[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:09

Gem, wat enorm leuk en super dat Aurora mee kon en zelfs een rondje meegelopen heeft!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:11

He, was je toch gegaan?!
Wel leuk dat je ook met Aurora mee hebt kunnen doen.
Had Saros een goede plek behaald?
Ik had nog willen komen, maar de auto was niet thuis en fietsen was met dit weer geen optie.

Ben ook wel benieuwd wat de veearts alsnog gevonden heeft (of doelde je op het stuk uit de hoef snijden wat je eerder liet zien?).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:59

Ja inderdaad hij had maandag een zoolkneuzing en een klein scheurtje weggesneden. Was blijkbaar toch het probleem Lachen

Saros was 8e (van de 14) had sneller gekund als ik hem niet elke keer uitbundig beloond had na elk ding wat hij goed deed Clown
Met springen waren we laatste vanwege een afgetrapte balk Lachen maar ik was al verbaasd dat hij sprong, ik kon hem haast niet houden, mijn supporters hebben dubbel gelegen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:41

Vandaag ga ik haf scheren. Ben benieuwd of dat goed gaat. Hij is nog nooit geschoren Tong uitsteken (bij zijn been scheren)

EvelynB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:53

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit topic. Vorige week heb ik gehoord dat mijn paardje hoefbevangenheid heeft gehad. Ze is al 4eneenhalf jaar bekend met hoefkatrolontsteking en toen ze een paar weken geleden onregelmatig liep dachten ik en de dierenarts dat ze daar weer last van had. Na een paar weken rust toch een foto laten maken en daarop is te zien dat er sprake is geweest van hoefbevangenheid. (nu blijkt dat dat ook al te zien was op de foto van 4eneenhalf jaar geleden, maar daar is toen geen aandacht aan besteed; niet zo handig he?) De da sneed nu een stukje uit de zool met een blauwe plek en schatte dat ze voor de kerst last moet hebben gehad. Ik heb daar niks van gemerkt, pas in februari zag ik dat ze slecht liep en ging ze ook weer struikelen in draf. Ik ben wel overdonderd door dit nieuws. Ook omdat ze niet de symptomen heeft gehad zoals je wel op foto's en plaatjes ziet. Ook heeft ze altijd kunnen lopen. Ik kocht haar toen ze 6 was, ze is nu 13. Kan ze voor haar 6e ernstig hoefbevangen zijn geweest? Of had ik dan eerder wat moeten merken? Ze is wel eerder onregelmatig geweest of dat ze op harde ondergrond op eieren liep. Maar ik heb dan steeds aan de hoefkatrolontsteking gedacht en gaf haar wat meer rust, dan ging het ook weer beter.
Nu pas ik eerst goed op met het voer, alleen maar hooi en een stuk of 4 winterwortels per dag, verder niks extra's meer. Als ze dan weer goed gaat lopen, dan had ze wrschl last van hoefbevangenheid en niet van de hoefkatrolontsteking.
Ik heb zitten lezen op de paardnatuurlijk website en wil proberen met magnesiumchelaat of dat helpt of niet, in combinatie met gedroogde rozenbottel en brandnetelkruiden. Verder heb ik veel gehad aan het eerste stuk op dit topic. Maar ik heb nog zoveel vragen! Bijvoorbeeld, mag ik haar nog een paardenkoekje geven als beloning, of is het dan al mis? En als ik homeopathische druppels op een stukje brood doe, is dat ook al niet goed? Mag ze wel gedroogde rozenbottel hebben? Mag ze in het seizoen wel verse rozenbottel of brandnetel hebben (het gaat dan om een handvol), daar is ze dol op! En mag ze tijdens een pauze in een wandeling/rit wel 5 minuten grazen onderweg, of is dat uit den boze?
Wat ik ook lastig vind is hoe ga ik straks met haar trainen? Wat ontziet de hoefkatrolontsteking en wat de hoefbevangenheid? Hoe bouw ik de spieren op, zonder teveel te belasten. Ik heb bijvoorbeeld het laatste half jaar geoefend met rechtrichten, een goede basis voor paarden met hoefkatrolontsteking. Maar nu lees ik dat cirkels lopen niet fijn is voor paarden met hoefbevangenheid. Of is het zo dat als de aanval van hoefbevangenheid over is, het paard geen pijn meer heeft? De blauwe plek moet er toch uitgroeien uit de zool en dat blijft toch gevoelig?
Waar kan ik antwoord vinden op deze vragen, zijn er andere sites of goede boeken over? Waar halen jullie je informatie? Het is zo verwarrend dat het lijkt of er geen eenduidig antwoord per paard gegeven kan worden. Enfin, graag tips en ik blijf hier ook lezen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:43

