[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:11

claubrink schreef:
Hoe gaan jullie het straks allemaal doen als de paarden het land weer op gaan

Let wel op met dit weer. De nachtvorsten icm de warme zon overdag zorgen dat er veel fructaan in het gras zit.
Zelf heb ik nauwelijks gras op dit moment. Isabella heeft de hele winter door 24 uur per dag op haar weitje gestaan en het zo kort gevreten dat het alleen nog maar groen kijkt. Hoewel ze wel altijd nog met de kop naar beneden staat, zal ze er nauwelijks een halve kilo gras per dag afkrijgen.
Ik ga vooralsnog geen stukjes wei "dichtzetten" om te laten groeien. Laat haar dus zo lopen op dat kale stuk, dat straks gedurende de komende weken/maanden heus wel weer wat zal gaan aangroeien. Ze kan dan eten wat gegroeid is.
Of dat de oplossing is, weet ik niet, want dit is het eerste jaar dat ik het zo ga proberen.

Weet in ieder geval van voorgaande jaren dat: stukjes afzetten, wel of niet bemesten, strookbegrazing, maar zeer tijdelijke periodes op het gras, allemaal niet werkte bij Isabella.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:17

[quote="mysa"]@ claubrink:
Maar kan hij er nu helemaal niet mee eten dan? Omdat je zegt dat hij er maar een beetje bij staat? Ik had begrepen dat ze nog wel wat naar binnen konden werken met zo'n ding om?
quote]

ze zeggen idd dat je paard er wel wat mee zou moeten kunnen eten, maar het lukt hem niet. volgens mij moet het gras ook behoorlijk lang zijn voor dat er eens een keer een sprietje door die korf heen steekt die hij kan pakken. Maar die lomperik drukt het gras alleen maar plat met zijn korf. Wel staan hij heel veel te drinken als hij hem om heeft, als of hij op die manier wil proberen die korf af te krijgen of zo Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:21

mysa schreef:
@Isapaardje: ja, jee, ik weet het zolangzamerhand niet meer hoor, wordt heen en weer geslingerd tussen allerlei veronderstellingen, maar mechanische bevangenheid kan toch nooit zo lang duren, half jaar al nu!

Eh ja volgens mij kan dat dus wel. Isabella is vorig jaar in maart bevangen geraakt en pas in september leek het erop dat ze er eindelijk door was.
Nu lag bij haar in eerste instantie wel het immuunsysteem overhoop (ook met bloedonderzoek aangetoond), maar door de zgn. anatomische bekapping heeft ze er een mechanische bevangenheid bij gekregen (althans volgens de andere hoefbekapper). En die duurt langer dan eentje die met de stofwisseling te maken heeft.
Dat is ook wel logisch verklaarbaar. Zodra de stofwisseling weer in orde is (en dat kan snel gaan door verandering van voer), komen er geen afvalstoffen meer in het bloed terecht en raken de hoeven niet meer verstopt (in het simpel-kort gezegd) en de pijn zal snel afnemen.
Echter een mechanische bevangenheid komt door een verkeerde stand/afwijking in de hoef. Als deze voortkomt door een overbelaste pees (bijv. door te korte hielen), of een druk op de kroonrand (omdat de hoeven niet juist zijn bekapt of verkeerd worden belast), dan krijg je deze bevangenheid niet zomaar weg met enkel en alleen voeding. Ik had het pees/lage hielen probleem en dat duurt gewoon lang voordat de hoef zich hersteld heeft naar een stand die wel prettig is voor het dier.

Note: dit is mijn uitleg van hoe ik het begrepen heb allemaal vorig jaar Bloos

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:25

Aurora is er erg handig mee geworden, ze heeft het graasmasker nu altijd om in de wei.

Haha! en madam krijgt weer madammen-kuren Ja ze zag me aankomen met dat ding, meteen aan de andere kant van de paddock. Uurtje later had ik haar even medicijnen gegeven (dus masker af) en wilde haar mee naar binnen nemen. Terug de paddock in ging nog net Lachen maar daar voelde ik me toen net een keeper die een penalty moet tegenhouden: e'e'n kans om de goede hoek in te duiken. (kansloos dus) En het deurtje kon nog niet dicht want Saros stond me in de wei nog uit te lachen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:28

@ Isa:tja, ik denk dat je redenatie wel klopt, in zoverre dat het langer duurt. De paarden die ik ken, die bevangen waren door stofw. probleem waren veel sneller weer beter. Mijn vorige paard ook trouwens, die was meermalen bevangen, (cortisoninjecties, en ook niet bepaald slank als ze bij oma stond). Maar dat was dan een week, of soms twee, en dan was het over. En dan ook echt over. Niet dat gekwakkel van nu met, hee, ze lijkt vandaag wat beter, of juis minder te lopen, al maanden lang. Verder is ze nu wel goed bekapt, en toen ze bevangen raakte in okt. was ze op zich ook wel goed bekapt alleen waren de hoeven toen dus te kort. Vlak voor kerst heeft de h.s. wel de hielen lager gezet.

