[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:04

jesito schreef:
Vooral wijsheid ben ik bang, want het is niet om aan te zien.
Nu staat hij op pijnstilling voor een groot paard voor twee dagen, donderdag komt de da weer.
Ze wil misschien een aderlating gaan doen, het probleem blijft echter dat alles gericht is op zijn hb maar daar zijn probleem lang niet mee opgelost is.
Die hb krijg ik wel opgelost, maar hoe is het geestelijk met de pony en de pijn alweer?
Het lijkt kiezen uit twee kwaden.

aderlating werkt wel,ik heb dat een paar jaar geleden meegemaakt met een shet.
Alleen deed de dierenarts dat meteen...niet na een paar dagen.
Hij liep meteen weer als een trein...heel apart!
Kijk eens in zijn oog...normaal moet dat licht roze zijn.
Is het donkerrood stikt hij van de toxinen in zijn bloed,bij aderlating is het belangrijk de kleur in de gaten te houden.
Bij het 'leeglopen' steeds kijken....even derde ooglid opzij trekken.(dat mocht ik doen :D )
De kleur wordt duidelijk lichter naarmate er meer bloed uitloopt.Is de kleur lichtroze zoals het hoort, stoppen.
De toxinen zijn dan merendeels in de emmer gelopen :o
(je moet er wel tegen kunnen...ik ben operaties gewend,dat scheelt :D )

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:20

lolclub schreef:
Wendy15 schreef:
*Egopost :o *
Ik ben heeeeel trots op mijn knappe poown :D We zijn aan het oefenen met de clicker, en hij kan nu zijn jollybal voor me oppakken :D :)) Hij vind het helemaal leuk (en ik dus ook!) :D

Dus Tryggur heeft vrede gesloten met zijn jollybal :D ?

Volgens mij wel! :)) Hij is er nooit bang van geweest oid, maar hij negeerde het ding compleet :') Clicker was ie overigens wél bang voor in het begin :') Als ik klik deed durfde hij het snoepje (F4F :P ) niet meer te pakken :') Had al wat geoefend met de clicker en hij snapte inmiddels dat klik=snoepje is. En ook het 'niet eten' (dus brokje op m'n hand onder z'n neus en het niet mogen pakken tot ik klik doe :)) ) ging goed. Ben gister gaan oefenen dat ie met z'n neus die bal moest raken. En vandaag weer, deed ie super. En toen zou ik stoppen, maar daar was meneer het niet mee eens, hij vond het zo leuk! :D Dus toen pakte hij zelf die bal op en begon ermee te zwaaien zo van hallooooooo kijk eens wat goehoeeeeedddd, geef mij een snoepje dannnn :)) dus meteen click en snoepje er in en nog een paar keer gedaan en toen had ie het grapje door :D :+: Dus nou nog maar wat 'simpele' dingetjes bedenken om met hem te oefenen :)) Het is zoooo leuk, want hij begint nu ook helemaal fanatiek te worden en mee te denken van wat ik nou toch zou bedoelen en uitproberen :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:27

jesito schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er geen heil in zie verder te gaan.
Als ik hem kort zet gaat het op en neer nu ging het een tijd lang goed met evengoed slechte momenten.
Op stal is niet echt een mogelijkheid hem appart te zetten is 24/7 buiten in de groep met een stal.

Moeilijk, maar soms is euthanasie ook echt wel gerechtvaardigd hoor, ook ik heb die keuze moeten maken en dat lag ook niet aan gras of te dik etc, HB kan veel verschillende oorzaken hebben en soms kom je gewoon niet achter de oorzaak.
Ik heb zelf gekeken naar de paardwaardigheid wat ik te bieden had en voor mij betekende dat pijnloos of korte tijd pijn maar wel toekomst zonder pijn. Voor mijn jonge paard zat dat er niet meer in. Bij haar was het net zoals bij jouw paard niet enkel HB maar meer dingen. Ik snap je heel goed voor welk dilemma je staat. Ik was toen bezig een lijstje te maken met alle voor en tegens maar in een klap hoefde dat niet meer, haar lever stopte ermee, uiteindelijk heeft mijn paard zelf de keuze gemaakt het enige wat wij nog konden doen was dat het waardig zou gaan. Die waardigheid hebben we haar nog kunnen geven en dat heeft wel rust gegeven. Machteloosheid is er natuurlijk nog en het verdriet dat kost gewoon tijd.
Heel veel sterkte met de keuzes die je moet maken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:49

