Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:02

Nee heb niks veranderd.. hij werkt niet veel meer of minder.
Hij staat nu niet meer op het land, want het leek als hij van het land afkwam dat het weer erger werd (vandaar mijn vermoeden van het eiwit)
Hij staat nu snachts op stal, en morgen gaat hij op de paddock ipv van de weide.
Ik kan morgen pas rond 1 uur op stal zijn dus ben erg benieuwd.
@Suzan
Gallen zijn overtollig vocht bij de peesschacht.
Ongeacht de oorzaak daarvan blijven het gallen.
Ze komen voor bij voor en achterbenen, en niet vaker voor bij de achterbenen oid.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:09

Ik kan jullie mijn ervaring met gevoelig lopen delen, misschien kunnen jullie er wat mee. Een pony die ik leen stond voor op ijzers om zijn benen recht te krijgen, echter is hij al uitgegroeid en zal dat denk ik niet veel effect hebben. Ik ben ik overleg overgegaan op blootvoets met bekappen via natural ballance. Met ijzers liep hij vreselijk kort.
Zonder is hij een flinke tijd gevoelig geweest en heb veel getwijfeld echter liep hij op de zachte bodem in mijn lessen beter als ervoor en hebben we dus maar doorgezet. Met bekappen er ook op gelet dat hij niet helemaal op zijn zool stond en zijn hele gestel gezonder proberen te krijgen. Een aantal maanden later pas konden we het grind pad over om naar de weg te gaan waar hij dan best redelijk liep. We hebben dit rustig opgebouwd en nu loopt hij best goed. Een enkele keer na het bekappen de eerste dagen wat onwennig, maar gaat nu dan sneller weer beter. Zijn hoeven zijn erg verandert en mooi geworden en vooral een stuk sterker en rechter in verhouding tot zijn beenstand.
Ik heb helaas geen voor en na foto's gemaakt.

Wat betreft gallen, mijn merrie had deze ook en ik wist toen nog niet dat ze drachtig was. Doordat haar straal de grond niet raakte eerst iets lager in de hielen gezet (en gelijk wat meer afgerond voor) Ze zijn niet weggegaan maar wel aanduidend minder, maar nu bleek dat ze hoogdrachtig was verklaarde dat ook wel veel. Nu krijgt ze ze ook lichtelijk voor en merk ook dat ze echt door het weiland zwalkt heeft het dus best zwaar. Betere doorbloeding van de benen kan dus wel iets helpen al moet je natuurlijk uiteindelijk wel de oorzaak wegnemen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:16

@ Zack: het zou beter zijn wat foto's te plaatsen. Nu is het alleen maar gissen.

In deze tijd van het jaar kan het niet aan het eiwit van het gras liggen. Dan hadden nu ook veel meer paarden last, want de meeste paarden staan buiten.

heeft het pijn en beweegt het daarom onvoldoende? ik las ergens dat de voeten niet goed waren?
dan heeft het last van stalbenen = onvoldoende beweging/ onvoldoende doorbloeding.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:27

Kan morgen wel wat foto's maken.
Hij had het vandaag ook in zijn spronggewricht.
Alleen de kwaliteit van zijn hoeven zijn aan de slechte kant.
Het schijnt dat het ene paard er wel gevoelig is en het andere paard niet, dus eiwit zou het nog steeds kunnen zijn.
Wat het ene paard qua werk aankan hoeft het andere paard dat niet te kunnen.
Hetzelfde geld voor het hoeveelheid voer/eitwit wat ze binnen krijgen.

hij stond gewoon dag en nacht op het land, en hij liep gewoon goed onder het zadel.
Dus bewegen doet hij voldoende, stalbenen lijkt me ook geen optie aangezien hij dag en nacht buiten stond..
Moeilijk moeilijk

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:44

Misschien dan idd toch het eiwit? Toch eens de DA om advies vragen? Misschien dat ze wat met een bloedonderzoekje kunnen? Ik heb geen idee verder...
Wietje heeft overigens altijd overgang zomer naar winter (weide naar stal) gigantische stalbenen. 4 benen... En dan stijf zijn. Kijken hoe dat dit jaar gaat. Weet ook niet of ze weer terug moet op kuil, of dat ze op hooi mag bljiven (als haar luchtwegen dat uithouden). Maar dat is latere zaak :D