@ claubrink/gemske: Gemske vertel claubrink dan ff wat jij precies voor graasmasker hebt, miss. kan zij daar ook wat mee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:39

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:47

Volgens mij is het merk Imperial Riding, het ziet er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Hier kun je zien hoe het vast zit, met dubbel klitteband op de plek waar je normaal een halster zou verstellen naar de oren toe.
Afbeelding

En een foto van zaterdag... bovenstaande foto's zijn van eind zomer vorig jaar. Is ze niet mooi afgevallen?
Afbeelding

*edit* ik heb dus degene die de paardendrogist verkoopt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:53

Die graasmasker heb ik ook.
Doe je je shet dan echt de hele dag het land op met dat masker? Ik twijfel zo erg

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:06

Nee ze gaat zowiezo maar een paar uurtjes per dag, van 14-18 ongeveer. Dat gaat prima hoor, ze heeft wel een rand op haar neus met minder haar, en in het begin nog weleens een schuurplekje. Maar dat is nu weg.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:26

Isapaardje: over dat lijstje met voer.
Er staat een lijst met voer op de westernsite, fokkerij dacht ik, over PPSM (spieraandoening). Hier staat ook de dodson and horrel bij en de spillers.
Ik weet niet hoe ik de link kan plaatsen (dom, niet eens blond!).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:29

EvelynB schreef:
Kymalin en Gemske, bedankt voor jullie reactie! De blauwe plek zat voor de punt van de straal. En op de foto's is te zien dat de punt van het hoefbeen een tikje omhoog staat gewipt, beide voorbenen.

Een blauwe plek voor de punt van de straal zou inderdaad kunnen betekenen dat het hoefbeen iets is gekanteld. Wat ik alleen vreemd vind is dat op de foto te zien is dat het hoefbeen een tikje omhoog staat gewipt. Volgens mij (correct me if i'm wrong...) kanteld de punt van het hoefbeen juist naar beneden, vandaar bij extreme gevallen ook zoolperforatie...

Over dat weidegang opbouwen; Ik ben het met Isapaardje eens. Juist met dit weer komen ze bij nog niet in het gras omdat het 's nachts nog erg koud is overdag zonnig. Ik begin pas met weidegang opbouwen als de temperatuur 's nachts boven de 10 graden blijft. En dan 's ochtends vroeg een half uurtje de eerste week. Daarna iedere week een half uurtje erbij. Maar ik durf in totaal niet langer dan 2,5 uur te geven. Bij voorkeur beginnen met weidegang op bewolkte dagen (i.v.m. verminderde fructaanaanmaak). De overige tijd staan ze met hooi in de paddock.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:36

Op die paar uurtjes gras kunnen ze best reageren. Gister had ik Nado door omstandigheden 2 uur op het gras ipv het normale half uurtje (gras is trouwens ook een groot woord hier). En meteen slechtere ademhaling en sterk verdikte manenkam etc. Hoeven waren niet warm gelukkig. Gisteravond was de ademhaling al weer afgenomen en de manenkam ook iets en ik verwacht vanochtend dat het ook weer beter is. Maar hij moet dan echt herstellen. Voor mij echt een eye opener dat het echt zo veel uit kan maken, die paar uurtjes gras, zeker in deze omstandigheden.

Gems, ik heb mijn graasmasker nog steeds niet geprobeerd, maar deze zomer moet hij er aan geloven. Ik ben zo blij dat het voor Aurora zo'n uitkomst is gebleken.

Myr, ik ga met Isa mee, het klinkt veel meer als mechanisch dan stofwisselingsgerelateerd. Dus... als het straks beter fructaanweer wordt, zou ik haar wel, voorzichtig opbouwend, weer op het gras durven zetten.

Nado is trouwens redelijk stabiel op dit moment. Ik heb ze overdag samenstaan met geweekt hooi en 's nachts staan ze apart, Nado met geweekt hooi en Kollur met droog hooi. Wel een heel gedoe met hooinetten en weken en alles, maar het werkt! Nado zijn manenkam is nog wel dik, maar niet knoerdhard meer, hij is vrolijk en rent heel hard de wei in als ik het hek open doe (dat is de voornaamste reden dat ze iedere dag de wei op mogen, ze vinden het zo'n heerlijk uitje, rennen, bokken en dan even gras eten) en over het algemeen ziet hij er voor zijn doen best goed uit. Ik heb een papje waar ik de magnesium in doe, die hij wél lekker vindt, dus dat is ook geen probleem meer. En beide paardjes zijn best gelukkig met deze routine, Nado gaat inmiddels zelf 's avonds zijn eigen paddock in, hoef ik niets meer voor te doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:51

romeorowan schreef:
Er staat een lijst met voer op de westernsite, fokkerij dacht ik, over PPSM (spieraandoening).