Ik word op dit moment heen en weer getrokken tussen emotie en verstand.
Ik weet gewoon dat appart staan heel moeilijk word bij ons op stal, nog maar te zwijgen over zijn toestand dan.
Ik weet nu al omdat we dit al eens gehad hebben, dat dit gillen word en niet voor een weekje dit houd hij altijd vol.
Zeker als mijn merrie bij hem weg loopt.
Is dat een leven voor een pony, levenslang op een paddock enkel andere paarden zien lopen, eten, rennen enz.
Ik denk het niet, wie doe ik daar een plezier mee, mij niet en hem ook niet.
Een mens kun je zeggen, je mag dat of dat niet doen of eten, want dan word je ziek, maar een paard snapt daar nou eenmaal geen biet van.
Als je nou plek aan huis hebt is het ook al allemaal wat makkelijker, maar dan nog dan staat de pony daar te staan.
Ik weet het niet, ik vind het vreselijk, ik weet gewoon geen oplossing maar wil ook die rotbeslissing niet maken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:20

jesito schreef:
Ik weet het niet, ik vind het vreselijk, ik weet gewoon geen oplossing maar wil ook die rotbeslissing niet maken.

Wat een onmogelijke spagaat zit je nu in.
In het begin hielp bij mij een lijst maken met voors en tegens.
Ik had vragen zoals pijn =>pijnvrij, kan dat zonder medicatie.
Weer terugkerende onverklaarbare koliek, hoe vaak per jaar is dat acceptabel ( ze had al een operatie gehad)
Bloed verbeteren er waardes of juist niet.
Wel of niet IR ( zij was niet IR)
Wat is de reden van de HB, die reden was waarschijnlijk de terugkerende kolieken en een vreemd soort bloedarmoede geweest. Haar rode bloedcellen werden niet groot genoeg om zuurstof te kunnen vervoeren. Daardoor ook orgaanschade.
Op die manier kon ik tijd maken om naar een beslissing toe te groeien.
De tijd kreeg ik niet meer.
Paardwaardig vind ik zelf ook wel samen met maatjes kunnen staan. Met schuldgevoel help je ook je paard niet en ook jezelf niet.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:22

SpikyBlue schreef:
Dit is de pony van mn vriendin/stalgenootje waar ik het eerder over had.
Hij keek trouwens niet zielig hoor, maar hij keek echt naar me van: "Dit MEEN je niet" :+
(ik zie dat ik nog je in profiel sta ook, argh)

Even doorbijten. Bij deze pony is de schade aan zijn hoeven trouwens beperkt. Hebben het met bekappen op kunnen lossen, en hij loopt momenteel gelukkig als een kievit. Maar het wordt wel tijd dat we een bak/paddock krijgen ;)

He, jij ook hier!? :P
Het is wel een dikke kievit hoor! haha! En tja, een goeie hoefsmid moet je promoten he!
Wij hebben het al uitvoerig besproken onder het genot van een bord dubieuze boerenkoolstamppot, maar ook nog even voor de rest:

Ik ging vanmiddag ff spieken bij mn pony hoe het ging met zn graaskorf en hij stond gewoon rustig te "grazen"! :D
Ik ben ff naar hem toe gelopen, maar hij hij zag er niet hongerig of gestrest uit, dus het gaat goed! (voelde me gelijk beter ;) )
Nu maar hopen dat het zo blijft!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:29

Het is gewoon super oneerlijk, de pony is pas 5 jaar en verder kipgezond.
Is blij me te zien, maar als ik aan kom rijden staat er een hoopje ellende met zijn hoofd naar de grond, pas als die me hoort hinnikt hij.
Hij kan niet meer met de groep, hij blijft achter, zelfs met voeren moeten ze hem het eten brengen.
Ze opgetrokken buik verteld hoeveel pijn hij heeft en zijn gehinnkik als de groep van hem weg loopt snijd in mijn oren, normaal rende hij voorop.
Waarom is hem dat niet gegunt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:35

jesito schreef:
Is blij me te zien, maar als ik aan kom rijden staat er een hoopje ellende met zijn hoofd naar de grond, pas als die me hoort hinnikt hij.
Hij kan niet meer met de groep, hij blijft achter, zelfs met voeren moeten ze hem het eten brengen.
Ze opgetrokken buik verteld hoeveel pijn hij heeft en zijn gehinnkik als de groep van hem weg loopt snijd in mijn oren, normaal rende hij voorop.

