[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:36

Wat goed dat alle HB'tjes het goed doen! (klopt af)
En fijn als je met een gerust hart op vakantie kan Marijuhhh, ik ga ook over 2 weekjes en heb ook zeker vertrouwen dat het goed komt, hoewel het altijd even lastig is de dag van vertrek :0

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:28

Vesceron, wat een prachtfoto's met zoveel geluk erin!

Hier gaat het eigenlijk prima qua HB. Hoewel het zes jaar geleden is hebben de hoeven nooit meer de kwaliteit gekregen die ze ervoor hadden. Eigenlijk worden ze zelfs minder, volgens mij toch door de HB. Er is natuurlijk toch een verandering in de hoef.

Verder was ik nog even in gesprek met de hoefsmid. Mijn pony is niet meer ohz door paniekreacties. Maar eigenlijk na de bevangenheid is ze direct al veranderd. Volgens hem kon dat goed samenhangen. Ik heb haar een poos wel nog ohz/voor de wagen gehad. Maar een paar jaar geleden de keuze gemaakt het niet meer te doen. Het gaf teveel stress vond ik voor mijn pony en gevaar voor mij.
Verder loopt ze al enkele maanden net niet lekker, wat stijf en kort. Geen idee precies waardoor, ik dacht aan IR, maar dat lijkt niet het probleem.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:55

Laukje loopt onder t zadel wel oke weer alleen kost het haar wel de nodige moeite nu heb ik in de winter met regelmaat gesleet met haar en hier genoot ze echt van. Had dan ook een totaal ander paard. Om die reden de stoute schoenen aangetrokken en morgen avond ga ik een karretje ophalen.. Vanmiddag wat info over tuig op doen. Laukje is een echte ouderwets gebouwde fjord van 22 en ik vermoed dat trekken haar ook makkelijker afgaat dan onder het zadel lopen. :) Ze moet de 25ste weer naar de smid ben benieuwd of hij verbetering ziet

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:10

Ik kom zo even binnen vallen, heb al een heel deel doorgelezen:
mijn Haflinger is (weer) hoefbevangen, hij heeft een pijnstiller gehad (spuit in de nek), 2 dagen spuitje in de mond en vanaf daar na 4 dagen 2 zakjes buurt en nu 1 zakje buut... (plus een bloedverdunner) de buut is nu op en ik vind dat hij nog steeds erg moeilijk loopt, hij heeft echt zere voeten. ik zou hem graag een natuurlijke pijnstiller bijgeven omdat hij ook al andere medicijnen krijgt. hebben jullie hier ervaring mee? wat gebruiken jullie?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:26

p_ponypaard schreef:
mijn Haflinger is (weer) hoefbevangen, hij heeft een pijnstiller gehad (spuit in de nek), 2 dagen spuitje in de mond en vanaf daar na 4 dagen 2 zakjes buurt en nu 1 zakje buut... (plus een bloedverdunner) de buut is nu op en ik vind dat hij nog steeds erg moeilijk loopt, hij heeft echt zere voeten. ik zou hem graag een natuurlijke pijnstiller bijgeven omdat hij ook al andere medicijnen krijgt. hebben jullie hier ervaring mee? wat gebruiken jullie?

paracetamol geven 2 x daags 2 tabletjes en wat ik zou doen is de hoefsmid er bij halen. Voor de rest voetjes koelen het mooiste in een modderbad..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:30

Paracetamol naast de gewone medicatie zou ik zeker niet doen. Maar ik zou sowieso niet voor paracetamol kiezen.
Overleg eventueel met je veearts wat je het beste kunt geven.

Qua natuurlijke pijnstiller zou je nog aan wilgentak kunnen denken. Zelf geef ik die weleens voor de lekker.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:34

@Dyonne, bedankt! Vond het ook zo gaaf de fotoshoot, heb de hele dag met een brede glimlach gezeten!!
Wat lastig dat je net je vinger niet op de 'zere plek' kunt leggen... kan het zijn dat ze ergens een tekort in heeft juist? Loopt ze de hele dag wat kort en stijf of alleen bepaalde momenten? Lastig!

@p_ponypaard, is het mogelijk toch nog een (korte) tijd door te gaan met de buut? Hierin zit ook de ontstekingremmer die belangrijk is voor herstel, dat zit in natuurlijke pijnstillers niet.
Wil je toch natuurlijke pijnstillers, kun je ook wilgentakken bijgeven, die hebben een pijnstillend effect omdat er dezelfde werkzame stoffen inzitten als asperine.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:35

Maar als ik 4 paracetamol. Moet geven kan ik toch net zo goed buut geven... of is paracetamol minder schadelijk?
Hoefsmit is geweest... koelen doe ik ook..... maar hij blijft moeilijk lopen dus ik wil hem een blijfende pijnstiller geven die dus niet tijdelijk is zoals buut. Wilgetakken krijgt hij regelmatig ik ben dus op zoek naar een natuurlijk pijnstiller

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:44

@blon_D ik zou in dit topic als leek geen medicijnen voorschrijven aan patienten, ook geen paracetamol.
Het gaat hier om een ziek paard, dat onder behandeling is van een veearts. Hij/zij heeft het paard gezien en de diagnose gesteld en hij/zij moet de medicijnen voorschrijven.