Hoi Evelyn,

Je hebt een boel vragen en denk dat ik je niet overal antwoord op kan geven maar er zijn hier meer mensen in dit topic die mee willen denken, dus je bent hier aan het juiste adres.
Uit je verhaal klinkt wat mij betreft heel duidelijk bezorgdheid, eens kijken of met de volgende antwoorden wat kunt;

De da sneed nu een stukje uit de zool met een blauwe plek en schatte dat ze voor de kerst last moet hebben gehad.
Hier heb ik een vraag over... waar zat die "blauwe" plek? Voor de punt van de straal?

Ook omdat ze niet de symptomen heeft gehad zoals je wel op foto's en plaatjes ziet. Ook heeft ze altijd kunnen lopen.
Niet ieder paard vertoont die symptonen, die van mij heeft ook nooit zo gestaan en liep ook nog steeds, alhoewel hij op de harde ondergrond beduidend gevoeliger liep. Ook ging hij meer liggen in die periode.

Nu pas ik eerst goed op met het voer, alleen maar hooi en een stuk of 4 winterwortels per dag, verder niks extra's meer. Als ze dan weer goed gaat lopen, dan had ze wrschl last van hoefbevangenheid en niet van de hoefkatrolontsteking.
Pas wel op met winterwortels, daar zit namelijk ook suiker in. Probeer anders eens of je voer kunt krijgen waar weinig suiker (melasse) en zetmeel in zit. Denk erom, Pavo Nature's Best beweert dit ook niet te hebben maar die is in principe niet geschikt. In principe ben je in de eerste instantie met hooi en een liksteen al voldoende aan het voeren.

mag ik haar nog een paardenkoekje geven als beloning
Als je paardje gewerkt heeft dan mag hij best een paardenkoekje als beloning maar geef niet te pas en te onpas snoepjes, jij vindt het waarschijnlijk vervelender dan het paard als je de snoepjes achterwege laat.

En mag ze tijdens een pauze in een wandeling/rit wel 5 minuten grazen onderweg, of is dat uit den boze?
Van 5 minuten grazen gaat ze echt niet dood hoor, ik bouw in het voorjaar weidegang op met eerst een half uur en dan per week een half uurtje erbij, doorgaand tot 2,5 uur weidegang per dag.

Wat ontziet de hoefkatrolontsteking en wat de hoefbevangenheid? Hoe bouw ik de spieren op, zonder teveel te belasten.
Voor beide geldt; rechtuit, teveel krappe wendingen vermijden en luister naar je paard in de training, dus niet eindeloos doorrijden als paard moe is, gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Ik heb bijvoorbeeld het laatste half jaar geoefend met rechtrichten, een goede basis voor paarden met hoefkatrolontsteking. Maar nu lees ik dat cirkels lopen niet fijn is voor paarden met hoefbevangenheid. Of is het zo dat als de aanval van hoefbevangenheid over is, het paard geen pijn meer heeft?
Je moet het denk een beetje zo zie; net als na herstel van bijvoorbeeld een blessure is het nooit goed om een paard teveel eenzijdig te belasten. Dus op de volte en in de wending. Begin daarom gewoon met lekker rechttoe rechtaan. Langzaam maar zeker weer een beetje de grote volte opsturen maar vooral luisteren naar je paard. Die geeft zelf wel aan wat kan, begint ze in de wendingen wat onregelmatig te lopen, dan is het waarschijnlijk nog te vroeg voor die oefening. neem de tijd.

De blauwe plek moet er toch uitgroeien uit de zool en dat blijft toch gevoelig?
De plek groeit er zowieso uit, en de mate van kanteling van het hoefbeen en de dikte van de zool zal uiteindelijk bepalen in hoeverre je paard gevoelig blijft, maar dat hoeft niet. Zelfs met een kanteling hoeft dat niet altijd gevoeligheid in de voeten op te leveren.

