[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:34

capopjekop schreef:
Is hij gecontroleerd op insuline resistentie?

Hij kan wel eten, maar hij zal het even door moeten krijgen. Ik heb zelf in het begin wat sprietjes door het gat gestoken. Grietje had het al snel door, Amber loopt nog steeds af en toe doelloos rond te lopen. Kun je anders niet met strookbegrazing werken?

Nee, daar is hij niet op gecontroleerd.
Als ik normaal iedere dag kan rijden, dan gaat het wel goed, maar als hij een periode niks doet
en alleen vreet, dat slaat het gelijk toe! (wat opzich wel logisch is natuurlijk ;) )

Heeft jouw paardje ook last van schuur plekjes / scheef afgesleten tanden? Dat heb ik ook wel eens gehoord dat dat kan.
Ik heb zn halster trouwens wel "schuur vrij" gemaakt.

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:41

Nee, maar die van mij lopen maar kort in het gras. Tanden was ook niks aan te zien, zaterdag is de tandarts nog geweest.

Bij mij staan ze normaal op een kale wei en mogen dan iedere dag een half uurtje met masker op in de wei. Nu heb ik een ander stuk gepakt (doodeng, maar de kale wei is niet verantwoord omdat ze 20 cm de blub inzakken, dus nu staan ze wel weer droog) en dan krijgen ze als de omstandigheden het toelaten iedere dag een stukje erbij waar nog wel wat gras op staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:02

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:05

Hij is alleen geschikt voor op stal, das wel jammer. Dan kun je er in de wei nog niet veel mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:12

Ik heb mijn paard er een keer een dikke week mee in een zandpaddock gehad en nog was de zool niet door. Dus zeker op een wei kan het best wel even. Al zal hij natuurlijk niet zolang meegaan als een hoefschoen.
Maar in kombi met de snelle oplossing van het foam lijkt me dit wel handig.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:16

@Isapaardje, ik heb denk ik die van de paardendrogist die Dubbeldun hierboven linkt. Heb hem destijds via de VA gekregen.
Deze past prima bij Aurora, komt net onder het gewricht uit halverwege haar been (hoe heet dat eigenlijk := voorknie?).
Heb haar er nu ook af en toe overdag mee buiten lopen, gaat prima.

(we hebben er trouwens een paar jaar geleden ook nog een oude (mensen) laars omheen geknutseld :) tenen eraf halen en dan om de hoefzak. Zag er niet uit, maar wel effectief)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:59

Haha we knutselen wat af !
Heb zelf wel eens van oude handdoeken en stukken ondertapijt een soort sloffen gemaakt. Dat waren haar eerste 'hoefschoenen'. Dat was ergens in 2002 toen ze van de ijzers was gekomen en niet over het grindpad achter het huis kon lopen naar de naast liggende wei. Kreeg ze die sloffen aan. Werkte best goed.
Alleen toen ze later blijvend van de ijzers ging (hoewel ik nog vaak genoeg twijfel of dat nu wel zo handig was/is), heb ik maar echte hoefschoenen aangeschaft.
De easyboots hebben de beste afronding en zitten het mooist om de hoef heen (nauwelijks groter). Maar zijn daarmee minder geschikt om verband mee vast te houden (want dan passen ze al snel niet meer :D).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:07

Haha, ik gebruikte altijd oude sokken en daar idd oud tapijt onder, Ductape werkt ook eventjes....alleen dat slijt snel. Ik heb het wel mee met buitenritten voor nood..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:14

Jullie hebben ook wel verstand van hoefschoenen. Alleen schoenen voor dat is vaak geen probleem, maar kan het kwaad om alleen achter hoefschoenen om te doen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:46

Kwaad zal het niet kunnen. Het is alleen ongebruikelijk.
Iets aan de voorhoeven is veel meer algemeen; er zijn ook genoeg paarden alleen voor beslagen. Maar zelden dat een paard achter op beslag loopt en voor niet. Heb wel vaak gehoord dat een paard voor ijzers draagt en achter schoenen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:02

Leedebee schreef:
Ik meld me ook maar eens hier (als ik dat al niet gedaan had ;) )

Mijn pony hoeft dus maar gras te ruiken en er zit weer 50 kg aan! Je kent het; dikke nek,
vet bulten / jus-kuiltje op zn kont, hamlappen enz....
We hebben geen bak of paddock, alleen weiland! Er is wel een soort boomgaard (heel klein)
waar hij wel eens staat, maar dat is met dit weer niet te doen, want hij trapt alles verrot.
Eigenlijk loopt hij al jaren te kwakkelen. Hij is een paar keer bevangen geweest. Afgelopen zomer
ging het super goed, hij viel af, we reden veel en toen kwam hij op een dag met een peesblessure
uit het land! Toen heeft hij de laatste 3 maanden van het "rij seizoen" niks kunnen doen!
(we kunnen alleen in het weiland rijden, dus met die regen is dat over)
Hij staat met 3 andere pony's en hem alleen op stal zetten is geen optie.