Morgen even fotos van de hoefjes van de beide dames maken, dinsdag komt de smid weer :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:48

Ja als het morgen niet nog minder is geworden dan bel ik mijn kliniek op.
Moet ook de hoefsmid bellen want zijn ijzer ligt er echt niet netjes onder.
De binnenkant van zijn achterhoeven hangen er nu al overheen!!
Dat is echt gewoon not done!
Dus hoop dat mn smid wilt komen, anders is het tijd voor een andere.
Want hij is donderdag geweest!!!!!

Stalbenen nooit last van gehad hiero *klopt af*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:00

Sorry hoor, maar kijk eens hoe liev! Slaapie doen :+: Een centebakkie had het helemaal afgemaakt.
Afbeelding
Ik ben erbij gaan zitten, en lekker genietend gewoon kijken heo de paardjes stonden te soezen :+: Hond op schoot, katten die erbij komen zitten... Helemaal volop genieten van al mijn beestjes *zwijmelt nog na*

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:03

Heerlijk is dat he??
Heb ik gisteren ook gedaan :D

Zijn die gallen bij wietje ook zo warm of niet?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:13

zou er bij wietje geen link zijn met luchtwegproblemen en stalbenen/gallen? Als ik niet in slaap val ga ik eens nazoeken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:44

Misschien kunnen jullie hier wat mee:
Basilicum: voor een gezonde spijsvertering en de ondersteuning van de afvoer van lichamelijke afvalstoffen.
Brandnetel: belangrijke bron van vitamine A en C, zwavel, ijzer en natrium. Voor een goede weerstand, gezonde spijsvertering, goede bloedsomloop en afvoer van afvalstoffen. Brandnetel wordt veel gebruikt bij infectieziekten, eczeem, artritis, artrose en hoefbevangenheid.
Goudsbloem (calendula): is rijk aan zwavel. Wordt gebruikt voor een goede bloedzuivering, gezonde spijsvertering en afvoer van afvalstoffen.
Jeneverbes: voor een goede bloedzuivering.
Jodium: een sporenelement dat belangrijk is voor de schildklierhormonen en het zenuwstelsel. Een tekort of teveel aan jodium uit zich in een langzame verharing, dikke benen en een slome uitstraling. Bij drachtige merries kunnen een abnormale celontwikkeling en zwakke veulens het gevolg zijn. Jodium komt met name voor in zeewier.
Kleefkruid: voor een goede bloedzuivering, een glanzende vacht, ondersteuning van de lymfeklieren en de afvoer van afvalstoffen en vocht. Kleefkruid wordt veel gebruikt bij stramme gewrichten, gallen en stalbenen. Werkt het beste in combinatie met goudsbloem.
Paardebloem: bevat vitamine A, B, C en D, kalk, mangaan, natrium en zwavel. Voor een goede bloedzuivering en de afvoer van afvalstoffen en vocht. Ondersteunt de lever en draagt bij aan een gezonde darmflora. Algemeen versterkend en geeft glanzend haar. Voor het behoud van soepele gewrichten en een gezonde huidfunctie.
Rozenbottel: bevat veel vitamine C, opwekkend en versterkend, ondersteunt de afvoer van afvalstoffen en de hoefgroei.
Selderij: ondersteunt bij de afvoer van zuren, de bloedzuivering en de afvoer van afvalstoffen.
Vitamine E: helpt het lichaam bij de afvoer van afvalstoffen, belangrijk voor de spierfunctie en de vruchtbaarheid. Zorgt voor een betere zuurstofopname door de longen. In combinatie met selenium speelt vitamine E een belangrijke rol bij de bescherming van spiervezels tegen beschadiging door afvalstoffen, ontstaan door grote inspanning. Een overdosering (meer dan 5000 mg per dag) van vitamine E kan schadelijke gevolgen hebben. Vitamine E zit in gras, zeewier en foenegriek.

