[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:50

Zoek eens op de berichten van lolclub in dit of het oude topic. Haar paard hittie was bevangen maar liep ook in de sport en redde het niet op enkel safe and sound. Ze heeft weleens geschreven wat ze haar voert.

Merk je aan je paard dat ze minder energie heeft? Of heb je gewoon het idee dat je meer moet voeren omdat ze weer loopt?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:54

capopjekop schreef:
Zoek eens op de berichten van lolclub in dit of het oude topic. Haar paard hittie was bevangen maar liep ook in de sport en redde het niet op enkel safe and sound. Ze heeft weleens geschreven wat ze haar voert.

Merk je aan je paard dat ze minder energie heeft? Of heb je gewoon het idee dat je meer moet voeren omdat ze weer loopt?

Nee ik merk dat ze net wat energie te kort komt wat ze voorheen nooit had.
Ze blijft wel doorgaan maarja liever helpen we haar dan een beetje met iets bij te voeren.
Vooral ook omdat de galop erg veel van haar vraagt, hier heeft ze altijd moeite mee gehad en na een blessure kan je altijd weer van voor af aan beginnen.
En we zijn tijdens de training bezig met nieuwe dingen zoals wijken wat haar ook veel kracht vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:40

Ik weet niet of het voor hb paarden ook zou werken, maar ik heb nog een ander paard dat gevoelig is voor spierbevangenheid en die geef ik Omega 3-6-9 mix van Subli. Hier krijgen ze veel energie van, maar die energie komt uit vetten en niet uit suikers. Verder krijgt ze zeker geen muesli ivm zetmeelgehalte.
Ik kan me voorstellen dat het voor hb paarden ook goed werkt. Ik als ik jou was even advies vragen bij Subli, want je paard moet erg langzaam wennen aan de overgang naar vetten. De spijsvertering moet zich er op in gaan stellen om energie uit vetten te halen en dat vergt enige tijd. Maar dat kan Subli je veel beter uitleggen dan ik :j

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:28

Ik ga ook even zoeken nar lolclubs berichten.
Ook ik zit met het zelfde dilemma,ik heb roos op de dieet mix staan en zit er al weer handjes bij te doen.
Na het werk krijgt ze nu ook wat dieet mix en het afvallen gaat nog steeds gestaagd door.
Ik ben ook met de gluco balans gestopt op dit moment,aangezien de wei nu een modderpoel is en ze er niet op kunnen.
Ze hoeft niet magerder te worden,beestje is nog nooit zo schraal geweest.
En ik vind haar precies goed nu.

Ze is weer aardig op niveau nu,maar mis de purrie en heb het idee dat ze toch echt wat moet gaan krijgen om wel de spiertjes
aan de gang te kunnen houden.
En aangezien ze echt heel hard aan het werk is elke dag, en ik haar nog steeds zelf zie afvallen,moet er mijn inziens echt wat eten in.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:44

Scheutje lijnzaad olie gaat er wel altijd over het voer,dat is 1 dopje perdag verdeeld over 2 voer beurten.

Hou het nog maar even zo,ben als de dood.
Ze zit deze week op een half voer schepje dieet mix per dag.
Eerst dit maar weer even aftasten

Heb weer mooi overjarig hooi op de kop getikt geef wel een plakie extra

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:17

Ik geef Bruut Natural's Best van Pavo. Niet echt met een reden, meer omdat ik het nog over had. Hij krijgt 1/4 schep per dag, puur om de magnesium binnen te kunnen krijgen die ik over het voer doe. Zijn manenkam is slanker geworden, dus ik ben tevreden over de werking van het magnesium. Ik merk met het rijden niet dat de pony tekort heeft aan iets. Ik rijd om de dag ca. een uur.
Ik denk dat Safe and Sound qua suikers het beste is, maar vind die zakken erg prijzig en ben niet ontevreden over Pavo.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:35

Als je een pony hebt die echt meer energie nodig heeft zul je dit vooral met olie moeten doen denk.
Hier is dat niet nodig, dus krijgt ze nog altijd Spillers Happy hoof, een 200 gram ondertussen ofzo, daar doe ik de magnesium doorheen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:25

roosa schreef:
Ik ga ook even zoeken nar lolclubs berichten.
Ook ik zit met het zelfde dilemma,ik heb roos op de dieet mix staan en zit er al weer handjes bij te doen.
Na het werk krijgt ze nu ook wat dieet mix en het afvallen gaat nog steeds gestaagd door.
Ik ben ook met de gluco balans gestopt op dit moment,aangezien de wei nu een modderpoel is en ze er niet op kunnen.
Ze hoeft niet magerder te worden,beestje is nog nooit zo schraal geweest.
En ik vind haar precies goed nu.