Gister heb ik dus een graaskorf gekocht.
Ik krijg het al benauwd als ik er naar kijk, maar goed, ik ben een beetje door mn opties heen,
dus ik ga het toch proberen! Hij liet het gelukkig wel toe, maar hij had wel een blik in zn ogen
van: waarom? wat is dit? Nadat ik wat gras er door heen had gepropt ging hij toch wel proberen
te eten en na 10 min. hing hij met zn neus in de sloot, dus drinken lukt denk ik ook wel.
Hij heeft m een half uurtje om gehad.
Nou kreeg ik een sms van mn vriendin, die ze vanmorgen heeft buiten gezet, dat hij heel "zielig" in
het land stond voor zich uit te staren. Oh, ik voel me zo'n slechte moeder! Kan hij echt wel eten
door zo'n ding?

Zijn er meer mensen die zo'n korf gebruiken en hoe gaat dat bij jullie?
Ik weet wel dat hoefbevangen zijn zieliger is dan dit, maar toch...

Dit is de pony van mn vriendin/stalgenootje waar ik het eerder over had.
Hij keek trouwens niet zielig hoor, maar hij keek echt naar me van: "Dit MEEN je niet" :+
(ik zie dat ik nog je in profiel sta ook, argh)

Even doorbijten. Bij deze pony is de schade aan zijn hoeven trouwens beperkt. Hebben het met bekappen op kunnen lossen, en hij loopt momenteel gelukkig als een kievit. Maar het wordt wel tijd dat we een bak/paddock krijgen ;)

@capopjekop: Alleen achter hoefschoenen... Ik denk dat ik hem dan ook vóór hoefschoenen aan zou trekken.

@gemske: in de volksmond wordt dat wel 'voorknie' genoemd, maar eigenlijk is het het handwortelgewricht of carpus.

@isapaardje: je hebt ook equi-wrap, (kwam ik laatst ook achter) dat kan je makkelijk ipv een bandage gebruiken, het is zelfklevend en je wikkelt het er makkelijk omheen. Laagje ducttape erover en het is nog waterdicht ook.

In de acute fase is het idd verstandig om de verzenen te verhogen met foam oid. Je kan in geval van nood ook een rolletje verband onder de verzenen plakken en wat zachte watten onder de rest vd voet en daar equi-wrap omheen wikkelen zodat het stevig blijft zitten.

@paars: ik ben een dame :o

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:18

Isapaardje schreef:
SpikyBlue schreef:
Bij een chronische bevangenheid, een chronische misvorming... Er is zoveel schade ontstaan dat de witte lijn vanuit de zoomlederhuid niet meer normaal afgroeit. De witte lijn blijft steeds maar verbreed onderaan de hoef.

Is de witte lijn dan alleen maar onderaan verbreed, of ook bovenaan?
Dat is mij nog altijd niet geheel duidelijk.
Kijkend naar Isabella, had ik in 2007 een röntgenfoto waarop duidelijk een oude hoefbeenkanteling te zien was. Bovenkant hoef liep parallel aan hoefbeen (tot de helf), onderzijde had afwijking.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFSHNF3L.jpg

Aan de onderzijde was de witte lijn toen nog NIET verbreed, iets wat je niet zou zeggen als je zo de foto ziet.
Latere röntgenfoto zag er zo uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KHI6G6P7.jpg

Hiervan heb ik wel een foto van de onderzijde (maand na röntgenfoto, bekapping SB@bokt):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-COLHKGUJ.jpg

Ook geen extreem verbrede witte lijn.

Na een jaar gesukkel en afgelopen winter nog een vorm van winterlaminitis er over heen, is de witte lijn nu extreem verbreed.
Komt dat nog voort uit deze eerdere kanteling?
Kan me nl. niet indenken dat het hoefbeen nog verder is gekanteld. Dan had ik het moeten zien aan de zool en die is weer gewoon mooi hol getrokken (was in 2009 wel wat boller).

