp jou heel goed in je grens. en dat je een scan laat doen om dingen uit te sluiten en om meer te weten te komen , heeft mijn zus in oktober ook laten doen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:07

oke..ik begrijp je punt en ik ben het ook dan wel met je eens op die manier :) sinds ik terug ben van de DA ben ik me al aan het voorbereiden aan hoe ik sem wil laten gaan..ondanks dat het op een gegeven moment beter ging in me achterhoofd ben ik er altijd wel mee bezig...en tja stiekem ga je dan toch verder omdat je ook niet aan wil geloven..pijnstiller heb ik hem alleen in het begin gegeven toen hij echt slecht liep maar heb toen ook niet gereden was meer voor hem om wat dragelijker te maken...

ik heb deze smid pas sinds vorige jaar oktober net nadat we naar de DA waren geweest omdat ander beslag wel wilde proberen en omdat het met mijn vorige smid niet helemaal lekker liep..we hadden wat meningsverschillen zeg maar ben ik naar een ander gegaan en bleek dat hij gewoon verkeerd stond en verkeerd ijzers enz..ben echt tevreden over hoe hij nu op zijn benen staat en we wilden de volgende keer proberen om de siliconen eruit te laten en zo ook hopelijk de zooltjes eraf maar dat kost tijd en geduld want ze hoeven waren niet al te best en ze groeien nu heel mooi..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:25

hutch84 schreef:
oke ik dacht dat je de brokken bedoelde dat die goed bij jou te krijgen waren.. maar het blijkt de mueslie te zijn.. welke is dat dan met extra glusocamine?

oke als dat na 2009 gebeurd is ken ik de eigenaren niet

nee die brokken zijn idd goed te krijgen hier....

die muesli helaas niet, die staat me nog meer aan dan de brokken.

geef jij die brokken ook gewoon in de zomer als ze op de weide staan?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:40

als je het echt niet te pakken krijg wil ik wel een deal sluiten zodat je het kan proberen.
of je kan mijn leverancier bellen of die misschien bij jou thuis wil bezorgen ( is wevo in steenbergen)
of jij komt bv naar rilland en ik zorg dat je 2 of 4 zakken krijgt

ik voer in de zomer mijn paarden alleen iets om ze hun medicijnen binnen te laten krijgen ze staan dan 24/7 buiten op het gras dus hebben dan brokken niet nodig.
wij voeren eigenlijk altijd op het oog zo kunnen ze deze week op een halve kilo staan en over 2 weken op een kilo

mvermeulen daarom is het soms handig het even iets duidelijker uit te leggen. tekst is toch maar tekst. gelukkig begrijpen we elkaar
wel balen dat je smid er zo een rot zooi van gemaakt heeft het heeft even nodig maar komt wel goed hoor.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:13

@ mvermeulen: ik hoop dat de scan je veel duidelijkheid kan geven, misschien niet het antwoord wat je wil krijgen, maar je krijgt wel een volledig beeld van de situatie en kan dan gaan bepalen wat je ermee gaat doen.

Mister staat op een aangepast ijzer, geen lippen, wat afgerond aan de voorkant, een balk aan de achterkant en leren zooltjes erin.
na de conclusie van de DA dat Mister kogelartrose had werd siliconen gel aanbevolen door hem als demper. ik heb dit toen met mijn smit overlegd, en hij vond het verstandig om eerst eens te gaan proberen hoe hij zou gaan lopen met leren zooltjes ipv siliconen, hij had dat spul ook niet op voorraad liggen, moets het bestellen en het was ook erg duur (er zou 50 euro ongeveer per beslagbeurt bij komen. nu kijk ik helemaal niet op geld als het gaat om de gezondheid van mijn paard, maar ga het ook niet uitgeven als het niet nodig is), daarom zijn we hiermee begonnen en hij loopt hier nu ongeveer een half jaar op en gaat erg goed.

ik ben nu gestopt met supplement geven en hopelijk is de volgende stap het ijzer langzaam weer terug brengen naar normaal, maar daar ga ik pas over een tijdje het eens over hebben met de smid.

@ Hutch: pas heel erg op met je quarter 24/7 op de weide zetten!! daardoor is het bij Mister fout gegaan. hij kan nooit meer 24/7 op de weide, alleen nog overdag.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:30

mister dan mee je niet?? dat is erg duur .
ik weet de inkoop prijzen nu is het afhankelijk welke je heb

ik pas er zeker met op gelukkig heef thutch er altijd goed tegen gekunt heeft in de opfok ook 24/7 buiten gestaan, er is gebleken dat er geen medische reden is waarom hutch dat niet moet kunnen we hebben geluk dat ze zeker 2 maanden op grasland gaan ( wat dus al geoogst is voor het gras zaadhooi)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:39

mijn smid probeert altijd goed mee te denken en hij is al jaren mijn smid, hij weet hoe ik ben en wat ik allemaal heb meegemaakt, dus ik twijfel geen moment aan zijn bedragen.
maar ik ben ook heel blij dat we er niet aan hoeven, want het hele idee van siliconen vind ik zelf ook gewoon geen fijn idee. het sluit de voet echt volledig af, en dat is gelukkig bij leer niet zo.