Waar kan ik antwoord vinden op deze vragen, zijn er andere sites of goede boeken over? Waar halen jullie je informatie?
Al doende kom je steeds meer te weten en dit topic bevat heel veel nuttige informatie, neem eens de moeite om het door te lezen, er staat echt ontzettend veel in.

Even nog een algemene opmerking; de antwoorden die ik geef zijn op basis van mijn ervaringen maar zoals je hier in dit topic zult merken verschilt het echt van geval tot geval. Het is daarom belangrijk dat je ook je eigen gevoel volgt. Je kent je eigen paard zelf het beste en hou gewoon goed in de gaten hoe hij reageert op veranderingen van bijvoorbeeld voer, training enz.

Heel veel sterkte ermee.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:51

Evelyn, welkom in dit topic, ook al is de aanleiding minder.
Wat was er precies op de foto's te zien eigenlijk? Je pony zou wel eerder bevangen kunnen zijn geweest maar als dat 7 jaar geleden is zou dat toch opgelost moeten zijn in de hoef zelf, hoewel ze er wel een gevoeligheid ergens voor aan heeft kunnen overhouden.

De dingen die je opschrijft qua voeren lijken me niet zoveel kwaad te kunnen. Het grote probleem is grote hoeveelheden suiker/zetmeel in voer, en vooral de verkeerde voorlichting daarin (daar is een hoop over te lezen in dit topic).

Je verhaal klinkt eigenlijk niet als een bevangen paard, behalve dan het op eieren lopen.

Als ze nu nergens last van heeft en goed loopt kan je volgens mij gewoon cirkels laten lopen. De meeste hoefbevangenpatienten zie je juist in bochten kreupel lopen dus als die van jou dat niet doet dan zal daar het probleem wel meevallen.

*edit.. Kymalin is me net voor. Ik laat mijn verhaal toch maar staan Lachen hopelijk heb je wat aan alle antwoorden!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:53

En van mij een filmpje van zaterdag toen we mee hebben gedaan aan de shetlandponydag. Aurora is te zien vanaf 3:00 minuten. Nog steeds wat onregelmatig, maar ik was hier al heel blij mee. En ik had ook het idee dat ze het zelf leuk vond.

Saros, Aurora en Gemske in actie op de Shetlandponydag

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:13

Haha, geinig filmpje. Zou ook net iets voor Isabella geweest zijn dit parcours Haha!
Grappig hoe je smokkelde met die band (hup niemand gezien dat ik hem halve meter opschuif Clown).

Eerlijk gezegd vond ik het wel een beetje zielig Aurora te zien. Ze deed erg haar best, wilde wel meer doen ook, maar kon het niet. Mij lijkt het ook of ze toch op beide voorbenen kreupel is, zeker het laatste stukje op het harde.
Maar ze heeft het toch maar wel gedaan en applausje voor haar.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:23

De band opschuiven mocht gewoon hoor. Stuk makkelijker dan pony erin duwen Lachen

Ze is inderdaad nog lang geen 100%, daarom heb ik het ook heel rustig aan gedaan. Maar ja ik had haar toch al helemaal meegesleept (wat misschien niet helemaal verstandig was, maar anders had ik helemaal niet kunnen gaan). Dus dat ene rondje moest dan ook maar kunnen vond ik.

Gisteren heeft ze trouwens (uit zichzelf) extreem lopen crossen in de wei. Tja... wat moet je ermee.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:58

Nou het scheren is gelukt.
Nu merkt ik dernet op dat er nog medicijn resten in de bak zitten. Ik heb daarna toen hij weer zijn medicijnen moest hebben even een vleoibaar drapje gemaakt van een beetje biks en toen de medicijnen erin. Voor zijn wond. (Ik vind het biks geven nog al eng.)
Wat zou ik daar voor in de plaats doen. Ik hoor ook wel eens een beetje appelmoes maar is dit ook niet opwekkend voor de bevangenheid.
En wat moet ik geven om zijn darmen weer tot rust te krijgen na de medicijnen?
Alvast Bedankt

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:10

Ik gebruik ook appelmoes, heb zelfs appelmoes-light gevonden.
Je moet toch wat om het binnen te krijgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:38