Eerst wat PPSM is:
http://www.westerngids.nl/modules/artic ... .php?id=39

EPSM/PSSM paarden in de vs krijgen voer met een suiker/zetmeel gehalte ONDER de 20%, met toegevoegde olie. In nederland is dit moeilijk maar volgende komen in aanmerking:

Marstall "Vito" (10%)
http://www.marstall.nl/

HiPro "Flexible Move" (10%)
http://www.hipro.nl/
(staat nog steeds niet op hun website, dus bellen om te bestellen Tel. 0544-371397)

Spillers "Happy Hoof"
http://www.spillers-feeds.com/

Dodson and Horrell "Safe and Sound", "Leisure Mix", "Pasture Nuts"
http://www.dodsonandhorrell.com/

St. Hippolyt "Equigard"
http://www.hippolytshop.com/Hauptfutter/Equigard.htm

Agrobs
http://www.agrobs.de/de/produkte/pferde.htm

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:23

Dank je Isapaardje, dat is het lijstje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:04

Oke dilemma. Ik heb Grietje vorig jaar helemaal niet op het gras gehad. Ze is wel ontsnapt toen ik op vakantie was in februari en toen heeft ze een week in een volle wei gelopen. Hier heeft ze niks aan over gehouden. Nu zit ik te twijfelen of ik haar weer de hele zomer op hooi wil houden, of mss toch enkele uren met een graasmasker op de wei zal zetten die nu zo kort is als een gemaait gazon ongeveer. Wat denken jullie?

EvelynB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:44

Kymalin schreef:
Ik heb een papje waar ik de magnesium in doe, die hij wél lekker vindt, dus dat is ook geen probleem meer.

Waar bestaat dat papje uit? Misschien kan ik het ook proberen? Spuit je het in de mond of eet het paard het zelf op?

EvelynB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:18

Ik heb begrepen dat de hoedenrand, dat opgewipte puntje van het hoefbeen een braam is, ontstaan door hoefbevangenheid. Maar ik weet ook niet hoe dat ontstaat. Weet iemand anders dat?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:22

Isapaardje schreef:
Je hebt inderdaad diverse graasmaskers.
Een grasmasker: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=35749

Of de greenguard:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=26125

Gemske: ben indd wel benieuwd welke jij gebruik.

ik heb die van de eerste link (graasmasker) Nitro heeft hem vandaag weer afgekregen, vraag me niet hoe hij het voor elkaar krijgt want strakker kan hij niet. Ik hoorde van mijn stalgenoot dat de stal eigenaar er toch wel van baalde dat Nitro hem weer afgegkregen had, dus misschien is hij toch een beetje aan het bij draaien

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:39

Ik heb de bovenste, dus de plastic korf met het halster eraan.
En ik vind het eigenlijk wel fijn dat ze in geval van nood zichzelf los kunnen trekken. Hoewel als dat elke dag lukt is het niet goed natuurlijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:24

EvelynB schreef:
Ik heb begrepen dat de hoedenrand, dat opgewipte puntje van het hoefbeen een braam is, ontstaan door hoefbevangenheid. Maar ik weet ook niet hoe dat ontstaat. Weet iemand anders dat?

Wat ik begrepen heb van mijn dierenarts, is dat het gekanteld hoefbeen niet meer grondparallel staat, het hoefbeen(bot) dat wil proberen te corrigeren door aan de punt te gaan vergroeien.
Dit gebeurd alleen als een paard chronisch hoefbevangen is, waarbij de stand van de hoeven niet goed is aangepakt/aangepast na hoefbeenkanteling.
Maar ook langdurig op te hoge hielen kan leiden tot een vergroeiing van het hoefbeen (zonder dat het paard bevangen is geweest).

Afhankelijk van de ernst van de situatie spreekt men van een braam (klein puntje ... zie foto Isabella) tot een hoedenrand (duidelijk zichtbare opgewipte punt).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:06

EvelynB schreef:
Kymalin schreef:
Ik heb een papje waar ik de magnesium in doe, die hij wél lekker vindt, dus dat is ook geen probleem meer.

Waar bestaat dat papje uit? Misschien kan ik het ook proberen? Spuit je het in de mond of eet het paard het zelf op?

???? Heb ik dat geschreven??? Blond Ik heb nl nog nooit magnesium gegeven...
Is dat niet een stukje waarin ik een ander quote?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:21

Zucht moest gisteren voer halen bij mijn leverancier, en die begon weer alles op te rakelen over dat voer, het voer was wel voor hoefbevangenpaarden Rolleyes Het was namelijk voor Alle paarden geschikt Boos! Ik kon praten als brugman, maar hij had gelijk, ik moest mijn paard maar laten ontslakken, granen en zemelen waren wel goed voor mijn paard omdat het natuurlijke stoffen waren Boos! Arggggggggggggggggg ik neem in ieder geval nooit en te nimmer meer wat van hem aan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:24

Ach gut Adem in adem uit Haha! . Ik ga de discussie niet eens meer aan, zeg o ja en amen Schijnheilig en doe vervolgens wat ik zelf denk dat het beste is. Maar is inderdaad wel irritant, ook een beetje kortzichtig.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:25

Het is dat ik verders weingig hier in de buurt heb zitten anders ...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:28

Dat is zowieso het probleem met voerleveranciers, ik ben blij dat die van mij aan de overkant van de straat zit en dat hij zoveel in z'n assortiment heeft zitten. EN dattie wil luisteren en meedenken. Maar goed, uiteindelijk bepaal je zelf wat je koopt toch?