Ze is weer aardig op niveau nu,maar mis de purrie en heb het idee dat ze toch echt wat moet gaan krijgen om wel de spiertjes
aan de gang te kunnen houden.
En aangezien ze echt heel hard aan het werk is elke dag, en ik haar nog steeds zelf zie afvallen,moet er mijn inziens echt wat eten in.

roosa schreef:
Scheutje lijnzaad olie gaat er wel altijd over het voer,dat is 1 dopje perdag verdeeld over 2 voer beurten.

Hou het nog maar even zo,ben als de dood.
Ze zit deze week op een half voer schepje dieet mix per dag.
Eerst dit maar weer even aftasten

Heb weer mooi overjarig hooi op de kop getikt geef wel een plakie extra

Ik zie in je profiel niet zo goed hoe groot je paardje ongeveer is, maar ik heb een kwpn van 1.65, slank gebouwd en ze krijgt 2 voerscheppen dieetmix per dag, 's ochtends 1 en 's avonds 1. Wellicht een idee om sowiezo de dieetmix langzaam op te voeren? Ook zou je best 2 dopjes lijnzaad olie kunnen voeren, of 1 dopje omegaolie bij gaan voeren?
Daarnaast krijgt de mijne nu daily vitamines & minerals van Dodson & Horrel omdat ze ook maar erg schraal bleef en dit lijkt nu te helpen, denk dat in alleen dieetmix toch te weinig zit van wat ze nodig hebben misschien.
En in combinatie met toch wel 3 uurtjes gras per dag als het lukt, komt ze dan nu wel eindelijk langzaam aan. Helaas alleen dat het steeds regent nu :\
Hoeveel hooi krijgt ze nu per dag? Sinds ik elke avond een hooinet met 3 plakken hooi extra voer, zet ze ook langzaam aan.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:13

Hier is alles weer iets of wat stabiel.. Hafje heeft weer heel tijdje op stal gestaan maar omdat mijn staleigenaar zo zeurt erover moest hij terug de weide op. gelukkig is de weide nu zo goed als kort en hij heeft nu bijna continu zijn graaskorf aan het lijkt toch goed te houden nu.

Nu was me wel opgevallen dat het lijkt of hij soms aan 1 been mankt kan dit met HB te maken te hebben ?En net de rand van zijn kroonrand is ja hoe moet ik dat zeggen nog een rand erin of een snede ofzo .. aan 3 voetjes gaat het gewoon geleidelijk over in de rest van de hoef maar aan 1 voetje is het iets dieper ik ben aan het denken voor een dierenarts te bellen morgen maar wou toch al even hier checken ..is dit dus ook een gevolg van die HB?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:10

Heeey

Mijn paardje is een maand geleden ook hoefbevangen geweest en nu na een streng dieet is ze zo goed als genezen.
Maar nu moet ze nog Metformine (medicijnen voor mensen met diabetes) bijkrijgen omdat ze insuline resistent is.
Iemand die hetzelfde moe(s)t doen bij zijn of haar paardje?

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:13

Idifix schreef:
Hier is alles weer iets of wat stabiel.. Hafje heeft weer heel tijdje op stal gestaan maar omdat mijn staleigenaar zo zeurt erover moest hij terug de weide op. gelukkig is de weide nu zo goed als kort en hij heeft nu bijna continu zijn graaskorf aan het lijkt toch goed te houden nu.

Nu was me wel opgevallen dat het lijkt of hij soms aan 1 been mankt kan dit met HB te maken te hebben ?En net de rand van zijn kroonrand is ja hoe moet ik dat zeggen nog een rand erin of een snede ofzo .. aan 3 voetjes gaat het gewoon geleidelijk over in de rest van de hoef maar aan 1 voetje is het iets dieper ik ben aan het denken voor een dierenarts te bellen morgen maar wou toch al even hier checken ..is dit dus ook een gevolg van die HB?

Lucky heeft dat manken ook, geloof dat dat het typische hb huppeltje werd genoemd in het oude topic. En dat "deukje" is dat niet omdat het hoefbeen gekantelt of gezakt is? Zoiets staat mij bij van het oude topic.

Hier gaat alles goed. Morgen komt de smid weer dus dat is altijd even spannend.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:07

Hebben er hier mensen ervaring met chronisch hoefbevangen paarden?
Zo een paard mag nooit meer gras? Of zie ik het verkeerd.
En wat is nou verstandig om ze wel te voeren en wat niet.
Met eventuele extra's voor de suikers enzo?
Dit gaat nog steeds om de shet.
Hoefsmid komt 5 september weer, en heb voor elkaar dat hij bekapt mag worden. Zo niet had ik het zelf betaald..
Shetje loopt iets beter en krijgt sinds vandaag ascal ik hoop dat hij er goed op reageerd en nou is gaat opknappen hoe ik het zou willen zien.
Verder krijgt hij nog steeds 2maal daags gluco balance en de druppels.
Hij heeft bijna geen harde nek meer dus zijn dieet met de gluco balance doet zijn werk dat is positief.
Wel heeft hij nog vetbulten op zijn kont ik denk dat dit pas weg gaat als hij meer loopt en evt. Licht aan het werk kan.
Ik blijf positief en hoop ooit een kinderlesje of lesjes met hem te kunnen doen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:53

@ Colinnneke rij je dan nog met Lucky of .. ben er niet gerust op.
Hoefbeen gekantelt of gezakt moet ik even googlen ..

