[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 01:07

ook weer waar haha sem heeft zijn buik gekregen toen ik hem net kocht en hij voor het eerst weer de wei op ging.. die buik is helaas nooit meer weg gegaan.. man wat was hij slank toen ik hem kocht..maar ja toen liep hij een aantal uur per dag les in de manege.. weet ook niet zo goed hoe ik die buik eraf krijg zonder hem teveel te belasten.. minder hooi geven is me een keer aangeraden maar das ook niet goed..hij is niet te zwaar want je kan zijn ribben gewoon nog voelen en geen vetophopingen enz het ziet er alleen zo stom uit meneer bollie.. iemand tips? haha

vandaag trouwens zijn eten gegeven, beetje nat gemaakt en het ging erin als zoete koek haha daarvoor een fijn stapritje gemaakt met een stal genoot. wil morgen echt weer even in de bak aan de slag.. we hebben een goeie vlakke bak maar omdat die nu echt kurk droog is wel iets wat zwaar en dat merk ik wel..hoop dat het morgen toch wel aardig gaat regenen want de wei heeft het ook wel nodig.. en bak is dan ook beter de berijden

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:13

Hee daar heb ik ook last van bij Odin. Ribben zijn goed voelbaar en gewn spekkies op zijn nek maar ondertussen heeft meneer nog wel een hangbuik.. Misschien hoort het ook wel een beetje bij zijn bouw dacht ik. Toen ik hem een jaar geleden uit de wei viste was hij echt moddervet. Als je de gouden tip hebt hoor ik het graag!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:36

ik heb die van ons af laten vallen middels slow feeders van de ej. gaat relatief veel hooi in maar moeten er echt moeite voor doen. is misschien ook idee om sem langer van hooi te voorzien ik vul ze mar voo r24 uur omdat ik 2 vreetzakken heb maar sommie vulllen ze voo r2 dagen tegelijk. en hang buik is er vaak met trainen nog af te krijgen bij jonge paarden bij oudere blijft het vaak is mijn ervaring.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:40

jet dat dacht ik ook hang buiken /gras buiken is een kwestie van toch anders trainen.
lang en laag laten stofzuigen is het gebruiken van buik spieren en is gegarandeerd geen hang buik meer.

zo hebben we ook norton zijn hang buik en bij mijn paard ook er af gekregen..

ik schrik wel van jullie prijzen hier hebben we 1 stal dan betaal je 160 al inn of 260 all in met buiten bak en binne bak maar indedaad de paddocks
gemiddeld zit je hier rond de 200/300 euro all in met weide tot je beschikking

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:20

sem krijgt smorgens 2a3 plakken hooi in een fijnmazig net..ik heb zelf een hooibak gemaakt en daar doet hij best lang mee en savonds ook 2 a 3 plakken maar dat laat ik van de grond eten in zijn stal..ik wil zo min mogelijk dat hij zijn hoofd op een verkeerde manier gaat gebruiken aangezien hij natuurlijk ook KS heeft..een bak in zijn stal doen kan niet daar is hij te groot voor en zijn stal net iets te klein haha en einde dag krijgt hij zijn muesli waar zo weinig mogelijk in zit..

moet wel eerlijk bekennen dat ik idd best meer mag gaan rijden..heb nu hele drukke periode aan met werk en dan wil het er wel eens inschieten.. ik deed hem vaak longeren in onze longeerbak maar die is nu zo onwijs zwaar dat het voor een gezond paard al hard werken is laat staan voor zijn artrosepootjes..hij is nu 15 en ben bang dat het er niet meer af gaat.. :o

dit is toen ik hem net had

Afbeelding

deze van een paar weken geleden, toen er nog een beetje sneeuw lag

Afbeelding

deze is van eind vorig jaar.