Ja daarom en ik vind biks ook niet echt een fijn idee. Dan ga ik het maar met appelmoes doen morgen.
Het gaat gelukkig een stuk beter met zijn wond Haha! hij s al een cm kleiner geworden

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:34

Kun je niet zelf appelmoes maken (stukjes appel in een pan, beetje water erbij en aan de kook brengen en daarna stampen).
Dan weet je zeker dat hij suikerloos is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:47

Ik heb de medicijnen voor Image (4 maanden lang 2 x dgs) in de appelmoes (moezz van Hak appel/aardbeien) gedaan in een grote spuit (gehaald bij de apotheek) en dan naar binnen gespoten, want anders at ze het echt niet op.

EvelynB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:48

Kymalin en Gemske, bedankt voor jullie reactie! De blauwe plek zat voor de punt van de straal. En op de foto's is te zien dat de punt van het hoefbeen een tikje omhoog staat gewipt, beide voorbenen. Inderdaad, gezond verstand wat voeren betreft en luisteren naar het beestje bij het trainen. Ze geeft het ook zelf wel aan, maar ik moet het interpreteren en soms is dat zo lastig. Op een cirkel loopt ze nog onregelmatig, dus doen we dat maar even niet meer. Ik word alleen even heel onzeker hoe ermee om te gaan. Ik zal het topic door gaan lezen, dat neemt wel even tijd denk ik!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:52

Dank je wel voor je reactie. Ik heb vanmiddig indd de appelmoes van hak gehaald. Hopen dat hij het lekkr vind

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:33

Eigenlijk denk ik persoonlijk dat dat minimale beetje appelmoes wat 1 of 2 keer per dag in spuit gaat, helemaal niet gevaarlijk is. Jongens, een paard zou wel zo vreselijk insuline-resistent moeten zijn, als hij daar al ziek van wordt, dat het voor mijn gevoel dan zowiezo niets meer met zo'n paard zou worden.
Ik gaf Tyra gewoon iets van 5 of 10 ml appelmoes per dag om haar medicijnen mee te mengen, ook wel biologische, maar ook wel gewone appelmoes. Een hoeveelste deel zou dat nou zijn van het dagrantsoen van een paard?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:47

EvelynB schreef:
En op de foto's is te zien dat de punt van het hoefbeen een tikje omhoog staat gewipt, beide voorbenen. Ik zal het topic door gaan lezen, dat neemt wel even tijd denk ik!

Een zogenaamde "hoedenrand".
Het doorlezen van het topic zal met over de 100 pagina's niet meevallen Knipoog

Misschien is het mogelijk te achterhalen waarom het paard ooit bevangen is geraakt. Er zijn meer oorzaken dan alleen voeding.
En zo'n punt aan het hoefbeen schijnt ook te kunnen komen als het paard langdurig op veel te hoge hielen (soort naaldhakken) loopt.

Maar opletten met voeding kan nooit kwaad. Te veel suiker en zetmeel is voor de meeste paarden niet goed en beweging is daarentegen wel altijd goed (mits het paard uiteraard kan bewegen).

Goed gewonnen, stengelig hooi is het beste.
Geen muesli en gewone biks. Wil je toch wat voeren kies dan inderdaad speciaal voer (we moeten echt eens ergens een standaard lijstje maken Sigaar )
Geen overdadig "snoepgoed". Wil je toch wat geven kies ook eens voor bleekselderij en broccoli.
Brandnetel, rozenbottel, kleefkruid. Het is allemaal erg gezond, maar geef kruiden nooit langdurig. Als kuur van bijv. een week heeft het meer effect.

Verder goed en regelmatig laten bekappen.
Veel bewegen op rechte stukken zodat het hoefmechanisme goed op gang blijft waarmee de hoefgroei wordt bevorderd en de afvalstoffen worden afgevoerd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:51

gemske schreef:
Gisteren heeft ze trouwens (uit zichzelf) extreem lopen crossen in de wei. Tja... wat moet je ermee.

Goed teken toch?
Als ze het niet zou kunnen, deed ze het niet.