bron: http://home.hetnet.nl/~happyhoefjes/inf ... ralen.html

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:56

Sinds 3 maanden heeft mijn paard geen voorijzers meer. Volgens mijn smid heeft ze platte zolen en kan ze niet zonder ijzers. Toch heb ik het geprobeerd. Een jaar geleden liep ze zo slecht, dat ik toch maar weer voorijzers heb genomen. Sinds april heeft ze ze nu niet meer (tweede poging)
Ik gebruik hoefschoenen, train ook kort op het harde. Eigenlijk ging het heel goed. Tot deze week.
Ik heb het idee dat de steunsels in de weg zitten.

Ze staat troontredend, daarom zijn de voorhoeven ongelijk. Ze rolt ook echt over de binnenkant de voet af. Vandaag zag ik scheuren bij de straalgroeve aan de zoolkant. Kan ze daar gevoelig op lopen? Vooral bij de linker foto van linksvoor zie je het (daar waar de steunsels in de zool verdwijnen)
Mijn smid wilde vorige week niets van de hoeven afhalen, ook niet de steunsels.

Misschien hebben jullie tips? Liever ga ik niet terug naar ijzers, maar pijn is ook niks.

Afbeelding linksvoorAfbeelding rechtsvoor

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:08

Ik denk dat je gewoon je smid weer moet bellen ;)
Die hoeven zijn gewoon veel te lang.

ben benieuwd naar een zijaanzicht trouwens, want de hielen lijken zo heel erg lang.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:33

Het gekke is dat mijn (hoofcare) smid er vorige week niets af wilde halen! hij vond ze veel te kort...
Ik zal vanavond nog up to date foto's plaatsen, want deze zijn van twee weken geleden. Maar veel korter staat ze nu niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:44

kans is natuurlijk als je ze gaat bekappen dat ze gevoeliger wordt maar vind nu dat ze erg doorgegroeide steunsels heeft, lange wand en overtollige zool. Idd haar hielen zijn ook vrij lang maar ik weer niet hoe jou bekapper/smit bekapt misschien laat die ze bewust lang.

Afgelopen winter had mijn hengst ineens onwijs pijn in zijn voeten, eigelijk moest hij op ijzers, maar alles was hard en glad en per toeval paste hij de schoenen die ik bij een andere pony had gekregen. Deze heeft hij toen gedragen en dat mijn smid kwam bleek zijn straal te lang en teveel te drukken. Had daar nog nooit van gehoord en wat alweer ven het ergste uitgegaan. Straal ingekort en gevoelige was meteen weg.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:51

het paard heeft een afwijkende stand.
Dat houdt in dat de hoef anders afslijt dan een normale stand.

Wil je dat blootvoets goed houden, dan zal de voet regelmatig (misschien wel 2 wekelijks) bijgehouden moeten worden om het dan teveel gegroeide ten opzichte van het afgesleten gelijk te houden, anders komt de voet nog schever te staan en gaat het nóg sneller slijten.

Als je niet voor ijzers wilt gaan, onderhoud dan in ieder geval de hoef intensief,met hardener en een onderhoudsmiddel.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:03

De hoeven zijn zoiezo te lang op de foto's.
(mijn smid is ook zo een langhouder van de hoeven.. waarom?? geen idee..)

wat Suzan zegt over het afslijten van de hoeven is correct.
(die van mij staat ook toontredend)
Vraag aan je smid of hij je wilt leren bijvijlen en waar je je op moet letten.
Bijvijlen is meestal meer dan genoeg als je paard gewoon goede kwaliteit hoeven heeft heb je echt geen onderhoudsmiddelen nodig.