Deze zag ik nog even over het hoofd.
De hoef loopt naar beneden natuurlijk wijder uit, vandaar dat hij onderaan verbreed zal zijn en bovenin niet ;)
Er is, na een aantal keren bevangen te zijn geweest, afhankelijk ook van de omstandigheden, schade ontstaan op het punt waarvanuit de hoef afgroeit, dat heeft lange tijd nodig om te kunnen herstellen, áls het al kan herstellen uiteindelijk. Bij sommige paarden blijf je toch steeds wat tegenkomen. Soms lijkt het dan of de witte lijn weer wat versmald is, maar een of twee kapbeurten later zie je toch weer wat verbreding terug. En dat is, mi, vooral bij paarden die inderdaad al heel wat meegemaakt hebben qua bevangenheid, wisseling in voeding, extreem gevoelig zijn.

Het verbaast me soms nog steeds hoe sommige hoeven kunnen herstellen, ook bij ponies waarbij toch nalatig op de voeding wordt gelet (mensen die ze toch in de wei laten lopen en ze brood ed toestoppen en dus niet naar adviezen luisteren). Dan zie ik zo'n vierkante pony die de keer ervoor een witte lijn van 5 cm had en nu bijna geen verbreding meer :? En dan doen jullie allemaal zo je best. Soms is het niet helemaal eerlijk...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:24

Pfff, ik heb niet eens zin een appart toppic te openen omdat ik dan het hele verhaal weer uit moet leggen, de meesten hier kennen het verhaal van Nigito wel.

Even in het kort: Nigito kreeg in februarie hypermetrie door een val of klap, hij liep toen alsof die aan allebei de achterbenen hanetred had.
Een paar dagen later kon hij niet meer lopen en bleek hij voor ook nog hb te zijn.
Na een hoop gedokter en twee keer op het punt van inslapen te hebben gestaan, leek hij ineens op te knappen.
Vanaf Juni gaat het eigenlijk zo goed dat we weer hoop hadden, hij stond zelfs op het gras (strookbegrazing)
Doorvoor ging het ook een tijd goed en toen stond hij op een kaal stuk, met eiwitarm gras, wat opviel was dat hij toch vaker terugviel.
Zo ook de laatste maanden, maar wonderbaarlijk knapte hij daar steeds goed van op, echter helemaal goed heeft hij nooit gelopen en dan bedoel ik zuiver van gang.
Maar goed hij vloog weer in galop door de wei.
Sinds zaterdag vond ik hem weer wat minder lopen, maar zoals meestal zou dit met een paar dagen wel weer beter gaan.
Niet dus, vanmorgen werd ik gebeld door diegene die voert dat het wel heel slecht gaat.
Dus ik meteen erheen en ik zag het al meteen.
Dierenarts gebeld, helaas een nieuwe omdat ik verder van huis sta, dus moest ook even de hele geschiedenis erbij vertellen.
Ook de da vond het moeilijk, logisch, zij ziet een 5 jarige pony staan die verder zo gezond is als een vis en netjes in conditie.
Ze vond hem prachtig uit zien.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er geen heil in zie verder te gaan.
Als ik hem kort zet gaat het op en neer nu ging het een tijd lang goed met evengoed slechte momenten.
Op stal is niet echt een mogelijkheid hem appart te zetten is 24/7 buiten in de groep met een stal.
Tijdelijk is daar natuurlijk een mouw aan te passen, maar dan nog zal hij zijn slechte en goede tijden hebben ben ik bang.
Buiten het feit dat hij de groep verderop ziet, ik denk niet dat dit een leuk paardenleven is.
Ergens in mij is er een soort knop om gegaan die zegt stoppen, maar als ik die pony zie en er aan denk zak ik nog liever door de grond.
Als ik hem kort zet komt hij er weer een beetje bovenop, maar hij zal tijden hebben dat het goed gaat en tijden dat hij slecht gaat.
Zeker ook gezien zijn rug.
Ik heb zowiezo al aangegeven dat als hij weer veel gaat liggen en weer gaat poepen onder het liggen en dat soort dingen dat ik geen minuut meer nadenk.
Maar wat is dit toch kl*te, er zijn al zoveel dingen geprobeerd en gedaan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:09

SpikyBlue schreef:
Afbeelding

De hoef loopt naar beneden natuurlijk wijder uit, vandaar dat hij onderaan verbreed zal zijn en bovenin niet

Doelde je met je tekst op deze foto?
Gekke is nl. dat er toen aan de onderzijde GEEN verbreding te zien was.
Ook niet extreem bij foto 2, waarbij de kanteling nog groter is.
Nu, 2 jaar later, is de witte lijn naar mijn idee echt enorm verbreed.
Ik durf nu niet eens röntgenfoto's te laten maken, want als ik niets zag van verbreding bij bovenstaande foto, dan ben ik bang dat het hoefbeen nu bijna verticaal in de hoef zit. Iets wat dan weer niet kan, als ik naar de holle zool kijk.