was Hutch ook al zo loom en niet lekker lopend vorig jaar? zo niet, let dan extra op hem komend jaar, het kan nl wel een grote rol spelen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 01:04

sem heeft al een aantal jaar leren zolen en nu sinds 4 maanden siliconen en zal ik je eens wat vertellen :-) toen we naar de DA gingen moesten zijn ijzers eraf voor de foto en hij had toen alleen zooltjes en weet je wat voor gore beestjes tussen zijn hoeven zatten?! MAAIEN!! de smid van de da zei toen heel nuchter ooo hij heeft beestjes!! ik ging bijna over nek van narigheid bij het idee haha hij zei dat dit wel vaker voor kan komen met zooltjes.. sowieso 1 voordeel van de siliconen ertussen geen gore beestjes

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:53

mvermeulen is ook te begrijpen he , dat er beestjes kunnen zitten maar fijn is het niet verre van en je moet het zeker behandelen.
vaak adviseerde wij de klanten bij bv een hoefzweer die net open geklapt was ( via de zool) ook een zooltje te gebruiken, ze kregen /kochten dan ook gelijk spul wat ze er tussen moest spuiten om het te ontsmetten / beestjes te voorkomen . maar na 3 weken werden die zooltjes dan ook zeg maar open gesneden dan zat er nog wel een gedeelte tussen het ijzer maar de zool kwam weer vrij

nee sloom was hij niet het probleem is eigenlijk ik oktober begonnen met staken onder het zadel ( achter af gezien kwam dit door het zadel vast in de rug overgevoelige lendenen ( heeft hij nu nog wel wat last van) kiezen die niet goed geveild waren eigenlijk alles wat tegen kon zitten zat tegen.
doordat en dat ik hem waarschijnlijk te ver arm voerde voor zijn spieren is hij verzuurd .
voer jij jou quarter in de winter standaart vitamine e bij ?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:35

Jongen wat zijn jullie gisteren weer hard gegaan.
Danté staat op normale ijzers, bij de voorijzers heeft mijn smid (volgens mij) de voorkant wat ronder gemaakt zodat ze makkelijker zou weglopen.

Nog even een heel ander vraagje. Ik krijg van mijn ouders voor mijn 21e verjaardag (pas in juli maar goed ze kwamen er gisteravond al mee) een weekendje naar zee met Danté *\%/* . Ik wilde altijd al heel graag een keer met mijn eigen paardje naar het strand maar vanuit de Achterhoek is dat nog best wel een stukje.
Nu ben ik op zoek naar een adresje waar Danté, ons gezinnetje (4 pers) en hond kunnen overnachten voor 1 nachtje. Heeft een van jullie misschien een idee. Het fijnste zou zijn dat Danté dicht bij het strand staat en dat wij dicht bij haar in de buurt kunnen overnachten.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:42

@annelieke92: zo leuk, een weekje zee met je paard! (stiekem toch jaloers :+ ) dat zou ik ook wel eens willen doen. Maar ik durf niet.

Het gaat hier heel hard! Urka heeft qua beslag al echt vanalles gehad. Ze heeft jaren op ijzers met 2 lippen gelopen die wat afgerond werden zodat ze beter liep. Daarna ijzers met 1 lip , daarna weer 2 lippen, dan een race ijzer (aluminium, zonder lippen), dan weer 2 lippen (en afgerond om wat beter af te rollen) en nu het break over beslag. (eigenlijk een hoop gepruts achteraf gezien, maar ze doet ook altijd zo moeilijk: lees als ijzers aftrappen)

Even over het nieuwe beslag van Urka .... ik weet het zo niet. Ze loopt niet echt slecht, maar ook niet echt super. Ze mankt niet, maar het is ook niet helemaal in orde. Maar als ik kijk waar we vandaan komen doet ze het echt super.... Met haar vorige beslag liep ze ook niet altijd goed. dus ik weet niet of het slechter lopen een oorzaak is van de nieuwe ijzers... (ze heeft nu de break over ijzers er een week onder zitten)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:59

annelieke wil je dan zeeland ? of over heel de kust?

je kan namelijk schitterend rijden bij mister01 in de buurt misschien weet zij wel een adres he
de kanten van rennese op zit je denk ik aan manege krol vast
maar hier op bokt is een zeeuwentopic breek anders daar in en vraag hun naar een mogelijk adres.

kat_tje balen he dat gezoek met een ijzer. mocht je er echt niet meer uit komen
vroeger kon je met probleem paarden naar de hoefsmederij school in anderlecht belgie

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:53

ik sluit me bij mm zus aan maar denk dat achterhoek zeelnad misschien wat te ver is.

elkevdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:20

Iedereen bedankt voor alle informatie over de speciale ijzers.