Afbeelding

denk dat hij wel aanleg heb voor een bolbuikje :o

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:33

op foto 2 zie je wel dat hij zijn buik spieren gebruikt en zo doende traind hij die bolle buik er wel af hoor.
dus ik zou zeggen laat hem lekker stofzuigen en zijn buik spieren gebruiken
ik zal vanmiddag eens fotos zoeken van onze paarden en hun toen echt bolle buikjes
niet om trots op te zijn.

hij is wel een knapperd
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 09-04-13 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:38

Dan is er voor Odin met zijn 17 weinig hoop..

Sem is wel een knapperd! Ik vind hem vooral bij die sneeuw foto nog niet een erg storende buik hebben hoor. Heef inderdaad wel een beetje een hangbuik maar niet zo erg dat ik denk van ohh wat een hangbuikzwijntje :')

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:43

ik heb nog 1 foto en die is wel best erg want das aan voorkant..zal hem even opzoeken die heb ik heel ver verstopt..

hier is tie :o

Afbeelding
Afbeelding

..kunnen een hoop frikandellen en lasagne van gemaakt worden :+

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:55

En balletjes van de ikea :+
Die foto's zijn idd wel wat erger..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:52

waarom niet annelieke bij nort train ik elk jaar na het weide seizoen de buik er weer redelijk af maar nort is gewoon nijlpaard als hij gras gegeten heeft zo een buik

2de foto idd geen grote storende buik.

die ander is idd erger ha ha.

doe mij maar lasange en fikalndellen en baletjes van de ikea heerlijk

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:01

ik moet gewoon effe meer doen met hem..hij heeft wel een goeie conditie..hij is nooit aan het pompen enz als hij het doet is het na 2 zuchten en hij is weer op adem..ook zweet hij nooit!! beetje zweet bij zijn singel en thats it! moet ik dan toch meer vragen en langer rijden?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:33

Lorenz is denk ik ook wat te dik. Hij rijd zeker 5a6 dagen in de week en staat hele dag op het land.
Beweging zat. Ik denk ook niet dat ik dat er nog af krijg...Of geen biks meer geven.
Hij krijgt ook wat muesli.
Maar ik ben dan altijd bang dat hij tekorten gaat krijgen aan mineralen of zo. En als je toch dagelijks rijd kan je dan zonder biks? Ik vind dat erg moeilijk.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:56

goedemorgen
ik ben er op zich tegenstander van iets te dikke paarde modder vette paarden is dan een ander verhaal.

wij houden onze paarden op 10 kilo hooi per dag met eventueel kuil. ze werken normaal gesproken 6 dagen in de week afwisselend longeren , rijden buiten rit.
wij voeren zeer weinig brokken omdat een paard die op de wei loopt , hooi krijgt hier al een hoop vitamine en mineralen binnen krijgt.

er is op zich niet mis met geen biks krijgen. sommige paarden hebben het niet nodig. ondanks dat ze veel werken. overgewicht is ook een belasting als een paard atrose heeft .
welke brokken voer je nu ? je zou kunnen overwegen om hem onderhouds brok te geven. dan krijgt hij toch vitamine en mineralen binnen. en dan minimaal te gaan voeren
onze 2 normale paarden krijgen:
een grote hand onderhouds brok
een grote hand muslie
en een grote hand luzerne
plus dan 100 ml olie voor de spieren ( moet je ook rekening tot kracht voer aangezien 500 ml gelijk staat aan 2 kilo brokken)
dit krijgen ze 2 keer op een dag

ons jonkie krijgt dan nog merrie brok extra bij naast bovenstaande.

norton atrose paardje vorig jaar zomer te vet:
Afbeelding
Afbeelding

norton van de winter :
Afbeelding
Afbeelding

helaas heb ik nog geen resente fotos van norton maar hij ziet er nu al weer gespierder uit
en allemaal op een rijtje Afbeelding

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:52

Danté krijgt per dag 1kg waarvan 0,6kg basis musli en 0,4kg conditiebrok. Een halve kilo 's morgens en een halve kilo 's avonds. Hooi krijgt ze ong 5 plakken per dag en ik rij haar 4x per week.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:56