Maar ... even op boerenlogica beredeneert en omschreven, het hoefbeen zit nu ook wel 'gelijk' als eerder, maar de wand wijkt nu door verkeerde afgroei van bovenaf, ontstaan door schade.

Je wees mij destijds SB op een kuiltje wat voelbaar was net boven de kroonrand (of juist niet voelbaar :o ?); dat je daaraan de ernst van kanteling kon voelen. Ik ben dat stukje even vergeten hoe dat ook al weer zat. Kun je dat nog eens aangeven svp.

@Jesito:
Wat balen dat het weer zo mis is met Nigito. Veel beterschap, maar vooral ook wijsheid toegewenst. Kan je verder niet helpen met tips, want je weet zelf natuurlijk ook al zoveel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:25

@jesito
:(:) moeilijk.
Is er geen mogelijkheid hem apart met een vriendje in een zandpaddock te zetten en hem verder van het gras te houden?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:26

Vooral wijsheid ben ik bang, want het is niet om aan te zien.
Nu staat hij op pijnstilling voor een groot paard voor twee dagen, donderdag komt de da weer.
Ze wil misschien een aderlating gaan doen, het probleem blijft echter dat alles gericht is op zijn hb maar daar zijn probleem lang niet mee opgelost is.
Die hb krijg ik wel opgelost, maar hoe is het geestelijk met de pony en de pijn alweer?
Het lijkt kiezen uit twee kwaden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:32

janouk schreef:
@jesito
Is er geen mogelijkheid hem apart met een vriendje in een zandpaddock te zetten en hem verder van het gras te houden?

Er is amper gras en daarvoor moet die naar de wei lopen en daar komt hij eigenlijk niet meer dat is te ver lopen.
Ik kan hem nu op gaan sluiten op een paddock maar dit wil ik niet voor de rest van zijn leven.
Dan knapt die nu misschien weer op en dan kan ik gaan wachten tot de volgende keer.
Mijn merrie word ouder die zou erbij kunnen maar haar wil ik juist de oude jaren leuk laten door komen en niet op een zandpaddock.
Daarbij ligt niet alleen het kwade bij gras, maar ook zijn rugprobleem.
Tijdelijk vind ik wel een oplossing maar op de lange termijn word en blijft het gewoon moeilijk.
Zeker omdat hij op een kaal stuk heeft gestaan en dan nog met slechte tijden te maken had, waar ligt het aan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:03

jesito schreef:
janouk schreef:
@jesito

Er is amper gras en daarvoor moet die naar de wei lopen en daar komt hij eigenlijk niet meer dat is te ver lopen.
Ik kan hem nu op gaan sluiten op een paddock maar dit wil ik niet voor de rest van zijn leven.
Dan knapt die nu misschien weer op en dan kan ik gaan wachten tot de volgende keer.
Mijn merrie word ouder die zou erbij kunnen maar haar wil ik juist de oude jaren leuk laten door komen en niet op een zandpaddock.
Daarbij ligt niet alleen het kwade bij gras, maar ook zijn rugprobleem.
Tijdelijk vind ik wel een oplossing maar op de lange termijn word en blijft het gewoon moeilijk.
Zeker omdat hij op een kaal stuk heeft gestaan en dan nog met slechte tijden te maken had, waar ligt het aan.