Ik moet eerlijk toegeven nu mijn paard weer voor op ijzers staat wel weer een paar kopzorgen minder zijn.
Zorg wel dat als je zonder ijzers blijft dus wel wekelijks blijft vijlen.
Al staat hij nu weer achter niet op goed op zijn ijzer :roll:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:40

A_mieke schreef:
Het gekke is dat mijn (hoofcare) smid er vorige week niets af wilde halen! hij vond ze veel te kort...
Ik zal vanavond nog up to date foto's plaatsen, want deze zijn van twee weken geleden. Maar veel korter staat ze nu niet.

te kort? Had ie z'n bril wel op???? De hoefwand is nog steeds te lang, die steekt volgens mij uit tov de zool. Bovendien zijn ook de steunsels hoger dan de zool en lijken inderdaad de hielen lang. De hoefwand steekt nu uit en daar loopt het paard nu op en daar is ie niet voor gemaakt http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm een paard hoort te lopen op de hoefwand én de buitenste rand van de zool. Geen wonder ook dat de hoefwand al aan het scheuren en brokkelen is, in de kwartieren.

De witte lijn is flink verbreed, dus platte zolen en gevoelig lopen verbazen me niet. Een slechte witte lijn hangt vaak samen met verkeerde voeding http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm en teveel suikers en zetmeel. Een te lange hoefwand helpt daar ook niet aan mee, want doordat nu al het gewicht van het paard op de hoefwand staat, is de kans op losscheuren/uitrekken groter door de enorme druk die nu op de hoefwand staat.

Een slechte witte lijn is eigenlijk een hele lichte vorm van hoefbevangenheid http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm Ook ziet de straal er wat rommelig uit, wat betekent dat die waarschijnlijk niet meedraagt. Gelukkig heeft je smid die niet bijgesneden.

De lange steunsels prikken mogelijk in zijn diepe buigpees bij elke stap, dus dat doet zeer ja, daar gaat een paard ook gevoelig van lopen. Bovendien hinderen lange steunsels het hoefmechanisme en hebben ze een knijpende werking op de interne weefsels. Menig HKO paard is aan de HKO geraakt door lange steunsels.

Kortomg ik vind het slecht afgeleverd werk, zéker voor een smid die zich hoofcare smid mag noemen. Ze hebben altijd een grote mond over anderen, maar ze mogen weleens wat kritischer kijken naar hun eigen werk. Ik mag toch hopen dat jouw hoofcare smid niet een van de van nassau's zelf was (anders ga ik heel hard lachen, of liever misschien huilen en neem ze nooit meer serieus)

Mijn paard had ook platte zolen en aan de zijkanten in de kwartieren een brede witte lijn toen ik hem kreeg. Maar toen ik hem buiten ging huisvesten met hooi en een liksteen en hem zelf regelmatig bekapte, verdween dit binnen enkele maanden en kreeg hij 'rock crunching feet' zoals Pete Ramey dat zo mooi kan zeggen :D
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-07-09 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:53

@ lailapri: luchtwegen en gallen samenhangen heb ik geen idee van... Stalbenen zijn aanwezig in de herfst vooral (en beetje winter) terwijl haar luchtwegen beginnen te lijken op spelen eind van de winter. Ze heeft als het goed is geen allergieen, maar het blijft een beetje sudderen. Zo af en toe ene kuchje. Ene keer tijdens arbeid, andere keer gewoon als ze aan het grazen is. Dan hoor ik er 2 achter elkaar, en dan weer weken niets. Geen idee wat het is. Ze is toendetijd een aantal maanden aan de antibiotica/prednison/antibiotica geweest, toen waren de longen wel weer schoon en was de snot en het hoesten over. Maar zo'n af-en-toe-kuch blijft.
Bedankt ovoor je info, interessante dingen zitten daar tussen :) Het is alleen een beetje jammer dat vos een moeilijke eter is... Ze krijgt in de stal periode MSM zwavel bijgevoerd.

@ A_mieke; zo zagen de hoefjes van die van mij er ook uit naddat ze van ijzers af kwam, maar daar kan volgens mij idd wel wat aan gebeuren. Mijn vorige smid wilde er ook niets aan doen, vond ze anders te kort. Mijn nieuwe hoefsmid heeft ze toen verbouwd; heeft de wand korter gemaakt (gelijk aan de zool), steunsels wat bij gesneden en de overtollig zool weggehaald. Ze zijn nu heel netjes en van inscheuren een heel stuk verminderd :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:05

Luchtwegen hangen wel weer samen met huid en darmen, misschien dat je de werking van haar darmen kunt verbeteren (bij mij werkt groene leem super fijn droog over het voer tot ze het niet meer willen erg goed gevolgt door yoghurt door het voer).