@p_ponypaard
:(:) balen dat je haf hoefbevangen is. Overleg met je veearts, als de haf nog steeds pijnlijk loopt, zal hij/zij waarschijnlijk langer buut voorschrijven. Buut is niet alleen pijnstillend maar ook ontstekingsremmend. De medicatie is nu belangrijk. Het paard is ziek en het lichaam is op zoek naar een evenwicht. Ga dan aub niet zelf experimenteren, maar vertrouw op de professionals.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:05

Ponypaard ,het is nog niet zo lang geleden. Ik zou dan de medicatie nog tijdelijk verlengen. Het is niet de bedoeling dat de pijn blijft. Dus een pijnstiller voor altijd is niet nodig.

Vesceron, er is compleet bloedonderzoek gedaan. Magnesium was iets laag dus krijgt ze nu bij. Verder leverwaarde iets te hoog, maar niet verontrustend.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:56

Mij is in dit topic verteld dat je juist geen paracetamol mag geven. Aangezien dat op langere duur giftig is.
In jou geval zou ik de dierenarts bellen.
Ik zit hier zelf te rommelen met een shetje aangezien er geen da bij mag komen.
Hij krijgt wel druppels van phytonics.
Dit is op natuurlijke wijze, hij krijgt dit:
Detox comp en podo comp is speciaal om te ondersteunen tijdens hoefbevangenheid.
Dat moet geen kwaad kunnen.
Verder voor de pijn echt da bellen.
En kijken of je paard 24/7 in nat zand kan staan.
Koelen alleen met lauw water geen koud water. Gaan de bloedvaten juist.dicht.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:40

Dyonne schreef:
Paracetamol naast de gewone medicatie zou ik zeker niet doen. Maar ik zou sowieso niet voor paracetamol kiezen.
Overleg eventueel met je veearts wat je het beste kunt geven.

Qua natuurlijke pijnstiller zou je nog aan wilgentak kunnen denken. Zelf geef ik die weleens voor de lekker.

Ze had toch geen gewone medicatie meer? Ik moest zelfs van mijn dierenarts als nabehandeling paracetamol geven tot 3 dagen na de gewone pijnstillers gestopt waren

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:47

janouk schreef:
@blon_D ik zou in dit topic als leek geen medicijnen voorschrijven aan patienten, ook geen paracetamol.
Het gaat hier om een ziek paard, dat onder behandeling is van een veearts. Hij/zij heeft het paard gezien en de diagnose gesteld en hij/zij moet de medicijnen voorschrijven.

Ik schrijf geen medicatie voor ik geef enkel tips, mij is destijds door mijn paardenarts gezegd: 3na stoppen van de pijnstillers 3 dagen 2x daags paracetamol te geven.. Ik snap echt wel dat dit paard ziek is hoor daarom denk ik ook enkel mee. Nogmaals schrijf ik geen diagnoses voor beetje overtrokken sowieso kan men altijd zelf nog beslissen of hij/zij dat voert of niet dunkt mij -O-

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:48

Sanniej_ schreef:
Mij is in dit topic verteld dat je juist geen paracetamol mag geven. Aangezien dat op langere duur giftig is.
Detox comp en podo comp is speciaal om te ondersteunen tijdens hoefbevangenheid.

Dit wil ik dan wel eens even nader uitzoeken dat zou betekenen dat ik mijn paard 3 dagen heb vergiftigt op aanraden van mijn arts -O-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:00

@Blon_d
de tips van jouw dierenarts zijn destijds specifiek voor jouw paard gegeven, voor zijn ziekte.
Het is gevaarlijk om dit soort tips van medicijnen te geven, als je niet weet wat de diagnose is, hoe erg het paard er aan toe is, welke andere medicijnen er gegeven worden.

En ik ben niet boos op je :D ik waarschuw alleen dat je dat niet moet doen. Je weet namelijk niet wie dit allemaal leest. Dit topic is echt heel veel gelezen. En niet iedereen raadpleegt een arts en volgt blind de tips op van Bokt.

Dit topic is echt voor tips, ondersteuning, delen van kennis, etc. Maar medicijnen dat hoort toch echt bij de veearts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:03

Blon_D schreef:
Sanniej_ schreef:

Dit wil ik dan wel eens even nader uitzoeken dat zou betekenen dat ik mijn paard 3 dagen heb vergiftigt op aanraden van mijn arts -O-

Even goed lezen. Sanniej zegt dat het op de LANGE DUUR niet goed is. 3 dagen kan prima, helemaal als je da het heeft gezegd. Je moet niet zo boos reageren. Mensen in dit topic willen alleen maar helpen...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:11

[***] schreef:
Even goed lezen. Sanniej zegt dat het op de LANGE DUUR niet goed is. 3 dagen kan prima, helemaal als je da het heeft gezegd. Je moet niet zo boos reageren. Mensen in dit topic willen alleen maar helpen...