triest :(:)
het is een leuk beest!
(heb even in je profiel gekeken..)
Soms moeten we beslissingen maken die alles behalve leuk zijn |(
Jij kunt als geen ander bepalen wat nog ponywaardig is voor hem of niet.
Meid ik wens je veel sterkte toe....wat je ook besluit!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:27

jesito schreef:

Ik quote deze zin, al je berichten raken me trouwens, je had het ook al over liggend poepen wat ie vorige keer deed toen ie zo slecht was. Er is iets erg mis en het is eigenlijk onverteerbaar voor jezelf dat je niet precies weet wat de oorzaak is of heb ik dat verkeerd begrepen?
Iedere keer weer krabbelt ie op maar toch wordt ie steeds weer slecht. Ook de dierenarts weer niet exact wat er mis is en kan geen oorzaak aanwijzen, verwoord ik het zo goed?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:33

lolclub schreef:
Afbeelding
Op deze foto valt op dat de witte lijn tot de hiel aan toe erg verbreed is,

Naar mijn idee is de witte lijn juist mooi smal en gelijkmatig over de hele hoef.
Je ziet nl. ook nog een stuk van de zool buiten de rode rand richting wand.
Of vergis ik mij nu zo?

@Jesito:
Ik herken echt heel veel in je verhaal, dat liggend mesten, de opgetrokken buik, de pijn, het niet kunnen lopen, jezelf continu afvragen waar je mee bezig bent. Ik heb het helaas paar keer meegemaakt, ook paar keer op het punt te staan de DA te bellen voor een spuitje en ook informatie van dierencrematorium opgevraagd. Het was zo vreselijk die periode.
Waarom ik door ben gegaan, weet ik nu niet meer precies. Toen zei iets me dat ik het moest doen. Ogen dicht, verstand op nul, en verder, hoe moeilijk het ook was.
Want dat was het ... zal het ook niemand aanraden.
Maar het is (gelukkig) wel beloond. Na zo'n 1,5 jaar ups en downs, heb ik gisteren Isabella weer ingespannen gehad ... als was het kort, dit ritje was overweldigend.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:13

Isapaardje,

ik heb even een plaatje van internet gehaald met de benamingen erbij,
Waaruit maak jij op dat de witte lijn smal is, hij komt op mij juist breed over ;)
(Als ik tenminste een "niet HB paard" onder de voeten kijk kom ik nooit verder als hooguit een 2 a 3 mm

Afbeelding Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:58

Jeetje, Jesito, wat een %$#%@@$ situatie zeg! Ik zou me geen raad weten :(:)
(ik weet niet of dit veel toevoegt aan het topic, maar wou het wel ff zeggen)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 00:24

jesito schreef:

Om deze reden heeft mijn niet-bevangen pony gewoon pech. Die staat samen met de patient op de paddock. Ze krijgen (veel) graszaadhooi uit een net met hele kleine mazen en ze vermaken zich maar met zijn tweeen. En dat gaat dus prima! Op dit moment is de patient niet bevangen en staan ze bijna iedere dag een uurtje op de wei, patient met graaskorf en pony zonder. Volgens mij doet Janouk het ook zo en dat gaat ook goed. Waarom zet je niet je andere pony er gewoon bij ? Er zijn trouwens ook zat manieren om een grotere pony meer te voeren dan een kleinere pony, bijvoorbeeld met een hogere hooibak, dan kan de grote er wel bij en de kleine niet of deels. Of bijvoorbeeld zo'n hooibak aan 1 kant open te maken en gaas/net voor te plaatsen met kleine mazen, kan de grote dooreten van bovenaf en moet de kleine veel meer moeite doen aan de onderkant.

