[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dre1968

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:20

Ga ik ook gelijk met de dierenarts overleggen! Het meten van voer en van haar

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:21

Biotensor, nooit van gehoord :o?
Cursus fytotherapie is zeker een aanrader, hartstikke interessant hoor, doen als je de kans krijgt.

@dre, Het hooi zou ik zeker laten testen, want is zo niet te zeggen hoe voedzaam het is.
ik laat nieuw hooi altijd testen, wij hooien zelf, maar dan nog zit je er vaak naast, en het is gewoon van levensbelang dat je weet welk hooi je voert. (zelf ervaren dus geen fabeltje)

En wegen doe ik op een landbouw weegbrug :+ , zit hier een km vandaan toevallig, als er iemand is als we er langs komen mag ze er even op.
Ze is trouwens in 2 jaar tijd 100 kg afgevallen, ze weegt nu 380 kg, nu zorgen dat het zo blijft.
En bij mijn andere paard ook 80 kg eraf, was ook nodig :j , handig hoor zo n weegbrug in de buurt.

En gewicht kun je wel enigszins schatten adhv schofthoogte en bouw, maar vaak wordt er te laag geschat, ook ervaren haha.

Fijn dat t beter gaat dre, houwen zo! stal met uitloop is fijn.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:29

Ik zit met een paar dagen in mijn maag. De pony in kwestie is sinds dinsdag licht hoefbevangen en staat nu op buut (2x 1/2 zakje) en ascal (2x 4 zakjes). Op het zachte loopt ie prima, maar op het harde op eieren. Ik vind hem al iets beter lopen dan helemaal in het begin maar op het harde nog steeds niet 100% goed. Dierenarts raadde mij aan om vanaf zondag de buut af te bouwen, afhankelijk van hoe hij er bij staat. Nu twijfel ik om af te bouwen. Op dit moment staat ie dus op pijnstillers, maar met name savonds loopt ie te ijsberen in de paddock. Hij staat nu 24/7 in de paddock en op hooi. Krijgt verder geen brok bij.

- na wanneer liep jullie paard weer enigszins acceptabel?
- wanneer bouwde jullie pijnstilling af?
- wel of geen vitaminebrok bij voeren?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:07

@assebassie: biotensor is net zoals lecherantenne, maar dan werkt t anders. Een alternatieve manier.

@juangi; ik ben nu vier bevangenheden verder en je kan er rustig weken, zo niet maanden vooruit trekken. Alles is afhankelijk van hoe er verder bekapt of beslagen wordt, alle aanpassingen in management en niemand kan er iets van zeggen hoe snel je pony hersteld eigenlijk.
Mijn advies: bouw medicatie niet te snel af, liever langer door dan te vroeg stoppen.
Ik zou zelf even geen vitaminebrok voeren.

Weet je ook wat de oorzaak is van de bevangenheid? Als t overgewicht en voorkaarsgras betreft kan je nog overwegen om glucobalance bij te voeren.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:44

@slmt9

Bedankt! Daar was ik dus ook bang voor. De episodes van een paar jaar terug herstelde hij snel van, maar kan mij het verloop niet helemaal meer bij halen. Daarna een paar jaar zonder problemen halve dag op gras gestaan.

Ik denk een mix van meerdere factoren:
- drie dagen daarvoor bekapt
- net drie/vier weken geleden verhuisd naar nieuwe stal
- altijd wat aan de dikke kant geweest, maar op dit moment niet extreem of erger dan normaal
- net een kuur Psyllium slobber (22% zetmeel en 3% suiker) afgerond omdat hij slappe mest had
- slappe mest sinds hij op gras stond
- sober ras, dus waarschijnlijk al IR gevoelig

Hoe zou je de gluco balance voeren?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:03

Ik gaf gluco balance rechtstreeks in de mond dmv een spuit en beetje water.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:34

Ik meng het gewoon door de brokjes :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:42

Ik meng het ook door de brokjes. Ik weet niet hoe slecht je paard erbij staat, ik zou op je eigen gevoel beoordelen of het brokje teveel is.