Ik reageer helemaal niet boos :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:58

Oh oke, dan heb ik je bericht verkeerd begrepen. Sorry.

Dat blijft altijd lastig met geschreven tekst.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:33

p_ponypaard schreef:

Wilgentak of duivelsklauw http://www.dekruidenstal.com/catalog/pr ... cts_id=179.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:02

Natuurlijk is niet altijd beter, soms juist niet. Bij een gefabriceerd medicijn geef je een gestandaardiseerde dosis, bijvoorbeeld, bij een 'natuurlijk' middel weet je nooit hoeveel werkzame stof et in een bepaalde eenheid zit. Daarnaast zijn bijvoorbeeld wilgentakken net Zo schadelijk voor de maag als aspirine, kleine hoeveelheid kan geen kwaad, maar is dan weer niet erg werkzaam.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:40

Ik doe altijd alles in overleg met de dierenarts! die komt hier helaas ook regelmatig. ik stelde de vraag meer om kennis op te doen over eventuele 'natuurlijke' pijnstillers... ervaringen.... juist omdat Jens al andere medicijnen krijgt wil ik hem niet al te veel ''rommel' geven. omdat uit mijn ervaring blijkt dat een dierenarts vaak bekende middelen voor schrijft wil ik hem juist vragen of er nog iets anders is en dan is het fijn als ik wat producten kan noemen die misschien iets voor Jens zijn. Jens heeft ook suiker, cushing, (oog tumortjes en huidkanker, vervelend maar hij heeft hier geen last van) hij gaat niet oud worden en ik weet eigenlijk nog niet of hij de winter wel in gaat. Maar in overleg met de dierenarts laten we hem nu nog lekker lopen omdat hij erg goed te pas is, goed in zijn vacht zit, goed eet, rond loopt en met zijn vriendjes speelt.... dat neemt niet weg dat hij moeilijk loopt en ik het gewoon iets dragelijker wil maken.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:46

p_ponypaard schreef:
Ik doe altijd alles in overleg met de dierenarts! die komt hier helaas ook regelmatig. ik stelde de vraag meer om kennis op te doen over eventuele 'natuurlijke' pijnstillers... ervaringen.... juist omdat Jens al andere medicijnen krijgt wil ik hem niet al te veel ''rommel' geven. omdat uit mijn ervaring blijkt dat een dierenarts vaak bekende middelen voor schrijft wil ik hem juist vragen of er nog iets anders is en dan is het fijn als ik wat producten kan noemen die misschien iets voor Jens zijn. Jens heeft ook suiker, cushing, (oog tumortjes en huidkanker, vervelend maar hij heeft hier geen last van) hij gaat niet oud worden en ik weet eigenlijk nog niet of hij de winter wel in gaat. Maar in overleg met de dierenarts laten we hem nu nog lekker lopen omdat hij erg goed te pas is, goed in zijn vacht zit, goed eet, rond loopt en met zijn vriendjes speelt.... dat neemt niet weg dat hij moeilijk loopt en ik het gewoon iets dragelijker wil maken.

pfoe vervelend dat je paard zoveel kwaaltjes heeft. Wel goed van je dat je dit alles in goed overleg doet denk dat je paard ontzettend veel geluk heeft dat hij bij jou terecht gekomen is :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:48

Ok, da's sowieso belangrijk, overleg. Wilgentakken kunnen in principe niet veel kwaad, eten ze toch geen kilo's van, lijkt me. Dan doet het ook niet veel, maar da's een ander verhaal. Duivelsklauw heb ik zelf geen ervaring mee, maar hoor van sommige mensen dat het qua pijnstilling nauwelijks iets doet. Wat iemand hierboven al zei: bute is naast pijnstillend, ook nog ontstekingremmend, da's ook wel belangrijk.
Krijgt hij trouwens pergolide voor de Cushing?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:57

jha hij krijgt pergolide, nu een bloedverdunner en Glucobalance voor de suiker en nu ook nog speciale druppels voor de hoeven zal morgen eens kijken hoe dat heet.... hij is al vaker bevangen geweest. dan ook aan de buut (en het hele ratteplan)... dan was hij binnen 2 weken vaak al een heel stuk beter... ik vind dat nu het herstel gewoon veel langer duurt... en vraag me ook af of hij nog weer echt 'beter' gaat lopen dan nu.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:34

p_ponypaard schreef:
jha hij krijgt pergolide, nu een bloedverdunner en Glucobalance voor de suiker en nu ook nog speciale druppels voor de hoeven zal morgen eens kijken hoe dat heet.... hij is al vaker bevangen geweest. dan ook aan de buut (en het hele ratteplan)... dan was hij binnen 2 weken vaak al een heel stuk beter... ik vind dat nu het herstel gewoon veel langer duurt... en vraag me ook af of hij nog weer echt 'beter' gaat lopen dan nu.

De eerste keer dat Laukje bevangen was duurde het herstel ook niet zo lang. Deze keer wel. Het is natuurlijk ook wel een aanslag op de voetjes :(:)