Opgetrokken buik is echt niet goed, weet je zeker dat hij geen buikpijn heeft om welke reden dan ook ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 06:29

inderdaad hier doe ik het net zo:
1 uurtje per dag op de wei en de rest van de dag met hooi in de bak. De Haflinger moet solidair zijn met Image en voor haar buikje is het ook niet erg.
En kijk zelf maar; volgens mij vermaken ze zich prima. Ik heb niet het idee dat ze erg ongelukkig is met haar verbanning tot de zandbak.
http://www.youtube.com/watch?v=jSd55Saa0TU

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:08

EstherHegt schreef:
jesito schreef:

Ik quote deze zin, al je berichten raken me trouwens, je had het ook al over liggend poepen wat ie vorige keer deed toen ie zo slecht was. Er is iets erg mis en het is eigenlijk onverteerbaar voor jezelf dat je niet precies weet wat de oorzaak is of heb ik dat verkeerd begrepen?
Iedere keer weer krabbelt ie op maar toch wordt ie steeds weer slecht. Ook de dierenarts weer niet exact wat er mis is en kan geen oorzaak aanwijzen, verwoord ik het zo goed?

Inderdaad, hij heeft periodes dat hij zo door de wei vliegt en ineens loopt hij weer stijver, maar ook daaruit krabbelt hij steeds goed op en vliegt weer door de wei.
Ik kan niks aanwijzen, daar kan het aan liggen dus neem ik deze factor weg.
Ik geloof niet dat het (alleen) gras is, hij heeft de hele zomer gras gehad.
Nu op het moment dat ze eigenlijk amper gras hebben en hij al niet meer tot de wei komt gaat hij zo hard in de terugval.
Zeker terugdenkend aan de tijd dat hij op bosgrond stond en hij ook steeds terug viel, dat zet mij toch aan het denken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:15

Een uurtje op de wei zou allemaal kunnen maar we zitten hier met een groepsstal en dat is gewoon heel moeilijk dat te realiseren.
Binnenkort gaan ze zowiezo van de wei.
Mijn niet bevangen paard gaat de tent afbreken als ze ziet dat haar groep wel naar het gras mag, daarbij heeft zij het wel nodig.
Dus dat vind ik echt geen oplossing.

Isapaardje, de pony heeft deze moeilijke periode meegemaakt ik ben ook doorgegaan maar ben niet van plan dit nog eens te doen.
Dit is ondragelijk voor hem als ook voor mij.
Als ik hem daar beter mee kreeg en dat hij weer daarna weer pijnloos kon leven, prima, maar niet dat op en neer gedoe.

Ik moet straks nog eens even met iemand praten, zij had het laatst over een vriendin die ook een hb pony heeft die in de zomer alleen stond, misschien daar eens vragen of we de zielen samen kunnen zetten.
Maar dan weg van mijn merrie want ik weet dat dat gewoon niet leuk gaat worden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:47

jesito schreef:
Inderdaad, hij heeft periodes dat hij zo door de wei vliegt en ineens loopt hij weer stijver, maar ook daaruit krabbelt hij steeds goed op en vliegt weer door de wei.
Nu op het moment dat ze eigenlijk amper gras hebben en hij al niet meer tot de wei komt gaat hij zo hard in de terugval.
Zeker terugdenkend aan de tijd dat hij op bosgrond stond en hij ook steeds terug viel, dat zet mij toch aan het denken.

Is het zo dat het jaarlijks rond deze tijd (augustus tot december) weer terugkomt of verergert ?

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:50

Jesito: misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar is de oorzaak van de HB bij jouw paardje vastgesteld?
Want HB is alleen maar een symptoom van onderliggende problemen.
Het (teveel aan) gras kan dan net de druppel zijn. Maar niet de hoofdoorzaak.

De reguliere geneeskunde komt op dat gebied niet zo ver, maar dankzij een natuurgeneeskundige is mijn pony wél geheel pijnvrij nu....
En staat 8 uur per dag met graaskorf in de wei...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 08:42