Ah bij jou dus ook verhuisstress icm gras. Blegh.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:48

Oké! Ik ga dan toch Vitalbix en gluco balance bestellen denk ik! De spuit is hier een slechte associatie met de medicatie die hij krijgt, zo erg dat ie zich met moeite laat vangen in de paddock.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:27

Mmm verhuisstress, is het dan wel verstandig om mijn hb te verhuizen? Al moet ik nu wel want de stalling is al opgezegd...en waar ze heen gaat is tenminste n uitloop..en heel rustig...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:00

Gewoon doen, want met hb leef je altijd in onzekerheid in deze periode. Let wel extra goed op zijn inname de komende periode, dan moet het zeker goed gaan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:50

Ik kan het niet onthouden, hoe erg is je paard bevangen?
Als je de keuze hebt om uit te stellen, dan zou ik dat doen.
Zo niet, dan zou ik er alles aan doen om het zo stressvrij mogelijk te maken.
Wat wij deden was weken van te voren starten met het trailer laden en rijden oefen op een zo’n positief mogelijk manier en we namen hooi mee on te kunnen mengen. Ook startte ik met bijv phytonics all sept om de weerstand te verhogen. Alles wat belastend is voor de darmen even laten (wormkuren, entingen). Wat ik nu anders had gedaan is hem langer apart houden van de kudde. Rustiger overzetten op het voer.
Ook zou ik het bij de kudde zetten anders doen, eerst alleen met de kuddeleider en daarna om de beurt de paarden erbij waar de kuddeleider goed mee kan etc.
Ik kan in elk geval niet met zoveel zekerheid zeggen als Juangi dat het wel goed komt. Maar ik wens je wel alle succes met het opstellen van een plan!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:10

Hoe laat ik mijn 2 HB gevoelige warmbloeden afvallen.

Eentje is ooit HB geweest (maar we weten niet wanneer, heeft een gekanteld hoefbeen). De andere heeft 2 jaar geleden hb gehad vermoedelijk uit een combinatie van dubbele zool, zweer, te dik, ....

Ze staan op een weide quasi zonder gras (ze krijgen af en toe een strookje bij), krijgen 1x per dag een koffiemok (zemelen, spelt, luzerne) en onbeperkt hooi. Ze zijn echter echt belachelijk VET.
Kan iemand me hier aub mee helpen, want ik weet het niet mee. Momenteel zet ik ze snachts én als het fructaan hoog staat op stal. Zou ik ze beter de hele nacht buiten laten? Dan bewegen ze meer, maar hoeveel hooi moet er dan in combinatie bij?

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen maar ik weer het niet meer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:17

Belsje zemelen en spelt weglaten.
Hooi beperkt gaan geven. 1.5 à 2 kg per 100kg lichaamsgewicht per dag.
Daarmee wordt bedoeld het te bereiken lichaamsgewicht, niet hetgeen het nu is :P
Als je de mogelijkheid hebt, is een deeltje hooi vervangen door stro ook altijd goed.

Als ze nog gras hebben, moet je dit uiteraard bij het hooi bijtellen.

Verder meer bewegen. Als dat mogelijk is.
En eventueel een balancer bijgeven voor de vit en min.

Gras is in deze periode heel erg tricky trouwens.

Het vraagt wat puzzelwerk, bloed, zweet en tranen ( van de eigenaar dan :') ), maar het loont echt de moeite ! :D

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:34

Waarom voer je de zemelen, spelt en luzerne?

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:34

@slmt9, ze is bevangen geraakt door inspuiting van corticosteroïden in haar rechtervoet. Ze staat ook al langer stil en is wat te dik. Ze heeft geen insuline resistentie of iets anders. Ze staat nu op buut, ascal en gips sinds 1.5 wk en lijkt pijnvrij.

Ze heeft nooit stress van de trailer en is gewend veel mee te gaan. Ze gaat op de nieuwe stal niet in een groep, ze mag niet eens het land op. Ze gaat op stal met haar mooie nieuwe uitloop. Ik had bedacht op haar de 1e nacht op stal te doen en dan de volgende ochtend met wat tranquigel rustig in de uitloop naar buiten. En dan denk ik tot ze gewend is s nachts binnen.
Het voer ga ik nog met de dierenarts bespreken we voeren nu nog alleen arm hooi

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:30

@dre: klinkt prima, dat zou ik wel aandurven. Die van mij heb ik de eerste keer HB op een stuk van 30x30 gezet, deels betegeld, deels zand en schuilstal. Naast hem stonden drie andere paarden. Voor tijdelijk was het oke, maar hij miste enorm ruimte en sociaal contact. Ook dat is een vorm van stress die je paard kan ontwikkelen, goed om in het achterhoofd te houden.