Wat is precies onderhoudsbrok?
Zijn dat bv die pavo koeken die je kan kopen?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:12

sem krijgt geen brok alleen muesli met 100 gram linamix en primeval..en hooi

hij liep gister niet echt lekker..links achter trok hij wat met zijn been..vind het dan erg lastig bepalen of ik dan door moet laten lopen of rustig aan moet doen..links achter weet ik trouwens niet of daar ook artrose zit omdat toen we bij de DA waren gefocust waren of rechts voor en rechts achter..gister viel een stalgenoot op dat hij met opstaan kreupel liep linksachter en ze heeft hem even laten lopen en liep hij na een paar passen weer normaal..met longeren zag ik wel de stijfheid en liep hij wat korter linksachter maar heb toch wat door laten lopen en ging het wel wat beter maar niet helemaal naar me zin..ergens zit het me niet echt lekker :( ik zit te denken om een thermografische scan te laten maken om zo te zien WAAR bij hem de "pijn" zit..nuu twijfel ik of het zijn artose is of toch iets anders..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:22

brok of muesli maakt niet uit natuurlijk, is precies hetzelfde....

Linnie , onderhoudsbrok is gewoon brok eigenlijk bedoelt voor paarden die niet werken. Laag in energie dus.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:27

ik gebruik muesli omdat ik dat makkelijker vind als ik er supplementen door moet doen...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:38

maris ben ik niet met je eens er zit wel degelijk verschil tussen brok en mueslie ,
mueslie is veel makkelijker op te nemen door het lichaam omdat de zuren minder hard moeten werken word er minder zuur aangemaakt. ( is belangrijk als je een luchtzuiger heb )
brokken zijn geperst en om die van hun stevige structuur te ontdoen moet je dus meer zuur hebben
daarom adviseren ze bij lucht zuigers vaak mueslie

onderhouds brok is een brok voor paarden die normaal werk doen, maar weinig nodig hebben. of paarden in rust voor beelden voor paarden die het goed doen op deze brok zijn tinkers haflinger frjorden quarters maar dus ook werk paarden die snel te dik worden
http://www.van-gorp.com/horsefood-the-b ... chtvoeder/
deze geeft ik en dan de onderhoud is 9 euro voor een zak van 25 kilo is nog relatief goed koop ook

daarnaast voer ik een mueslie waarin dus veel extra zit zoals chodroitiene maar ook kruiden voor de hoeven luchtwegen ogen. en ook dat komt bij hun vandaan volgens mij en is ook erg betaal baar
25 kilo voor 11,50

mvermeulenn balen dat je paard niet helemaal goed loopt

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:56

baal er ook best van want het ging zo goed maar de laatste weken zie ik toch wel verschil dat hij wat terug valt...het is zo'n braaf paard zal nooit bokken/staken ook opstappen gaat zonder probleem..hij laat een hoop toe en dat baart me ook zorgen aangezien hij dus gewoon door gaat..hoop dat ik wijzer word van zo'n thermografsche scan..vind het sowieso erg interessant om te zien.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:58

ik ben ook erg benieuwd wat er uit zo een scan gaat komen

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:58

Mvermeulen wat balen zeg! Ik ben ook benieuwd naar wat er uit zo'n scan komt..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:13

klote mvermeulen weet hoe het voelt enig idee wat zo een scan kost loop er ook wel eens aan te denken

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:52

bij haar 100 euro..heb haar al eerder aan het werk gezien met een paard van een vriendin die al bijna een jaar stokkreupel liep en ze had al verschillende DA afgelopen en elke keer was het iets anders..zij heeft als laatste middel een scan laten maken om nu precies te zien waar ze moeten zoeken en daar kwam uit er iets mis was met het hoef..

ik verwacht geen wonderen maar zou wel fijn zijn om nu eens te weten wat hem het meeste zeer doet zodat ik vanuit daar verder kan dokteren of niet..

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:39

mvermeulen: wat jammer dat sem niet lekker loopt. Hopelijk geeft die scan nuttige info. Ik vind zoiets ook reuze interessant. Wanneer staat de scan gepland?