Saros was overigens wel heel erg enthousiast. Die had er echt zin in en zo te zien vooral in het springen. Jammer dat apporteren niet in het programma zat Knipoog

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:49

Isapaardje schreef:
EvelynB schreef:

beweging is daarentegen wel altijd goed (mits het paard uiteraard kan bewegen).

Veel bewegen op rechte stukken zodat het hoefmechanisme goed op gang blijft waarmee de hoefgroei wordt bevorderd en de afvalstoffen worden afgevoerd.

Maar T. wordt er alleen maar slechter van als ik haar laat lopen. Rechte stukken, zachte bodem, het maakt niet uit, ze gaat er slechter door lopen. Als ik haar een paar dagen laat staan, niets doe dus, gaat het weer beter. Raar paard hè?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:51

Hoe gaan jullie het straks allemaal doen als de paarden het land weer op gaan. Nitro heeft vandaag weer voor het eerst op het land gestaan. Hij had zijn graaskorf er denk ik met spelen afgegooid en daarna heeft meneer flink van het gras staan eten. Nu is hij niet kreupel, maar loopt ook niet helemaal zuiver. De stal eigenaar vind het onzin en zegt dat hij van die paar uurtjes echt niet slechter kan gaan lopen. ik heb hem al meerdere malen uitgelegd dat het komt door de suikers (fructaan) die in het gras zitten, maar hij lijkt het maar niet te begerijpen. Ik heb gevraagt of ik een appart stukje land kan krijgen, die ik eerst door de andere goed kaal gegeten wordt. zodat hij er daarna op kan. maar dit gaat niet van harte, hij doet er een beetje moeilijk over.

Nou kan ik hem het hele jaar door met z`n graaskorf om laten staan, maar daar wordt Nitro niet gelukkiger van denk ik. hij staat er nu een beetje zielig bij terwijl de rest staat te eten, en spelen doet hij ook minder met dat ding om. Ik kan hem ook op de padock zetten, maar denk niet dat mijn stal baas dat goed gaat vinden.

dus ik ben erg benieuwd hoe jullie dit gaan doen, als ze het land op kunnen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:03

mysa schreef:
Maar T. wordt er alleen maar slechter van als ik haar laat lopen. Rechte stukken, zachte bodem, het maakt niet uit, ze gaat er slechter door lopen. Als ik haar een paar dagen laat staan, niets doe dus, gaat het weer beter. Raar paard hè?

Lijkt toch meer een mechanische bevangenheid en dan is het logischer wat je schrijft.
Daarom schreef ik ook "beweging is altijd goed, mits het paard kan bewegen".

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:05

OohafoO schreef:
En wat moet ik geven om zijn darmen weer tot rust te krijgen na de medicijnen?

Probiotica van Groene Os kan ik je zeer aanbevelen. Is echter wel enorm duur spul.
Bij de paardendrogist is ook van een ander merk probiotica te koop, evenals opkikker.
Heb ik alleen geen ervaring mee, maar schijnt ongeveer hetzelfde te zijn (echter stuk goedkoper).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:06

@ claubrink:
Geen idee, joh, Mijne mag van de d.a. nooit meer in de wei, maar daar ga ik me vast niet aan houden. Maar ik verkeer wel in de gelukkige omstandigheden dat ik thuis de paddock heb, en de wei een eindje verderop. Ik kan dus zelf bepalen wie waarnaar toe gaat en hoe lang. Heel moeilijk voor jou, hoe je dat moet oplossen. Denk toch dat die graaskorf voorlopig het beste is. Moet hij hem niet af kunnen krijgen natuurlijk. Maar straks, midden in de zomer, als het weer stabiel en warm is, zit er veel minder fructaan in het gras dan nu, dus dan kan hij, lijkt me, best af. Maar kan hij er nu helemaal niet mee eten dan? Omdat je zegt dat hij er maar een beetje bij staat? Ik had begrepen dat ze nog wel wat naar binnen konden werken met zo'n ding om?

@Isapaardje: ja, jee, ik weet het zolangzamerhand niet meer hoor, wordt heen en weer geslingerd tussen allerlei veronderstellingen, maar mechanische bevangenheid kan toch nooit zo lang duren, half jaar al nu!
Morgen afspraak maken met de smid, voor volgende week. En dan maar weer met angst en beven afwachten wat er onder het ijzer uit komt.