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:07

De shetlander "Binkie" reageerd nu al positief op de ascal *D . Hij is actiever wilde vanmiddag bijna draven. En is uit zichzelf naar de stal gelopen over de stenen.
Nou kun je beter niet naar hem kijken als hij over de stenen loopt want dan loopt hij echt beroerd :(
Ik blijf positief, ik hoef hem niet meer mee te slepen hij is actiever. Terwijl de bak droger wordt dus hij minder gekoeld staat.
Nou zoveel mogelijk proberen de medicijnen goed verdeeld over de dag te geven dan knapt hij vast op :D
Is namelijk nog al lastig ik kom nu minder op stal vanwege drukke werkweken en andere mensen geven hem dan maar vaak is er dan iemand s`ochtends en iemand smiddags.
Vandaag ben ik maar even extra langs gereden zodat hij toch savonds zijn medicijnen heeft gehad.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:44

@ idifix Luuk is een shettedame van wel liefst 90 cm hoog dus nee ik rijdt er niet op. Zij en haar dochter Sammy zijn 2 veredelde grasmaaiers. Er wordt niet mee gewerkt.

Wat betreft dat deukje: je kunt het natuurlijk atijd aan je DA vragen. Er zijn geen rontgenfoto`s van de hoeven gemaakt begrijp ik dus?

Zou jij zelf er een foto van kunnen maken? Camera op de grond ernaast en klikken maar (heb ik ook van Lolclub geleerd) Misschien dat de rest dan je er ook meer over kan vertellen.
Voor dat soort zaken was Lolclub de expert in het oude topic.

Luuk heeft vooral in draf de eerste passen een apart huppeltje. Ik kan niet zeggen dat ze er echt last van heeft maar dit is onbelast dus hoe het onder het zadel zou zijn durf ik dus niet te zeggen.

Het enige wat ik weet is dat als je 10 hb paarden vergelijkt dat het alle 10 verschillend is wat ze aan kunnen. En daar bedoel ik het hele plaatje mee:wel / helemaal niet meer op het gras - het rijden zelf - hoevaak er bekapt moet worden.

Kijk naar je paard en doe waar jij en nog wel het belangrijkste jouw paard zich goed bij voelt.
Wij kunnen wel tips geven maar zoals gezegd voor de een werkt het wel en voor de ander helemaal niet.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:14

Ja, zal straks eens een foto nemen. Het is echt een soort van groefje ..
En nee er zijn geen rontgenfoto's gemaakt is dat normaal wel?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:31

Als je paard hebt dat in de sport loopt en niet genoeg energie haalt uit een safe en sound, zal je toch iets moeten hebben waar weer iets meer suikers in zitten.
Dan verbruiken ze dit ook en slaat het niet op, op verkeerde plekken in het lijf.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:14

Hoe gaat het met de HB'ers?
Met mijn merrie gaat het top, ze kan lekker een paar uurtjes op de wei en ze ziet er goed uit.
Afgelopen zaterdag een fotoshoot gehad, dus even spammen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:38

Moooooooooi Vesceron! Fijn dat ze weer een paar uurtjes op de wei kan.

Met mijn hb-er gaat het ook nog steeds goed *\o/* , staat nog steeds 24/7 op de wei en doet het super. Hoop dat ik hem komende winter nog iets kan laten afvallen en dat we volgend voorjaar een "normaal" voorjaar hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:29

Ook geweldig leuke foto's Dennis!

Wat een prachtig mooi diertje, die mooie voorpluk :9 . Echt leuk om te zien. Veel succes tijdens de districtskampioenschappen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:54

Niet gek voor een pony die minder dan een jaar geleden bevangen geweest is toch? Op het zachte loopt ze als een trein. Harde, droge gras bodem geeft geen probleem. Asfalt gaat redelijk, maar daar moeten geen losse steentjes op liggen, en puin vind ze echt niet leuk op haar blote voetjes.

Ik ben echt gek met die rare merrie. Die staat er altijd en zal je nooit laten zitten. Haar prestaties zijn groots (zeker voor haar formaat ;) ).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:52

Hier gaat het ook super en moet zelfs een kortere singel hebben. Heb nu voor mijn dressuurzadel een 50 cm en ben binnenkort een 45 cm nodig.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:17

Da is geweest arme pony liep op zijn zool en word nu zo snel mogelijk beslagen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:47

Hier gaat het ook goed!
Ben nu zelf op vakantie en een vriendinnetje van mij past op mijn pony.
Hij staat elke dag van 1 tot ca. 9 uur buiten.
Had er eerst een beetje buikpijn van dat ik hem achter liet, maar ik wordt goed op de hoogte gehouden en het gaat allemaal prima!