@belsje: ik ga mee met het advies van pandora. Optioneel kan je het ruwvoer nog weken zodat er meer suikers verloren gaan, maar dan is een vitaminebrok bijvoeren wel een vereiste.

Lo1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:38

Even nog weer een vraagje van mijn kant.

Mijn paard wordt steeds magerder
De ribben zijn nu te zien.
Haar hoefbevangenheid is niet veroorzaakt door voer maar door teveel gifstoffen in haar lichaam.

Wat zou ze mogen hebben dat ze in ieder geval meer vitamine binnen krijgt
Ik ben bang voor haar weerstand namelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:49

Lo1234 schreef:

Een gewone goede balancer brok.
Heeft ze meteen alles wat ze nodig heeft aan vit en min.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:57

Lo1234 schreef:
Even nog weer een vraagje van mijn kant.

Mijn paard wordt steeds magerder
De ribben zijn nu te zien.
Haar hoefbevangenheid is niet veroorzaakt door voer maar door teveel gifstoffen in haar lichaam.

Ik kan je victorious secret aanbevelen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:58

Pandora2 schreef:
Belsje zemelen en spelt weglaten.
Hooi beperkt gaan geven. 1.5 à 2 kg per 100kg lichaamsgewicht per dag.
Daarmee wordt bedoeld het te bereiken lichaamsgewicht, niet hetgeen het nu is :P
Als je de mogelijkheid hebt, is een deeltje hooi vervangen door stro ook altijd goed.

Als ze nog gras hebben, moet je dit uiteraard bij het hooi bijtellen.

Verder meer bewegen. Als dat mogelijk is.
En eventueel een balancer bijgeven voor de vit en min.

Gras is in deze periode heel erg tricky trouwens.

Het vraagt wat puzzelwerk, bloed, zweet en tranen ( van de eigenaar dan :') ), maar het loont echt de moeite ! :D

Goh ja ... Wat zouden ze mogen wegen :+

De ene is 1m62, de andere 1m76. Toen ze echt in training stonden, waren ze altijd te mager en was er amper vet op te krijgen. Maar nu die een luilekkerleventje hebben ....

Voor de kleine lijkt me 500kg een goed gewicht, de grote 600.
Het gras dat ze nu plukken is minimaal, ik denk dat hun brokjes 1kg is. Dus dan zou de kleine 8kg hooi mogen en de grote 11? Neem dat er nog een kilo gras in gaat per dag.

Die combi van zemelen, luzerne en spelt werd ooit door de veearts gedaan. Sindsdien eten ze dat :'). De oude molenaar is voorstander om ze enkel een handje spelt te geven, volgens hem het ideale paardenvoer. Ik heb me hier ook nooit echt vragen bij gesteld ....

Stro heb ik "besteld". Als we hooien binnenkort, komt dat normaal mee binnen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:01

De ene van 1.62 is de andere niet, maar die van mij was met 500kg fors ondergewicht met die maat. Alle botten, ribben, wervels etc staken uit. Die is met 600kg nu op mooi gewicht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:30

Ik zou terug gaan naar de basis. Waarvoor hebben ze een kilo brok nodig en de spelt etc? Wellicht ben je er ook met een vitamine korrel en voldoende ruwvoer. Je kunt je hooi laten analyseren. Mss zit er toch meer in dan gedacht. Dan kun je op zoek naar armer hooi.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:47

Wanneer kan ik dan best het hooi inhalen? Ik heb nog niet gehooid itt iedereen hier in de buurt, omdat het nu zgz zo rijk was én ik het gewoon echt te vroeg vond.

Stiekem vind ik hem er nu wel goed uit zien, maar hij is gewoon te vet :+. Werken die linten goed om het gewicht te bepalen? Dan doe ik dat eens :D.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:09

Als het gras doorgeschoten is en uitgebloeid haalden wij het eraf. Goed drogen is belangrijk, dan is het gewoon goed lekker hooi. Neem je losse baaltjes of verpakt ???