Ons paardje maakt het nog steeds goed op haar nieuwe ruststal en voor haar lijkt de 24/7 weidegang en dus beweging erg goed te zijn.
We gaan nu ook qua weer een betere tijd in dus ik hoop dat ze heerlijk an genieten van haar welverdiende rust.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:42

@annelieke: wat een fijn cadeau.

Ik had dit nooit op mijn verlanglijstje staan, gewoonweg omdat ik er nog nooit aan gedacht had.
Maar nu komt dit zeker wel in mijn top3!
Misschien kan ik dit als cadeau vragen voor moederdag??? (nee, op dit moment krijg ik vooral mooie tekeningen, waar ik erg blij mee ben)

Ik hoop voor je dat je een leuke locatie kan vinden en wens je super veel plezier toe!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:12

Misschien nog even een gekke tip voor je dagje kust-vakantie. Vindt van te voren even uit wanneer het laag water is ! Met hoog water over het strand is niet echt leuk voor je paard ( lees : dan moet je paard door mul zand heen ploegen ). Laag water is veel fijner.
Plus vraag goed na of je nog op het strand mag met je paard ! In de winter is dat vaak geen probleem, maar rond deze tijd kan je beperkingen verwachten.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:16

Dames allemaal heel erg bedankt voor de fijne tips! Ik ga me er ook goed in verdiepen. Het hoeft natuurlijk niet in de zomer, het najaar kan natuurlijk ook. En dat van laag water is ook super daar had ik nooit aan gedacht! :+
Maar ik ben wel echt super blij dat ze zo'n eind voor mij willen rijden.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:09

Mag ik een vraag stellen?
Heeft iemand ervaring met "brandnetel-thee" of met "knotwilg-thee"?

Ik kreeg deze tips van een bekende. Thee maken van brandnetels/ de bast van een knotwilg en dit aan paarden met artrose geven. Schijnt onder andere goed te zijn voor de doorbloeding en de zuivering.
Is hier iemand die er bekend mee is?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:12

thee hoef je nog niet eens te trekken
kijk eens op de paardendrogist en dan bij brandnetel brand netel kan ej voeren aan paarden met atrose /atritisch en zou goed moeten helpen

wilg ( maar het beste is knot wilg) is een natuurlijke pijnstiller hoe je ook geen thee van te trekken ik gooi met regelmaat takken bij mijn paarden als ze behoefte hebben aan deze stof eten ze de barst en bladeren van de takken ik doe dit dan een paar dagen op het moment dat ze er niet meer van eten is het genoeg en gooi ik er geen meer bij een aantal weken /maanden later doe ik het zelfde nogmaals

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:17

Ja, klopt, de takken van een knotwilg leggen we ook regelmatig in de wei, om aan te knabbelen en mee te spelen. Maar is het effectiever als je er thee van trekt???
Ik had er geen idee van dat het als pijnstiller wordt gebruikt, ik begreep zuiverend.

Brandnetel is toch wel zuiverend?
Gedroogde brandnetels vinden sommige paarden ook heerlijk. Zouden ze deze voedingsstoffen dan tekort komen of vinden alle paarden dit lekker?

Het is een kleine moeite om dagelijks een emmer thee te maken voor onze paarden en als ze er baat bij hebben dan ga ik dit zeker doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:39

Ja klopt hoor. Als je thee maakt van brandnetel krijg je een kruideninfuus. Dat werkt sterker als zo de kruiden los en droog geven.
Brandnetel werkt idd zuiverend en is goed voor de doorbloeding. Rozenbottel wordt in engeland vaak gegeven aan paarden met artrose, dus dat is ook nog een ( extra ) optie . Boswellia is nog een ander kruid, dat is ontstekingsremmend en pijnstillend, schijnt beter te werken als NSAID's en/of duivelsklauw.
Nog een simpele : lijnzaad. dat is door de omega 3 vetzuren erin ook ontstekingsremmend.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:49

Bedankt voor de info.

Dus; waar doe ik goed aan?
Dagelijks een emmertje van hetgeen er op dat moment in de natuur groeit?

Boswellia heb ik nog nooit van gehoord maar ga ik zeker opzoeken. groeit ook in de nederlandse natuur?
Duivelsklauw ken ik wel maar had er nog nooit van gehoord dat dit eetbaar was

De natuurlijk zorgt eigenlijk maar goed voor ons (maar je moet het allemaal wel weten).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:58

Duivelsklauw wil nog wel eens maagproblemen geven bij paarden, dus dan is wellicht boswellia een beter alternatief.
Brandnetelthee kan je idd best eens een tijdje geven, maar soms ook wel een weekje stoppen tussendoor dan. Rozenbottels komen pas later in het seizoen , dus die zou je dan kunnen uitproberen ( sommige mensen vriezen ze zelfs in ).