Jesito ... ik heb jouw posten eens op een rijtje gezet en met wat je schrijft in gedachten, sterkt het me in de idee dat de oorzaak van de problemen met jouw pony niet in het gras zit, maar dat er mogelijk eerder sprake is van 'mechanische' hb, veroorzaakt door voortdurende overbelasting vanuit zijn rugproblemen. Als je nu eens terug kijkt in de tijd, kun je dan een logisch verband leggen tussen de episodes van rugpijn (slecht lopen) en de bevangenheid? Als daar een duidelijke relatie is, dan hebben al die acties om het paard van het gras af te halen geen zin - je zou dan hooguit het paard even tijdelijk op rust kunnen zetten met een pijnstiller/ontstekingsremmer om te voorkomen dat door een overmaat aan beweging de zaak verder belast wordt.
Je schrijft dat er door een klap of val uiteindelijk 'hypermetrie' is vastgesteld. Weet je dan ook precies wát de schade in de rug is? Zijn er destijds foto's van rug en bekken gemaakt en wat is er gedaan om de hypermetrie te behandelen (voor zover dat mogelijk is)?
Zou je daar wat meer over willen vertellen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:51

jesito schreef:

Iedere keer weer krabbelt ie op maar toch wordt ie steeds weer slecht. Ook de dierenarts weer niet exact wat er mis is en kan geen oorzaak aanwijzen, verwoord ik het zo goed?[/quote]

Zeker terugdenkend aan de tijd dat hij op bosgrond stond en hij ook steeds terug viel, dat zet mij toch aan het denken.[/quote]

dit is precies het scenario van mijn pablo...steeds terugvallen onverklaarbaar.
Met geen weide gang,verandering van voer en hooi gewoon alles hetzelfde.En toen ook nog dagelijks gereden als het mogelijk was.
De ene dag goed de andere dag stijf.
Twee x per jaar bevangen,rond de ruiperiode....en dat had toch echt niets met de diepe buigpees te maken maar met hormonen.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:06

Hier ook een hoefijzer kwijt in de modder, en meteen terug een mank paard ...
HS kan pas volgende week komen. Ben wel benieuwd wat hij nu van haar hoeven zal vinden
(vandaag is nu 2 maanden geleden dat de da zei dat ze bevangen was ...)

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:20

Jesito, helaas kan ik weinig voor je betekenen, maar ik wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen. Ik weet wel hoe je je voelt. Grietje is ook heel slecht geweest (al was het zo te lezen nog niet zo erg als bij jullie).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:11

Veel sterkte Jesito :(:) ik hoop dat je wat hebt aan alle adviezen hier.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:54

Jannepauli schreef:
Jesito ... ik heb jouw posten eens op een rijtje gezet en met wat je schrijft in gedachten, sterkt het me in de idee dat de oorzaak van de problemen met jouw pony niet in het gras zit, maar dat er mogelijk eerder sprake is van 'mechanische' hb, veroorzaakt door voortdurende overbelasting vanuit zijn rugproblemen. Als je nu eens terug kijkt in de tijd, kun je dan een logisch verband leggen tussen de episodes van rugpijn (slecht lopen) en de bevangenheid? Als daar een duidelijke relatie is, dan hebben al die acties om het paard van het gras af te halen geen zin - je zou dan hooguit het paard even tijdelijk op rust kunnen zetten met een pijnstiller/ontstekingsremmer om te voorkomen dat door een overmaat aan beweging de zaak verder belast wordt.
Je schrijft dat er door een klap of val uiteindelijk 'hypermetrie' is vastgesteld. Weet je dan ook precies wát de schade in de rug is? Zijn er destijds foto's van rug en bekken gemaakt en wat is er gedaan om de hypermetrie te behandelen (voor zover dat mogelijk is)?
Zou je daar wat meer over willen vertellen?

Jij slaat de spijker op de kop, dit is precies wat ik denk.
Want er is duidelijk een verband.
Het hele gedoe is ook begonnen met het achter slecht lopen dus de hypermetrie en daardoor is hij bevangen geworden.
Stres en overbelasting dus.
Er zijn geen foto's van de rug gemaakt omdat dit bijna niet te zien is zei de dierenarts, er zijn dus wel foto's van de voeten, anders had ik gelijk foto's van de rug laten maken.
Het probleem zit in zijn kruis en dat zou rontelogisch lastig zijn vast te leggen.
Hypermetrie is niet te behandelen, het is een overprikkeling van zenuwen door een bepaalde storing.
Veulens krijgen vaak cortisone, maar dat is bij een hb pony natuurlijk uitgesloten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:57

@jesito: heb je al eens een warmtescan laten maken??
Bij mijn paard kwam er heel precies naar voren waar de 'pijn'punten zaten.