Ik vind het ook best zielig op mijn HB pony (vierde keer al dat ze HB had, en nu ernstige hoefkanteling dus levenslang dieet) op enkel zand te zetten, naast mijn ruin, die ze dan hele dag kan zien en die maar hele dag door loopt te eten. Hij mag alles, zij ook, maar ze mag geen gras eten, ze krijgt ongeveer vijf keer per dag hooi en loopt er anders heel vrolijk bij. Staat wel vaak te hinikken, daarom heb ik ook geen vaste voedertijden, ze houdt zich blijkbaar toch wel bezig met rondlopen. Ze stormt in galop met je mee als je hooi naar haar voerplek brengt etc. Toch vind ik het zo zielig als ik haar daar zie staan in rust... Heb haar al eens proberen op een stukje te zetten waar weinig gras op stond, maar met gevolg dat ze erna terug weer wat op eieren liep. Toen gaf dit voor mij de doorslag om haar toch voor het leven af het gras te halen. Ze loopt gewoon op ijzertjes, en dat wil ik zo kunnen houden. Ook ik kan niet meer rijden met haar, maar ik spreek nu uiteraard wel over een pony van 15 en jij over eentje van 5 helaas. Maar toch, bekijk het of je hem wil houden op die manier, of je ergens een oude gezelschapspony kan afhalen of wat dan ook. Misschien kan je hem toch wel nog wat bieden, tenzij JIJ (enkel jij) beslist dat hij dit leven niet verdiend en dit niet draaglijk is voor hem.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:45

@ jesito, dat is precies het gevoel wat ik heb met Y, in hoever is het nog eerlijk tegenover haar, altijd op zand lopen, soms een uurtje op de weide met een graasmasker (en dan zijn de kinderen bang van haar omdat ze denken dat ze een monster is met dat ding op ...) Staan kijken naar het andere paard dat wel gras mag eten ... Om al niet te spreken of ze ooit nog terug 'normaal' gaat lopen, ...
Zolang ze niet hervalt en ze niet echt pijn lijkt te hebben kan ik ermee leven, maar haar nog eens ondanks alle goede voornemens nog eens zo te zien afzien ... en weten dat het altijd nog kan gebeuren (die vrees voor herval is gewoon verschrikkelijk, als ze even te lang op dezelfde plek blijft staan wil ik gaan kijken...),... dan vrees ik dat we ook hier voor een moeiljke keuze kommen te staan...
En Y is ook pas 7, het is gewoon niet eerlijk hé ? Maar momenteel gaat het gelukkig wel goed met haar !
Sterkte !

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:45

RonAalders schreef:
Dus als "take home message": Even naar de bouwmarkt, plaatje kopen, in een hoek mikken, voor het geval dat. :D

Gaan we regelen ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:45

*Egopost :o *
Ik ben heeeeel trots op mijn knappe poown :D We zijn aan het oefenen met de clicker, en hij kan nu zijn jollybal voor me oppakken :D :)) Hij vind het helemaal leuk (en ik dus ook!) :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:53

SpikyBlue schreef:
Dan zie ik zo'n vierkante pony die de keer ervoor een witte lijn van 5 cm had en nu bijna geen verbreding meer :? En dan doen jullie allemaal zo je best. Soms is het niet helemaal eerlijk...

Tjee..
Kan de witte lijn serieus tot wel 5 cm breed worden bij een ponyhoef ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:08

@Jesito

Heel veel sterkte met welke beslissing je ook neemt,
Het is een van de moeilijkste beslissingen waar we voor komen te staan als paardeneigenaar.
Aan de andere kant hebben we gelukkig ook de mogelijkheid om hen oneindig lijden te besparen.

Kijk goed naar je pony wat het beste is voor hem maar vergeet vooral ook jezelf niet,
Handel naar waar jij jezelf het beste bij voelt dan is het altijd de juiste beslissing geweest :(:) ,

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:03

RonAalders schreef:
Bijgaand overigens nog een plaatje die een leerling van mij uit de USA heeft gemaakt van een paard waar ze aan werkte. De rode rand is de kneuzing die veroorzaakt wordt doordat het hoefbeen door de diepe buigpees op de zool wordt getrokken en daarbij de tussen hoefbeen en zool aanwezige bloedvaten verpletterd. Het bloed loopt in de (holle) zoolpijpjes en geven de rode verkleuring. De omtrek, maar ook de plaats van het hoefbeen ten opzichte van de hoornwand laat zich zo mooi inschatten.

Afbeelding

@Ron,

Op deze foto valt op dat de witte lijn tot de hiel aan toe erg verbreed is,
Is dit de zool van een paard met een sinker of kun je dat niet hieruit opmaken zonder rontgenfoto's ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:04

Wendy15 schreef:
*Egopost :o *
Ik ben heeeeel trots op mijn knappe poown :D We zijn aan het oefenen met de clicker, en hij kan nu zijn jollybal voor me oppakken :D :)) Hij vind het helemaal leuk (en ik dus ook!) :D

Dus Tryggur heeft vrede gesloten met zijn jollybal :D ?