Mijn welshje had volgens de dierenarts chronische bronchitus, echter vond ik dit erg jammer voor een 2 jarige en was de ab en ventipulmin zat dus heb ik heb door een hollistisch dierenarts laten behandelen die op de manier van eric laaracker werkt laten behandelen. Hij had luchtweg compositum nodig en theunisbloem olie (scheelt per paard wat ze nodig hebben dus kan je beter laten uitzoeken), en eigelijk heeft hij geen last meer van zijn longen gehad. Kwam mooier in zijn vacht en is nu super gespiert (bleef telkens wat achter).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:12

@ A_mieke in aanvulling wat ik hierboven schreef: een goede hoefsmid kan je paard gezonde hoeven bezorgen en grijpt niet naar ijzers om een hoefprobleem te verdoezelen. ;-) Een goede smid heeft geen ijzers nodig om z'n klanten tevreden te houden :D

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:30

A_mieke schreef:
Ze staat troontredend, daarom zijn de voorhoeven ongelijk. Ze rolt ook echt over de binnenkant de voet af.

:? Dan heeft ze een franse stand, want een toontreder rolt aan de buitenkant van de voet af.

Arabesk, dus jouw paarden leven enkel op hooi en een liksteen ?
Maar ze hebben toch ook de vitaminen en mineralen nodig die in brok zitten ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:38

ik zie bij mijn pony's die op hooi en likstenen leven dat ze daadwerkelijk wel tekorten krijgen en deze probeer ik dan aan te vullen. Maar niet met kilo's brok, maar gerichte suplementen. En regelmatig groene leem kuur en extra vitamines.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:28

Mijn paarden staan ook alleen op gras.. En zijn goed gezond, glanzende vacht, harde hoeven en goed uithoudingsvermogen.
Ik heb ze wel een liksteen gegeven, maar die laten ze voor wat het is. Het gras hier is zeer kruidenrijk en blijkbaar hebben mijn paarden niks nodig verder..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:39

Arabesk schreef:
@ A_mieke in aanvulling wat ik hierboven schreef: een goede hoefsmid kan je paard gezonde hoeven bezorgen en grijpt niet naar ijzers om een hoefprobleem te verdoezelen. ;-) Een goede smid heeft geen ijzers nodig om z'n klanten tevreden te houden :D

Maar misschien zijn de klanten juist heel tevreden al hij er ijzers onder slaat.

Zoals ik al eerder schreef gaat mijn paard ook achter op beslag. Ik rijd toch echt niet fijn buiten als ze op ieder steentje wat toevallig op de weg ligt door haar been zakt en 5-6 passen stokkreupel loopt. Ik heb het toch echt wel een kans gegeven blote voeten achter. De eerste 3 jaren had ze daar sowieso geen beslag en de afgelopen jaar heeft ze 4 keer beslag achter gehad.
Ik merk dat als ze op een nattere ondergrond staat de voetjes beduidend gevoeliger zijn dan in droge tijden. Als ik nu mag kiezen tussen op stal of droge paddock en zonder beslag of op de weiland met vers gras en 24/7 buiten is de keuze makkelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:59

__karin__ schreef:
Mijn paarden staan ook alleen op gras.. En zijn goed gezond, glanzende vacht, harde hoeven en goed uithoudingsvermogen.
Ik heb ze wel een liksteen gegeven, maar die laten ze voor wat het is. Het gras hier is zeer kruidenrijk en blijkbaar hebben mijn paarden niks nodig verder..

Om er zeker van te zijn dat ze niets extra's nodig hebben zou je eigenlijk een bodemonderzoek moeten doen. Dan weet je wat er in de bodem beschikbaar om op te nemen door de plant. Tekorten komen niet zo heel snel aan het licht.

Het zou overigens wel fijn zijn als we het een beetje centraal over hoeven houden hier. Ik ben bang dat als we teveel afdwalen het topic verplaatst gaat worden.